Microsoft: Byt till Bing om du vill reparera din dator

Permalänk

Med all jäkla spyware som finns i en windows dator idag är det ett under att man ska behöva en webläsare gör att reparera den! Gjorde en felsökning för mindre än en vecka sen och avanserad felsökning kapitulerade efter tre sekunder men Webwiev2 lyckades öppna alla olika Windows länkar till helt ointressanta sidor om erbjudande att köpa 365 eller livstids erbjudanden på office för det fasila priset på 315:-. Jag tog naturligtvis erbjudandet som var gratis avinstallerade webwiev2.

Permalänk
Medlem

Bytt från windows som os om du inte vill bli galen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Nej tack, fortsätter med Qwant på alla mina enheter.
Har testat Ecosia lite grann och den ger också bra resultat.

Kanske göra en undersökning och se vad sweclockare använder för sökmotor 🤔

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Google tjatar att jag ska byta till chrome när jag ska söka på Google.se
Så det är inte bara MS som försöker

Skrivet av Björnen92:

Helt korrekt, men Microsoft genom Windows har betydligt fler metoder som är mer "invasiva" än Google för att få dig att byta till Bing eftersom du använder deras egna operativsystem.

* Du besöker Google.se/.com/vad som nu passar i en annan webbläsare än Chrome och de förslår att du ska installera Chrome.
Google visar en text med en länk när du besöker deras webbplats, det kan vara lite irriterande men du som användare har helt och hållet kontrollen över om något händer.

* Du kör Windows och hela din datortillvaro är ju liksom i Microsofts händer i det läget. Operativsystemet, dess förinstallerade program samt i det här fallet tilläggsprogram från Microsoft ifrågasätter allihopa när du kör andras program och tjänster, du behöver nu "reparera" detta, det du ställt in är inte "optimala" inställningar, osv.
Microsoft har i praktiken kontrollen över vad som händer, men de ber oftast av hövlighet (förmodligen snarare rädsla för rättsliga problem) dig att godkänna innan de tar bort dina inställningar igen (vilket de gillar att regelbundet poppa upp dialoger som föreslår att de ska få göra). Ibland vid uppdateringar "råkar" de slänga dina inställningar utan att fråga.

Ja, det finns likheter, men det finns verkligen grader i helvetet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forcie:

Från ett respekterat operativsystem till ett data mining-skämt på bara några år.

För att vara rättvis mot microsoft så är det i ganska många år nu som de jobbat på stt skrämma bort användare från sitt operativsystem. Det går ju inte så bra för dem heller, de har fortfarande en dominerande ställning :/

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är PC manager och varför skulle man vilja använda det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad ska dom annars föreslå?
Jag antar att tanken bakom är ifall någon vis spyware fått en random "sökmotor" inlagd som default "free4search gamer search engine", "återställ till bing". är ju tanken då.

sen visst kan man ju tycka dom ska vitlista kända sökmotorer google, duckduckgo, osv... men då blir dom helt plötsligt gatekeepers eller något för vem bestämmer vilka sökmotorer som är ok? slippery slope, också klagar folk ändå... lmao.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad ska dom annars föreslå?
Jag antar att tanken bakom är ifall någon vis spyware fått en random "sökmotor" inlagd som default "free4search gamer search engine", "återställ till bing". är ju tanken då.

sen visst kan man ju tycka dom ska vitlista kända sökmotorer google, duckduckgo, osv... men då blir dom helt plötsligt gatekeepers eller något för vem bestämmer vilka sökmotorer som är ok? slippery slope, också klagar folk ändå... lmao.

Ett "rent" Edge kommer redan med en lista med några förslag som man kan välja mellan, de skulle ju t.ex. kunna acceptera att man valt ett av dessa förslag utan att det behöver "repareras"? Det skulle kunna vara en början, om man nu måste ge sig in på att ifrågasätta inställningarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ett "rent" Edge kommer redan med en lista med några förslag som man kan välja mellan, de skulle ju t.ex. kunna acceptera att man valt ett av dessa förslag utan att det behöver "repareras"? Det skulle kunna vara en början, om man nu måste ge sig in på att ifrågasätta inställningarna.

ja, låter rimligt, har dom redan en lista som de tycker är ok sökmotorer på annat ställe kan dom lika gärna återanvända det här.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Däremot så använder jag nog nästan så gott som alltid Edge som webläsare nu för tiden, där tycker jag att Microsoft lyckats fint faktiskt.

Skrivet av Chibariku:

Använder Vivaldi privat men på jobbdatorn var det länge sen jag orkade installera någon annan webbläsare än Edge. Där ska de ändå ha en eloge för att ha ryckt upp sig sen IE-tiden.

Vet inte om något skämt flög över mitt huvud här, men Edge är ju bara ett skinnat Chrome (Chromium). Så vad de "lyckats" med vet jag inte riktigt, mer än att sluta försöka.