Viaplay sätter ner foten mot delade konton

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte denna typ av delning som de vill komma åt?

Det är dock de som drabbas, som vanligt när de ska komma åt de som "gör fel" så hamnar resten i kläm.

Med all den data de åtminstone bör ha tillgång till gällande sina kunders vanor så borde det vara enklare att ta betalt för närmare vad respektive kund tittar på inte vad den har tillgång till. Ingen kan titta på hela utbudet samtidigt, än mindre med dessa förändringar.

Problemet i det hela verkar ligga i själva licensmodellen som inte på något vis verkar ha anpassat sig till att ta hänsyn till verkliga tittarsiffror.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

upp till viaplay att implementera lösningen, eller polisanmäla/skicka inkasso på de som delar

Permalänk

Lägg ner alla streamingtjänster

Endast lansera riktiga filmer som håller en hög nivå på BluRay istället

Permalänk
Medlem

bara för ni är urkassa på erat jobb så ska inte vi kunder stå för era misstag.

§1
Permalänk
Medlem

Jag finner det oerhört underhållande med detta gnäll om kontodelning.

Bolagen säljer t.ex en tjänst där det sägs: "Streama till fyra enheter samtidigt". Ja, då borde det ju vara klart: Om man har abonnemanget som erbjuder detta kan man således göra just detta. Var enheterna befinner sig rent fysiskt är inte något bolaget bör eller skall ha synpunkter på. Det är ju bara att helt enkelt se till att abbet för "fyra enheter" endast tillåter detta. Annars är det ju bara att helt enkelt göra som vissa mobiloperatörer och ha ett "familjeabonnemang" där man t.ex får "fyra användare, fyra enheter samtidigt" och sedan kan man lägga till "användare" via Mina Sidor. Då är det antingen en användare med fyra enheter eller fyra användare med en enhet vardera som gäller. Vill man streama till fler enheter kostar det X/extra enhet.

Det här gnället på kunderna att de är så ofina att de delar sitt "X enheter"-abonnemang är ju stor ironi. Ur bolagssynvinkel borde ju i.s.f varje abb stödja en enhet, sedan får man lägga till flera (kostnad per enhet). Om jag har fyra medlemmar i hushållet är det alltså helt OK för bolaget att de streamar samtidigt på fyra enheter. Däremot är det fara å färde om jag är ensamstående och låter tre bekanta streama till varsin enhet.

Då får nog bolaget allt fundera över om det är per användare eller per enhet man betalar.

Edit: "Strömma till X enheter samtidigt" - självfallet kommer kunderna dela konton eftersom det ju antyder att sålänge man inte försöker titta via fler än det inkluderade antalet enheter är det OK. Hela texten ger ju intrycket att det ingår. Inte "Strömma till X enheter på samma fysiska plats" eller "strömma till X enheter inom samma hushåll på samma fysiska plats".

Det är ju sjukt att jag t.ex "gör rätt för mig" om jag och tre andra tittar på Viaplay på TVn i vardagsrummet från en box, eventuellt också att jag gör det och en till (samma hushåll) är på tjänsteresa och tittar på innehållet från hotellrummet (fast det är väl ett gränsfall, det är ju utanför bostaden). Däremot syndar jag något alldeles otroligt om det t.ex handlar om en stream till TV-boxen, en till en tablet, en till en annan tablet (utanför bostaden, ej samma hushåll) samt en smartphone (utanför bostaden, ej samma hushåll).

Bolagens beteende påminner om tidningar och betalväggar. Först lägger man ut innehåll "gratis" på nätet med argumentationen att "print täcker kostnaderna" samt "annonserna". När man sedan gjort detta ett antal år och folk då vant sig vid att de inte behöver papperstidningen eftersom densamma lägger ut innehållet på hemsidan, "gratis" sätter gnället igång och då är det "konsumenternas fel", "de förstår inte att innehåll kostar pengar" jadajadajada. Stackars bolag, de har det inte lätt...

Permalänk
Medlem

Dela konton mellan 2 personer ska man väl kunna göra ? Men inte dela med fler där går gränsen kanske

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vi uppskattar att ungefär en tredjedel av premiumabonnenterna delar med sig av kontouppgifterna för sina Viaplay-abonnemang. Detta är inte rättvist. – Jørgen Madsen Lindemann

Tyvärr finns det orättvisor i den här världen. Till exempel att en VD tjänar 14 miljoner kronor om året i lön för ett bolag vars aktie gått ner med 99,76% i värde på ett år.

Eller för den delen att inte alla ser ett värde i att betala 699 kr/månad per hushåll för att kolla på sport. Det är väldigt mycket pengar för många. Kanske inte om man har en årslön på 14 miljoner, då är det lättare att ha råd med det. Det är också ganska orättvist, men hey, tough, that's life.

Det är ändå en ganska hög tröskel att dela med sig av sina streamingkonton, de flesta tror jag vore nöjda med att betala för sig själva om priserna var rimligare för att slippa behöva krångla med att dela med sig av uppgifter och liknande. Visst, det finns alltid en viss klick som ska dela sitt konto med alla de känner och inte känner även om det så kostar 5 kr / månad, men det är knappast särskilt många. Vill man att fler ska betala för sitt eget konto får man sätta priserna därefter, helt enkelt.

Kontodelning är egentligen något genialt rent ekonomiskt - det är ett uttryck för differentierad prissättning. Flygbolag, till exempel, inser att de tjänar mest pengar på att inte låta alla betala lika mycket. Den som jagar billigast pris för en biljett där knappt ens flygstolen ingår betalar mycket mindre för en resa än affärsresenären där pappa jobbet betalar med oskattade pengar. Det är inte för att det kostar 10 gånger så mycket att flyga affärsresenären, utan det handlar om betalningsvilja eller möjlighet, samtidigt som de billiga biljetterna finns till för att få upp volymen för att driva den infrastruktur som krävs för att sälja de dyra biljetterna.

Nu funkar inte streamingindustrin och flygbolag på samma sätt på något sätt. Det finns många skillnader. Poängen är att ibland är den bästa ekonomiska strategin inte att alla betalar lika mycket, att allt inte är helt rättvist.

Jag känner att experterna inom industrin och ekonomerna får fundera på hur man lägger upp sina prisstrategier så att folk känner att de betalar ett rättvist pris för vad de köper utan att behöva dela konton, eller helt enkelt acceptera att kontodelning gör att fler skaffar konto. För det är många som känner att 699 kr/månad för sport inte är värt det bara för en själv, men kan vara värt det om man delar med sig. Alternativet till 699 kr/månad är inte 5*699 kr/månad, det är 0 kr/månad.

Men hey, vad vet jag. Jag lyfter inte 14 mille om året för att vara VD över ett bolag som tappat 99,76% börsvärde på ett år. Han vet nog betydligt mer än vad jag gör om rättvisa och affärsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har Viaplay "gratis" via Telia men bara kollat utbudet en gång. Såg mest ut som skitprogram typ vad päronen tittade på tv för 20 år sen? Förstår inte varför nån skulle betala för det frivilligt.

För att komma åt F1, fotboll och jag tror man kan se NHL genom Viaplay också bl.a. finns ju annan Motorsport också men det ligger inte bakom det maxade abbonemanget iofs men inte det grundläggande heller. Det är främst sånt de har som dragplåster och de tar ju betalt för det också det ska gudarna veta.

Men det grundläggande abbonemanget däremot känns kanske som det saknar existensberättigande. Har ingen koll på om de har saker andra tjänster saknar eller om det bara är slöseri. Men jag ser det som de främst lockar genom att vara exklusiva på vissa stora sporter.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan man prenumererade på viaplay. Tål inte tjänster där jag först får prenumerera och sedan får hyra filmen också. Tror dom jag tänker betala två gånger? Nej, Viaplay är på skitlistan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Om man bortser från priset, tycker ja nog viaplay är
Den stream plattform som iaf levererar mest nya och framför allt bra filmer. Netflix har ju hur mycket dynga som helst och sällan är det nytt, om de inte är egen producerat.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Viaplay är anledningen till att exklusiviteter borde försvinna/förbjudas helt. Så jäkla kasst bolag

Permalänk
Medlem

Viaplay har större problem än kontodelning, minst värda streamingtjänsten med råge, är nog bara en tidsfråga innan konkursen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag finner det oerhört underhållande med detta gnäll om kontodelning.

Bolagen säljer t.ex en tjänst där det sägs: "Streama till fyra enheter samtidigt". Ja, då borde det ju vara klart: Om man har abonnemanget som erbjuder detta kan man således göra just detta. Var enheterna befinner sig rent fysiskt är inte något bolaget bör eller skall ha synpunkter på. Det är ju bara att helt enkelt se till att abbet för "fyra enheter" endast tillåter detta. Annars är det ju bara att helt enkelt göra som vissa mobiloperatörer och ha ett "familjeabonnemang" där man t.ex får "fyra användare, fyra enheter samtidigt" och sedan kan man lägga till "användare" via Mina Sidor. Då är det antingen en användare med fyra enheter eller fyra användare med en enhet vardera som gäller. Vill man streama till fler enheter kostar det X/extra enhet.

Det här gnället på kunderna att de är så ofina att de delar sitt "X enheter"-abonnemang är ju stor ironi. Ur bolagssynvinkel borde ju i.s.f varje abb stödja en enhet, sedan får man lägga till flera (kostnad per enhet). Om jag har fyra medlemmar i hushållet är det alltså helt OK för bolaget att de streamar samtidigt på fyra enheter. Däremot är det fara å färde om jag är ensamstående och låter tre bekanta streama till varsin enhet.

Då får nog bolaget allt fundera över om det är per användare eller per enhet man betalar.

Edit: "Strömma till X enheter samtidigt" - självfallet kommer kunderna dela konton eftersom det ju antyder att sålänge man inte försöker titta via fler än det inkluderade antalet enheter är det OK. Hela texten ger ju intrycket att det ingår. Inte "Strömma till X enheter på samma fysiska plats" eller "strömma till X enheter inom samma hushåll på samma fysiska plats".

Det är ju sjukt att jag t.ex "gör rätt för mig" om jag och tre andra tittar på Viaplay på TVn i vardagsrummet från en box, eventuellt också att jag gör det och en till (samma hushåll) är på tjänsteresa och tittar på innehållet från hotellrummet (fast det är väl ett gränsfall, det är ju utanför bostaden). Däremot syndar jag något alldeles otroligt om det t.ex handlar om en stream till TV-boxen, en till en tablet, en till en annan tablet (utanför bostaden, ej samma hushåll) samt en smartphone (utanför bostaden, ej samma hushåll).

Bolagens beteende påminner om tidningar och betalväggar. Först lägger man ut innehåll "gratis" på nätet med argumentationen att "print täcker kostnaderna" samt "annonserna". När man sedan gjort detta ett antal år och folk då vant sig vid att de inte behöver papperstidningen eftersom densamma lägger ut innehållet på hemsidan, "gratis" sätter gnället igång och då är det "konsumenternas fel", "de förstår inte att innehåll kostar pengar" jadajadajada. Stackars bolag, de har det inte lätt...

Jag tror det är en tidsfråga innan alla skärmar kommer med inbyggda ögonspårning eller kamera bakom glaset för att detektera hur många som kollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För att komma åt F1, fotboll och jag tror man kan se NHL genom Viaplay också bl.a. finns ju annan Motorsport också men det ligger inte bakom det maxade abbonemanget iofs men inte det grundläggande heller. Det är främst sånt de har som dragplåster och de tar ju betalt för det också det ska gudarna veta.

Men det grundläggande abbonemanget däremot känns kanske som det saknar existensberättigande. Har ingen koll på om de har saker andra tjänster saknar eller om det bara är slöseri. Men jag ser det som de främst lockar genom att vara exklusiva på vissa stora sporter.

Aha ok. Helt ointresserad av sport själv så missade det.

Nån kanske vill ha mitt konto? Såg nån faktura från Felia att originalpriset var 700kr?!

Permalänk
Medlem

Via-who?

Permalänk

Är inte så konstigt. Alla streamingtjänster har gått back sedan de startade och stöttas av riskkapitalister för att växa.
Nu måste de börja leverera och priserna går mot det som var det normala under regujlär tv tiden. Att kunna se mer än vanlig tv för billigare peng har kanske blivit en vana, men det har varit en lyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbanbeach:

Är inte så konstigt. Alla streamingtjänster har gått back sedan de startade och stöttas av riskkapitalister för att växa.

Har inte Netflix gått med vinst de sista 5 åren?

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det enda jag, och folk jag känner, haft det för är egentligen barnprogram. Och då är allt över typ 99kr/mån för mycket. För oss är det inte värt ens det tror jag.

Tillägg: Finns en del sportfanatiker på mitt jobb som har diverse kanaler för att se sport, men även dessa personer har börjat dra öronen åt sig. Tror inte sport är en kioskvältare framöver, med höga räntor på bolån etc, folk börjar dra in på allt.

Jag trodde flesta som bodde i hus hade en stark ekonomi? Det är ju mest synd om de som lever på tusenlappen eller rentav hundralappar.

Har svårt att se att de med bolån är förmögna att dra in på sådant.

Permalänk
Medlem

Ja du, har sagt det förut men ingen streaming i mitt hus. Finns ingen anledning när man kan köpa filmerna/serierna fysiskt för samma/lägre pris. Är det exklusivt innehåll som bara finns på en streaming tjänst? Ja då skippar man det. Ingen större förlust.
Varken jag eller frugan är intresserade av sport så det finns inga tjänster som lockar alls.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Orättvist att inte betala för varsitt konto menar vd:n.

Läs hela artikeln här

Kanske dags att definiera vad man menar med kontodelning?
- När jag är i sommarstugan/på semesterresa och vill titta på något?
- Om familjen har flera bostäder?
- Om jag hälsar på en kompis och vi vill titta på en film genom mitt abonnemang?

Tror att det är enklare att tillåta ett max antal samtida strömmningar och använda tilläggstjänster för att lägga till så fler kan se samtidigt.

VDs uttal kommer bara resultera i att ännu fler säger upp sina löpande abonnemang och istället abonnerar ett kvartal eller så per år.
Själva har jag ett par abonnemang som jag egentligen borde säga upp/pausa men har inte orkat/hunnit/prioriterat.
Förrän nyligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Viaplay har större problem än att folk delar konto, tyvärr har de ingen plats på dagens marknad med deras pris och utbud. Jag har endast Viaplay via Telia och använder det inte ens, finns inget att kolla på, helt värdelöst.

Jag känner lite tvärt om just nu! Jag fick också via Telia och senaste 3 månaderna är det mest Viaplay som har jag tittat på!

Däremot vet jag inte om jag aktivt skulle välja ett abonnemang med Viaplay. De streaming-alternativ jag har är tillgängliga via min deal med Telia.

Permalänk
Medlem

Taggad man blir på att börja köpa Viaplays tjänster 😂

Snälla Viaplay, bara lägg ner er verksamhet, hatar era affärsmetoder och har längtat i flera år efter att ni ska få ekonomiska problem. Sluta med konstgjord andning, bara lägg ner.

Permalänk
Medlem

Tre sätt att lösa problemet:
1. Betala för flera konto
2. Sätt upp en vpn i routern hos ägaren av kontot, 3 klick med en asusrouter (alla får samma ip up)
3.

Dold text
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Viaplay åkte ut när jag insåg att man kunde kolla på F1 via F1:s egen tjänst F1TV Pro.
700 spänn i månaden för F1 blev för dyrt i längden.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl säga att via sitter i en helt egen nivå av skit jämte de andra streamingtjänsterna.
Från mal till årsskiftet gick aktien ned med typ 98%.

Och sedan årsskiftet har den gått ner 87% - igen då 😅.
Det brinner ungefär överallt där i nuläget.

Så ja - via play har en helt egen nivå av problem.
På avtalssidan mot leverantörer (överköpta), på kundsidan (folk är missnöjda över priser och tappet utbud), de har behövt sälja av massa rättigheter - och på ägarsidan är det väl inte heller glada miner.

Det ser väl inte superfestligt ut hur de än gör just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Viaplay har jag nästan uteslutande för fotbollen.

Permalänk
Medlem

Hela Viaplays upplägg med paket går ut på att alla kunder ska betala för all sport som de visar och speciellt de som vill se sport måste ha det dyraste paketet och få allt övrigt på köpet som man inte bryr sig i. I princip så är sporten det enda som är bra med viaplay och tyvärr är det för dyrt för att man skulle vilja betala för det.
Jag hade lätt betalat en 200 spänn för att kunna streama F1 eller typ motorsport generellt och det vet jag att många önskat men Viaplay lyssnar inte och "skiter" i vad kunderna vill det är sosse-syle som gäller med kollektiv bestraffning. Och då slutar det som Viaplay gör snart d.v.s. går i konkurs.
Det tråkigaste med det vore att inte kunna se Indycar och till viss del F1 men det kan man ju streama via F1.com
Generellt så tycker jag att de flesta streamingtjänsterna är lika giriga och lockar med typ en bra film och resten är skräp med snitt på 6.0 på IMDB = sånt man inte bör lägga tid på att se.