AMD, Nvidia och Intel – vad är det för skillnad mellan grafikkortstillverkarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@ottoblom Nu finns en sektion om grafikminne också!

Det vart riktigt bra förklarat med minnet .Förlåt för bilden vart bara tvungen Cred Kepler på twitter .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel!

En aspekt jag skulle vilja ha med är hur grafikkorten presterar efter ett par år när drivrutinerna mognat. "Som fint vin" pratade man om radeonkort förr, men jag vet inte om det stämmer längre?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Tack för en bra artikel!

En aspekt jag skulle vilja ha med är hur grafikkorten presterar efter ett par år när drivrutinerna mognat. "Som fint vin" pratade man om radeonkort förr, men jag vet inte om det stämmer längre?

Det stämmer inte längre. Radeonkorten har mogna drivrutiner från början numera. Är det något som kommer åldras som "fint vin" så är det nog Arc, men likt AMD förr så handlar det mer om att det inte är jätteoptimerat just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murak:

Tack för en bra artikel!

En aspekt jag skulle vilja ha med är hur grafikkorten presterar efter ett par år när drivrutinerna mognat. "Som fint vin" pratade man om radeonkort förr, men jag vet inte om det stämmer längre?

Sweclockers gjorde nyligen ett sådant test.
https://www.sweclockers.com/test/38187-snabbtest-amd-radeon-v...

Här ser det iaf ut att gälla för radeon VII.
Känslan jag får där är väl att det är mindre intressant. För även om det står sig några procent bättre mot 1080Ti 5 år senare så är båda korten fortfarande så pass lika - och båda är förhållandevis trötta idag att det kanske inte spelar så stor roll. Men ja, det är såklart högst subjektivt ;).

Det här går däremot inte riktigt att veta med nya kort (för det har ju inte gått så mycket tid) så det kanske passar bättre som egen artikel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Sen dess har både 6000 och 7000-serien släppts.

Enligt steamsurvey så ser det ut så här i mars mätning om man bara filtrerar linux:
AMD 70,5%
Nvidia 19%
Intel 10,4%

Även om man räknar bort steamdeck så står det:
AMD 52,8%
Nvidia 30,4%
Intel 16,8%

På cpu-sidan:
AMD 72.1%
Intel 27,9%

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det mest intressanta måste väl ändå vara alla de som sitter gtx-1000-serien och inte kan använda dlss, men genom att använda AMD:s FSR så kan de gamla gtx1060-kort få hygglig prestanda.

Fluid motion frames är inget nytt skall tilläggas. Om man nöjer sig med 1080p, så kan man köpa steamprogrammet lossless för under hundringen så kan man använda denna teknik till vilket graikkortsom helst 🙂

Du kan även köra XeSS 1.3 på GTX1060.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rastreringsprestanda, ray tracing och energieffektivitet är några av begreppen du kan stöta på när du ska välja grafikkort. Vi försöker reda ut soppan och vägleda till rätt köp.

Läs hela artikeln här

Är inte alan wake 2 ett dåligt exempel för av/på raytracing med tanke på att av också använder raytracing i form av software?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det mest intressanta måste väl ändå vara alla de som sitter gtx-1000-serien och inte kan använda dlss, men genom att använda AMD:s FSR så kan de gamla gtx1060-kort få hygglig prestanda.

Fluid motion frames är inget nytt skall tilläggas. Om man nöjer sig med 1080p, så kan man köpa steamprogrammet lossless för under hundringen så kan man använda denna teknik till vilket graikkortsom helst 🙂

Hej, jag sitter på ett 1080Ti och hur gör jag för att kunna utnyttja FSR på mitt kort, min skärm är på 1440p och det är det jag spelar i.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, jag sitter på ett 1080Ti och hur gör jag för att kunna utnyttja FSR på mitt kort, min skärm är på 1440p och det är det jag spelar i.
Mvh Paul

Aktivera i spelet som har fsr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kalasbra artikel då jag precis måste förklara allt detta för svågern som skall köpa speldator, nu hänvisade jag honom till artikel . Enda jag saknar är ett segment om Frame Generation.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Jag kör Fedora och det fungerar alldeles utmärkt. Helt sant att Nvidia har bättre stöd till AI men AMD är rätt lätt att få igång idag, stödet har blivit mycket bättre. De som utvecklar applikationerna vet att majoriteten av användarna i Linux som har ett grafikkort kör AMD.

Till spel är stödet bättre med AMD. Det är totalt PnP. Inte en enda extra grej behöver installeras.

OBS: jag argumenterar inte för att stödet för AMD är dåligt, tvärtom är specifikt stödet för spel lysande och på senare tid också faktiskt verifierat tack vare steam-deck.

Men får inte ihop det med hur det kan vara bättre än Nvidia ens för spel då även det är PnP, i alla fall så länge man håller sig till de distron som officiellt stöds.

Och sedan räcker verkligen inte ens stödet i kärnan ens för AMD, detta är vad AMD själva skriver om user-land delen för Vulkan (vilket man måste ha för att köra de flesta spel)

Klicka för mer information

Operating system support
The AMD Open Source Driver for Vulkan is designed to support following distros and versions on both the AMDGPU upstream driver stack and the AMDGPU Pro driver stack:

Ubuntu 22.04 (amd64 version)
Ubuntu 20.04 (amd64 version)
RedHat 8.6 (x86-64 version)
RedHat 9.0 (x86-64 version)
The driver has not been well tested on other distros and versions. You may try it out on other distros and versions of your choice.

Visa mer

Det är en kortare lista än vad Nvidia ger officiellt stöd för. Ovanpå det stödjer Nvidia också ARM64.

Sen om man lyfter horisonten över spel bedöms Linux marknadsandel nu nått nästan 15 %. Majoriteten av detta är server/datacenter, inbyggda-system inte inkluderade (då skulle Linux rimligen ha >90 % av totala marknaden).

Så spel på Linux är i det större perspektivet ett avrundningsfel, men det är ändå signifikant om man zoomar in enbart på desktop där Linux glädjande ökat och nu bedöms ligga på ~4 % andel.

Nvidia GPUer bedöms ha ~98 % andel just nu. Vilket definitivt inte är hälsosamt för konkurrensen, det gör det fullt rationellt för många projekt att helt skita i stöd för något annat än CUDA.

Sen kring PnP, detta är vad jag vill peka på i min mening ändå gör Nvidia till, i nuläget, de med bäst Linux-stöd totalt sett

Klicka för mer information

I don’t know about every Linux distribution, but Ubuntu makes it really easy to get up and running with the proprietary Nvidia drivers. I am pretty sure Nvidia’s proprietary driver ships with the Ubuntu installer [anm: ja, det gör de].

Absolutely everything works once the Nvidia drivers are installed. You will have accelerated video encoding. Your games will run fast. You will be able to run Stable Diffusion with CUDA, and OpenCL will function. DaVinci Resolve will work.

Visa mer

D.v.s. "Windows" upplevelsen m.a.p. hur enkelt det är att komma igång för "normalanvändaren".

Klicka för mer information

It definitely looked like I was in good shape immediately after swapping in my new 6700 XT. My machine booted up just fine. Steam fired up. Games were fast!

Then I noticed that DaVinci Resolve wouldn’t open. I didn’t have OpenCL libraries installed. The documentation about this is contradictory, so I am assuming something changed here fairly recently. I thought I had to install the AMDGPU-PRO driver instead of the open-source AMDGPU driver to get OpenCL to work. Don’t do that.

That is what I did at first, because I thought I had to, and it was horrible! The proprietary AMDGPU-PRO driver is much slower than the open-source AMDGPU driver. I quickly figured out that you can use AMD’s tooling to install their ROCm and OpenCL bits, and they will happily install and run alongside your AMDGPU driver.

At that point I was in pretty good shape. DaVinci Resolve worked. My games ran well. I believe I had working video encoder acceleration with VAAPI. I didn’t stop here, though, so my setup is currently a little quirky. When I upgraded Mesa, I lost hardware video encoding support.

Visa mer

D.v.s. allt/nästan allt går att få igång, men det är mer pyssel så fort man går utanför grundläggande 2D/3D-stöd.

Slutligen: en stor bidragande orsak till att Nvidia har ett rykte om sig att vara komplicerat på Linux hänger ihop med att laptops med iGPU/dGPU kombo (typ alla "gaming-laptops") är en shit-show utan dess like. Det är inte direkt relaterat till Nvidia utan verkar primärt hänga ihop med iGPU/dGPU split:en, d.v.s. det drabbar också laptops med AMD dGPU (osäker på hur bra/dåligt det fungerar med Intel/Intel iGPU/dGPU).

Är här WSL2 är guld värd. Vill man spela är det tyvärr bara acceptera att Windows är den plattform alla siktar på. Har man en gaming-laptop bör man stanna på Windows. Kör man Win11 på en laptop med Nvidia GPU kan man få ett fullt fungerade Linux med GPU-acceleration via WSL2+Nvidias WSL2 drivare!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Angående Ray-tracing tror jag Cyber punks rastrering vs psycho raytracing (kombi rastrering / ray-trace) vs overdrive raytracing (allt ljus är med ray-tracing) ger flera insikter.

När teknikerna kombineras är det lite hit-or-miss om det egentligen blir bättre, i genomsnitt är det ett lyft (annars vore det meningslöst) men ibland drar de för mycket åt olika håll.

Sen får man komma ihåg att det överlägset största värdet med ray-tracing inte att kvalitén blir väsentligt bättre. Slänger man bara "tillräckligt mycket" resurser på problemet kan man komma väldigt nära med rastrering.

Stora värdet, och det som gör att vi i något länge kommer se en total övergång till ray-trace:at ljus, är att det ger en mycket hög kvalitét med långt mindre utvecklingsarbete än rastrering.

Kollar man historiskt har det typiskt tagit ungefär ett decennium från att en fundamentalt annorlunda teknik lanseras till dess att den är normen. Så kan mycket väl ta en till två generationer till av GPUer innan vi är där, men när vi väl är där blir i praktiken alla GPUer med för låg raytracing-prestanda "telefonkataloger" för nya spel då det inte kommer finnas något möjlighet att slå av tekniken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Jag saknar information om nästa generation i artikeln. Nvidias 40xx kort lanserades 2022 och 30xx korten lanserades 2020. Det är rimligt att anta att 2024 Q4 kommer 50xx serien lanseras. För AMD så är det ungefär samma historia, 7000 korten lanserades 2022 men här har vi rykten om att AMD lämnar entusiastsegmentet. Det innebär då att RX 7900-korten inte får någon uppföljare. För Intel så kanske vi får se deras nya serie baserat på "Battlemage" redan någon av de kommande två- tre månaderna. Ingenting tyder dock på att Intel söker sig högre upp i segmenten än mellanklass.

Svårt ta med något i artikeln när det saknas information? Vad är poängen med att sia i en artikel som denna?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2