VPN-behörighet utanför konsultkundens dator?

Permalänk
Medlem

VPN-behörighet utanför konsultkundens dator?

Jag är idag konsult på ett företag där vi får låna en dator från kunden. Denna dator är tyvärr flera gånger sämre än datorn från mitt konsultbolag och jag skulle därför hellre använda min egna hos kunden.

De flesta av programmen jag använder är nätbaserade så dessa kommer jag åt utan problem, dock finns det ett antal program som kräver att man loggar in via VPN för att få access till. Jag frågade IT-supporten om vilken adress/server man skulle koppla upp sig via och om det bara var att köra eller de behövde tilldela någon behörighet eller vad man nu kan tänkas göra. Fick till svar att det var uppsatt som att man bara kunde komma åt VPN via deras egna datorer (gissar något certifikat eller?!).

Jag vet dock att där finns andra konsulter (som alla är från samma stora bolag) som kör sin egna dator och de kanske har fått certifikat installerat just för de var så många från den kunden?

Min fråga är helt enkelt om det är som så som supporten sa dvs att jag inte bara kan koppla upp mig trots jag har VPN-adressen?

Inställningar för VPN på kundens dator enligt länkade bilder.

Inställningar 1
Inställningar 2

Permalänk
Medlem

Ser ut som de använder EAP så är nog svårt att komma runt. Det du kan göra är väl att köra det du kan på din egen dator och sen RDP:a (eller annan remote desktop-lösning) till kundens dator för det som du måste komma åt via VPN.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Först och främst så bör du vara medveten om att deras policy (som du sannolikt förbundit dig att följa) förmodligen förbjuder dig att göra det du försöker göra. De vill inte ha in datorer med okänd konfiguration och härdningsnivå i sitt nät, vilket är fullt rimligt.

Ur rent teknisk synpunkt brukar man som lokal administratör eller system-användaren kunna exportera även skyddade certifikat (de som inte ska få exporteras) med hjälp av verktyg som jag inte tänker nämna här.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q