Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tackar
I AI Tweaker meny pröva sätta Intel Adaptive Boost Technology till Disabled
I Tweakers paradise menyn sätt FLL OC mode till Disabled.
Hoppas detta kan hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Tackar
I AI Tweaker meny pröva sätta Intel Adaptive Boost Technology till Disabled
I Tweakers paradise menyn sätt FLL OC mode till Disabled.
Hoppas detta kan hjälpa dig.

Tack. ska kolla på det först vad de funktionerna är för nåt. Jag vill ju inte sända min nya dator till medeltiden. 😂

Permalänk
Skrivet av thomson:

Tackar
I AI Tweaker meny pröva sätta Intel Adaptive Boost Technology till Disabled
I Tweakers paradise menyn sätt FLL OC mode till Disabled.
Hoppas detta kan hjälpa dig.

Nej det gjorde ingen skillnad. Ska verkligen vcore ligga på runt 1.492 - 1.527V

Permalänk
Medlem

Det är inte så att en 240 är lite för klent för en 14700K då? Jag har en 240 Kraken i sonens dator med en 11600k och även om den inte är alltför varm går den varmare eller snarlikt med min 13600K som har en 280 med contact frame och allt. Kanske skulle behöva lite biffigare kylning?

Såg nu att andra påpekat detta.
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har tid så testa detta även fast det kanske verkar omständigt så borde det fixxa dina värme problem.

https://youtu.be/1qS7-goe38Y?si=GJZYpdsV9uHnLINT

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk

Jag tror jag har hittat min lösning. Det jag gjort i bios är:
Asus performance enhancement 3.0 :disabled
CEP:disabled

Dessa utan någon skillnad temps.

Men nu har jag utan större tanke om jag gör nåt helt galet ändrat:
Actual VRM core votage stegvis från 1.510 till 1.390V som jag fått bäst resultat i cinebench multithread.

Jag är nöjd med temp nu och den är fortfarande stabil så långt jag testat (1.380V) i cinebench men med pytteliten resultatminskning och ett par grader kallare.
Behöver man göra något mer nu eller ska jag ta detta som att cpu jobbar så hårt den kan i min burk (=?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

Jag tror jag har hittat min lösning. Det jag gjort i bios är:
Asus performance enhancement 3.0 :disabled
CEP:disabled

Dessa utan någon skillnad temps.

Men nu har jag utan större tanke om jag gör nåt helt galet ändrat:
Actual VRM core votage stegvis från 1.510 till 1.390V som jag fått bäst resultat i cinebench multithread.

Jag är nöjd med temp nu och den är fortfarande stabil så långt jag testat (1.380V) i cinebench men med pytteliten resultatminskning och ett par grader kallare.
Behöver man göra något mer nu eller ska jag ta detta som att cpu jobbar så hårt den kan i min burk (=?

<Uppladdad bildlänk>

Min 12600k kör på Auto med 1.36, allt över 1.45 är för mycket.

1.38 är absolut okej men egentligen borde du ligga runt 1.2-1.3 i spel iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Bättrebilder. Den andra var otydlig.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Min 12600k kör på Auto med 1.36, allt över 1.45 är för mycket.

1.38 är absolut okej men egentligen borde du ligga runt 1.2-1.3 i spel iaf

Låg i genomsnitt på 1.255V i cinebench. Antar att genomsnitt är den man kollar på? ,vad vet jag . (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

Låg i genomsnitt på 1.255V i cinebench. Antar att genomsnitt är den man kollar på? ,vad vet jag . (=

Peak är lika viktigt, över 1.45 kan man ha sönder cpun.
Det är fremförallt E core som driver upp volt och temp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Peak är lika viktigt, över 1.45 kan man ha sönder cpun.
Det är fremförallt E core som driver upp volt och temp

ok. Testade 1.370V nu och fick bättre resultat och ett par grader kallare. Ska man fortsätta ner till nåt händer eller? Ska jag bara se till resultatet och stabilitet eller bildas det någon flaskhals? För jag har sett att när vissa undeervoltar så skruvar dom med multipeln efteråt för att cpu ska fortsätta snurra i 5500MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

ok. Testade 1.370V nu och fick bättre resultat och ett par grader kallare. Ska man fortsätta ner till nåt händer eller? Ska jag bara se till resultatet och stabilitet eller bildas det någon flaskhals? För jag har sett att när vissa undeervoltar så skruvar dom med multipeln efteråt för att cpu ska fortsätta snurra i 5500MHz.

Det finns flera sätt att göra detta men enklast är att fixera multiplier till det du vill ha och sedan sänka spänningen tills du är nöjd och inte crashar.

1.37 är helt okej dock så är det stabilt så kör på

Man kan också sänka turbo boost time från standard 56s till lägre så pekar den inte lika högt i temp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns flera sätt att göra detta men enklast är att fixera multiplier till det du vill ha och sedan sänka spänningen tills du är nöjd och inte crashar.

1.37 är helt okej dock så är det stabilt så kör på

Man kan också sänka turbo boost time från standard 56s till lägre så pekar den inte lika högt i temp

Ok . Jag testade precis 1.36 med cinebench och allt var bra i 9,5 min. Sedan slog jag nog i taket (eller golvet). Datorn startade om. Så nu får jag vara nöjd, 34161 är väl vad processorn ska ligga på? Nu är den stabil i 1.370V i cinebench men det säger kanske inte att den är stabil i andra benchmarks eller spel. Testade iallafall MS Flight sim och har gått från 102 röda grader C ner till 78C i maxtemp. Gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warberger:

Ok . Jag testade precis 1.36 med cinebench och allt var bra i 9,5 min. Sedan slog jag nog i taket (eller golvet). Datorn startade om. Så nu får jag vara nöjd, 34161 är väl vad processorn ska ligga på? Nu är den stabil i 1.370V i cinebench men det säger kanske inte att den är stabil i andra benchmarks eller spel. Testade iallafall MS Flight sim och har gått från 102 röda grader C ner till 78C i maxtemp. Gött

Det är absolut mycket bättre, om du får crasher så höj volten lite.

Jag vet att vissa av mina cores efterfrågar 1.39 ibland (kör man OCCt cpu test så kan man bevaka)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

tACKar

Permalänk
Medlem

Läs av Vcore min när det är belastat från till exempel R23. Vad idle core vids visar har ingen som helst betydelse så länge det inte är knappt några ampere. Tror Intel har en max på 1.750 utan belastning.
Rekommenderar att man läser hur detta fungerar i Robertos guide, som är lång som ett ont år, men det finns mycket att lära.

Förövrigt tror jag du har antingen för dålig kylning, alternativt är det dålig kontakt när du når 100 grader på bara 226w belastning.
En bra tornkylare klarar ganska enkelt den effekten. En 360 Freezer II eller III klarar nära 100w mer än det.
Är det bara spel du håller på med så kan du med fördel slå av Hyperthreading i bios så sparar du massa effekt utan att det inte på nått sätt visar sig i spel. Det visar sig lite grann i Cinebench multi och liknande dock.

https://www.overclock.net/threads/asus-maximus-z790-and-intel...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz