Drömbygget för musik & spel - 40k

Permalänk

Drömbygget för musik & spel - 40k

Blivit dags att bygga en rätt fräsig burk, stirrat mig korsögd på specs jag knappt begriper så jag tar gärna alla synpunkter. Har en del mål med bygget så bara kliv in och plocka isär.

Smärtgränsen är 40k vilket ger en del spelrum men gillar inte att bränna onödiga pengar. Inte heller spara in på något som kan ge coil whine, oljud eller annan huvudvärk. Detta leder till några opraktiska dyra val om man är ute efter rent bang per krona men det är lite vad jag hoppas blir bäst efter omständigheterna.

Prio 1 är musikproduktion med krävande pluggar & projekt, inspelning mm vilket kräver CPU, RAM, utrymme och en TYST burk. För att garantera minimal DPC latens måste datorn vara helt fri från bloatware och det dedikerade grafikkortet ska enkelt kunna deaktiveras (Nvidia är en jävla bov i dramat). Hack i häl i turordningen är spela i upplösning 2K till 3840x1600, jag ska ha en ultrawide monitor till. Håller sig grejer över 100fps är jag helnöjd.

Chassi - Var först inställd på be quiets 802:a men den är lite äldre och konsensus idag kring tysta burkar verkar ha gått ifrån ljudisolering till bra luftflöde, låter vettigt tänker jag och den här ser ut som en stor nog burk för dessa komponenter. Ingen verkar stormförtjust i modellen men det var ingen annan som grabbade tag i mig när jag kollade runt. Jag lade till Silent fläktar till alla lediga platser och hoppas de går att få in med de andra komponenterna. Verkar inte vara någon som petar in en NH-D15 längre i dessa, hur kommer det sig?

PSU - här är jag ute på okänt vatten men Seasonic Vertex verkar få väldigt få klagomål och håller sig tyst.

Moderkort - Valde MSI Z790 eftersom det är modernt, tillräckligt med m.2 och I/O och det verkar faktiskt gå att installera utan bloatware. Aldrig i livet något rootat tjafs med ASUS eller Gigabyte. Enda nackdelen är inget Thunderbolt men det går att lösa med ett PCI-kort.

CPU - Förstår att AMD är uppskattat här men Intel är historiskt sett stabilare med musikprogram utifrån ren kompatibilitet och alltför många utvecklare tar inte AMD på allvar. Stannade på 14700k eftersom diminishing returns börjar därefter och jag vill inte meka med klockning/undervolting på dyra chip...

...vlket leder oss till kylaren NH-D15, denna trotjänaren verkar fortfarande leverera, speciellt med en i7, inte så intresserad av AIO eller annat som är för meckigt eller orsakar mer ljud.

GPU - 4080 är nog såpass högt jag kan gå och just SUPRIM verkar uppskattad om man ska ge några kr extra för peace of mind. Målet är som sagt ett stabilt kort som klarar dryga 2K. Ljudnivån är rätt ointressant då jag kommer deaktivera det helt för att köra integrerat vid inspelning.

Ram - Trident Z5 blev kul nog den enda komponenten med RGB men jag fastnade vid att de har CL-28, verkar vara höga pjäser men ska väl få plats?

Lagring - säger väl sig självt men snabb lagring med separat SSD för sparade filer och ljudbibliotek känns vettigt.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Tack för intresset, där dök 4090'n upp föga oväntat men det är inte värt sämre komponenter bara för att få med den. Att spela i 4K är inte ett prio. Inte ute efter AIO, två m.2 platser är för lite och stickorna har högre CL än de jag hittade.

Vad är fördelarna med Liancool 215?

Permalänk
Medlem

Köp en Macbook Pro och en PS5. Ryms inom budget

Permalänk
Skrivet av dave:

Köp en Macbook Pro och en PS5. Ryms inom budget

Nej för helvete, hatar Mac och har redan Xbox, det klarar ju inte Cyberpunk med raytracing 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses1988:

Tack för intresset, där dök 4090'n upp föga oväntat men det är inte värt sämre komponenter bara för att få med den. Att spela i 4K är inte ett prio. Inte ute efter AIO, två m.2 platser är för lite och stickorna har högre CL än de jag hittade.

Vad är fördelarna med Liancool 215?

Så här då? RAM-stickorna har högre CL men högre hastighet som väger upp för det.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Så här då? RAM-stickorna har högre CL men högre hastighet som väger upp för det.

https://komponentkoll.se/bild/wwdiO.png

Men moderkortet kan inte leverera 6000hz utan överklockning, så varför köpa stickor i den klassen? Jag vill verkligen inte överklocka och försämra livslängden på datorn. Kan du motivera de andra komponenterna? För de mer eller mindre oväsen? Jag uppskattar inlägget men vill gärna ha motivering till varför just de komponenterna är bättre framför de jag valt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft otur när det kommer till latency när jag försökt att kasta ihop datorer utan eftertanke. DPC latency är nästan viktigare än något annat om du ska göra musikproduktion och är oftast något som glöms bort när man bygger en klara allt dator.

Anandtech är enda jag sett som faktiskt testar moderkort och nämner latency, har även lite artiklar om hur olika processorgenerationer påverkar. TLDR verkar vara asus proart eller mid-highend asrock moderkort.

Permalänk
Medlem

Kanske är ASUS ProArt Z790-Creator något för dig, Thunderbolt direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hade tagit på en titt på nya Dark Rock Pro Elite som CPU-kylare. Kan nog bli riktigt behaglig ljudnivå tillsammans med Silent Wings 4 i det chassit du valt! https://youtu.be/F8TMUu-_4Ag?si=wSe3PMEf6QGQyewm&t=568

Jag har Silent Wings 4 i mitt chassi och de är grymt tysta. Kan verkligen rekommendera

I alla fall bara en rekommandation, inget mer. Du behöver i alla fall en ordentlig luftkylare för 14700K för att få ljudet att bli behagligt.

Installerade Peerless Assassin (som är lillebror till Phantom Spirit) på en 105W 7800X3D och jag blev inte alls nöjd med ljudnivån som många verkar vara. Den processorn går t.o.m. oftast under 105W, mer runt 75W vid spelande, och ändå så tyckte jag kylaren lät rätt mycket. Är nog rätt inviduellt vad anses som tyst men tror vi båda har samma tanke av vad som anses vara det. Så rekommenderar något större. Peerless Assassin & Phantom Spirit är riktiga pris/prestanda-kungar men vill man komma åt den där behagliga tystnaden så hade jag tagit något som t.ex. NH-D15 eller Dark Rock Pro Elite o.s.v.. Något av dom absolut bästa.

Hur du än gör, lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

Jag har haft otur när det kommer till latency när jag försökt att kasta ihop datorer utan eftertanke. DPC latency är nästan viktigare än något annat om du ska göra musikproduktion och är oftast något som glöms bort när man bygger en klara allt dator.

Real talk här. Jag tänkte först köra en laptop men det visade sig vara omöjligt att hålla DPC latency nere, det är för beroende av hårdvaran och det finns inte en laptop på planeten som är tillräckligt anpassad. Helt jävla omöjligt helt enkelt. Jag tror inte folk förstår vad jag menar när jag säger att ljudlatens är prio och allt annat i burken är sekundärt. Men att kunna bestämma hur man vill ha en boot och kunna stänga av GPU är en bra början.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Kanske är ASUS ProArt Z790-Creator något för dig, Thunderbolt direkt på moderkortet.

Asus är out of the question, de rootar sitt mk med en massa mög. Förstör ljudlatens fullständigt.

Permalänk

Kom över ditt mac-hat om du är seriös. Du får en begagnad M1 mini som spöar allt du rafsar ihop själv (för audio) och kan köpa en spelmaskin för resten. Om dessutom latens är viktigt är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses1988:

Nej för helvete, hatar Mac och har redan Xbox, det klarar ju inte Cyberpunk med raytracing 😅

Vet inte vilken nivå av musikarbete du tänker men att förena det med gaming i samma burk är huvudvärk. Blir i bästa fall hobbynivå med en massa problem och tid på att få det att flyga. Apple är branschstandard för professionell musikproduktion med Logic. Därav rekommendationen

Permalänk
Skrivet av papa_keno:

Kom över ditt mac-hat om du är seriös. Du får en begagnad M1 mini som spöar allt du rafsar ihop själv (för audio) och kan köpa en spelmaskin för resten. Om dessutom latens är viktigt är det en no-brainer.

Skrivet av dave:

Vet inte vilken nivå av musikarbete du tänker men att förena det med gaming i samma burk är huvudvärk. Blir i bästa fall hobbynivå med en massa problem och tid på att få det att flyga. Apple är branschstandard för professionell musikproduktion med Logic. Därav rekommendationen

Jag förstår precis vilken huvudvärk det innebär, därför verkar det mest vettigt att stänga av grafikkortet i boot. Jag är proffs och har använt PC ända sen WinXP. Många pluggar släpps inte till Mac, har en del legacy-pluggar som jag fortfarande använder så M1, 2 eller 3 kan inte vinna över mig oavsett.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte så mycket om att producera musik, men har inte latensen med antal samples i förhållande till ljuskortets kHz att göra? Lägre antal samples, högre kHz på ljudkortet- lägre latens. DPC latens blir säkerligen svårt att komma ifrån med en Windows burk och dess obefintligt optimerade drivrutiner.