Folk blir uppringda från mitt nummer – men det är inte jag

Permalänk
Medlem

Folk blir uppringda från mitt nummer – men det är inte jag

Hallå. Jag vet inte om det här rätt hörn av forumet för sådant här, men jag chansar.
Jag har under senaste tiden börjat få samtal från för mig okända nummer. Helt vanliga dudes som ringer upp och säger sig ha missat samtal från mig och vill kolla vad jag vill. Problemet är att jag inte har ringt, jag ringer knappt alls, någonstans. Jag ringde inte ens morsan när hon fyllde 75, på den nivån.
Jag hälsar uppringaren att jag inte har ringt och det blir lite märkligt och konstigt i luren och så tackar vi och säger hej svejs.

Jag har också börjat få samtal som lägger på när jag svarar, vanliga mobilnummer – inte Afghanistan, Nigeria eller något sådant lite mer exotiskt. Men jag skulle ju aldrig ringa upp någon ändå så det stör mig inte lika mycket.

Är det någon mystisk scam som jag inte förstår scammet i? Eller kan mitt abonnemang ha blivit ihopblandat i någon maskin hos Tele2?
Ett tag delade jag Willys-kund-nummer med en snubbe från Mariefred, vi kunde se varandras kvitton och jag tror att vi jobbade upp en bra poängpott tillsammans. Sidospår men det kan ju hända mystiska saker.

Jag är förbryllad och lätt irriterad.
Ska sluta med telefon tror jag.

Permalänk
Medlem

Kanske såna samtal där dom spelar in din röst och orden du säger så dom kan använda det senare till bedrägeri?

Ditt nummer har förmodligen bara hamnar i fel händer. Kontantnummer eller ej så är det registrerat idag, och då syns numret på Hitta, Eniro etc.. skit att svara bara. De ger sig med tiden. Blockera eventuella synliga nummer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Ring din operatör och kolla om något har gått snett.
Det var på radion i förra veckan en snubbe som sa att han hade ringt sitt eget nummer från en annan telefon men hamnat hos en helt annan person. Så in omöjligt att något gått snett där.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Nejdå, råkade ut för detta fast åt andra hållet för 2 veckor sen, enligt eniro var det var det en 67 årig dam som ringde mig och damen jag pratade med i luren pratade engelska och om kryptovalutor och min bitcoin wallet...

Verkar som de har börjat kapa svenska nummer för att få folk att svara, ditt nummer är kapat och används av scammers.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bisarrt. Hur går det rent tekniskt att någon mer än jag kan använda mitt nummer?
Jag ska testa att ringa mig själv, kan ju bli ett spännande samtal. Och jag ska ringa Tele2 och bli arg.

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av nartub:

Bisarrt. Hur går det rent tekniskt att någon mer än jag kan använda mitt nummer?
Jag ska testa att ringa mig själv, kan ju bli ett spännande samtal. Och jag ska ringa Tele2 och bli arg.

Tack för svar!

De använder inte ditt nummer, de spoofar ditt nummer. Förmodligen iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det där förfarandet har blivit vanligt sen nått år.

Scammers spoofar nåt random men riktigt svenskt telefonnummer och ringer upp....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

#002# brukar lösa detta "andra ringer på / via mitt nr".
Edit: ##002#

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

#002# brukar lösa detta "andra ringer på / via mitt nr".
Edit: ##002#

Det hjälper naturligtvis inte alls mot spoofing.

Permalänk
Medlem

Alla ni över mig, ni har rätt. Det är spoofing det är tal om (tyvärr).

Jag hade ett problem där Ett nr "indikerade" att det var avstängt, men att alla samtal gick till ett Annat nr. Och så kom man fram till detta ##002# lösning.

Y e s, det var ett vidare kopplings fel. U t a n att någon aktiverade vidarekopplingen.

Men spoofing är en annan sak helt klart. Take care.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃