Varför blir mina fotografier som laddas upp till Sweclockers med grön ton [LÖST]

Permalänk
Medlem

Varför blir mina fotografier som laddas upp till Sweclockers med grön ton [LÖST]

*edit*

Det visar sig med hjälp av @jreklund på SC att bilderna jag skickade honom zippade hade färgtoningen redan, fast i min dator är de helt normala. Så kontentan måste bli att min linux-variant har nån speciell färgprofil bilderna sparas i. slut edit.

Jag har noterat att när jag laddar upp bild hit så får den en grön tod. Vad kan det bero på? Det är taget med iphone 15, om det har någon betydelse, men ser perfekta ut när de finns på min dator? Trodde först det handlade om att det var artficiellt ljus som inte blev rätt i överföringen på nåt magiskt vis, men samma sak om jag tar en skärmdump med telefonen.

orsaken hittad
Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vad sparas de i för format? Känns som att det är någon färgprofil som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad sparas de i för format? Känns som att det är någon färgprofil som spökar.

Fotot på switchen är JPG när jag har den i datorn. När jag kollar på egenskaperna för fotot i iphone så står det "HEIF" som format och skärmdumpen från posten är png. Men båda blir grönaktiga. I min dator så är det inga problem som sagt.

Vet inte om det har något med någonting att göra, men jag tar alltså fotot eller skärmdumpen i iphone, laddar sen upp den till MEGA-sync så att jag får dem till datorn. Kan det ske någonting där tro?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Fotot på switchen är JPG när jag har den i datorn. När jag kollar på egenskaperna för fotot i iphone så står det "HEIF" som format och skärmdumpen från posten är png. Men båda blir grönaktiga. I min dator så är det inga problem som sagt.

Vet inte om det har något med någonting att göra, men jag tar alltså fotot eller skärmdumpen i iphone, laddar sen upp den till MEGA-sync så att jag får dem till datorn. Kan det ske någonting där tro?

Har sett att Dropbox haft liknande strul tidigare. Prova att ladda upp en bild direkt från telefonen till Sweclockers borde ju ge ett bra svar om problemet ligger hos Mega.

Permalänk
Medlem

testar, den första är direkt från telefonen, den andra via MEGA-sync. Annan färg den här gången dock..
Någonting i min Linux kanske?

Ska testa via Windows och se om det blir nån ändring

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Annan färg den här gången dock..

👍

Kan du ladda upp en bild någonstans och posta en länk? Jag misstänker att det är SweClockers som gör om dem till WebP.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Test:

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

👍

Kan du ladda upp en bild någonstans och posta en länk? Jag misstänker att det är SweClockers som gör om dem till WebP.

Hos google blir det normalt. Men din bild ser ju bra ut, och även andras så det måste vara nåt jox hos mig då..

https://photos.app.goo.gl/P86M2SzNNHWVCYw58

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Känns ju som att felet finns redan på telefonen iom att den uppladdade filen direkt från den också blev missfärgad.

Testa om du kan byta bildformat din kamera/skärmdump använder för känns ju som att det är något med bildformatet/ komprimeringen din dator och telefon fixar att visa rätt men som blir fel när de kodas om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Vi saknar stöd för HEIC och AVIF på sajten och tanken är att de ska nekas vid uppladdning. Normalt ska de sparas i en .heif container. Har dock hittat .avif och .heic i det vilda med.

Du får gärna packa ned orginal-bilderna i en .zip-fil och skicka över till mig. Antingen via en drop-lösning via PM eller e-post; johan.eklund [snabel-a] sweclockers.com.

PNG-filer ska vi dock inte ha några problem med, så känns väldigt märkligt att du får problem med de bilderna.

Permalänk
Medlem

Japp, då är det konstaterat att det är min linux-version som lägger på något filter på bilden som Sweclockers inte gillar, eller Amazon för den delen, det blir lika missfärgat där. Denna bild har jag lagt upp från Windows.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.