Får ej mer än 15fps i fallout 4 (next gen)

Permalänk

Får ej mer än 15fps i fallout 4 (next gen)

försöker spela fallout 4 i med nya next gen som kom men spelet låser sig i 15 fps hela tiden läste något om att de har att göra att spelet inte stödjer/gillar 240 hs skärmar bifogar en bild på min skärm med men de jag är ute efter är hjälp på hur man kan lösa problemet och kunna spela spelet så som de ska va med en drygt 60 fps i princip

glömde lägga in bild när jag skapade inlägget
Permalänk
Medlem

Bethesda spel gillar verkligen inte över 60 fps, tex i skyrim så blir physics helt wacky vid 60+ fps. Testa att se om du kan sätta limit på 59.

Permalänk
Medlem

Specs på dator och har du testat ifall andra spel presterar dåligt de också?

Permalänk
Medlem

Kollade på AOC hemsida och kunde inte se någonstans vilken upplösning skärmen klarar av.
Är jag blind eller är upplösningen dålig så dem inte vill skylta med den?
https://aoc.com/se/gaming/products/monitors/c32g2ze-bk/specification

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Kollade på AOC hemsida och kunde inte se någonstans vilken upplösning skärmen klarar av.
Är jag blind eller är upplösningen dålig så dem inte vill skylta med den?
https://aoc.com/se/gaming/products/monitors/c32g2ze-bk/specification

31.5 inch 0,5 ms 1920x1080px VA 240 Hz
Enligt de där små fyrkantiga "related" rutorna längst ner, om man går till en annan produkt och letar fram denna !

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner Riva tuner/msi afterburner och sätt cap på 60fps och se om det hjälper

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

31.5 inch 0,5 ms 1920x1080px VA 240 Hz
Enligt de där små fyrkantiga "related" rutorna längst ner, om man går till en annan produkt och letar fram denna !

Ja det var inget att skylta med men han borde ju lugnt kunna trycka ut mer än 15fps om han
så spelade med iGPU

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Specs på dator och har du testat ifall andra spel presterar dåligt de också?

Bara fallout 4 som låser sig i 15 fps bifogar bild på mina specs med

Permalänk
Moderator
Forumledare

@johannes233: för länge sedan var där en bugg som kunde låsa ens fps. Testa skifta mellan fullscreen och borderless fullscreen inne i spelet och se om det löser det.
Kolla även så att vsync är av/inte låst till 15/30 fps

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Länk

Skrivet av Kilrah:

Testa att ladda ner Riva tuner/msi afterburner och sätt cap på 60fps och se om det hjälper

Du har inte lust och slänga en länk på de du pratat om

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes233:

Du har inte lust och slänga en länk på de du pratat om

NVIDIA Control Panel har också Frame Limit om du har det.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes233:

Bara fallout 4 som låser sig i 15 fps bifogar bild på mina specs med <Uppladdad bildlänk>

Nu är Speccy utdaterat och visar felaktig information om moderna komponenter, men att det står "Samsung 3840x2160@30Hz" på bilden verkar ändå lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Testa stänga av V-sync, 15 fps låter väldigt sus (hälften av 30).

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Svar

Skrivet av perost:

Nu är Speccy utdaterat och visar felaktig information om moderna komponenter, men att det står "Samsung 3840x2160@30Hz" på bilden verkar ändå lite konstigt.

Aa gammal bild på allt i datorn de va min gamla skärm som stod med

Permalänk

Svar

Skrivet av LURKOVIC:

NVIDIA Control Panel har också Frame Limit om du har det.

Jomen tror jag har de ska ta en titt om jag hittar frame limit (jätte oteknisk med saker)

Permalänk

Jag är nog också inne på det som @NordhNet är inne på vad jag vet har den aldrig fixats och kan dyka upp slumpmässigt.

Testa när du är i spelet att trycka alt+enter för att vexla mellan fullscreen och window mode.

Vill minnas att köra det i fullscreen är det som framförallt framkallar buggen och fullscreen window är att föredra.

Mitt 3070ti ligger typ spikat på 60hz och ditt icke ti borde inte va mycket sämre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gå in i Dokument -> My games -> Fallout 4 och leta fram fallout4prefs.ini och ändra iPresentInterval till värdet 0, då låser du upp fps men Fallout 4 kan börja bete sig skitkonstigt över 100 fps, karaktären börjar flippa ut totalt någonstans vid 200-300 ( händer främst inomhus i små ytor ).

Fallout 76 har exakt samma problem och där får man pilla på Fallout76prefs.ini, i mitt fall slutade fullscreen fungera helt efter detta och har fått köra borderless window.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johannes233:

Bara fallout 4 som låser sig i 15 fps bifogar bild på mina specs med <Uppladdad bildlänk>

Inforutan säger att du kör 3840x2160 i 30 Hz mot en Samsung (TV?) så där har du svaret.

Fallout4 är rätt särpräglad i hur den fungerar och kommer att v-synca rätt hårt. Är inte riktigt som andra spel och kan varierar en del. Till exempel kan det köra 120 FPS mot vissa skärmar men fysiken blir fel, man hoppar inte lika högt och även gränssnittet kan bli märkligt.