ASUS ROG STRIX Z690 M.2 i RAID brickar BOOT

Permalänk

ASUS ROG STRIX Z690 M.2 i RAID brickar BOOT

Jag har haft oturen att ha kört med Samsung 980 Pro med den buggiga firmware som till slut brickade disken.
Köpte en ny med fixad firmware men tänkte att det vore tryggt att ha data på två speglade. Därför köpte jag ytterligare två men hade svårt att sätta upp som som raid.

De dök helt enkelt inte upp i Intel rapid storage. Jag gick då in och avaktiverade LVM för SATA (alla settings i LVM var aktiva)
Och då dök att tre upp. Skapade en RAID av de två nya men sedan hittade inte Windows bootdisken.

Jag har suttit i timmar och ändrat inställningar och flyttat samt tagit bort lagringsenheter. Det som till slut fick windows att boota var att jag stängde av allt under LVM.

Hur kommer jag vidare för att få RAID1 på de två nya lagringsenheterna utan att bricka något?

Permalänk
Rekordmedlem

Lite svårt att förstå exakt vad du gjort men du bör inte ha mer än den enhet som ska innehålla win fysiskt inkopplad under installationen för win kan placera bootloadern på en annan enhet elerl låta bli att skapa en ny om det finns en på någon ansluten enhet och då kan det bli problem om man ändrar om bland lagringsenheterna.
Det kan gå att skapa en ny bootloader på rätt enhet om man inte vill installera om på riktigt med endast rätt enhet inkopplad.
https://www.diskpart.com/windows-10/windows-10-bcd-repair-574...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du haft boot disken utan RAID och installerat Windows på den så måste du installera om Windows när du sätter diskarna i RAID. Du behöver dessutom drivrutiner för RAID controllern så att Windows installtionsprogram kan se RAID disken

Jag har 4 NVME varav 3 av dem är i en RAID array. Den 4:e är Windows installerat på.
Även fast den 4:e NVME'n inte är i en array så är den kopplad till RAID controllern iom att jag aktiverade RAID på "NVME kontrollern".
Så jag måste ha drivrutiner för att Windows ska se både boot disken och RAID disken

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Jag lyckades till slut lösa det.
Jag hade först en disk utan raid som bootdisk.
Jag skulle komplettera med två till som skulle sitta i raid 1.
De dyker inte upp i bios inställningarna för raid.
Alla inställningar för LVM var på. Först när jag togglar en av dom dyker de nya diskarna upp som valbara för raid.
Efter detta går det inte att boota. Till slut lyckas jag boota genom att slå av allt under LVM.
Jag konstaterar efter mycket felsökning att den första LVM inställning som aktiverar LVM måste vara på för att jag skall kunna installera Intels drivrutiner (Rapid Technology?) och efter de kan jag aktivera de som MAP:ar SATA & PCI mot LVM.

Problem solved. Hoppas det hjälper någon annan.