Permalänk
Medlem

Döda fläktar = döende moderkort?

Tja, vänder mig till expertisen här på SweClockers i ett sista försök att rädda min plånbok från oönskade utlägg. Nyligen upptäckte jag att toppfläkten (140) på mitt chassi (Corsair Obsidian 650D) inte rörde sig. Tänkte inte så mycket på det då jag med en grabb på 4 månader knappt hinner sitta vid burken. Fast när jag äntligen fick en lucka för lite Battlefront så märkte jag att det gick ryckigt, för att sedan frysa helt.
För att bekräfta mina värsta farhågor hämtade jag en ficklampa och kollade runt i mitt då mycket varma chassi, och kunde konstatera att de enda fläktar som rörde sig (utav 5) var de på CPU och grafikkortet. Alla tre i chassit stod stilla.

Först tänkte jag att det där chassit jag köpte omärkbart begagnat för några år sedan var dags att bytas ut. Har haft lite småstrul med det tidigare, som att utgångarna för headset och USB framtill har lagt av/strulat. När jag tänkte efter så har jag även haft problem med USB-portarna på baksidan...vilka inte alls sitter på chassit.
Så nu börjar jag misstänka att det istället är moderkortet (Asus P8P67 LE) som strular. Ska ta en ordentlig rengöring imorgon och se ifall det på något sätt går att få liv i fläktarna iallafall. Går inte det, och jag tvingas byta kort måste jag ju även köpa ny CPU, vilket är långt värre. Min nuvarande (i5-2500K) använder ju en 1155 sockel, vilka inte verkar gå att få tag på längre, ny som begagnad, vilket suger då processorn funkar hur bra som helst :/

Är det någon som vet ifall problemet verkligen ligger på moderkortet, eller har något bra tips för felsökning? Eländet är ju ganska exakt 4 år gammalt, så någon garanti lär det ju inte täckas av, vilket också är surt, för att det drar ju med sig så mycket mer än bara kostnaden för ett nytt MB. All hjälp uppskattas stort.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det låter ju osannolikt att tre fläktar skulle lägga av samtidigt, så det är förmodligen något knas med moderkortet, tyvärr. Det du kan göra för att försöka dig om att det inte är något fel på fläktarna är att koppla dem direkt till nätaggregatet istället för moderkortet, spinner dom upp då så vet du säkert att det är fel på moderkortet och spinner dom inte upp så har alla tre fläktar dött.

Ska du koppla fläktarna direkt till nätagget så måste fläktarna ha molex-kontakater och inte 3/4 pins som nyare fläktar har. Har du en nyare fläkt så behöver du köpa en sådan här adapter för att koppla den till molexen på nätagget

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det låter ju osannolikt att tre fläktar skulle lägga av samtidigt, så det är förmodligen något knas med moderkortet, tyvärr. Det du kan göra för att försöka dig om att det inte är något fel på fläktarna är att koppla dem direkt till nätaggregatet istället för moderkortet, spinner dom upp då så vet du säkert att det är fel på moderkortet och spinner dom inte upp så har alla tre fläktar dött.

Ska du koppla fläktarna direkt till nätagget så måste fläktarna ha molex-kontakater och inte 3/4 pins som nyare fläktar har. Har du en nyare fläkt så behöver du köpa en sådan här adapter för att koppla den till molexen på nätagget
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31biBb1izUL._SY300_.jpg

Mm, tack, bra att kolla ifall de är döda eller inte. Svårt att få tag på molexkontakter idag, så jag ska prova något alternativt tänkte jag. Har öppnat upp och rengjort burken, och ser att de tre chassifläktarna är kopplade till en enkel controler på chassit. Tänkte prova att koppla dem direkt till mobo ifall det går.
Funkar inte det så kan jag prova att byta plats med en på tjejens burk, bara för att se ifall det fungerar.

Förhoppningsvis kanske det är controlern som är kass? Lär snart märka, har inte så mycket att förlora genom att prova som det ser ut nu iaf ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ok, en uppdatering. Kopplade in fläktarna direkt på mobo enligt följande:
Bakfläkt på PWR_FAN
Topfläkt på CHA_FAN2
Frontfläkt på CHA_FAN1

Vid uppstart funkade både bak och top perfekt, men front kom knappt igång alls, för att tillslut gnida igång på snigelfart. Jag provade att byta plats på front och top, för att få samma resultat. BIOS visar växlande runt 200rpm i rött på front till N\A
Kan man misstänka att frontfläkten är paj, och att den då via chassi controlern fått de två andra att stanna?

Funderar på att testa med lite spelande för att kolla tempen. Köper nog en ny frontfläkt imorrn iaf, inluften känns ju lite viktigare än två ut
Någon som har några andra tankar eller funderingar kring detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

har ett Obsidian 650D chassi. Tidigare var bara CPU fläkten ansluten till MB.
både topp och frontfläkt stannade. troligen ngt hub-liknande i chassit som lagt av ?
anslöt frontfläkt till MB
toppfläkten 'trasig' , bryr mig inte om att byta denna
då jag har bra cpu kylning och frontfläkten kyler diskarna.

Permalänk
Medlem

Jäklar. Bra grävt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S