Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Streamingtjänster och 4K

Funderar på att skaffa en ny TV även om den jag har nu inte har gått sönder ännu (14 år and still going strong).
Blir ju såklart någon 4K TV iallafall, men kikade lite hur mycket 4K material det finns egentligen på streamingtjänsterna.
Känns ju som det borde ha hänt lite nu iallafall

Vet inte hur bra denna stämmer, men av 14531 st titlar (Serier och filmer) på D+, Netlix, Prime Video, HBO Max, Apple TV+ så är bara 4053 st 4K. Detta är runt 28% av det som finns.
Är inte det rätt kasst 2023, fattar som att 4K började komma ut 2014 på streamingtjänster?
Eller är det bara att det mest finns gammalt material som inte spelades in i 4k.
(Kan ju såklart vara källan som är kass med)

Källa:
https://www.justwatch.com/se?presentation_types=4k&providers=...

Permalänk
Medlem

Kan nog stämma. Det mesta som är nytt brukar väl vara 4K. Brukar inte hänga upp mig allt för mycket på det där. Ex en välgjord 1080p blu-Ray brukar se bättre ut än komprimerat 4k-material via Netflix, iaf i mitt tycke

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Låter korrekt. Kolla hur mycket blu-ray det finns och hur många som fått 4K släpp som jämförelse. Mycket kostnad att få fram en ny master, mycket är från DVD eran. Nytt är lättare och så gott som allt kommer i 4K skulle jag säga, iaf större produktioner men gammalt ligger långt efter tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Kan nog stämma. Det mesta som är nytt brukar väl vara 4K. Brukar inte hänga upp mig allt för mycket på det där. Ex en välgjord 1080p blu-Ray brukar se bättre ut än komprimerat 4k-material via Netflix, iaf i mitt tycke

Satt och tänkte på det här med 4k på netflix för nån dag sedan och tycker att många nya filmer som ska vara med 4k har blivit sämre. Jag körde igång några äldre titlar och då var bilden helt okej så vet inte om nått har hänt nu på slutet.

Permalänk

Det verkar finnas mer 4k material i netflix appen installerad via min Samsung tv än på Telias hårdvara. Kan det stämma? Eller ja det är så och det verkar inte vara en inställning i Netflix. Någon som vet om tv´n har andra regioninställningar eller annat liknande fenomen?

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Upplösningen är inte allt. Svtplay har inget 4k matrial var inte så länge sedan de började lägga ut material i FullHD och 60hz.
4k ingår endast i Netflix dystra abonnemang. Så idag avstår jag 4k .