Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Både Mercedes EQE och Tesla Model S har högre WLTP än 630 km.

Men det är ju ett syntetiskt test som inte säger så mycket.

Är det 100-0% eller "standard" 80-20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är det 100-0% eller "standard" 80-20?

WLTP är från fullt tills bilen inte klarar 100 km/t (fast det mäts åt andra hållet - de kör bilen tills den inte klarar 100 längre, sen laddar de fullt. Den energimängd som går in, laddförluster inräknat, blir batteriets kapacitet i testet. Räckvidden beräknas sen baserat på energimängden som används under testcykeln.

https://www.electrive.com/2022/05/23/how-wltp-range-is-really...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Jag och frugan var ut på en roadtrip i några veckor under september-oktober med ID.3an (77kWh), körde totalt 790mil. Vi laddade uteslutande på Ionity med WeCharge eller på boenden där möjligheten fanns. Totalt laddade vi 1373kWh till en kostnad av 4683kr.

Väldigt märkbar skillnad i antal laddare (dock inte Ionity...) nere på kontinenten jämfört mot när vi åkte förra året, vilket är mycket positivt! Inte vid ett enda tillfälle behövde vi stå i kö för att ladda, vilket är en väldigt skön fördel med att åka utanför turistsäsongen.

Rutten gick genom 10 länder:
(Sverige)
Danmark
Tyskland
Österrike
Slovenien - förhållandevis litet land med få "inhemska" elbilar = ganska tomt vid laddarna
Kroatien - fortfarande glest med snabbladdare
Italien
Frankrike
Monaco
Belgien
Nederländerna

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

För er som diskuterar 40 mil räckvidd gjorde jag ovan resa (med google maps länken). Så 40 mil går och det var inte perfekta förhållanden heller under hela färden sätt till temperatur utomhus.

Men märker en klar skillnad redan nu när tempen börjar dala, undra hur det blir med långresor i minusgrader?

Har kört snart 4000 mil i id4:an, det som drar en del är battervärmen i kallt väder, speciellt på kortare sträckor. Men jag tror batterivärmningen är förändrad i nya programvaran som din bil har.

När du räknar elkostnad så glömmer du tydligen din nätkostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

WLTP är från fullt tills bilen inte klarar 100 km/t (fast det mäts åt andra hållet - de kör bilen tills den inte klarar 100 längre, sen laddar de fullt. Den energimängd som går in, laddförluster inräknat, blir batteriets kapacitet i testet. Räckvidden beräknas sen baserat på energimängden som används under testcykeln.

https://www.electrive.com/2022/05/23/how-wltp-range-is-really...

Så, typ, 0-2%-ish m.a.o.. inget som vanliga ”Svenssons” kör. Vilket lutar åt att inga elbilar klarar 40 mil då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så, typ, 0-2%-ish m.a.o.. inget som vanliga ”Svenssons” kör. Vilket lutar åt att inga elbilar klarar 40 mil då..

Inte i 2 grader, regn och 120 km/t 😀

Permalänk
Medlem

Dom elbilar jag kommit närmast 40 mil med är Mustang Mach-E LR AWD och Tesla MY, båda runt 35 mil i 120km/h. Kanske att Mustang LR RWD klarar det vid rätt förhållanden!

Visa signatur
Permalänk

Hej. Är det någon som har erfarenhet av hundbur? Vad finns det för modeller som skulle kunna rymma bur för 2st, har idag en 60/40 bur som fyller hela bagageutrymmet på en V90.
MVH / Mathias

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

Så, typ, 0-2%-ish m.a.o.. inget som vanliga ”Svenssons” kör. Vilket lutar åt att inga elbilar klarar 40 mil då..

Det beror helt på när du kör och hur du kör. Jag har flera gånger kört mer än 40 mil mellan laddningarna med min Tesla Model 3 LR. Gävle -> Linköping -> Laddstopp i Norrköping på tillbakavägen -> Gävle har t.ex. avklarats flertalet gånger.

Det är ganska precis 40 mil -med ca 15% kvar i batteriet- när jag kommer till Norrköping på tillbakavägen för att ladda. Då har det varit mellan 10-20 grader varmt och oftast torrt ute. Jag har hållit skyltad fart på motorvägen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är klart att 40 mil går, det har det funnits elbilar som kunnat göra i många år nu. Det svåra är att få till det på motorväg, där är det fortfarande bara några få modeller som kan. Att sänka från 110 km/h till 90 km/h gör enorm skillnad för förbrukningen.

Både Mercedes EQE och Tesla Model S har högre WLTP än 630 km.

Men det är ju ett syntetiskt test som inte säger så mycket.

Ingen model S som går att beställa nu iaf, men ja EQE och EQS finns och har svårt att se att dessa bilar inte klarar av 40 mil motorväg. Jag klarar nog 35 i min i4 om inte närmare 40. Tittar jag i Teslabjorns tester så var jag nog ganska rätt till. 37 mil i 120 verkar i4an ta sig

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen model S som går att beställa nu iaf, men ja EQE och EQS finns och har svårt att se att dessa bilar inte klarar av 40 mil motorväg. Jag klarar nog 35 i min i4 om inte närmare 40. Tittar jag i Teslabjorns tester så var jag nog ganska rätt till. 37 mil i 120 verkar i4an ta sig

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Och i stort sett tio mil kortare med blöt vinter… Det är rätt långt från 40 mil och man vill inte gärna köra bilen tills den stannar heller. Ursprungligen gällde frågan något SUV-liknande, kanske är värt att påminna om också, även om den nu blivit vilken elbil som helst.

Permalänk
Medlem

Självklart, men vem dundrar på i 120 kmh på vintern. Frågan var något SUV-aktigt med 40 mils räckvidd. Det finns en del alternativ som du tar dig 40 mil på och särskilt om du håller dig till skyltad hastighet.
Tog bara min uppfattning om i4an som stöd till att björns tester är någorlunda korrekta.

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler icke-SUV elbilar framöver. En stor bil har helt enkelt större luftmotstånd och får därmed kortare räckvidd vid högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bytte till vinterdäck idag på EV6:an, köpt från bythjul. De hade inte tpms som tillval, så köpte utan.

Jag kan med glädje meddela andra ev6:ägare att inga varningar hörs eller lampor tända pga av det. Så verkar som Kia programmerade varningen endast ifall en tpms lägger av, inte om alla saknas.

Och verkar som jag var lite för snabb med mina slutsatser

Antingen räckte det inte med 15 minuters bilfärd hem, eller så var statstrafiken för långsam för att bilen skulle registrera avsaknaden av tpms. Felet upkom idag, efter ca 15 mins bilfärd i 90-100km/h (när jag precis accelerat upp till 110).
Så man får en varning, för TPMS, en ikon lägger sig i raden, samt en liten orange varningstriangel.

Skall se hur störigt det är när man startar bilen på vägen hem. I värsta fall får jag köra förbi Kia och köpa 4 sensorer och boka tid hos en däckverkstad för att byta ventilerna. Tror dock fortfarande jag har svårt att komma under priset jag fick.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Självklart, men vem dundrar på i 120 kmh på vintern. Frågan var något SUV-aktigt med 40 mils räckvidd. Det finns en del alternativ som du tar dig 40 mil på och särskilt om du håller dig till skyltad hastighet.
Tog bara min uppfattning om i4an som stöd till att björns tester är någorlunda korrekta.

Det var två plusgrader och blött, enligt tabellen, vilket ofta även betyder saltat på den typ av väg som kan vara aktuell. Svaret är därmed sannolikt de flesta.

Jag håller med om att Björns tester är bra och intressanta som ledning eftersom han är rimligt metodisk och anger vilka förhållanden det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Självklart, men vem dundrar på i 120 kmh på vintern. Frågan var något SUV-aktigt med 40 mils räckvidd. Det finns en del alternativ som du tar dig 40 mil på och särskilt om du håller dig till skyltad hastighet.
Tog bara min uppfattning om i4an som stöd till att björns tester är någorlunda korrekta.

Hade dock varit trevligt om han skrev ut när testet genomfördes för med nyare uppdateringar kan resultaten ändras markant och många gånger görs testerna när bilarna först släpps. Jag tycker nämligen ofta hans siffror är rätt off, kanske kan det även bero på att han ofta kör andra fälgar eller däck på bilarna än original.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gör skillnad på 40 mil och 40 mil?

40 mil i 120 avverkas på motorväg och där är det gott om laddplatser, det är inte jättenoga för mig om det är 30-35 mil mellan stoppen då

40 mil i obygden går i lägre hastigheter och då är 40 mil mer realistiskt att nå

40 mil i 120 upp för Kilimanjaro, i 30 minusgrader, med husvagn, osv, är inte relevant för mig.

Om vi kan frilägga "nöta Europaväg" från "ta sig till stugan på landet" så blir nog diskussionen mer konstruktiv.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Är det bara jag som gör skillnad på 40 mil och 40 mil?

40 mil i 120 avverkas på motorväg och där är det gott om laddplatser, det är inte jättenoga för mig om det är 30-35 mil mellan stoppen då

40 mil i obygden går i lägre hastigheter och då är 40 mil mer realistiskt att nå

40 mil i 120 upp för Kilimanjaro, i 30 minusgrader, med husvagn, osv, är inte relevant för mig.

Om vi kan frilägga "nöta Europaväg" från "ta sig till stugan på landet" så blir nog diskussionen mer konstruktiv.

Det är aldrig relevant för ICE-kramarna i tråden som bara skriver här för att "snygga sig".

För alla andra normalt fungerande individer är det väl precis så man resonerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen model S som går att beställa nu iaf, men ja EQE och EQS finns och har svårt att se att dessa bilar inte klarar av 40 mil motorväg. Jag klarar nog 35 i min i4 om inte närmare 40. Tittar jag i Teslabjorns tester så var jag nog ganska rätt till. 37 mil i 120 verkar i4an ta sig

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Trams. Du vet att Model S bara har 30 km kortare WLTP än EQE/EQS?

Vad menar du med att min bil inte går att beställa? Jag beställde den 2020 så det har gått jättebra, tack. Körde vid ett tillfälle från Salem till Sundsvall Supercharger, totalt 405 km. Batteriet gick från 100% till 9% så fanns marginal kvar. Batteriet har dessutom degraderats typ 10% sedan bilen köptes.

Här har du exempelvis den resan i ABRP:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=2441816c-3597-459a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Har ID4 med Matrix, ljuset är bra men du kommer känna dig ovan med ljusbilden som är låg och bred med distinkt kant i höjdled - du får inte den där ljusmattan ända upp i trädtopparna som du säkert är van vid från extraljusen.

Insåg idag att firmans Passat 2016 hade matrix-lyktor. Eller vet inte om det var matrix, såg nästan mer ut som nån slags projektor som kunde vika bort strålkastarna individuellt, såg mer ut som om ljuset "rullade upp" när en bil hade kört förbi. Kanske inte lika starka som ID4/Enyaq, men det var en enorm skillnad när man slog på extraljuset. Körde dock 27 mil i grådassigt norrländskt mörker på blöta vägar med extraljuset av, just för att det var så underbart att få ändå hyfsat ljus ut mot sidorna när jag för en gångs skull hade massa möten och låg bakom bilar konstant. Snacka om game changer!!

Skrivet av ghoti:

Är det bara jag som gör skillnad på 40 mil och 40 mil?

40 mil i 120 avverkas på motorväg och där är det gott om laddplatser, det är inte jättenoga för mig om det är 30-35 mil mellan stoppen då

40 mil i obygden går i lägre hastigheter och då är 40 mil mer realistiskt att nå

40 mil i 120 upp för Kilimanjaro, i 30 minusgrader, med husvagn, osv, är inte relevant för mig.

Om vi kan frilägga "nöta Europaväg" från "ta sig till stugan på landet" så blir nog diskussionen mer konstruktiv.

Så är det, körde ju en Enyaq i typ 60 mil i somras och räckvidden utifrån snittförbrukningen efter 80/90-vägar pekade mot en räckvidd på runt 48 mil i bra förhållanden. Tror inte 40 på vintern längs de vägarna skulle bara nåt problem överhuvudtaget. Ska jag köra snabbare och behöver komma så långt så behöver jag äta, och då finns matställen med snabbladdare lite överallt.

120 knyck i -30 I 40 mil nonstop är 3 saker som aldrig kombineras i verkligheten om man inte verkligen letar efter att göra en resa som får ICE-bilar att se ut som ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Du vet att Model S bara har 30 km kortare WLTP än EQE/EQS?

Vad menar du med att min bil inte går att beställa? Jag beställde den 2020 så det har gått jättebra, tack. Körde vid ett tillfälle från Salem till Sundsvall Supercharger, totalt 405 km. Batteriet gick från 100% till 9% så fanns marginal kvar. Batteriet har dessutom degraderats typ 10% sedan bilen köptes.

Här har du exempelvis den resan i ABRP:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=2441816c-3597-459a...

Nej det är inte trams, när du säger att model S har högre WLTP än 630 km så är det faktuellt inkorrekt.
Du kan inte beställa en model S med högre än 600 km WLTP idag.
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det är inte trams, när du säger att model S har högre WLTP än 630 km så är det faktuellt inkorrekt.
Du kan inte beställa en model S med högre än 600 km WLTP idag.
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview

Det är ju som att säga att i4an inte har parkeringskameror eller förarassistans för att man inte kan beställa med de paketen just nu. Finns gott om Model S på vägarna som har högre än 600 km WLTP och många beställningar som ligger på nya Long Range också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju som att säga att i4an inte har parkeringskameror eller förarassistans för att man inte kan beställa med de paketen just nu. Finns gott om Model S på vägarna som har högre än 600 km WLTP och många beställningar som ligger på nya Long Range också.

Vi pratade dock om en person som ville köpa en bil nu, jag påpekade att det inte är så många som har WLTP över 60 mil.
Att det finns säger jag inte emot, själv förvånad över att det inte finns att beställa någon model S long range nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vi pratade dock om en person som ville köpa en bil nu, jag påpekade att det inte är så många som har WLTP över 60 mil.
Att det finns säger jag inte emot, själv förvånad över att det inte finns att beställa någon model S long range nu.

Då har jag missförstått, ber om ursäkt.

Ja jag håller med om att det är konstigt att de inte har öppet för beställning men jag gissar att det beror på att de är rädda för valutaförändringar och inflation. De har redan massvis med ordrar på låga priser att leverera innan de kan börja beta av nya.

Valde själv mellan att ta den Long Rang S jag har på beställning eller i4an och det diggade bara 15% i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det är inte trams, när du säger att model S har högre WLTP än 630 km så är det faktuellt inkorrekt.
Du kan inte beställa en model S med högre än 600 km WLTP idag.
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview

Jag skrev ju att den har 30 km kortare WLTP än EQE/EQS - hur får du ihop det till att jag påstår att den har över 630 km WLTP?

Men du ska får en räkneövning, det är inte jättesvårt:
* Model S LR (från 2020, som är den bil jag kör) har 650 km WLTP. Länk här och länk här.
* Mercedes EQE 350+ har 660 km i WLTP. Länk här.
* Model S Dual Motor (från 2023) har 630 km WLTP. Länk här.

Det du länkade till är Model S Plaid och det är en prestanda-variant av Tesla Model S som av uppenbara skäl inte har lika lång range, precis som Model S Performance från 2020 har kortare range än en Long Range.

Hoppas det klarnade lite nu!

Skrivet av Gainsgoblin:

Vi pratade dock om en person som ville köpa en bil nu, jag påpekade att det inte är så många som har WLTP över 60 mil.
Att det finns säger jag inte emot, själv förvånad över att det inte finns att beställa någon model S long range nu.

Det finns begagnade bilar att köpa på exempelvis Blocket.

Permalänk
Medlem

”Bästa” familjebil, 50kWh+ batteri och <=400k efter bonus med hyfsat snabb laddning både via ccs och typ2. Inte så intresserad av lull-lull

Leverans nästa sommar. Vad finns för alternativ mer än tex MG4/MG5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Dom elbilar jag kommit närmast 40 mil med är Mustang Mach-E LR AWD och Tesla MY, båda runt 35 mil i 120km/h. Kanske att Mustang LR RWD klarar det vid rätt förhållanden!

Jag har kommit 40 mil utan problem med min MachE GT på sommaren 70-100 km/h lugn planerad körning med AC på 20-21 grader.
Utetemp 20-27 grader.

Edit: I 120km/h så kanske 40 mil är absolut max, ja. 50 mil är ju max enligt WLTP med 100% batterier i optimal hastighet, temp etc. Senast jag körde långt var ToR Sthlm-Västerås-Sthlm. Då hade jag 39% batteri kvar från 100% när jag åkte. Då körde jag rätt inspirerat delvis dessutom med några ax och låg en bit över 120km/h många av milen. Det var 24 mil den dagen och c:a 14-17 grader i luften och värme 22 grader med bra tryck i stereon under färd.

Om man räknar linjärt så hade min teoretiskt kunnat nå c:a 34-35 mil om jag räknar rätt under de förhållandena så ägg under pedalen och körning i 120km/h stadigt och lite varmare väder, lägre ljud på stereon etc så är 40mil inga problem som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

”Bästa” familjebil, 50kWh+ batteri och <=400k efter bonus med hyfsat snabb laddning både via ccs och typ2. Inte så intresserad av lull-lull

Leverans nästa sommar. Vad finns för alternativ mer än tex MG4/MG5?

Definiera familjebil… i ordets rätta bemärkelse så finns ingen sådan bil som du efterfrågar.

Permalänk
Medlem

Tack för allt engagemang!

Egentligen ska jag bara ca 30 mil motorväg till västergötland men vill kunna göra denna resa på vintern också utan att stanna för laddning. (varför jag drog till med 40 mil)

SUV är för att det är en familjebil.

Det blir också resor till södra Småland och Skåne, men jag tycker det är jobbigt att köra så långt non-stop och kan därför tänka mig att stanna att ladda på vägen.

Annars skulle det väl bli en del jobbresor men bara några få mil som alla elbilar klarar, även vissa laddhybrider.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Hej. Är det någon som har erfarenhet av hundbur? Vad finns det för modeller som skulle kunna rymma bur för 2st, har idag en 60/40 bur som fyller hela bagageutrymmet på en V90.
MVH / Mathias

Det beror så klart på hur stora hundarna är, vi har två stycken av dessa i en IX3:

https://www.hundibil.se/artfex-hundbur-small/