Intel Dynamic Tuning Technology (Intel® DTT)

Permalänk
Medlem

Intel Dynamic Tuning Technology (Intel® DTT)

Tänkte . Jag kör en test. Bara för se om det blir högre FPS i spel.
Jag har bara två spel jag kan testa.

Resultaten blev förvånande bra. Jag vet visa ställen i tex Metro Exodus där FPS droppar något fruktansvärt mycket.
Men nu när jag kör med Intel Application Optimization Enable. Då visar det sig att detta är ju bra. Mycket bra.
Jag kör med en Intel Core i9-13900KF Processor på ett 4080 kort Ja det går köra med 13900KF.

Resultaten på Metro Exodus är följande

FPS ser ni på bilderna längt upp till vänster. Orka inte installera ett bättre program. För se FPS bättre.

DTT Enable 229 FPS.
DTT Disable 94 FPS.

Då 135 FPS mer när jag har den på.👌👌👌👌👌👍👍👍👍

Resultaten på Serious Sam 4 var inte så mycket. Men jag testa inte alls . Jag bara starta spelet på ett ställe och kolla.
Här var det inte så mycket skillnad. Men där är lite ökning i FPS.

DTT Enable 249 FPS.
DTT Disable 218 FPS.

Det är en då lite i alla fall.😒

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. All info jag kan hitta om DTT är att det är en funktion för OEMs att justera effektfördelning mellan CPU och GPU i bärbara datorer.

Citat:

DTT is system software drivers configured by the system manufacturer (also known as OEM) to dynamically optimize the system for performance, battery life, and thermals.

DTT contains advanced AI and ML-based algorithms to enable these optimizations for performance, thermals, and battery life. OEMs configure the software specifically for their systems. DTT is not intended to be an end-user based software since altering the system manufacturer settings may result in risk to system operation.

Från https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Det verkar extremt konstigt om det ska ge över 100% extra prestanda på en stationär.

Har det någon annan funktion som av någon anledning har samma namn?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm. All info jag kan hitta om DTT är att det är en funktion för OEMs att justera effektfördelning mellan CPU och GPU i bärbara datorer.

Från https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Det verkar extremt konstigt om det ska ge över 100% extra prestanda på en stationär.

Har det någon annan funktion som av någon anledning har samma namn?

Ärligt talat. Jag visste att jag kunde starta i Bios.
Sen laddar man bara ner från Microsoft Store Intel® Application Optimization Installer.
Det som är viktigt. Man måste ha Intel DTT 9.0.11405.42569. Annars funkar det inte alls.

Intel® Application Optimization Startar inte. Eller där står att det inte går.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ärligt talat. Jag visste att jag kunde starta i Bios.
Sen laddar man bara ner från Microsoft Store Intel® Application Optimization Installer.
Det som är viktigt. Man måste ha Intel DTT 9.0.11405.42569. Annars funkar det inte alls.

Intel® Application Optimization Startar inte. Eller där står att det inte går.

Glömde en bild.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Hedersmedlem

Aha! Men då är det nog snarare Intels APO du testar på/av, och det som gör skillnaden. Jag kände inte till att DTT var ett krav för APO.

APO verkar göra stor skillnad i just Metro Exodus, även för Gamers Nexus. Spelet körs antagligen åtminstone delvis på processorns E-kärnor om man inte antingen ändrar det manuellt, eller låter APO göra det åt en.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Gäller det även Enhanced, eller bara standard Exodus? Ett av mina absoluta favoritspel, men det är CPU limited ibland, och har ingen frame gen.. Så det här ser ju riktigt najs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gäller det även Enhanced, eller bara standard Exodus? Ett av mina absoluta favoritspel, men det är CPU limited ibland, och har ingen frame gen.. Så det här ser ju riktigt najs ut.

Jag skulle precis skriva till dig på den andra tråden till dig.

Yes. som du ser är det sjuka FPS man får i detta spel. Men nu har jag bara testat där man är i tåget. För jag vet att där är mycket dåliga FPS. Ska bli kul att spela om spelet.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm. All info jag kan hitta om DTT är att det är en funktion för OEMs att justera effektfördelning mellan CPU och GPU i bärbara datorer.

Från https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Det verkar extremt konstigt om det ska ge över 100% extra prestanda på en stationär.

Har det någon annan funktion som av någon anledning har samma namn?

Hej. Man måste starta Intel Dynamic Tuning Technology (Intel® DTT) i Bios.
Sen Ladda ner rätt Driv. Sen då ladda ner Intel Application Optimization.
Sen är de bara tuta och köra.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM