Råd kring uppdatering och eventuellt sälj

Permalänk
Medlem

Råd kring uppdatering och eventuellt sälj

Hej,
Har påbörjat en uppdatering och har köpt dessa komponenter hittills:

Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance
Kylare: Thermalright PA 120 SE
CPU: AMD Ryzen 7800X3D (Kan man argumentera för att nöja sig med ett 7600x eller är bara 7800x3d för bra?)
GPU: Sapphire rx 6900 xt (16GB) (Amazon för 5350kr, kändes som mest value, annars tänkt på ett 7900xt, gjorde jag rätt val?)
Moderkort: MSI Mag B650 Tomahawk
SSD: Kingston A2000 1TB (Håller detta standard eller bör jag satsa på annat?)

Detta är min nuvarande setup som jag använder idag:
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
Ram: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
CPU: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+
Hårddisk: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB

Bör jag återanvända någon del från min nuvarande setup till min nya, såsom psu eller chassi?
Borde jag försöka sälja min nuvarande burk i komponenter eller försöka få sålt hela som en enhet? Ungefärligt pris per komponent/enhet?
Andra åsikter, tips, feedback kring min nya setup som jag håller på att bygga, något som borde ändras eller tips på resterande komponenter?

Kommer köpa en 27" skärm och sikta på 1440p gaming, med spel som LoL, FPS (Cod), MMOs, Openworlds/Singleplayer, Cities Skylines 2 med mera i framtiden.

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget?
Är du nöjd med chassit?

Ovanstående frågor är avgörande för huruvida du ska återanvända dessa delar eller ej

Jag hade nog försökt sälja den hel dock, det har hänt en del både för chassi och PSUer de senaste åren, och jag hade definitivt satsat på nytt av båda, gärna nätdel med ATX 3.0, PCI-E 5.0 samt 12VHPWR kontakt.

Tycker det du har köpt i nuläget är klockrena val, antar att du fyndat samtliga under BF/december?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur gammalt är nätagget?
Är du nöjd med chassit?

Ovanstående frågor är avgörande för huruvida du ska återanvända dessa delar eller ej

Jag hade nog försökt sälja den hel dock, det har hänt en del både för chassi och PSUer de senaste åren, och jag hade definitivt satsat på nytt av båda, gärna nätdel med ATX 3.0, PCI-E 5.0 samt 12VHPWR kontakt.

Tycker det du har köpt i nuläget är klockrena val, antar att du fyndat samtliga under BF/december?

Mvh

Nätagget och chassit är från sommaren 2014, så några år på nacken nu. Grafikkortet är från sommaren 2018.
Chassit fungerar rätt bra ändå, möjligtvis att det blivit outdated nu med åren, rätt så ljudisolerat men kanske sämre ventilation...

Yes jag förstår, kanske är lika bra när man ändå håller på med det övriga och modernisera rubbet.

Okej kul att höra, och ja, blev lite handlat under BF och december, skönt att kunna spara in en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Nätagget och chassit är från sommaren 2014, så några år på nacken nu. Grafikkortet är från sommaren 2018.
Chassit fungerar rätt bra ändå, möjligtvis att det blivit outdated nu med åren, rätt så ljudisolerat men kanske sämre ventilation...

Yes jag förstår, kanske är lika bra när man ändå håller på med det övriga och modernisera rubbet.

Okej kul att höra, och ja, blev lite handlat under BF och december, skönt att kunna spara in en slant.

PSU skulle nog räcka, men då skulle du nog behöva hitta ett begagnat att sätta i istället om du vill ha datorn såld till ett bra pris.
Chassi vill du nog ha nytt också.
Finns 5000D för 1500Kr och 1000W PSU från Corsair för 2000Kr på Inets lucka i julkalendern idag, t.ex, men dom är kanske lite overkill (med 1kW) och gillar du fractal så finns det många nya bra val.

Edit: Jag tror jag såg ett Focus 2 begagnat på SweC-marknaden igår.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Nätagget och chassit är från sommaren 2014, så några år på nacken nu. Grafikkortet är från sommaren 2018.
Chassit fungerar rätt bra ändå, möjligtvis att det blivit outdated nu med åren, rätt så ljudisolerat men kanske sämre ventilation...

Yes jag förstår, kanske är lika bra när man ändå håller på med det övriga och modernisera rubbet.

Okej kul att höra, och ja, blev lite handlat under BF och december, skönt att kunna spara in en slant.

Jag hade tittat på Montech om du gillar prisvärda chassin

Gällande nätdelar så dyker det upp deals titt som tätt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sälj din gamla dator hel. Inget att spara på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

PSU skulle nog räcka, men då skulle du nog behöva hitta ett begagnat att sätta i istället om du vill ha datorn såld till ett bra pris.
Chassi vill du nog ha nytt också.
Finns 5000D för 1500Kr och 1000W PSU från Corsair för 2000Kr på Inets lucka i julkalendern idag, t.ex, men dom är kanske lite overkill (med 1kW) och gillar du fractal så finns det många nya bra val.

Edit: Jag tror jag såg ett Focus 2 begagnat på SweC-marknaden igår.

Ja okej, kanske ändå värt att införskaffa ett nytt och fräscht psu som jag kan ha några år framöver, ska fundera på det. Känns som en djungel med just chassi för en som inte är så kunnig om det, ska kolla upp det du föreslog, kanske väntar tills rean. 1000W psu tror jag är lite overkill, känns som att 750w lär räcka, möjligtvis max 850?

Skrivet av Aeig:

Jag hade tittat på Montech om du gillar prisvärda chassin

Gällande nätdelar så dyker det upp deals titt som tätt.

Mvh

Okej tack för tipset, ska kika på det. Får hålla koll litegrann på mellandagsrean helt klart!

Skrivet av Yrch:

Sälj din gamla dator hel. Inget att spara på direkt.

Nej jag funderar på att göra så kanske. Bör jag inkludera den oanvända SSDn om jag säljer den gamla, eller är HDD något som folk efterfrågar? Vad kan den vara värd på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på begagnatpriser så vågar inte säga vad den är värd. Inte så mycket är väl det enda svaret jag kan ge, processorn är "outdated", för lite RAM för moderna spel. Grafikkortet funkar ju om man vill spela E-sportspel (typ Dota 2, LOL) men driver ju inte direkt runt Cyberpunk i 4K.

Svaret på frågan om hårddiskar är något folk efterfrågar är väl att SSD är standard idag på nya datorer. Du skulle ju kunna inkludera den nya SSD i den gamla datorn, men då måste du ju köpa en ny till dig själv så jag vet inte om jag hade gjort det.

Du skulle ju kunna behålla chassit och nätagget, men ditt chassi är väl om jag kommer ihåg rätt mer inriktad på ljudisolering och luftflödet är i regel bättre i moderna chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Har dålig koll på begagnatpriser så vågar inte säga vad den är värd. Inte så mycket är väl det enda svaret jag kan ge, processorn är "outdated", för lite RAM för moderna spel. Grafikkortet funkar ju om man vill spela E-sportspel (typ Dota 2, LOL) men driver ju inte direkt runt Cyberpunk i 4K.

Svaret på frågan om hårddiskar är något folk efterfrågar är väl att SSD är standard idag på nya datorer. Du skulle ju kunna inkludera den nya SSD i den gamla datorn, men då måste du ju köpa en ny till dig själv så jag vet inte om jag hade gjort det.

Du skulle ju kunna behålla chassit och nätagget, men ditt chassi är väl om jag kommer ihåg rätt mer inriktad på ljudisolering och luftflödet är i regel bättre i moderna chassin.

Aah nej samma här. Håller med om att mycket är outdated och att grafikkortet funkar till E-sportspel men kanske inte mer därutöver. Skulle gissa på i spannet mellan 1 500 - 3 000 kr kanske beroende på om SSDn följer med eller ej. Får överväga det, beror på om jag hellre vill ha en 2TB än 1TB.

Ja precis det stämmer, det går rätt tyst idag så det kanske är värt att satsa på ett som är hyfsat tyst men som har betydligt bättre luftflöden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Aah nej samma här. Håller med om att mycket är outdated och att grafikkortet funkar till E-sportspel men kanske inte mer därutöver. Skulle gissa på i spannet mellan 1 500 - 3 000 kr kanske beroende på om SSDn följer med eller ej. Får överväga det, beror på om jag hellre vill ha en 2TB än 1TB.

Ja precis det stämmer, det går rätt tyst idag så det kanske är värt att satsa på ett som är hyfsat tyst men som har betydligt bättre luftflöden.

Jag hade ett Corsair Obsidian 550D https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d som var byggt utifrån samma designprincip som ditt chassi med ljuddämpning som huvudmål. Hade en 3770K. Men för moderna komponenter är mer luftflöde att rekommendera.

Nu har jag ett Fractal Design Torrent https://www.youtube.com/watch?v=HBxo2_lwKps Kan rekommendera det. Men det är dock rätt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag hade ett Corsair Obsidian 550D https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d som var byggt utifrån samma designprincip som ditt chassi med ljuddämpning som huvudmål. Hade en 3770K. Men för moderna komponenter är mer luftflöde att rekommendera.

Nu har jag ett Fractal Design Torrent https://www.youtube.com/watch?v=HBxo2_lwKps Kan rekommendera det. Men det är dock rätt dyrt.

Ja men precis, känns som jag också vill hoppa på det tåget med lite mer luftflöde faktiskt. Kanske var mer populärt förr med mer fokus på ljuddämpning?
Aa okej, riktigt snyggt chassi! Kommer försöka leta efter något hyfsat prisvärt, i alla fall under 2 000 kr, och helst närmare 1 000 kr, kanske mellandagsrean kan ge något bra.

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på vad jag bör tänka på vid försäljning av min gamla dator. Har idag ett HDD och inget SSD inkopplat (SSD kan medfölja vid försäljningen möjligtvis). Tror jag hade Windows 6/7 när jag köpte datorn från Inet 2014 och det var även de som byggde ihop den. Sedan någon gång så köpte jag Windows 10 och installerade, har även kvar nyckeln. Hur fungerar det med operativsystemet, följer det med köparen eller kan jag själv styra det eller hur fungerar det i praktiken. Rätt så dyrt om jag ska köpa ett nytt, och då kanske ett Windows 11 för 1 500+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Har ni något tips på vad jag bör tänka på vid försäljning av min gamla dator. Har idag ett HDD och inget SSD inkopplat (SSD kan medfölja vid försäljningen möjligtvis). Tror jag hade Windows 6/7 när jag köpte datorn från Inet 2014 och det var även de som byggde ihop den. Sedan någon gång så köpte jag Windows 10 och installerade, har även kvar nyckeln. Hur fungerar det med operativsystemet, följer det med köparen eller kan jag själv styra det eller hur fungerar det i praktiken. Rätt så dyrt om jag ska köpa ett nytt, och då kanske ett Windows 11 för 1 500+?

Nyckeln är bunden till hårdvaran, så jag hade låtit det följa med din dator när du säljer den.

SSD tycker jag du ska sätta in om du kan, det gör datorn mer attraktiv för en köpare

Till din nya dator hade jag köpt en nyckel på ex. Kinguin: https://www.kinguin.net/category/110943/windows-11-home-oem-k...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED