nas - runt 10k... utan hårddisk.

Permalänk
Medlem

nas - runt 10k... utan hårddisk.

Jag är ute efter att bygga en nas men jag vet inte vilka delar jag behöver.. jag har lyckats pilla ihop https://www.inet.se/datorbygge/b1520619/nas-01 vilka delar fungerar och vilka borde jag byta ut?

Permalänk
Medlem

För 10k utan disk så köper man en Synology.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en HP Microserver för runt den budgeten beroende på exakta behov

Permalänk
Medlem

Är nog beredd att hålla med föregående, köp en färdigbyggd nas.
Jag tolkar att du inte är intresserad av att bygga den själv då du valt att inet ska bygga den åt dig och valt en windows licens.
Det kommer krävas en hel del research och intresse för att sätta ihop en egen byggd nas.

Permalänk
Medlem

Bygga en egen dator är en sak, men att köra den som nas är något helt annat. Windows är till exempel inte ett operativsystem för en nas utan det finns andra anpassade operativsystem för detta. Det kräver intresse och mycket tid att köra sin egen nas, speciellt i början. Om du bara vill ha något att lagra filer på och så köp en färdigbyggd.