Hur och varför använder du Discord?

Permalänk
Medlem

Hur och varför använder du Discord?

Discord har nu funnits i snart 10 år. För mer information om utvecklingen och viktiga händelser hänvisar jag till dess Wikipedia artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Discord . Discord är TLS krypterat i kommunikationen men det framgår inte huruvida data lagringen är krypterad, vilket kan vara en potentiell säkerhetsrisk.

Personligen tycker jag det är en jobbig och stressig miljö men är trots det med, om än olika aktiv, på 19 servrar sedan 2017. Jag jämför gärna med forum, som Sweclockers, där jag anser att ordväxlingen ofta är mer balanserad och eftertänksam än i Discord, på grund av den senares "chatt" karaktär där skrivandet ofta blir mindre utvecklat och mer impulsivt, med allt vad det innebär. Som Moderator på vissa av dessa servrar så har man mer att göra jämfört med motsvarande roll i ett Forum.

Vidare tycker jag att gränsnittet är väldigt kompakt och svårhanterligt och jag har gått från att använda klienten till att använda webläsare (har letat efter alternativa gränssnitt utan resultat...) Inte ens på en 4K skärm med maximerat fönster har man en bra överblick. Använder inte gaming relaterade funktioner utan bara text och grafik. Tycker det är väldigt bökigt att navigera och hålla koll på trådar och kanaler. Att hålla en ämnesrelaterad konversation är en större utmaning och inte en självklarhet. Informationen "försvinner" även över tid om man inte använder sök funktionen, vilket många inte gör. Ungefär som med Facebook.

Tyvärr har ju många anammat Discord som en direkt ersättning för Forum, som någon form av Community, vilket jag då tycker är fel av en rad olika anledningar. Exempelvis att du har koll på mjukvaran, du utvecklar det som du själv vill, du kan välja gratis lösningar och ändå ha en förhållandevis säker miljö, det är lättare att arbeta strukturerat och göra anpassningar, och du äger din egen data som normalt inte kan tas av någon annan.

Jag ser ju ändå vissa fördelar med Discord i att man behöver inte tänka på data eller hur man börjar med det, det är bara att skapa en ny server och tillämpa grundläggande struktur och funktioner så har man något användbart. Det verkar även fungera bättre med media och röstkommunikation, vilket i många fall uppskattas av de som använder det.

Anledningen till att jag använder Discord är att vill jag vara med i en Community med likasinnade som delar mitt intresse för något, ofta ett spel, så har det helt enkelt inte funnits något alternativ.

Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Discord har nu funnits i snart 10 år. För mer information om utvecklingen och viktiga händelser hänvisar jag till dess Wikipedia artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Discord . Discord är TLS krypterat i kommunikationen men det framgår inte huruvida data lagringen är krypterad, vilket kan vara en potentiell säkerhetsrisk.

Personligen tycker jag det är en jobbig och stressig miljö men är trots det med, om än olika aktiv, på 19 servrar sedan 2017. Jag jämför gärna med forum, som Sweclockers, där jag anser att ordväxlingen ofta är mer balanserad och eftertänksam än i Discord, på grund av den senares "chatt" karaktär där skrivandet ofta blir mindre utvecklat och mer impulsivt, med allt vad det innebär. Som Moderator på vissa av dessa servrar så har man mer att göra jämfört med motsvarande roll i ett Forum.

Vidare tycker jag att gränsnittet är väldigt kompakt och svårhanterligt och jag har gått från att använda klienten till att använda webläsare (har letat efter alternativa gränssnitt utan resultat...) Inte ens på en 4K skärm med maximerat fönster har man en bra överblick. Använder inte gaming relaterade funktioner utan bara text och grafik. Tycker det är väldigt bökigt att navigera och hålla koll på trådar och kanaler. Att hålla en ämnesrelaterad konversation är en större utmaning och inte en självklarhet. Informationen "försvinner" även över tid om man inte använder sök funktionen, vilket många inte gör. Ungefär som med Facebook.

Tyvärr har ju många anammat Discord som en direkt ersättning för Forum, som någon form av Community, vilket jag då tycker är fel av en rad olika anledningar. Exempelvis att du har koll på mjukvaran, du utvecklar det som du själv vill, du kan välja gratis lösningar och ändå ha en förhållandevis säker miljö, det är lättare att arbeta strukturerat och göra anpassningar, och du äger din egen data som normalt inte kan tas av någon annan.

Jag ser ju ändå vissa fördelar med Discord i att man behöver inte tänka på data eller hur man börjar med det, det är bara att skapa en ny server och tillämpa grundläggande struktur och funktioner så har man något användbart. Det verkar även fungera bättre med media och röstkommunikation, vilket i många fall uppskattas av de som använder det.

Anledningen till att jag använder Discord är att vill jag vara med i en Community med likasinnade som delar mitt intresse för något, ofta ett spel, så har det helt enkelt inte funnits något alternativ.

Vad tycker ni?

Kanske inte riktigt svar på frågan, men snarare varför jag väljer att inte använda discord

Valde aktivt att avsluta mitt konto runt 2020, lite av anledningarna du listade kring UX/UI men även generell prestanda i voice/klient (konstant 20% packetloss under prime time, kl 17-22 typ?) och mig veterligen har det väl inte blivit så mycket förändring kring det. Utöver det släppte Tenable sin reverse engineering artikel för vissa funktioner i Discord, https://medium.com/tenable-techblog/lets-reverse-engineer-dis... vilket fick mig att fundera lite kring hur/om dom lagrar voice chats eller inte så har hållt kvar i egenhostad Teamspeak (I will die on this hill...). Artikeln är gammal nu, så saker kan ju ha ändrats.

Missar jag saker/communitys? Antagligen, men informationen finns oftast på reddit/twitter ändå så det brukar lösa sig i alla fall.
Men förstår varför många fortsätter att använda det, enkelt, klient finns för alla OS/Klienter osv. Bra integrationsmöjligheter för notiser, bottar mm

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kanske inte riktigt svar på frågan, men snarare varför jag väljer att inte använda discord
https://medium.com/tenable-techblog/lets-reverse-engineer-dis... vilket fick mig att fundera lite kring hur/om dom lagrar voice chats eller inte så har hållt kvar i egenhostad Teamspeak (I will die on this hill...). Artikeln är gammal nu, så saker kan ju ha ändrats.

Right up my alley, för att använda ett relevant uttryck

Men om nu saker ändrats, finns det belägg för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Right up my alley, för att använda ett relevant uttryck

Men om nu saker ändrats, finns det belägg för det?

Oklart, mig veterligen har ingen testat deras proof of concept igen på senare år.

Personligen tror jag inte att det har ändrats och att dom fortfarande inspekterar trafiken, sen om syftet är att lagra datat (kanske träna en LLM? Lite som Reddit spekuleras göra med all deras data) eller som Tenable också spekulerar i, för kvalitetskontroll, låter jag vara osagt.

Gör andra tjänster detta? Säkerligen, så någonstans får man väl bestämma sig för vart man vill lägga sina ägg/förtroende

Än så länge är närmsta gamingkretsen OK med att köra vidare på Teamspeak för röstsamtal så tills det ändras, kör vi vidare på det.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt UI, sitter för det mesta på TS. Förutom när vi behöver skärmdela, då sitter vi kvar och pratar på TS kör mute i discord och streamar där mellan..! :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Använder det mer eller mindre enbart när jag blir tvungen, i jobb och liknande. Tycker ofta att det blir rörigt, med massor av olika kanaler, fast det är ju mer de individuella servrarnas fel snarare än själva tjänsten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

För att mina polare använder det.

Jag fick överge det på telefonen, totalt värdelöst där på numera.. förstår inte vad designteamet tänkte när dessa utvecklade detta nya utseende.. haha.

Måste swipa upp för att få fram menyn och det fungerar inte alltid.. typ man måste swipa upp flera gånger för sen få fram menyn 10ggr snabbt..

Svårt att hitta saker i menyerna.. nej ush.. väntar bara på att de ska förstöra PC'n layout också.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är dåligt UI, kan ni utveckla lite på det? OP, vad är det som gör att det känns kompakt, vad är det du vill se som du inte kan se tex?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Ni som säger att det är dåligt UI, kan ni utveckla lite på det? OP, vad är det som gör att det känns kompakt, vad är det du vill se som du inte kan se tex?

Jag jämför ju givetvis med Forum, det kan jag liksom inte låta bli att göra, särskilt som jag vairt aktiv här sedan 2009 och drivit egna, eller varit med i, forum sedan slutet av 90-talet.

På Forum så har du ju en server i ett webläsarfönster / flik.
I Discord har du alla servrar du är med i. Oavsett om det är ett webläsarfönster eller i appen. I en lång vertikal rad. Man kan använda mappar, men det bara gömmer istället för att kategorisera.

Forum: Kategoriseringen av ämnen från början. I första uppslaget ser du alla huvudkategorier (med beskrivning) och behöver scrolla minimalt (visst finns det vertikalt långa forum, men oftast bör man ha huvudkategorierna i första uppslaget).
Discord: Kanaler där man ofta får gissa sig till vad som här hemma i vilken kanal (det kan göras både bra och dåligt), man måste in i kanalen för att se om man skall skriva i den, för att läsa dess beskriving, om det finns.

Forum: Ett ämne ligger kvar i sin Kategori > Tråd och påverkas inte av andra konversationer (det glider givetvis "ner" när nya ämnen skapas, men det har sin egen ingång. Informationen ligger kvar i dess ursprungliga skick så länge forumet finns.
Discord: Försöker man skriva om ett ämne i rätt kanal räcker det med 4-5 andra inlägg för att det tappar fokus. Skapar man en tråd måste den synliggöras för att andra skall se att den finns. Finns vyer för detta, men inte självklart eller lika intuitivt som forum. Jag brukar kalla det "Facebook effekten". Hålls det inte aktuellt och uppdateras dör det och begravs i den grå massan med data som bara används kommersiellt i data mining.

Forum: Du kan prenumerera på trådar och följa dem (Discourse) utan att för den delen skriva i dem.
Discord: Allmänt gäller samma notifieringsinställning för hela servern, man kan ta det per kanal, men kräver en hel del micromanagement. Många fattar helt enkelt inte detta och börjar skrika och svära om de inte har kontroll på sina "ping". Vansinne, fast inte Discords fel egentligen.

Forum: Man kan använda webläsares funktioner för att justera en hel del visuella saker, samt även inställningar i forumets programvara för att styra hur tätt du vill ha texten och vilket färgschema du vill använda, för det forumet. Man kan även zooma.
Discord: Motsvarande inställningar är, så vitt jag sett, globala och mitt exempel om att du kan inte ha en bra överblick på en 4K skärm är givetvis en personlig sak, men ligger man över 15-20 servrar så vill jag påstå att det kan kännas rörigt för alla.

En sak du inte frågar efter:
Forum: Data ligger på din server, du och endast du har åtkomst till den och endast du kan fatta beslut om vad du vill göra med den.
Discord: Bara frågetecken om hur data lagras och används.

Vet inte om jag fick med "allt", men en del av det mest uppenbara. Det är fullt möjligt att det finns tillägg till Discord som hjälper till med ovanstående utmaningar, men då måste man oftast pröjsa. Det är också så att vissa forum kostar för att använda dem, jag nämnde Discourse, men den inbyggda funktionaliteten är fortfarande bättre. phpBB finns fortfarande som ett högst relevant gratis alternativ. Discord har ju bara en inloggning, medans varje forum har sin egen. Jag vet inte riktigt vad som är bäst här. Discord har lyssnat på folk och låter dem hantera sina profiler per server, men de tar ju betalt för det. Något som alltid varit standard på forum för de vanligaste funtionerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder bara discord för voicechat och dela moddar. Har en server där mina vänner och syskon hänger, så det är enkelt att haka på om någon spelar något skoj.

Permalänk
Medlem

Använder det för diverse föreningar, inte till gaming. Funkar bra med lång chatthistorik och sökfunktion, eller att ha möten

Permalänk

Undviker såna form av program nuförtiden för man är ständigt "tillgänglig" och de andra partners tror att man därav har tid i otid att svara 24/7 osv. Brukar svara på meddelanden i helt egen takt så tyckte Discord blev för tidskrävande då man redan har tidsbrist va gäller att spendera vid datorn (oftast sent på kvällen numera då de flesta börjar gå lägga sig men man smyger in en timme eller två för att få lite "egentid").

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag tokälskade Discord när det var nytt. Skapade mitt första konto 2015 eller 2016 och försökte nästan genast "konvertera" mina Skype-polare till Discord. Hela grejen var nytänkt och hade det som TeamSpeak 5 skulle ha (som nu är i öppen beta), vilket då var en dröm för mig. Men i dagsläget använder jag min egna XMPP- och Mumble-server. Varför? Visa spoilern så får du läsa mer.

Varför sätta allt i en spoiler? Jag använder inte Discord och den här tråden är för de som använder Discord. Varför skriver jag då ens det här inlägget? Jag vill förmedla min erfarenhet av Discord innan den blev en bloated tjänst.

Kryptering
Den data man skickar till Discords servrar i USA, är krypterad in-transit (HTTPS). Men hur lagras datan sen? Jo, i klartext, men på en krypterad lagringsenhet (och om man har otur, likaså video- och röstdata (se "Content you create")). Detta betyder att hackare har svårt för att komma åt datan (svinbra), men de med rätt roll hos Discord kan komma åt datan rent krasst när de vill (svindåligt). Men om de gör detta utan tillåtelse av företaget, kan de få sparken.

Endast "skickar till Discords servrar i USA" ska egentligen få många att rysa.

Integritet
Att bevara sin integritet så mycket som det bara går, är livsviktigt nu för tiden. Det är hur enkelt som helst för ett företag att fiska upp tonvis med data om en, som de sen säljer till tredjepart, som i sin tur ser ditt personliga liv som en inkomst. Bland annat Meta (som också ser ditt liv som en inkomst), Google, Microsoft, Spotify och TikTok gör just detta. Om man ska tro på Discords integritetspolicy, så säljer inte Discord din personliga information.

Så varför tog jag upp detta? Jo, för att Discord lagrar din data i klartext på en krypterad lagringsenhet. Och allt du ger Discord, lagras där: vilka vänner du har på Discord, vilka du skriver med, vad du har skickat till dom, med mera. Din data ska egentligen krypteras innan den skickas till en server i oavsett land. Och sen Spy.pet blev välkänt, är din data inte längre säker. Det har den förvisso aldrig varit, men om man ska hårddra: hellre hos Discord än hos Spy.pet.

Varför jag använder XMPP och Mumble
Till att börja med, det är sjukt svårt att hitta personer som faktiskt vill använda Mumble. Jag försökte få 2 av mina spelvänner tidigare i år eller sent förra året, men då fick jag bara "använd Discord som en normal person" som svar av den ena "vännen". Jag blev rätt lack då. Har inte pratat med henne sen dess.

Man kan ju chatta i Mumble också, men jag har valt att inte spara chatthistoriken. Vill man chatta mer än att prata, så finns min XMPP-server (använder Snikket).

Jag använder XMPP för att komma bort från Big Tech, och Mumble likaså, men främst för att jag vill uppnå det som är livsviktigt nu för tiden: att kunna äga sin egna data. Inget säljande, inga annonser, ingen personlig information som läcks ut (för det finns inget lagrat), ingen lagring i ett annat land - din data förblir din data och ingen annans. OMEMO är ett krav med de jag skriver med på XMPP-servern, och Mumble använder sig av kryptering, även i samtal.

Slutord
Discord var en förbaskat mysig och trevlig tjänst förr, men nu har jag sett via en polare, att de har petat in en jävla massa annat som egentligen inte behövs i en VoIP-mjukvara. Ta Nitro som ett exempel. Du stödjer förvisso Discord och dess utveckling (bra), men ska man verkligen betala för att få reklam? Eller försvinner reklamen när man har Nitro? Jag raderade mitt Discord-konto innan pandemin och har inte tittat tillbaka sen dess.

Självklart är det ensamt och tråkigt att gå från att vara mycket aktiv på en Discord-server, till att endast prata med en enda person därifrån (prata = röstsamtal, och då närmare bestämt telefonsamtal (han totalvägrar Mumble)). Men ibland får man offra sig för att leva ett mer privat liv = ej integritetskränkande liv.

Gällande forum så arbetar jag med en spelmötesplats där forum och Mumble kommer vara i fokus. Lansering? Okänt på grund av fokus på annat inför den här sommaren, och sen även andra saker.

Dold text
Korrigeringar här och var, till exempel det > den
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr
Tack för ett mycket belysande och informativt inlägg. (Samt intressanta länkar...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag tokälskade Discord när det var nytt. Skapade mitt första konto 2015 eller 2016 och försökte nästan genast "konvertera" mina Skype-polare till Discord. Hela grejen var nytänkt och hade det som TeamSpeak 5 skulle ha (som nu är i öppen beta), vilket då var en dröm för mig. Men i dagsläget använder jag min egna XMPP- och Mumble-server. Varför? Visa spoilern så får du läsa mer.

Varför sätta allt i en spoiler? Jag använder inte Discord och den här tråden är för de som använder Discord. Varför skriver jag då ens det här inlägget? Jag vill förmedla min erfarenhet av Discord innan det blev en bloated tjänst.

Kryptering
Den data man skickar till Discords servrar i USA, är krypterad in-transit (HTTPS). Men hur lagras datan sen? Jo, i klartext, men på en krypterad lagringsenhet (och om man har otur, likaså video- och röstdata (se "Content you create")). Detta betyder att hackare har svårt för att komma åt datan (svinbra), men de med rätt roll hos Discord kan komma åt datan rent krasst när de vill (svindåligt). Men om de gör detta utan tillåtelse av företaget, så kan de få sparken.

Endast "skickar till Discords servrar i USA" ska egentligen få många att rysa.

Integritet
Att bevara sin integritet så mycket som det bara går, är livsviktigt nu för tiden. Det är hur enkelt som helst för ett företag att fiska upp tonvis med data om en, som de sen säljer till tredjepart, som i sin tur ser ditt personliga liv som en inkomst. Bland annat Meta (som också ser ditt liv som en inkomst), Google, Microsoft, Spotify och TikTok gör just detta. Om man ska tro på Discords integritetspolicy, så säljer inte Discord din personliga information.

Så varför tog jag upp detta? Jo, för att Discord lagrar din data i klartext på en krypterad lagringsenhet. Och allt du ger Discord, lagras där: vilka vänner du har på Discord, vilka du skriver med, vad du har skickat till dom, med mera. Din data ska egentligen krypteras innan den skickas till en server i oavsett land. Och sen Spy.pet blev välkänt, är din data inte längre säker. Det har den förvisso aldrig varit, men om man ska hårddra: hellre hos Discord än hos Spy.pet.

Varför jag använder XMPP och Mumble
Till att börja med, det är sjukt svårt att hitta personer som faktiskt vill använda Mumble. Jag försökte få 2 av mina spelvänner tidigare i år eller sent förra året, men då fick jag bara "använd Discord som en normal person" som svar av den ena "vännen". Jag blev rätt lack då. Har inte pratat med henne sen dess.

Man kan ju chatta i Mumble också, men jag har valt att inte spara chatthistoriken. Vill man chatta mer än att prata, så finns min XMPP-server (använder Snikket).

Jag använder XMPP för att komma bort från Big Tech, och Mumble likaså, men främst för att jag vill uppnå det som är livsviktigt nu för tiden: att kunna äga sin egna data. Inget säljande, inga annonser, ingen personlig information som läcks ut (för det finns inget lagrat), ingen lagring i ett annat land - din data förblir din data och ingen annans. OMEMO är ett krav med de jag skriver med på XMPP-servern, och Mumble använder sig av kryptering, även i samtal.

Slutord
Discord var en förbaskat mysig och trevlig tjänst förr, men nu har jag sett via en polare, att de har petat in en jävla massa annat som egentligen inte behövs i en VoIP-mjukvara. Ta Nitro som ett exempel. Du stödjer förvisso Discord och dess utveckling (bra), men ska man verkligen betala för att få reklam? Eller försvinner reklamen när man har Nitro? Jag raderade mitt Discord-konto innan pandemin och har inte tittat tillbaka sen dess.

Självklart är det ensamt och tråkigt att gå från att vara mycket aktiv på en Discord-server, till att endast prata med en enda person därifrån (prata = röstsamtal, och då närmare bestämt telefonsamtal (han totalvägrar Mumble)). Men ibland får man offra sig för att leva ett mer privat liv = ej integritetskränkande liv.

Gällande forum så arbetar jag med en spelmötesplats där forum och Mumble kommer vara i fokus. Lansering? Okänt på grund av fokus på annat inför den här sommaren, och sen även andra saker.

Dold text

Hedersvärt av dig försöka kämpa för den enskildes integritet, men personligen känner jag att det är något man får leva med i det här fallet. Om flera av ens umgängeskretsar samlas på olika Discord-servrar så är det ganska mycket begärt att alla ska gå över till något sämre open-source alternativ - de flesta ser troligen inte problemet med att ge ifrån sig sin data och någonstans är det ju i utbyte av användning av klienten.

Resultatet blir att man fryser ute sig själv från umgängskretsarna bara. Relationer måste vårdas och ibland får man tumma på sina egna principer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Bara om jag måste. Tycker det är rörigt, speciellt i stora kanaler där chatten rör sig konstant. Går säkert att ställa in saker så det blir överskådligare men inte pallat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Ni som säger att det är dåligt UI, kan ni utveckla lite på det? OP, vad är det som gör att det känns kompakt, vad är det du vill se som du inte kan se tex?

Har du testat det på Androidenheter?

300MS försening på gesterna.. men ibland är det på direkten..

S8
S10
S22 Ultra

Samma dåliga optimering på Discord.

Nej, jag vet.. på din iPhone fungerar det galant! Men jag kan inte få din iPhone, eller hur?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Nu är väl jag iofs ingen ”poweruser” av Discord. Har 2st privata kanaler och 1st större öppen som jag är med i. Den öppna så tystar jag de chatt kategorier som jag inte är intresserad av. Sen har jag på mobilen stängt av så jag inte får notifikationer när någon skriver i någon av grupperna.

Har tidigare använt Skype, TS och Ventrilo. Men tycker Discord är den mest kompletta för så som jag använder det. 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Airikr
Tack för ett mycket belysande och informativt inlägg. (Samt intressanta länkar...)

Skrivet av Skyclaw:

Hedersvärt av dig försöka kämpa för den enskildes integritet

Tack

Skrivet av Skyclaw:

men personligen känner jag att det är något man får leva med i det här fallet. Om flera av ens umgängeskretsar samlas på olika Discord-servrar så är det ganska mycket begärt att alla ska gå över till något sämre open-source alternativ - de flesta ser troligen inte problemet med att ge ifrån sig sin data och någonstans är det ju i utbyte av användning av klienten.

Resultatet blir att man fryser ute sig själv från umgängskretsarna bara. Relationer måste vårdas och ibland får man tumma på sina egna principer helt enkelt.

Ja, vi är ju alla olika. Tyvärr finns det alldeles för många personer som inte förstår hur viktig ens integritet är. För många lägger upp all möjlig information om dom (främst i USA), till och med kreditkortsnummer och uppgifterna till det kreditkortet, för att sen inte förstå ett dyft om varför de inte har några pengar kvar på bankkontot. Minst sagt skrämmande! Sen finns det såklart de som inte bryr sig ett smack om sin integritet, utan kör med de tjänster som har flest personer i sitt umgänge.

FOSS-alternativen så som Mumble är inte sämre. XMPP är förvisso typ som IRC, men med lite fler funktioner (video- och röstsamtal, samt delning av filer är de enda 2 funktioner som skiljer sig från IRC, vad jag kan komma på rak arm nu). Men Mumble är oerhört kraftfullt och kan enkelt mätta många Discord-vana personer, som främst använder VoIP-funktionen. Och om man till exempel vill ha gruppvideosamtal, så kan man helt enkelt gå till exempelvis MiroTalk och skapa ett rum som man sen lösenordsskyddar.

Finslipning
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har du testat det på Androidenheter?

Samma dåliga optimering på Discord.

Nej, jag vet.. på din iPhone fungerar det galant! Men jag kan inte få din iPhone, eller hur?

Galaxy Note 20 här. Har nu inte använt Discord så mycket på smartphone, men det är mest för att jag helt enkelt inte har vanan inne. Men de klämmer in väldigt mycket på 6 tums yta. Massor med scrollande och pekande hit och dit, men jag tänker att det måste vara så på en så liten skärm. Många forum har i ärlighetens namn inte särskilt bra optimering för Smartphone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför jag använder Discord?
Främst för att ett antal olika spel-communities som jag är med i använder Discord.

Discord är i många avseenden underlägset ett bra webbforum, men av någon anledning så verkar många föredra Discord ändå.
Så om "alla andra" är på Discord så har jag inte så mycket att välja på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att "felet" du gör är att jämföra med forum och dess struktur.

Discord är en chatt, inte ett forum.
Det kan hellre liknas med en konversation i grupp runt matbordet.
Ämnen kommer att svänga, och ibland pågår fler samtal än bara ett, runt samma bord.

Men som du beskriver så även när man sitter vid ett bord med säg 10 personer och 2-3 samtal pågår samtidigt så kan det bli jobbigt att försöka hänga med, även om man anstränger sig för att bara fokusera på ett samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marabon:

Jag skulle säga att "felet" du gör är att jämföra med forum och dess struktur.

Discord är en chatt, inte ett forum.

Jo tack. Det började så. Nu har de på Discord utvecklat allt fler Forum-liknande funktioner vilket leder till att många som aldrig använt ett riktigt Forum tror att Discord är ett riktigt Forum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder det för både text- och röstchat på några olika servrar, helt enkelt för att de spelgäng jag spelar med valt använda det. Tycker inte särskilt bra om UI, det är inte särskilt intuitivt alla gånger, men jag kan leva med det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Använder det bara för två föreningar jag är medlem i, bara text för min del och hade gärna sett en annan lösning men det är det dom andra vill ha.

Permalänk
Medlem

Om du drar jämförelsen mellan Discord och IRC istället för Forum så blir det mycket närmare i implementering, sen att de lagt till några små delar av vad som gör forum bra så ändrar det inte grundformatet. Det var aldrig tänkt att användas som ersättning av forum på grund av begränsningar med formatet som redan har nämnts i tråden.

Detta är också varför discord blivit så populärt, tog bort nackdelarna som IRC hade där det var ett chattrum som krävdes att man var inloggad för att inte missa vad som hände (vi kan ignorera BNC's) och har extremt smidig voice/streaming funktioner inbyggt på samma ställe.

Det är mer eller mindre garanterat att Discord måste göra mer och mer kompromisser dock då de använder många bandbredd tunga funktioner vilket kostar massa pengar, de måste hitta sätt att göra det ekonomiskt hållbart och känns som en tidsfråga innan det börjar negativt påverka användarupplevelsen tillräckligt att folk börjar titta på alternativ.

Det tråkiga är att de andra tjänster som finns som fyller liknande funktionalitet är inte ens nära lika smidigt och bra att använda, de gör långsamt framsteg dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har du testat det på Androidenheter?

300MS försening på gesterna.. men ibland är det på direkten..

S8
S10
S22 Ultra

Samma dåliga optimering på Discord.

Nej, jag vet.. på din iPhone fungerar det galant! Men jag kan inte få din iPhone, eller hur?

Va i... haha. Bara fyi, har kört flera telefoner med android och windows phone. Det här är min första iPhone sen 3GS. Jag brukar inte använda discord på telefonen heller, utan kör det mestadels på datorn (både windows och mac). Det var av ren nyfikenhet jag frågade (om UI btw), ta det lugnt.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Personligen tycker jag det är en jobbig och stressig miljö men är trots det med, om än olika aktiv, på 19 servrar sedan 2017. Jag jämför gärna med forum, som Sweclockers, där jag anser att ordväxlingen ofta är mer balanserad och eftertänksam än i Discord, på grund av den senares "chatt" karaktär där skrivandet ofta blir mindre utvecklat och mer impulsivt, med allt vad det innebär. Som Moderator på vissa av dessa servrar så har man mer att göra jämfört med motsvarande roll i ett Forum.

Personligen så blir jag mycket oftare påhoppad här på swec. än på dem discord communitys jag är med i.
min erfarenhet är att folk på discord är snällare än på diverse forum/facebook/tiktok.

Jag tror inte discord kommer ersätta forum etc. det känns fortf. som 2 helt olika platformar för mig.
För min del så använder jag discord för att nå ut till folk att spela med, skickar ett snabbt meddelande "tja spela lite monster hunter?" sen hoppar man in i en voice-kanal och kör.

Permalänk
Medlem

Använder det några minuter per dag. Mest för att hålla koll på diverse spelcommunities och liknande, och lite chattande med vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har du testat det på Androidenheter?

300MS försening på gesterna.. men ibland är det på direkten..

S8
S10
S22 Ultra

Samma dåliga optimering på Discord.

Nej, jag vet.. på din iPhone fungerar det galant! Men jag kan inte få din iPhone, eller hur?

Kört det på iPhone en hel del, batteriet dör på 30 minuter i möten, det drar helt galet mycket

Så beror nog på hur man använder det