Webbläsare för att tämja flik-missbruk?

Permalänk
Medlem

Webbläsare för att tämja flik-missbruk?

Surfar på webben och hittar något intressant som ska undersökas senare. Högerklickar -> öppna ny flik.

Under den nya fliken hittas lockande bilder eller rubriker som nu klickas upp i ett dussin till flikar.

Väl färdig läst så stängs inte fliken, för det kan vara bra att ha kvar och enkelt kunna klicka tillbaka till källan.

Några steg bakåt i det aktiva fönstret, hittas ibland ytterligare något intressant, då vågas det såklart inte att klicka på detta för då går ju historiken under framåt-pilen förlorad. Därför läggs det också upp som en ny flik.

Självklart är webbläsarens startsida föregående session.

Varje gång webbläsaren öppnas finns ju också någon ny lockande bild på youtube, eller liknande flöde. "Det här är din enda chans, klickar du inte nu så kommer den att för alltid gå förlorad". *FOMO kicks in*, click, click, click. Webbläsaren tar nu ca 7 minuter att starta och så fort där finns fler än 3 aktiva flikar så tar det ca 90 sekunder att ladda en sida. Det löser vi genom att ladda ner en ny webbläsare.. och historien upprepar sig.

Det är ett träd som grenar sig ut i all oändlighet.

Om man istället lägger till sidan som favoriter/bokmärken då går det inte enkelt att hitta tillbaka till den individuella flikens ursprung, det visas ingen bild över sidan som när muspekaren vilar över fliken och så krävs det ju fler knapptryck.

Om någon har koll på om det finns en bra webbläsare med ett historik- och bokmärkes-system är anpassat efter det här beteendet och som löser detta "problem" så bör det såklart vara en Sweclockare?

Det känns som att detta är en digital variant av de urminnes tiders gamla "desired paths", där gångstigar ej anpassats efter människans naturliga beteende.

Permalänk
Medlem

Detta är ju kanske motsatsen till lösning på ditt problem, men 2 tips i alla fall.

i edge finns det workspaces man kan aktivera för att gruppera saker och sedan stänga. Men det gäller ju att du är systematisk och lite samma sak som bokmärken.

Annars, ställ in att inaktiva flikar somnar snabbt. jag har kanske 300 flikar totalt öppna över 6-7 fönster och min webbläsare är inte så seg. Tvinga sedan dig själv att gå tillbaka och titta igenom dina flikar då och då, och stäng saker.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm