Varför placeras det så många 5G antenner överallt?

Permalänk
Medlem

Varför placeras det så många 5G antenner överallt?

I området jag bor fanns tidigare bara fyra telefonmaster inom några km radie, vad jag vet. Vi bor på toppen av en kulle och har ganska bra sikt åt samtliga håll. Nu har de satt upp sådana där avlånga skapelser, som jag förstått är 5g antenner, på flera hustak i området. Vissa av dom sitter t om på villor inne i fulletablerade villaområden, en antenn sitter t om på ett k-märkt hus. Om jag går ut på vår balkong så ser jag antenner på 4 olika hustak inom 300-500m och det är då bara i två väderstreck.

Varför sitter de så tätt? Känns ju lite som ett steg tillbaka i utvecklingen om signalen inte sträcker sig längre och att de behöver placeras så tätt. De som sitter på villatak ser inte kloka ut, fattar inte att kommunen godkänt detta, de ser ju ut att vara närmare 0,5x0,5x2 meter i storlek.

Permalänk
Moderator
Moderator

Förenklade svaret - kortare våglängd, kortare räckvidd. I gengäld får du högre hastigheter, lägre svarstider, mindre störningar och högre kapacitet i antal enheter osv.

Var tydligen väldigt svårt att läsa kommentaren så tog bort bilden. :)
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Folk vaccinerar sig inte mot Covid längre så dom behöver något annat sätt att kontrollera våra tankar.

Permalänk
Sötast

Jag har personligen aldrig riktigt förstått 5G satsningen i större städer, eller egentligen ens mindre städer i vårt land.

Med tanke på sveriges utmärkta fibernät och täckning så känns inte 5G som något som verkligen behövs i stadsmiljö, vi har redan fibern och om den saknas så bör den verkligen byggas ut där det saknas.

Kollar man då alternativet att det är på landsbygd eller mindre bebyggelse så är inte heller där 5g lämpligt då räckvidden är för kort.

Så vad är usecasen egentligen? Måste man ha 600mbit ner, eller hundratusentals användare som tankar i höga hastigheter via 5G i stadsmiljö?

Räcker det inte med 20Mbit per person i luften och gigabit i marken? fiber har låg förvaltningskostnad och enorm kapacitet.

Ösa 5g master kostar massor i utbyggnad, underhåll och drift förbättrar livet för vem var och hur?
Om det finns en 5g mast i området så finns det redan fiber, är ju den som matar masten...

Om en stad som malmö inte av någon knepig anledning kunde dragit fiber så fine, ös upp master till ögonen blöder, det hade gett fullgod täckning och hastighet till de som bor där. Men varför nu när det redan finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om en stad som malmö inte av någon knepig anledning kunde dragit fiber så fine, ös upp master till ögonen blöder, det hade gett fullgod täckning och hastighet till de som bor där. Men varför nu när det redan finns?

Deffö de e det sejnaste så klart!

Det är som med digitalisering inom vården, man gör det inte för att det garanterar att något faktiskt ska bli bättre, men det genererar jobb hos konsultbolagen och det är "inne" med digitalisering, och Google-sökning säger att 5G och digitalisering är heta ord.

Sen tänker jag att operatörerna kanske ser det som en potentiell konkurrensfördel och nästa evolution i deras kamp om kunderna, genom att övertyga oss att vi absolut självklart behöver 20Gbps rakt in i mobiltelefonen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner kan inte kopplas in direkt i fiber. Det är främst mobiltelefoner 5G är avsett för. Fiber är utmärkt som backhaul, men inte användbart för mobila enheter.
Behöver vi 5G? Strikt talat nej, men å andra sidan behöver vi inte 3G, 4G, eller Internet heller - fast de kan vara rätt trevliga att ha.

Permalänk
Medlem

får se om hjärntumörstatistiken ökar för gen z

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har personligen aldrig riktigt förstått 5G satsningen i större städer, eller egentligen ens mindre städer i vårt land.

Med tanke på sveriges utmärkta fibernät och täckning så känns inte 5G som något som verkligen behövs i stadsmiljö, vi har redan fibern och om den saknas så bör den verkligen byggas ut där det saknas.

Kollar man då alternativet att det är på landsbygd eller mindre bebyggelse så är inte heller där 5g lämpligt då räckvidden är för kort.

Så vad är usecasen egentligen? Måste man ha 600mbit ner, eller hundratusentals användare som tankar i höga hastigheter via 5G i stadsmiljö?

Räcker det inte med 20Mbit per person i luften och gigabit i marken? fiber har låg förvaltningskostnad och enorm kapacitet.

Ösa 5g master kostar massor i utbyggnad, underhåll och drift förbättrar livet för vem var och hur?
Om det finns en 5g mast i området så finns det redan fiber, är ju den som matar masten...

Om en stad som malmö inte av någon knepig anledning kunde dragit fiber så fine, ös upp master till ögonen blöder, det hade gett fullgod täckning och hastighet till de som bor där. Men varför nu när det redan finns?

Samma sak kunde du väl sagt om alla byggen av nät sedan 2G? Det räckte ju alldeles utmärkt med GPRS för att surfa på WEP-sidorna osv, vad ska folk med mer än 40 kbit/s till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har personligen aldrig riktigt förstått 5G satsningen i större städer, eller egentligen ens mindre städer i vårt land.

Med tanke på sveriges utmärkta fibernät och täckning så känns inte 5G som något som verkligen behövs i stadsmiljö, vi har redan fibern och om den saknas så bör den verkligen byggas ut där det saknas.

Kollar man då alternativet att det är på landsbygd eller mindre bebyggelse så är inte heller där 5g lämpligt då räckvidden är för kort.

Så vad är usecasen egentligen? Måste man ha 600mbit ner, eller hundratusentals användare som tankar i höga hastigheter via 5G i stadsmiljö?

Räcker det inte med 20Mbit per person i luften och gigabit i marken? fiber har låg förvaltningskostnad och enorm kapacitet.

Ösa 5g master kostar massor i utbyggnad, underhåll och drift förbättrar livet för vem var och hur?
Om det finns en 5g mast i området så finns det redan fiber, är ju den som matar masten...

Om en stad som malmö inte av någon knepig anledning kunde dragit fiber så fine, ös upp master till ögonen blöder, det hade gett fullgod täckning och hastighet till de som bor där. Men varför nu när det redan finns?

1. Fibernätet kan jag inte surfa på med telefonen. 5G är fibernät med utplacerade radio. Vi behöver inte få det att låta som om det är någon magisk teknologi som tar sig runt med magiska signaler.

2. Landsbyggd. 5G är inte bara lägre räckvidd utan även nya standarder på andra plan, ex frekvenser som har längre räckvidd.

3. 20 Mbit/s var ju rätt snabbt för 10 år sedan på mobilnätet, men beakta då att en sketen 4k Netflix stream idag är på 25 Mbit/s. Fler och fler personer använder telenätet och vardera mer och mer data, det kommer inte bli hållbart eller för den delen effektivt att ha ett par torn i varje stad. Latensen på 4G är också oftast relativt kass.

4. Finns mängder av use case. Uppkopplade fordon med låg latens längs vägarna exempelvis. Inte helt lätt att koppla upp med fiberkabel. Ett use case är ju en så enkel sak som att skala upp näten för att klara av framtida kapacitet från framtida användningsområden.

Slutsats: Hade vi ställt samma fråga 1996 hade du sagt, "det går ju bra att spela Doom på mitt dial-up och ADSL är så himla dyrt, ska vi verkligen hålla på med sådant"?

Skrivet av Savage_Gray:

får se om hjärntumörstatistiken ökar för gen z

Gör den det så kan vi ju börja med en gång att leta efter den faktiska roten till problemet för 5G är det inte.

Skrivet av Evolved:

De som sitter på villatak ser inte kloka ut, fattar inte att kommunen godkänt detta, de ser ju ut att vara närmare 0,5x0,5x2 meter i storlek.

Vet inte vilka det är du har sett men de som ska sitta tätt i stadsmiljö och längs vägar etc. är betydligt mindre. Kanske 0,15x0,5x0,3. Se exempelvis Ericsson: https://www.ericsson.com/en/small-cells/outdoor-coverage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förenklade svaret - kortare våglängd, kortare räckvidd. I gengäld får du högre hastigheter, lägre svarstider, mindre störningar och högre kapacitet i antal enheter osv.

Den där bilden gäller MMWave, inte vanligt 5G. MMWave används inte i Sverige än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

får se om hjärntumörstatistiken ökar för gen z

Jobbar man med någon typ av el/elektronik eller inom industrin så är det en betydligt större riskfaktor för cancer än vad radiovågor för telenäten är.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Allexz:

Jag har personligen aldrig riktigt förstått 5G satsningen i större städer, eller egentligen ens mindre städer i vårt land.

Den främsta fördelen är att man avlastar 4G så att det blir mer användbart. Väldigt osexigt ur marknadsföringssynpunkt, då man hellre skryter om höga hastigheter och låga latenser, men när 4G blir mindre belastat så vinner alla på det.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Förenklade svaret - kortare våglängd, kortare räckvidd. I gengäld får du högre hastigheter, lägre svarstider, mindre störningar och högre kapacitet i antal enheter osv.

Som någon påpekade så gäller din bild bara för mm-wave-varianten av 5G. Det är bara halva sanningen. De "stora" antennerna täcker betydligt större områden för 5G än för 4G, för samma rates som 4G ger (du får bara den högsta bitrate:n om du är rätt nära antennen). Det som trådskaparen ser på hustaken är mindre antenner/basstationer som är designade för att ge otroligt hög bitrate men på ett mycket mindre område, antingen med mmwave-teknik eller lägre frekvenser men med en "tätare" antenn så det är färre som delar på bitarna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Den där bilden gäller MMWave, inte vanligt 5G. MMWave används inte i Sverige än.

Skrivet av boomhowler:

Som någon påpekade så gäller din bild bara för mm-wave-varianten av 5G. Det är bara halva sanningen. De "stora" antennerna täcker betydligt större områden för 5G än för 4G, för samma rates som 4G ger (du får bara den högsta bitrate:n om du är rätt nära antennen). Det som trådskaparen ser på hustaken är mindre antenner/basstationer som är designade för att ge otroligt hög bitrate men på ett mycket mindre område, antingen med mmwave-teknik eller lägre frekvenser men med en "tätare" antenn så det är färre som delar på bitarna.

Nej precis, därav kommentaren i samma inlägg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Krävs inte bygglov att sätta antenner/celler på hustak och tekniken har ju gått åt det hållet att de inte behöver stora teknikhus för att driva det hela.

Att koncentrera antennerna till en mast är alltså ibland mer komplicerat i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förenklade svaret - kortare våglängd, kortare räckvidd. I gengäld får du högre hastigheter, lägre svarstider, mindre störningar och högre kapacitet i antal enheter osv.

Detta är inte applicerbart alls i vårt fall. Precis som sagt så är detta gör mmWave som kan ge ännu högre bandbredd.
5G kan* nå lika långt som 4G eller tom 2G om de körs på samma frekvens. Men lägre frekvens ger även lägre bandbredd. Just varför de bygger ut så kraftigt där du bor vet jag inte men troligen är det även 4G+ som byggs ut samtidigt. Operatörerna förbereder sig även för att stänga ner 2G(och 3G om nån skulle bry sig) vilket gör att man kompletterar massa ställen som kanske idag har dålig kapacitet eller täckning. Obegränsad data på 4G/5G har gjort att det är trångt i nätet idag, kanske pga att obegränsad data på 4G är billigare än fiber på många ställen. Kanske skevt, men har du fiber från en KO så är du ju ganska låst till den och i många fall bara ha 4G/5G som alternativ.

*det är inte exakt samma räckvidd och täckning, men i praktiken så täcker man lika stor yta.

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är kortare våglängd, kortare räckvidd. Men kortare våglängd innebär också högre hastighet.

Så kortare räckvidd = fler antenner.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att rätta folk som rättar folk...
Det @Daemon skriver är ju helt korrekt "Det förenklade..."
Massor med antenner på låg höjd är för kortare räckvidd, högre bandbredd och högre frekvens. Oavsett om det bär WiFi, 5G, 6G, Blåtand...

Ingen har påstått att 5G bara finns i högre frekvenser men det går inte att nå samma hastigheter i lägre frekvenser.

Hursom, det marknadsfördes ju om att det var för att varenda pryl skulle vara uppkopplad, det var en säljpitch, till slut handlar det inte om behov utan om kapitalism (i ordets mest neutrala bemärkelse).

När vi får bättre teknik kommer det nya saker vi inte tänkt på i kölvattnet. Ser framför mig en ambulans med en operationsrobot som drivs av indiska operationscenter mha AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hursom, det marknadsfördes ju om att det var för att varenda pryl skulle vara uppkopplad, det var en säljpitch, till slut handlar det inte om behov utan om kapitalism (i ordets mest neutrala bemärkelse).

Nja, behovet finns, trafikvolymen i operatörernas mobilnät bara ökar och ökar. Hela tiden. De måste bygga ut och modernisera för att möta efterfrågan. Det innebär att nyttja 5G där möjligt över 4G då 5G är en effektivare teknik även om man använder samma frekvenser och bandbredder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Samma sak kunde du väl sagt om alla byggen av nät sedan 2G? Det räckte ju alldeles utmärkt med GPRS för att surfa på WEP-sidorna osv, vad ska folk med mer än 40 kbit/s till?

WAP över SMS det var tider det

saknar min ericsson r520m än idag

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nja, behovet finns, trafikvolymen i operatörernas mobilnät bara ökar och ökar. Hela tiden. De måste bygga ut och modernisera för att möta efterfrågan. Det innebär att nyttja 5G där möjligt över 4G då 5G är en effektivare teknik även om man använder samma frekvenser och bandbredder.

Ja och nej. 4G och 5G använder samma typ av modulering och har därför samma spectral efficiency (givet samma frekvens och bandbredd samt mängd antenner (mimo). Iallafall den 5g som byggts initialt. MIMO är mer utvecklat när det kommer till 5g, men det var på god väg med 4g redan. För den normala slutanvändaren är steget LTE till LTE-A större än LTE-A till 5g. Förlåt, men jag har varit lite less på 5g hypen ett tag 😆 Så jo du har väl rätt i att det är effektivare, men det är inte kanske på sättet många tror, eller med särskilt mycket

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Precis som många är inne på så kan man inte analysera 5G separat i ett mobilnät som består av 2G och 3G som är under avvecklande samt 4G som ska ta över som bärare för alla samtal fram till att operatörerna kan driftsätta sina 5G-baserade kärnnät.

Med varje generation av radio-gränssnittet av nätet (RAN) så får vi högre överföringshastighet för samma frekvensutrymme (Bits/Hz), nya möjligheter att låta terminaler även använda ett ökat frekvensutrymme (ansluta på flera frekvenser samtidigt, rikta energin i radiovågorna så att samma effekt når längre etc) och nya tekniker för att använda RAN för nya tjänster genom större möjlighet att välja mellan exempelvis låg latens, hög överföringskapacitet, låg energianvändning och styrning av nätets resurser.

Skrivet av stoffe-2k:

WAP över SMS det var tider det

saknar min ericsson r520m än idag

Nej, WAP gick aldrig över SMS. Från början var WAP kretskopplat (exempelvis i Nokia 7110 och Ericsson R320) med CSD (9600 baud) och HSCSD (43200 baud) där telefonen ringde upp ett "modem". Sedan (från år 2000, på bred front sedan 2002) kom nästa generation ofta kallat 2,5G med paketförmedlande nätverk genom GPRS. Med GPRS debiterades man per överförd datamängd och inte per minut som med (HS)CSD.

Permalänk
Sötast
Skrivet av trudelutt:

Samma sak kunde du väl sagt om alla byggen av nät sedan 2G? Det räckte ju alldeles utmärkt med GPRS för att surfa på WEP-sidorna osv, vad ska folk med mer än 40 kbit/s till?

Konstigt exempel.
WAP/GPRS var rent av värdelöst.
3G var en början på korrekt teknologi men var inte tillräckligt när det släpptes.
4G är tillräckligt för att leverera runt 100Mbit ner per person.
Det är här jag undrar, vad ska man med 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900 till i mobilen?

Ditt exempel får mig att låta bakåtsträvande vilket inte var tanken, det handlade mer om vad behöver man egentligen för att sitta i fislukten på det kollektiva resmedlet?

Skrivet av Massy:

1. Fibernätet kan jag inte surfa på med telefonen. 5G är fibernät med utplacerade radio. Vi behöver inte få det att låta som om det är någon magisk teknologi som tar sig runt med magiska signaler.

Vem får det att låta som magi?

Skrivet av Massy:

2. Landsbyggd. 5G är inte bara lägre räckvidd utan även nya standarder på andra plan, ex frekvenser som har längre räckvidd.

Härligt, det hade jag ingen koll på, men om de har längre räckvidd så har de väl också lägre frekvens precis som 4G? bara gissar.

Skrivet av Massy:

3. 20 Mbit/s var ju rätt snabbt för 10 år sedan på mobilnätet, men beakta då att en sketen 4k Netflix stream idag är på 25 Mbit/s. Fler och fler personer använder telenätet och vardera mer och mer data, det kommer inte bli hållbart eller för den delen effektivt att ha ett par torn i varje stad. Latensen på 4G är också oftast relativt kass.

Jag kanske är ur fas då, men tittar man på 4K film på en 7cm stor skärm när man är utomhus då? Är kanske bara jag som sparar det tills man är hemma

Skrivet av Massy:

4. Finns mängder av use case. Uppkopplade fordon med låg latens längs vägarna exempelvis. Inte helt lätt att koppla upp med fiberkabel. Ett use case är ju en så enkel sak som att skala upp näten för att klara av framtida kapacitet från framtida användningsområden.

I... guess? Här är väl ett område jag kan erkänna att jag börjat bli bakåtsträvande. Tycker inte om att sitta i en bil med 8 kameror, 7 microfoner och konstant uppkoppling till tillverkaren som har full kontroll över MIN bil. Det är tragiskt. På samma gång vill jag mer än gärna ha en elbil, vill bara inte köpa hela massövervakningskitet.

Skrivet av Massy:

Slutsats: Hade vi ställt samma fråga 1996 hade du sagt, "det går ju bra att spela Doom på mitt dial-up och ADSL är så himla dyrt, ska vi verkligen hålla på med sådant"?

Inte en chans i helvetet Jag är 40, att internet kom under min tidiga bardom är den största gåvan jag har fått i min livstid.

Jag var inte med på vikingatiden, jag kommer inte vara med på rymdtiden, men jag var med när internet kom till.

28.8k var aldrig bra nog, 56k var aldrig bra nog, isdn var bättre men aldrig bra nog, 0.5mbit när det kom var episkt bra, men långt ifrån bra nog. 6Mbit var 12 gånger snabbare än 0.5mbit och det kändes som att man levde en raket största delen av tiden, men här hade jag börjat bli äldre och jag började ifrågasätta teknologin lite. Min anslutning gick till slut att uppgradera till 24/1 vilket jag såg som en desperat anslutning, men det bästa jag kunde få och när fibern kom, då var jag hemma.

Jag arbetar med IT och infrastruktur och har rätt bra koll på teknologi rent generellt jag vet vad olika typer av medium kan leverera och jag är garanterat inte en bakåtsträvande person.

Jag ser bara inte var 600Mbit ner i mobilen är bra för, förutom den dagen när bredbandet där hemma går ner, då är det skönt när failovern slår över till 4G/5G och livet fortsätter.

Om om det i slutändan handlar om att 4G nätet är överbelastat i antal klienter och inte går att lösa på annat vis än 5G så fine, då köper jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om om det i slutändan handlar om att 4G nätet är överbelastat i antal klienter och inte går att lösa på annat vis än 5G så fine, då köper jag det.

Det handlar väl mest om detta, men innan det händer. Men det går ju inte att marknadsföra lika bra. Sen så uppgraderas 4G till 4G+ på samma gång.

Ingen av de stora fördelarna med 5G har vi ännu här i Sverige. Men jag är helt ärligt inte säker på att de någonsin kommer slå. Och jag jobbar med detta. Men >1Gbit/s i mobilen har jag hemma, så länge inte strömmen går och alla börjar använda det istället för fibern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Precis som många är inne på så kan man inte analysera 5G separat i ett mobilnät som består av 2G och 3G som är under avvecklande samt 4G som ska ta över som bärare för alla samtal fram till att operatörerna kan driftsätta sina 5G-baserade kärnnät.

Med varje generation av radio-gränssnittet av nätet (RAN) så får vi högre överföringshastighet för samma frekvensutrymme (Bits/Hz), nya möjligheter att låta terminaler även använda ett ökat frekvensutrymme (ansluta på flera frekvenser samtidigt, rikta energin i radiovågorna så att samma effekt når längre etc) och nya tekniker för att använda RAN för nya tjänster genom större möjlighet att välja mellan exempelvis låg latens, hög överföringskapacitet, låg energianvändning och styrning av nätets resurser.

Nej, WAP gick aldrig över SMS. Från början var WAP kretskopplat (exempelvis i Nokia 7110 och Ericsson R320) med CSD (9600 baud) och HSCSD (43200 baud) där telefonen ringde upp ett "modem". Sedan (från år 2000, på bred front sedan 2002) kom nästa generation ofta kallat 2,5G med paketförmedlande nätverk genom GPRS. Med GPRS debiterades man per överförd datamängd och inte per minut som med (HS)CSD.

Jo då den möjligheten fanns med, Ericsson hade det i sin portfölj. Wap med Push sms. Google it .

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Ja och nej. 4G och 5G använder samma typ av modulering och har därför samma spectral efficiency (givet samma frekvens och bandbredd samt mängd antenner (mimo). Iallafall den 5g som byggts initialt. MIMO är mer utvecklat när det kommer till 5g, men det var på god väg med 4g redan. För den normala slutanvändaren är steget LTE till LTE-A större än LTE-A till 5g. Förlåt, men jag har varit lite less på 5g hypen ett tag 😆 Så jo du har väl rätt i att det är effektivare, men det är inte kanske på sättet många tror, eller med särskilt mycket

Det är riktigt att 4G (LTE) och 5G (NR) använder samma typ av modulering (QAM) men NR klarar av att nå högre spektrumeffektivitet än LTE, vilket är anledningen till att man introducerade NR istället för LTE. LTE-Advanced klarar av upp till QAM-256 (downlink i 3GPP release 12, uplink i release 13) medan 5G-NR klarar av upp till QAM-1024 (3GPP release 15). Dessutom så har 5G möjlighet för mer avancerad felkorrigering och mer effektiv ramstruktur som ger mer tillgänglig bandbredd för användaren per tidsenhet. Spektrumeffektiviteten är därför är högre för NR än för LTE, men det är rätt att vi börjar närma oss en asymptot (se bild nedan).

I och med LTE-A och 5G releaserna av 3GPP så har fokus för mer bandbredd till terminalen i huvudsak varit att använda mer radiospektrum i form av SU-MIMO, MU-MIMO, Massive MIMO, LAA, CA, Spektrum delning, 5G NSA i LTE nät (Anchoring, att använda NR utan att ha ett 5G Core och använda befintligt LTE nät för kontrollplanet).

Skrivet av stoffe-2k:

Jo då den möjligheten fanns med, Ericsson hade det i sin portfölj. Wap med Push sms. Google it .

Wap Push är bara ett sätt att trycka ut en länk i ett SMS. Men du har rätt! Sorry, jag hade helt glömt möjligheten att använda WDP över SMS eller USSD. Det användes mest tillsammans med SIM Application toolkit för att skicka profiler för konfigurering av WAP och MMS inställningar anpassade för den terminal man hade.

Kul, vilken operatör var det som tillät WAP surf genom SMS eller USSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kul, vilken operatör var det som tillät WAP surf genom SMS eller USSD?

Vad jag kommer ihåg var det mest kunder i asien

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

5G passar bättre i stadsmiljö, mer kapacitet men också många andra fördelar som främst gäller just tätbefolkade områden. Majoriteten människor typ 65% eller hur man nu räknar ut det bor i större städer. Däremot som andra säger tycker jag att 5G än så länge är onödigt ute på landet.

Det är bättre satsa på utbyggnad av fibernät till fastigheter, typ nya bredbandsmiljarder från staten. Även fiber till alla mobilmaster och mobilpunkter hade varit bättre använda pengar och utbyggnad av befintligt 4G nät. När priserna på 5G går ner ja då kan man börja bygga ut det längre ut i näten.

Permalänk

Infrastrukturen byggs ut men endast för de som bor centralt.
För 25 år sedan hade jag bättre täckning oavsett var i landet jag körde än idag.
Att samtal bryts pga dålig täckning sker 2ggr oavsett operatör på min 3 mil långa väg till jobbet i Lund. Det är ändå ett relativt centralt område i Sverige.
Hastigheten på 5G/4G är enormt mycket snabbare än NMT var men täckningen är skitdålig.
Det samma gäller på sätt o vis vägnätet. Kommer du utanför det centrala vägnätet är vägstandarden urusel.
All fokus läggs på storstadsområdena.
Rätt eller fel så ska alla som betalar skatt få samma standard på infrastrukturen oavsett var man bor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Vi bor på toppen av en kulle och har ganska bra sikt åt samtliga håll.

Ja, där har du svaret. De kan täcka ett stort område därifrån, det ser likadant ut på en höjd nära där jag bor - massa master på varje hus.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion