Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Tjo! Önskar lite "köpråd". Har för närvarande en Kia e-Niro där leasingavtalet går ut i Augusti.

Har fått 2 offerter, en på en MG4 Luxury och en på en Volkswagen ID.4 Pro, båda för (ungefär) samma pris och mil, inklusive försäkring samt serviceavtal, ej inkluderat vinterhjul (köper dessa privat). Har provkört MG4 och tyckte den var suverän! Ska provköra ID.4an imorgon.

Rent objektivt, vilken är att föredra? Tänker jag rätt när jag säger att VW bör vara av betydligt bättre kvalitét?

Är det en helt ny ID.4 eller en beggad? ID.4 är klart bättre på det mesta. Det är större utrymmen, det är tystare och bekvämare, mjukvaran är bättre. Det MG4 vinner på är att den laddar snabbare i kyla (om det är en ID.4 som är äldre än 2024 annars vinner ID.4) och är lite roligare att köra men ID4an är den bil jag skulle välja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Är det en helt ny ID.4 eller en beggad? ID.4 är klart bättre på det mesta. Det är större utrymmen, det är tystare och bekvämare, mjukvaran är bättre. Det MG4 vinner på är att den laddar snabbare i kyla (om det är en ID.4 som är äldre än 2024 annars vinner ID.4) och är lite roligare att köra men ID4an är den bil jag skulle välja.

Det är en ny ID.4 från 2024, så den har även den något starkare motorn Var väl det jag misstänkte och lär med allra största sannolikhet bli en ID.4, ska provköra först bara MG4an verkar superbra, men det den vinner på är väl främst priset. Kan jag då få en ID.4 för bara lite lite mer känns den ju klart mer värd att gå på

Tack för svar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Det är en ny ID.4 från 2024, så den har även den något starkare motorn Var väl det jag misstänkte och lär med allra största sannolikhet bli en ID.4, ska provköra först bara MG4an verkar superbra, men det den vinner på är väl främst priset. Kan jag då få en ID.4 för bara lite lite mer känns den ju klart mer värd att gå på

Tack för svar!

Har två iD4 och en MG ZS i familjen. Har även varit och klämt på MG4. Kvalitetsmässigt att jämföra VW mot MG går inte, VW är i en helt annan liga. En iD4 har samma utrymmen som en V90 ungefär, MGn är mindre, en helt annan bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Tjo! Önskar lite "köpråd". Har för närvarande en Kia e-Niro där leasingavtalet går ut i Augusti.

Har fått 2 offerter, en på en MG4 Luxury och en på en Volkswagen ID.4 Pro, båda för (ungefär) samma pris och mil, inklusive försäkring samt serviceavtal, ej inkluderat vinterhjul (köper dessa privat). Har provkört MG4 och tyckte den var suverän! Ska provköra ID.4an imorgon.

Rent objektivt, vilken är att föredra? Tänker jag rätt när jag säger att VW bör vara av betydligt bättre kvalitét?

Låter lite konstigt tycker jag? Har du koll på vad som ingår och hur offerten är räknad? Id.4 är ju nästan 150000kr dyrare i list pris?
Låter som du pratar privatleasing, vad har du fått för pris på dessa två då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Det är en ny ID.4 från 2024, så den har även den något starkare motorn Var väl det jag misstänkte och lär med allra största sannolikhet bli en ID.4, ska provköra först bara MG4an verkar superbra, men det den vinner på är väl främst priset. Kan jag då få en ID.4 för bara lite lite mer känns den ju klart mer värd att gå på

Tack för svar!

Under förutsättning att den inte är trasig vid leverans (osannolikt), så verkar nyare iD4:or vara riktigt fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har två iD4 och en MG ZS i familjen. Har även varit och klämt på MG4. Kvalitetsmässigt att jämföra VW mot MG går inte, VW är i en helt annan liga. En iD4 har samma utrymmen som en V90 ungefär, MGn är mindre, en helt annan bil.

Så är det ju helt klart. Ville mest höra vad folk tyckte och verkar ju som att jag tänker rätt 😁

Skrivet av Bjirn:

Låter lite konstigt tycker jag? Har du koll på vad som ingår och hur offerten är räknad? Id.4 är ju nästan 150000kr dyrare i list pris?
Låter som du pratar privatleasing, vad har du fått för pris på dessa två då?

Atteviks har ett väldigt bra erbjudande på ID.4 Pro just nu + att jag får samköpsrabatt via LRF, därav att priset blir så pass bra. Utrustningsnivån blir något bättre på ID.4an, samma mil, inklusive försäkring men exklusive vinterhjul på båda. MG4an blir ca 5400/månad, ID4an ca 5700/månad. Förmodligen räknar de med högre restvärde på ID4an dessutom. Och ja, privatleasing

Skrivet av MP-Jan:

Under förutsättning att den inte är trasig vid leverans (osannolikt), så verkar nyare iD4:or vara riktigt fina.

https://youtu.be/kPdpFd8oGfw?si=l4WlVdyYlf6haN6I

Haha tänker att det är en förutsättning för att man ska vara nöjd Men ja, de verkar riktigt trevliga!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Så är det ju helt klart. Ville mest höra vad folk tyckte och verkar ju som att jag tänker rätt 😁

Atteviks har ett väldigt bra erbjudande på ID.4 Pro just nu + att jag får samköpsrabatt via LRF, därav att priset blir så pass bra. Utrustningsnivån blir något bättre på ID.4an, samma mil, inklusive försäkring men exklusive vinterhjul på båda. MG4an blir ca 5400/månad, ID4an ca 5700/månad. Förmodligen räknar de med högre restvärde på ID4an dessutom. Och ja, privatleasing

Ok, ja du verkar ha fått ett OK pris på ID.4 och ett riktigt svagt erbjudande på MG4, är du nöjd efter provkörningen av ID.4 tycker jag det är ett enkelt val om det står mellan just dessa två erbjudanden. IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Atteviks har ett väldigt bra erbjudande på ID.4 Pro just nu + att jag får samköpsrabatt via LRF, därav att priset blir så pass bra. Utrustningsnivån blir något bättre på ID.4an, samma mil, inklusive försäkring men exklusive vinterhjul på båda. MG4an blir ca 5400/månad, ID4an ca 5700/månad. Förmodligen räknar de med högre restvärde på ID4an dessutom. Och ja, privatleasing

Känns helt klart som ID4 är ett bättre val av de två om du nu ska leasa NYA bilar. (Trodde först du tittade på att leasa beggade med tanke på att du skrev "liknande mil" i första inlägget.).

En viktig sak att titta på är om priserna är "fasta" eller baserade på rörlig ränta, om det är VWFS så kör de normalt rörligt baserat på STIBOR vilket ju till skillnad för 3 år sedan kan vara en fördel nu för att priset kommer gå ned åtminstone under första delen av din leasingperiod.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ok, ja du verkar ha fått ett OK pris på ID.4 och ett riktigt svagt erbjudande på MG4, är du nöjd efter provkörningen av ID.4 tycker jag det är ett enkelt val om det står mellan just dessa två erbjudanden. IMHO.

Ja MG verkar inte ha så bra erbjudanden just nu dessvärre förutom på ZS och MG4 Standard Range. Gillar jag ID.4 lär det bli den, känns som ett bättre val.

Skrivet av Henrico:

Känns helt klart som ID4 är ett bättre val av de två om du nu ska leasa NYA bilar. (Trodde först du tittade på att leasa beggade med tanke på att du skrev "liknande mil" i första inlägget.).

En viktig sak att titta på är om priserna är "fasta" eller baserade på rörlig ränta, om det är VWFS så kör de normalt rörligt baserat på STIBOR vilket ju till skillnad för 3 år sedan kan vara en fördel nu för att priset kommer gå ned åtminstone under första delen av din leasingperiod.

Ah var lite dåligt formulerat av mig! Menade liknande mil som i samma antal mil på leasingavtalet

Absolut! Har rörligt idag på en Kia e-Niro, månadskostnaden har ju ökat med över 20% sedan jag först tecknade avtal. Skönt att ha vetskapen att det *förhoppningsvis* går åt andra hållet framåt ID4an blir genom VWFS

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De här bubblorna uppstod inom loppet av ca tre dagar i min tm3 2021. Sände begäran om garantiärende och fick det godkänt under 48h. Hade läst i några fb-grupper om folk som blivit nekade trots att deras case såg exakt ut som mitt så det var nice att man slapp bråka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Tjo! Önskar lite "köpråd". Har för närvarande en Kia e-Niro där leasingavtalet går ut i Augusti.

Har fått 2 offerter, en på en MG4 Luxury och en på en Volkswagen ID.4 Pro, båda för (ungefär) samma pris och mil, inklusive försäkring samt serviceavtal, ej inkluderat vinterhjul (köper dessa privat). Har provkört MG4 och tyckte den var suverän! Ska provköra ID.4an imorgon.

Rent objektivt, vilken är att föredra? Tänker jag rätt när jag säger att VW bör vara av betydligt bättre kvalitét?

Hej, vi har tidigare haft en ID. 4 och nu har vi en en MG4 lux ed på leasing. Jag tycker Id. 4 var överlag bättre på viktiga punkter som bl.a kvalitetskänsla, utrymme och komfort. Till samma pris skulle jag helt klart välja Id 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Hej, vi har tidigare haft en ID. 4 och nu har vi en en MG4 lux ed på leasing. Jag tycker Id. 4 var överlag bättre på viktiga punkter som bl.a kvalitetskänsla, utrymme och komfort. Till samma pris skulle jag helt klart välja Id 4.

Tack för svar! Jag har provkört båda 2 och kände samma, MG4an var bra, men ID4an var klart bättre. Priset var ungefär detsamma för mig, så det blev en ID4. Leverans i mitten av augusti

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Tack för svar! Jag har provkört båda 2 och kände samma, MG4an var bra, men ID4an var klart bättre. Priset var ungefär detsamma för mig, så det blev en ID4. Leverans i mitten av augusti

Vad får du ge för den i månaden vs Din gamla E-niro?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja vikt och all "auto" bromsning sliter nog. har kollat upp regenerativ bromsning då jag förr körde mycket truck om min bror är truckmekaniker och då var alla truckar utrustade med det till lyftgafflarna men vinsterna var MINIMALA och nu när man kikar på bilar så tjänar man i många fall mer på att fri rulla istället för att regen bromsa. Då kan man även kanske spara in lite på däcken.

Den enda gången du tjänar något på regen är när du ändå behövt använda de vanliga bromsarna. Kan du rulla är det alltid bättre förutsatt att du inte behöver bromsa mekaniskt i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad får du ge för den i månaden vs Din gamla E-niro?

Ca 150kr skillnad per månad. Dock utan vinterdäck till ID.4an nu som jag köper privat istället, men till e-niron fick jag ju dessutom elbilsstödet som inte längre finns kvar, vilket gjorde rätt så mycket på månadspriset!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en extra laddkabel och tänkte be om tips till min Niro EV (men även för framtida bil, då befintlig följer med bilen tillbaks när leasingen går ut). Den vi har idag är ju en otymplig sak från KIA 5 meter, 3-fas (och jag utgår från att den är 32A eller 20A). Skulle vilja ha en lite smidigare kabel på 7-7,5 meter. Men ser att de som finns även är klassade för antal kW (vilket förvirrar mig).

Är det så att t.ex. denna bara ger 13,8 kW eller är det att min laddbox inte får ge ut mer än 13,8 kW? Har ju boxen inställd på 16A och bilen tar ju bara emot 11kW. Men tänker om man i framtiden har en bil med 22 kW ombordladdare. Tänker mig att högre Ampere och mer kW också ger en tjockare och osmidig kabel. Vill ju gärna att den ska vara så smidig som möjligt så om ni har tips på bra laddkablar som är smidiga så tas det tacksamt emot.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snudge_B:

Är det så att t.ex. denna bara ger 13,8 kW eller är det att min laddbox inte får ge ut mer än 13,8 kW? Har ju boxen inställd på 16A och bilen tar ju bara emot 11kW. Men tänker om man i framtiden har en bil med 22 kW ombordladdare. Tänker mig att högre Ampere och mer kW också ger en tjockare och osmidig kabel. Vill ju gärna att den ska vara så smidig som möjligt så om ni har tips på bra laddkablar som är smidiga så tas det tacksamt emot.

Den kabeln är byggd för att klara upp till 20 A på vardera av de tre faserna samtidigt, utan att det ska uppstå risk för överhettning etc. Den maximala effekten 13,8 kW är en direkt följd av den begränsningen:

    230 V × 20 A × 3 = 13800 W

Jag ser AC-laddning med högre effekt än 11 kW som relativt irrelevant även på sikt: det ställer förhållandevis höga krav på säkringar och elinstallation, effekttariffer blir allt vanligare när fler skaffar elbil, och det är ganska sällan man har nytta av det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers