För alla er som upplever Linux terminalen som lite jobbig

Permalänk
Medlem

För alla er som upplever Linux terminalen som lite jobbig

Mitt tips är följande (om ni kör Debian baserad dist men programmet finns även för övriga distar). Mest troligt kommer ni inte att ångra er om ni tar er lite tid till att bli bekant med mc utan kanske tom tacka mig någon dag

Ju mer du kan det ju kraftfullare blir det och det finns säkerligen bra videos på YT, tipsa gärna i tråden om ni hittar någon.

sudo apt install mc

Själv startar jag aldrig en terminal utan att starta mc! Utan det är jag ganska lost. Det finns många finesser så om intresse finns (?) tar jag det i ett annat inlägg (jag startade med Norton Commander på DOS tiden).

Så här ser det normalt ut för mig i terminalen (när jag fjärrstyr en Linux burk via SSH)...

Här med min egna simpla meny för kommando som jag behöver ofta eller alltid glömmer tillgängliga med två knapptryck. F2 för att få fram menyn sen siffra för önskat kommando.

För mer information samt dokumentation om Midnight Commander se...

https://midnight-commander.org

PS: Ja, jag kör fortfarande W7 dagligen eftersom det är mitt favorit Windows OS och nej ni behöver inte oroa er för att jag är hackad

PPS: Kom på att det är ju inte mig ni skall tacka, utan alla de frivilliga som ligger bakom och utvecklat Midnight Commander i alla dessa år!

Permalänk
Medlem

Midnight Commander är underbart! Körde länge Norton Commander och även testat Far Manager till Windows.

Permalänk
Medlem

I Windows kör jag med Salamander. Köpte en licens någon gång på W98/XP tiden och varit 100% torsk sedan dess. Klarar mig inte utan min Salamander. Det första jag installerar på Windows och mc är det första jag installerar på Linux Dessutom blev Salamander gratis för något år sedan.

Jag rör inte Windows Explorer, såhär ser det ut när jag kör W11. Ingen bloat och snabbhet som bara Explorer kan drömma om

Du kan hämta Salamander för W7/W8/W10/W11 här...

https://www.altap.cz

Ser kanske simpelt ut och det är simpelt att använda men du lär bli förvånad när du inser hur potent och konfigurerbart Salamander är om du ger det en chans. Har stöd för diverse plugins. Hanterat RAR/TAR/etc filer sedan 90-talet så MS är 25 år sena på bollen - LOL.

Tror tom Salamander är släppt som FOSS nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Mitt tips är följande (om ni kör Debian baserad dist men programmet finns även för övriga distar). Mest troligt kommer ni inte att ångra er om ni tar er lite tid till att bli bekant med mc utan kanske tom tacka mig någon dag

Ju mer du kan det ju kraftfullare blir det och det finns säkerligen bra videos på YT, tipsa gärna i tråden om ni hittar någon.

sudo apt install mc

Själv startar jag aldrig en terminal utan att starta mc! Utan det är jag ganska lost. Det finns många finesser så om intresse finns (?) tar jag det i ett annat inlägg (jag startade med Norton Commander på DOS tiden).

Så här ser det normalt ut för mig i terminalen (när jag fjärrstyr en Linux burk via SSH)...

<Uppladdad bildlänk>

Här med min egna simpla meny för kommando som jag behöver ofta eller alltid glömmer tillgängliga med två knapptryck. F2 för att få fram menyn sen siffra för önskat kommando.

<Uppladdad bildlänk>

För mer information samt dokumentation om Midnight Commander se...

https://midnight-commander.org

PS: Ja, jag kör fortfarande W7 dagligen eftersom det är mitt favorit Windows OS och nej ni behöver inte oroa er för att jag är hackad

för 10+ år sedan körde jag något liknade på min CentOS server och Fedora 18, men det var inte midnight-commander.
verktyg som dessa är bekväma delux xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Ranger, testade lf (list files) men blev att jag gick tillbaka till Ranger av vana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

för 10+ år sedan körde jag något liknade på min CentOS server och Fedora 18, men det var inte midnight-commander.
verktyg som dessa är bekväma delux xD

midnight commander har funnits i en evighet - även på den tiden då linux-kärnan var 0.99 pl tvåsiffrigt i den tidens distributioner typ slackware bit innan win95.

är man 'uppväxt' med Norton kommander under MS-dos så är det helt nödvändigt filvisare även under linux och total commander under windows

Permalänk
Medlem

Installerar alltid Midnight Commander, oavsett om om det är fråga om en server, eller desktop installation, med eller utan gui.

Permalänk
Medlem

För den som upplever terminalen som "jobbig" förklarar inte tråden varför detta skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

För den som upplever terminalen som "jobbig" förklarar inte tråden varför detta skulle hjälpa.

Tack, inte bara jag som helt missade kopplingen mellan MC och titeln på tråden.

Permalänk
Medlem

Om allt man ska göra är att hantera filer så är ju mc helt klart ett bra alternativ, men mer än så förstår jag inte hur mc underlättar att jobba i terminalen.

Visa signatur