Speldator till en grabb som vill lira fortnite

Permalänk
Medlem

Speldator till en grabb som vill lira fortnite

Hej då min kunskap är riktig kass just nu med komponenter osv så undrar jag om någon kan besvara om detta funkar eller inte.

Har en bekant vars grabb vill ha en stationär dator så tänkte att han kunde få min som julklapp saknar dock grafikkort så det hade behövt köpas till.

Min dator har följande komponenter:
I7 7700k
MSI Z270 MOBO
16GB Corsair DDR4
750 Evga PSU
Corsair aio kylare

Vad för grafikkort ska man para ihop med detta?
Går det att lira fortnite med runt stadiga 100 -150fps? Ska de istället sikta på ett helt nytt bygge ifall dessa delar är för dåliga.

Tack för den som orkar kolla på det och ge tips

Permalänk
Medlem

Enligt howmanyfps.com ger 7700K och 6750 XT en snitt-FPS på 124 i Fortnite i 1080p.

https://www.webhallen.com/se/product/362688-MSI-Radeon-RX-675...

Permalänk
Avstängd

Om du köper begagnat så GTX 1070 / 1080.

Annars RX 6600 hade räckt bra.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för feedbacken grabbar, ska ta det med hans pappa och se vad han säger. Han kan ju komma undan rätt billigt då med en helt OK dator till grabben

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga rx 6600, rx 6650xt eller rx 6700xt, lite beroende på hur mycket ni är villiga att lägga.
Fördelen med rx 6700xt är ju att grabben då får ett kort som har 12gb vram, vilket kan vara trevligt om han vill spela spel
som tex Hogwarts Legacy, nya Avatar spelet och liknande AAA titlar.
Men annars är rx 6650xt nog sweetspot för 1080p i dag.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Hej då min kunskap är riktig kass just nu med komponenter osv så undrar jag om någon kan besvara om detta funkar eller inte.

Har en bekant vars grabb vill ha en stationär dator så tänkte att han kunde få min som julklapp saknar dock grafikkort så det hade behövt köpas till.

Min dator har följande komponenter:
I7 7700k
MSI Z270 MOBO
16GB Corsair DDR4
750 Evga PSU
Corsair aio kylare

Vad för grafikkort ska man para ihop med detta?
Går det att lira fortnite med runt stadiga 100 -150fps? Ska de istället sikta på ett helt nytt bygge ifall dessa delar är för dåliga.

Tack för den som orkar kolla på det och ge tips

Istället för att rikta sig in på en specifik modell så spana in SweC marknad efter nåt prisvärt. Finns gott om GTX 1070 för tillfället för runt 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Istället för att rikta sig in på en specifik modell så spana in SweC marknad efter nåt prisvärt. Finns gott om GTX 1070 för tillfället för runt 1000kr.

Blir nog för klent om man vill snitta minst 100 FPS dock. Enligt howmanyfps.com ger kombon 7700K och 1070 en snitt-FPS på 65.

Permalänk

Byggde just en 1080p fortnite gaming dator till en förstagångsgamer som hon ska få i julklapp.
Blev en 8700 (non K) tillsammans med en 5700 XT och funkar galant, kör dock med V-Sync för att slippa tearing men den dippade aldrig under 60 fps på högsta inställningar i fullhd. Den ska hämtas ikväll så jag hoppas hon blir nöjd

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

GTX 1070 är i min åsikt för klent för Fortnite med rimlig grafik och fps.
Jag har en burk till familjen som gick från GTX980 till 6700XT och skillnaden är milsvid.

Permalänk
Medlem

Ta och undersök lite vad som kan vara bäst just för Fortnite, hurvida det är nån skillnad på röda eller gröna laget. Jag sitter och pillar just nu med mina grabbars datorer där den ena har I5 6600k och den andra en I5 7600k. Båda har RX6600 och det är en del svårigheter få stabil fps. Har märkt att Epic har ställt till det mer och mer för varje kapitel som släpps och det blir sämre. Jag spelar inte detta själv utan är en iaktagelse jag gjort när jag får höra "det hänger sig pappa". Hårdvaran är väl inte top notch på dessa datorer men det funkar på massa andra spel eftersom det är 1080p. Fick för mig jag såg nån artikel nyligen att det skulle vara förbättringar med Nvidia om man hade RTX-kort till kapitel 5, men kan inte hitta den, trodde det var här på sweclockers.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag delar nog inte Bläjds åsikt ang röda laget.
Däremot har det alltid varit prestandabuggar efter varje större uppdatering av Fortnite.
Min upplevelse är att dessa fixas närmaste veckorn efter release.