4080 Aero 110° hotspot - Garanti ärende

Permalänk
Medlem

4080 Aero 110° hotspot - Garanti ärende

Hej

För drygt ett år sedan köpte jag Gigabytes 4080 Aero från Amazon och har nyligen upptäckt att temperaturerna är skyhöga, runt 90° och 110° hotstop. Min tanke är att skicka tillbaka den på garanti men är osäker om man ska gå via Amazon eller Gigabyte. Vill helst ha pengarna tillbaka då den här modellen har en buggad fläktkurva som blåser upp en storm när den rampar upp.

Uppskattar all input, tack!

Permalänk
Medlem

Att den "blåser upp till storm" på 110°C är helt normalt och inget buggat , fläktkurvan kan du ändra själv ifall du vill.

Däremot låter temperaturerna allt för höga, har de varit så länge/sedan start? Låter ju som uttårkat kylpasta, men även minnestemperaturen verkar högt.

Hur ser miljön ut där du använder den (rum/chassi)? Dammigt, kvavt, varmt, fuktigt? Ifall ja så ligger ju en del av problemet där, ifall inte så bör kortet inte ha sådana problem efter bara ett år nej.

Pengarna tillbaka blir nog svårt att få, inte troligt. Gigabyte kommer nästan säkerligen hänvisa dig till Amazon. Och Amazon kommer inte bry sig. Tror jag, men du kan ju testa att de ska fixa den (glöm inte heller tiden du kommer vara utan gpu).

Jag hade öppnat kortet och bytt kylpasta själv, även om jag kan förstå att man kanske inte vill med ett så relativt nytt och dyrt kort om man inte brukar göra det.

Permalänk

som ovan säger normalt ingen "bug" att den öser på så mycket den orkar när du har så pass varmt.

T-limit ligger ju på 84°c på nästan 20°c över där den slutar boosta för att inte överhetta och standard fläktkurvorna brukar generellt ligga på så att fläkten ger allt den kan nånstans strax över T-limit typ runt 90°c nånstans och ändå lyckas det inte hålla tempen under eller runt 84°c.

vilket tyder på att antingen är kylningen felmonterad eller så fungerar inte kylaren som den ska om det varit så sedan du köpte kortet.

och tycker generellt dina temperaturer ser rätt varma ut över lag både gpu, vram och hotspot.

så håller med ovan antingen kontaktar du Amazon och hoppas på att de vill ta i ditt reklamationsärende då det i förstahand är säljaren du ska reklamera tillverkningsfel till.

sedan kontakta gigabyte som troligen kommer hänvisa till att gå genom försäljaren.

moment 22

eller

kolla först så kylarfläkten faktiskt fungerar som den ska innan demontering fläktarna bör nå iaf 3000-3500rpm på max orkar de inte äns i närheten av dessa är fläktarna troligen trasiga eller att något förhindrar dem att varva upp som de ska.

~1000rpm vid 85-105°c är inget normalt du borde ligga mellan 75-100% rpm på fläktarna när du tog din bild på hwinfo.

max rpm ser ut att vara runt 3600RPM på fläktarna så de går ju knappt på 33% trots närheten av härdsmälta

men funkar fläktarna som de ska byt kylkuddar och pasta själv och se om det gör någon skillnad.

men min gissning är att det antingen är fläktkurvan som är problemet eller fläktar som redan börjat lämna in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har GPUn tillgång till bra ventilation? Om inte så spelar det ingen roll vilken kylare du har, kortet kommer gå varmt ändå.

Permalänk
Medlem

Din gpu fan 1 har ett jävla spinn på 500 000 rpm 😁
Skömt åsido så verkar din fläkt ha problem med fläktarna, testa öppna sidan på datorn och se om det hjälper, kanske även en fläkt från sidan. Om du såklart inte får igång gpuns egna fläkt.

Efter dem testen så kontaktar du ÅF för reklamation, tycker det inte borde vara något problem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Gällande temperaturena har detta inte vart ett problem förut, lär minnas att jag körde Cyberpunkt i augusti förra året och uppmätte temperaturen strax över 60 grader vilket är rimligt för den kyllösning som sitter på kortet och många andra rapportera samma siffror.

Fläktarna har jag satt på en egen kurva med Fan Control på 55% konstant för att minimera varvande av fläktarna vilket är ett känt problem med gigabytes kort, problemet beskrivs första två styckena i den här tråden. Tror inte grundorsaken ligger i att jag kör fläktarna för långsamt.

Bortsett från fläktvaravandet har kortet presterat bra sen tidigare men har uppenbarligen blivit mycket sämre med tiden. Får också rätta mig själv att det var Proshop jag beställt kortet från.

Permalänk
Skrivet av DreamNox:

Tack för svaren!

Gällande temperaturena har detta inte vart ett problem förut, lär minnas att jag körde Cyberpunkt i augusti förra året och uppmätte temperaturen strax över 60 grader vilket är rimligt för den kyllösning som sitter på kortet och många andra rapportera samma siffror.

Fläktarna har jag satt på en egen kurva med Fan Control på 55% konstant för att minimera varvande av fläktarna vilket är ett känt problem med gigabytes kort, problemet beskrivs första två styckena i den här tråden. Tror inte grundorsaken ligger i att jag kör fläktarna för långsamt.

Bortsett från fläktvaravandet har kortet presterat bra sen tidigare men har uppenbarligen blivit mycket sämre med tiden. Får också rätta mig själv att det var Proshop jag beställt kortet från.

Skulle ändå kolla så fläktarna går som de ska.

För ~1100 rpm är inte mer än typ ~33% aka de når inte äns ditt inställda värde så antingen kör fancontrol inte 55% (kalibrerat fläktarna i fancontrol?)

Eller så går fläktarna tungt.

Sen som ovan nämner så verkar ju fläkt 2 ha problem med sin rpm sensor men det borde inte påverka om du har satt den till fast hastighet på 55%

De borde ändå snurra i ~1980rpm vid 55% aka du tappar ca ~900rpm på vägen och 1100rpm är inte äns vad jag läste mig till att kortet typ standard kör vid idle olastat.

Skulle dessutom om du nu vill köra konstant kurva på 55% ändå ge den ett överlevnadsläge som kliver in och tar över vid typ 80 - 85°c borde bli ca 90-95°c hotspot eller nått där den öser på mer fläkt om inte t.om fullt ös.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ser två orsaker till problem här. För det första så har 4080/90 problem med pump out av kylpasta över tiden vilket får hotspot temp att driva iväg. När kortet är nytt så diffar hotspot och gpu runt 10c, här är vi uppe i 20c efter ett år. -> Kontakta Gigabyte eller byt kylpasta själv.

Nästa problem är fläktkurvan eller snarare avsaknaden av en. Ett fast värde på 1100rpm är alldeles för lågt. Ta bort kurvan och kör stock och kolla vad får för rpm. Sen sätter du en kurva efter det enligt guiden du länkade till med betoning på kurva inte ett rakt streck.

Vill du få ner temp och ljud ännu mer så funkar undervolt väldigt bra på 4080. Har dragit ner mitt 4080 50-70w med bibehållen prestanda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DreamNox:

Tack för svaren!

Gällande temperaturena har detta inte vart ett problem förut, lär minnas att jag körde Cyberpunkt i augusti förra året och uppmätte temperaturen strax över 60 grader vilket är rimligt för den kyllösning som sitter på kortet och många andra rapportera samma siffror.

Fläktarna har jag satt på en egen kurva med Fan Control på 55% konstant för att minimera varvande av fläktarna vilket är ett känt problem med gigabytes kort, problemet beskrivs första två styckena i den här tråden. Tror inte grundorsaken ligger i att jag kör fläktarna för långsamt.

Bortsett från fläktvaravandet har kortet presterat bra sen tidigare men har uppenbarligen blivit mycket sämre med tiden. Får också rätta mig själv att det var Proshop jag beställt kortet från.

Om du ska försöka ta kortet på något garantiärende så måste du givetvis köra kortet med det fläktläge som tillverkaren levererat kortet med. Kontrollera temperaturer därefter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle ändå kolla så fläktarna går som de ska.

För ~1100 rpm är inte mer än typ ~33% aka de når inte äns ditt inställda värde så antingen kör fancontrol inte 55% (kalibrerat fläktarna i fancontrol?)

Eller så går fläktarna tungt.

Sen som ovan nämner så verkar ju fläkt 2 ha problem med sin rpm sensor men det borde inte påverka om du har satt den till fast hastighet på 55%

De borde ändå snurra i ~1980rpm vid 55% aka du tappar ca ~900rpm på vägen och 1100rpm är inte äns vad jag läste mig till att kortet typ standard kör vid idle olastat.

Skulle dessutom om du nu vill köra konstant kurva på 55% ändå ge den ett överlevnadsläge som kliver in och tar över vid typ 80 - 85°c borde bli ca 90-95°c hotspot eller nått där den öser på mer fläkt om inte t.om fullt ös.

Skrivet av DavidtheDoom:

Om du ska försöka ta kortet på något garantiärende så måste du givetvis köra kortet med det fläktläge som tillverkaren levererat kortet med. Kontrollera temperaturer därefter.

Tycker ni båda lägger fram bra förslag. Ska testa köra med en mer aggressiv kurva och ett test i stockläge senare ikväll.

Permalänk
Medlem

Har kört några tester nu och sammanfattat så lägger den sig runt 70°c och 80-84°c hotspot vid 2200rpm. Överreagerna med att skapa en tråd om att lämna tillbaka kortet på garanti men trodde nåt var helt fel när jag först såg temperaturerna.

Men som Athlon påpeka kan man undervolta för att få bättre temp och ljud. Tänker först på Afterburner som jag själv aldrig använt men det går bra att testa sig fram med olika inställningar utan nån större risk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Har kört några tester nu och sammanfattat så lägger den sig runt 70°c och 80-84°c hotspot vid 2200rpm. Överreagerna med att skapa en tråd om att lämna tillbaka kortet på garanti men trodde nåt var helt fel när jag först såg temperaturerna.

Men som Athlon påpeka kan man undervolta för att få bättre temp och ljud. Tänker först på Afterburner som jag själv aldrig använt men det går bra att testa sig fram med olika inställningar utan nån större risk?

Jadå, det är ingen större fara att testa olika inställningar i Afterburner Det finns hårdvaruspärrar som säkerställer att du inte förstör kortet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED