Så stoppar Telia och Tre fulstreaming

Permalänk
Medlem

Undrar om Hollywood någonsin kommer förstå vad detta bottnar i?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Förmodligen har du aldrig hört talas om dem, eftersom de har mer oskippbar reklam än youtube och blockerar tillgång för folk med adblocker vanligtvis.

Det är vinstdrivande piratsajter fulla med virus/malware och skit, vars hela databaser återfinns i alla 'dark net' "läckor" (sålda dit av sajtägarna).

Snarare gör domstolen alla här en tjänst.

Ja man kan ju se så på saken, men det kommer ändå inte ha något effekt på de kriminella. Vi accepterar bara ännu en gång att staten försöker styra och ställa istället för att lyssna på "oss" varför fulstreaming är "populärt".

Hade man inte totalt sabbat streamingen för kunderna genom att vara giriga och sprida ut "content" på flera tjänster så att vi idag har en 5 gånger dyrare tjänst för att se samma volym av content som i början av streaming eran. eller om man inte betalar mer för att behålla volymen så får man 5 gånger mindre tillgång till content för samma peng. nästan, vi betalar ändå mer idag för endast en tjänst jämfört med för 10 år sedan.

Så man kan också se på saken som att fulstreaming finns pga giriga streaming siter som promt skall ha sin egen streaming istället för att tillsammans med andra produktions bolag dela på samma streaming output och samla allt på ett ställe för en lägre kostnad. Rätt och slätt gå emot vad som gjorde streaming populärt hos kunden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Undrar om Hollywood någonsin kommer förstå vad detta bottnar i?

Nej, men det är inte bara Hollywood, bara titta på alla Svenska streaming tjänster som inte fattar varför streaming från endast ett ställe var populärt. Nu är vi tillbaka till gamla pissiga parabol och kabelTV tiden med hackade kort, och kort med COMports kabel till en PC som konstant stod och räkna ut nästa kod för att låsa upp kanaler å skit. jag hade min gamla AMD 200mhz som stod å tugga i början på 2000 talet hos mina föräldrar när farsan tyckte att alla parabol paketen var galet dyra och orimliga.
Samt även kanaler man inte kunde köpa i Sverige, tex Tysk TV för Formula 1.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Nej, men det är inte bara Hollywood, bara titta på alla Svenska streaming tjänster som inte fattar varför streaming från endast ett ställe var populärt. Nu är vi tillbaka till gamla pissiga parabol och kabelTV tiden med hackade kort, och kort med COMports kabel till en PC som konstant stod och räkna ut nästa kod för att låsa upp kanaler å skit. jag hade min gamla AMD 200mhz som stod å tugga i början på 2000 talet hos mina föräldrar när farsan tyckte att alla parabol paketen var galet dyra och orimliga.
Samt även kanaler man inte kunde köpa i Sverige, tex Tysk TV för Formula 1.

Det var något magiskt med den tiden, och trots allt kan jag inte låta bli att gilla att vi börjar luta åt det hållet igen...

Det är problemlösaren i mig som vill ha lite kaos som jag kan nysta upp i 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Undra om internet leverantörerna bara gör "bare minimum" här för att inte få massa skit från högre makter eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kommer åt 1337xt dock

Inga problem här, och utan VPN eller extern DNS

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fulstreaming är inte OK, jag förstår varför de finns, och det är pga personer är snåla, fattiga eller både och, samtidigt som fulstreaming är ett tecken på att vi kunder inte är nöjda med vad streamingen har blivit.

5 gånger dyrare har det blivit sedan alla ska ha sin egen streaming, och de filmer och serier vi kunde se på ett ställe förut är idag utspridda på 5 olika streaming bolag. Vi är tillbaka på pissiga parabol tiden igen. Streaming har nu förlorat sitt syfte och fördel för oss kunder. Så det är till att dra igång krypterade FTP ringar igen.

Men det är fel, helt klart. Men att ISP ska blockera pga "domstols beslut" då håller jag med VD Jon Karlung, och jag vill också påstå att det är upp till streaming industrin att arbeta för att få tillbaka förtroendet, inte skicka staten på vanligt folk och tvinga bolag som inte har med saken att göra att införa blokeringar och filter.

Att Telia följer domstolsbeslut är väl inge förvånad över. Sosse bolaget nummer 1.

Det är vid dessa tillfällen jag är glad att vi har Jon Karlung, och är glad över att jag är kund hos Jon Karlung.

Bahnhof kommer också följa domstolsbeslutet, förr eller senare. Beslutet betyder liksom inte att domstolen frågar snällt om operatörerna vill rätta sig.

Permalänk

Orkar inte fulstreama längre. Kör med vpn så man kommer åt amerikanska tubi och plutotv. Gratis och helt lagligt.

Sen har jag i och för sig några tusen dvd och blu-ray här hemma med, så jag klarar mig rätt bra 😂. Och ja, det är enbart original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bahnhof kommer också följa domstolsbeslutet, förr eller senare. Beslutet betyder liksom inte att domstolen frågar snällt om operatörerna vill rätta sig.

Varför skulle Bahnhof följa ett beslut som gäller Telenor? När det kommer ett nytt som ställer krav direkt på Bahnhof så gör dom det väl, men tills dess... Domstolen har inte bett någon annan operatör än Telenor om något i denna dom misstänker jag utan att ha läst mer än till vem domen riktats.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lofen:

Varför skulle Bahnhof följa ett beslut som gäller Telenor? När det kommer ett nytt som ställer krav direkt på Bahnhof så gör dom det väl, men tills dess... Domstolen har inte bett någon annan operatör än Telenor om något i denna dom misstänker jag utan att ha läst mer än till vem domen riktats.

Nu kanske jag har missuppfattat något men domen gäller väl samtliga ISP:s som finns på svenska marknaden? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Ja man kan ju se så på saken, men det kommer ändå inte ha något effekt på de kriminella. Vi accepterar bara ännu en gång att staten försöker styra och ställa istället för att lyssna på "oss" varför fulstreaming är "populärt".

Hade man inte totalt sabbat streamingen för kunderna genom att vara giriga och sprida ut "content" på flera tjänster så att vi idag har en 5 gånger dyrare tjänst för att se samma volym av content som i början av streaming eran. eller om man inte betalar mer för att behålla volymen så får man 5 gånger mindre tillgång till content för samma peng. nästan, vi betalar ändå mer idag för endast en tjänst jämfört med för 10 år sedan.

Så man kan också se på saken som att fulstreaming finns pga giriga streaming siter som promt skall ha sin egen streaming istället för att tillsammans med andra produktions bolag dela på samma streaming output och samla allt på ett ställe för en lägre kostnad. Rätt och slätt gå emot vad som gjorde streaming populärt hos kunden.

Men, varför skulle företagen samarbeta och erbjuda 1 billig och bra tjänst när de kan erbjuda fler och dyrare (och, kanske, sämre - men en del går ju till produktion, inte bara till fickorna på aktieägarna), de vill ju tjäna maximalt med pengar i första hand. De vill ju sälja sina produkter med så stor vinst som möjligt, inte sälja dem till underpris.

Fast, visst, speciellt för äldre TV-serier som det inte är så mycket pengar i skulle jag själv gärna ser en "Seriefy" för en billig penning, men då måste det nog vara smalare serier som inte går att mjölka lika bra som exempelvis Vänner och Seinfeldt som fortfarande är riktigt stora.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och du tror att det är OK att skriva ut dem här? Snabbt sätt att bli bannad från SweC på...

Har sweclockers banna dessa också eller vad menar du? Menar du att det även inte tillåtet att nämna en butik som sällhet smuggelcigaretter heller eller en datubutik som ej betalar skatt? Jobbar du möjligtvis på tele2

Permalänk

Positivt besked. Förhoppningsvis kan man göra något åt vpn-tjänsterna också vilka rimmar dåligt med att göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Positivt besked. Förhoppningsvis kan man göra något åt vpn-tjänsterna också vilka rimmar dåligt med att göra rätt för sig.

Nu är det ju inte bara detta som VPN används till, att blockera VPN-tjänster kan ge väldigt negativa konsekvenser.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Positivt besked. Förhoppningsvis kan man göra något åt vpn-tjänsterna också vilka rimmar dåligt med att göra rätt för sig.

Trollar du eller?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kanske jag har missuppfattat något men domen gäller väl samtliga ISP:s som finns på svenska marknaden? 🤔

Nej, det finns ingen process för censur via PMD hos Stockholms tingsrätt. Det är privata bolag som stämt och de har inte stämt Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Varför skulle Bahnhof följa ett beslut som gäller Telenor? När det kommer ett nytt som ställer krav direkt på Bahnhof så gör dom det väl, men tills dess... Domstolen har inte bett någon annan operatör än Telenor om något i denna dom misstänker jag utan att ha läst mer än till vem domen riktats.

Om Karlung är lite smart rättar han sig direkt efter beslutet. Annars kan han se fram emot att förlora en massa pengar i en rättsprocess han inte kan vinna. PMD kan bara fastslå vad som sagts i tidigare beslut. Överklagas det kommer PMÖD bara avslå överklagan och PMD's beslut stå fast. Längre än så kommer det inte gå, vi har redan prejudikat i TPB-målet.

I slutändan är alltså det här beslutet vad som gäller samtliga operatörer. Karlung kanske lägger det på reklam- och marknadsföringskontot, att gå in i strider han inte kan vinna, men förr eller senare kommer han följa det här beslutet (eller dess derivat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om Karlung är lite smart rättar han sig direkt efter beslutet. Annars kan han se fram emot att förlora en massa pengar i en rättsprocess han inte kan vinna. PMD kan bara fastslå vad som sagts i tidigare beslut. Överklagas det kommer PMÖD bara avslå överklagan och PMD's beslut stå fast. Längre än så kommer det inte gå, vi har redan prejudikat i TPB-målet.

I slutändan är alltså det här beslutet vad som gäller samtliga operatörer. Karlung kanske lägger det på reklam- och marknadsföringskontot, att gå in i strider han inte kan vinna, men förr eller senare kommer han följa det här beslutet (eller dess derivat).

Enligt DI.se artikeln gäller beslutet bara Telenor och enligt Sweclockers artikeln gäller det bara de 4 stora operatörerna. Ingen har nämnt att krav har ställts mot Bahnhof än. Och vite kan man väl bara få om man först har fått ett krav att ändra på något med en tidsram eller hur det skall uttryckas? Om du sitter på mer FAKTA än di och Sweclockers kan du väl dela med dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Enligt DI.se artikeln gäller beslutet bara Telenor och enligt Sweclockers artikeln gäller det bara de 4 stora operatörerna. Ingen har nämnt att krav har ställts mot Bahnhof än. Och vite kan man väl bara få om man först har fått ett krav att ändra på något med en tidsram eller hur det skall uttryckas? Om du sitter på mer FAKTA än di och Sweclockers kan du väl dela med dig?

Jag har inte sagt något annat heller. Nu har dock rättighetshavarna denna dom med sig, där de kan ställa krav på alla andra operatörer. Något jag förutsätter att de kommer göra. Bahnhof kan välja att sätta sig på tvären men deras chanser att nå framgång är försvinnande små. Med andra ord, som jag skrev tidigare, förr eller senare kommer de också rätta sig efter det här. Det är bara en fråga om hur mycket teater de kommer spela först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte sagt något annat heller. Nu har dock rättighetshavarna denna dom med sig, där de kan ställa krav på alla andra operatörer. Något jag förutsätter att de kommer göra. Bahnhof kan välja att sätta sig på tvären men deras chanser att nå framgång är försvinnande små. Med andra ord, som jag skrev tidigare, förr eller senare kommer de också rätta sig efter det här. Det är bara en fråga om hur mycket teater de kommer spela först.

De kan ju vänta på att kravet kommer till dem, de måste inte rätta sig efter en dom som gäller någon annan. Sen kan de välja att göra något eller inte när det kommer till dem men såvitt vi vet är de inte där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

De kan ju vänta på att kravet kommer till dem, de måste inte rätta sig efter en dom som gäller någon annan. Sen kan de välja att göra något eller inte när det kommer till dem men såvitt vi vet är de inte där än.

Ja, de kan vänta. Vad jag säger är att förr eller senare kommer de få rätta sig efter det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om Karlung är lite smart rättar han sig direkt efter beslutet. Annars kan han se fram emot att förlora en massa pengar i en rättsprocess han inte kan vinna. PMD kan bara fastslå vad som sagts i tidigare beslut. Överklagas det kommer PMÖD bara avslå överklagan och PMD's beslut stå fast. Längre än så kommer det inte gå, vi har redan prejudikat i TPB-målet.

I slutändan är alltså det här beslutet vad som gäller samtliga operatörer. Karlung kanske lägger det på reklam- och marknadsföringskontot, att gå in i strider han inte kan vinna, men förr eller senare kommer han följa det här beslutet (eller dess derivat).

Skrivet av DasIch:

Ja, de kan vänta. Vad jag säger är att förr eller senare kommer de få rätta sig efter det här.

Fast tidigare skrev du ju "Om Karlung är lite smart rättar han sig direkt efter beslutet. Annars kan han se fram emot att förlora en massa pengar i en rättsprocess han inte kan vinna."

Varför ska den rättsprocessen kosta dem något? Det är ju bara att vänta in den och sen rätta in sig i ledet innan det börjar kosta pengar, det är gratis att bli stämd, det som kostar är ju att processa. Sen kan han ju se den kostnaden som en investering i uppmärksamhet vilket är ett av deras sätt att göra reklam.

Med utgångspunkt i vilket bolag detta är så är ditt råd dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Fast tidigare skrev du ju "Om Karlung är lite smart rättar han sig direkt efter beslutet. Annars kan han se fram emot att förlora en massa pengar i en rättsprocess han inte kan vinna."

Varför ska den rättsprocessen kosta dem något? Det är ju bara att vänta in den och sen rätta in sig i ledet innan det börjar kosta pengar, det är gratis att bli stämd, det som kostar är ju att processa. Sen kan han ju se den kostnaden som en investering i uppmärksamhet vilket är ett av deras sätt att göra reklam.

Med utgångspunkt i vilket bolag detta är så är ditt råd dåligt.

Jo, det kostar att bli stämd. Går det så långt åker Bahnhof på att betala motpartens kostnader. Bahmhof har på sig ungefär fram till att rättighetshavarna riktar krav mot dem att blockera dessa sidor. Om de inte gör det blir det en stämningsansökan, och det innebär kostnader. En kvalificerad gissning är att kravet mot Bahnhof, och andra, kommer när den här domen vunnit laga kraft.

Att ta strider man inte kan vinna, med extremt tunna argument, är inte särskilt smart. Visst får han uppmärksamhet och reklam, men förlorar också respekt hos de som begriper något. Allt färre kommer ta Karlung på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det kostar att bli stämd. Går det så långt åker Bahnhof på att betala motpartens kostnader. Bahmhof har på sig ungefär fram till att rättighetshavarna riktar krav mot dem att blockera dessa sidor. Om de inte gör det blir det en stämningsansökan, och det innebär kostnader. En kvalificerad gissning är att kravet mot Bahnhof, och andra, kommer när den här domen vunnit laga kraft.

Att ta strider man inte kan vinna, med extremt tunna argument, är inte särskilt smart. Visst får han uppmärksamhet och reklam, men förlorar också respekt hos de som begriper något. Allt färre kommer ta Karlung på allvar.

Det kostar inte pengar att bli stämd. Detta som kostar är att försvara sig och att förlora.

De kan välja att göra som de blir ombedda då kommer det inte kosta dem något medans rättighetsinnehavarna däremot har utgifter för advokater och stämningsansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det kostar inte pengar att bli stämd. Detta som kostar är att försvara sig och att förlora.

De kan välja att göra som de blir ombedda då kommer det inte kosta dem något medans rättighetsinnehavarna däremot har utgifter för advokater och stämningsansökan.

Och hur tror du att det ska gå till?

Rättighetshavara: "Blockera dessa sajter annars stämmer vi er"
Bahnhof: "Käften, du är inte min mamma!"

Rättighetshavarna lämnar in en stämningsansökan där de yrkar att Bahnhof ska hörsamma deras krav om att blockera vissa sajter, och att de ska stå för processkostnaderna.

Bahnhof delges stämningsansökan och yttrar sig i målet: "Haha, asså vi skoja bara - klart vi ska blockera sajterna!"

Domstolen: "Amendåså, då skiter vi i målet då"

Alltså, nej, det är inte så det funkar. Domstolen kommer döma till rättighetshavarnas fördel och ålägga Bahnhof att betala deras kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Men om man filtrerar fulstreamen genom en VPN, blir det finstream då?

https://youtu.be/wLkr6JXUmHQ?si=mCqrCXbAJTfuSUsO

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Bahnhof kommer också följa domstolsbeslutet, förr eller senare. Beslutet betyder liksom inte att domstolen frågar snällt om operatörerna vill rätta sig.

Bahnhof kommer att sannolikt tillhandahålla filtrerad dns i dhcp men ofiltrerad som manuell vald dhcp. Troligen med filtrering av sajter som innehåller virus och bedrägerier (falska handelssajter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Positivt besked. Förhoppningsvis kan man göra något åt vpn-tjänsterna också vilka rimmar dåligt med att göra rätt för sig.

De anställda på företag och organisationer som är ansvariga för datorsäkerhet kommer nog inte tycka om kriminalisering av VPN-teknik.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

8.8.8.8 någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerbajs:

8.8.8.8 någon?

Japp. Jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig