Ny dator, ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ny dator, ny hårddisk?

Hej! Eventuellt ska jag köpa ny dator om ett litet tag. Jag hade från början tänkt att flytta med mig min mekaniska disk från min nuvarande dator. Ja självklart kommer jag ha SSD, men jag behöver också volymlagring för i första hand raw-filer från kameror.

Den disk jag har nu är en WD Red Plus 8 TB och den fyller snart fem år. Förmodligen håller den bra mycket längre än så, och ja jag tar löpande backup.

Jag är ändå nyfiken: hur skulle ni gjort? Flyttat med er gamla disken eller köpt en ny i den allmänna konkursen det ändå är att köpa ny dator?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag skulle flyttat den, de gör jag alltid med mina lagringsdiskar. Vissa har hängt med över 15 år skulle jag tro.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Fungerar den som den ska utan problem så hade jag definitivt tagit med det.
Kan vara värt att göra ett SMART-test på den för att se att alla sektorer ser okej ut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej! Eventuellt ska jag köpa ny dator om ett litet tag. Jag hade från början tänkt att flytta med mig min mekaniska disk från min nuvarande dator. Ja självklart kommer jag ha SSD, men jag behöver också volymlagring för i första hand raw-filer från kameror.

Den disk jag har nu är en WD Red Plus 8 TB och den fyller snart fem år. Förmodligen håller den bra mycket längre än så, och ja jag tar löpande backup.

Jag är ändå nyfiken: hur skulle ni gjort? Flyttat med er gamla disken eller köpt en ny i den allmänna konkursen det ändå är att köpa ny dator?

Låt den sitta kvar i gamla datorn och gör en nas av den ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Låt den sitta kvar i gamla datorn och gör en nas av den ^^

Kommer förmodligen sälja gamla datorn till min bror och han behöver inte så mycket lagringsutrymme.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Kommer förmodligen sälja gamla datorn till min bror och han behöver inte så mycket lagringsutrymme.

Well då är det nog bara att flytta med den, håll koll på smart värden och byt ut den när den börjar varna

Visa signatur

here we go!