Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte efter RAM byte?

Hej!

Tänkte uppgradera 8GB RAM till 16GB men nu bootar inte datorn upp?

Nya 16GB:G.Skill Ripjaws3 SO DDR3L-1600 DC - 16GB

Minne (RAM), 16 GB: 2 x 8 GB (Dual Channel), SODIMM 204-pin (bærbar PC), DDR3L, 1600 MHz / PC3L-12800, CL9-9-9-28, 1.35 V, ej buffrad, icke ECC - G.Skill Ripjaws3-serien

Gamla 8GB: Crucial DDR3L 1600SODIMM 1.35V C

PC: Asus UN65H
Chipset: Intel Skylake-U

Har jag köpt fel RAM eller kan BIOS behöva uppdateras?

Permalänk

rensa cmos inställningarna.

om du hade xmp aktivt på de gamla är det inte säkert att den profilen funkar på de nya minnena utan du får rensa alla inställningar till fabriks inställning boota in i bios och aktivera xmp profilen från de nya minnena..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska börja med att ställa frågan "Vad betyder att den inte bootar upp"?
Datorn startar, du kommer in i BIOS men Windows/OS startar inte -> Kontrollera att du inte kopplat bort hårddisken av misstag.
Datorn verkar starta men inget kommer upp på skärmen?

Något som ofta tas för givet men som inte alltid skall tas för givet, datorn var väl strömlös när du gjorde ingrepp i den?

Förutom @Rouge of Darkness kommentar så skulle jag börja med att ta ut det nya minnet och kontrollera att det fungerar som det skall med det gamla.
Skulle det inte fungera med det gamla så får du kolla om du råkat koppla ur något som skall vara inkopplat... eller att något som är inkopplat inte "hamnat på snedden".
Sedan kontrollera att kontaktytorna på de nya minnes-stickorna ser bra ut och sedan stoppa in dem igen.

Satt det 1x8GB-sticka i datorn från början eller 2x4GB?

Om det bara var en sticka från början så prova med endast en av de nya stickorna i den porten. Fungerar det, flytta den till den andra porten, fungerar det också prova samma sak med den andra nya stickan.
Om det inte fungerar med någon av de nya stickorna men det fungerar med det gamla så är det antingen fel på de nya stickorna eller så är de av någon anledning inkompatibla.

I fallet att det endast var en modul monterad från början och det fungerar bra med en sticka i denna port men inte i den andra, stoppa i en sticka i den andra porten och ta ut den igen, upprepa typ 10-15 gånger, detta är för att "rugga upp" kontaktytorna utifall att det skulle vara frågan om dålig kontakt som felorsak.

För övrigt så är båda DDR3L, vilket är bra då DDR3 inte alltid är kompatiblet med CPU:er som vill ha DDR3L...

Permalänk
Medlem

Funkar det när du sätter i gamla stickorna igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rensa cmos inställningarna.

om du hade xmp aktivt på de gamla är det inte säkert att den profilen funkar på de nya minnena utan du får rensa alla inställningar till fabriks inställning boota in i bios och aktivera xmp profilen från de nya minnena..

Ingen aning faktiskt. Men jag tror Bios är samma från fabrik. Det finns åtminstone en uppdatering som ej är utförd.

Ursäkta dum fråga men, är det bättre att rensa cmos än att uppdatera bios?

Skrivet av Viita:

Ska börja med att ställa frågan "Vad betyder att den inte bootar upp"?
Datorn startar, du kommer in i BIOS men Windows/OS startar inte -> Kontrollera att du inte kopplat bort hårddisken av misstag.
Datorn verkar starta men inget kommer upp på skärmen?

Något som ofta tas för givet men som inte alltid skall tas för givet, datorn var väl strömlös när du gjorde ingrepp i den?

Förutom @Rouge of Darkness kommentar så skulle jag börja med att ta ut det nya minnet och kontrollera att det fungerar som det skall med det gamla.
Skulle det inte fungera med det gamla så får du kolla om du råkat koppla ur något som skall vara inkopplat... eller att något som är inkopplat inte "hamnat på snedden".
Sedan kontrollera att kontaktytorna på de nya minnes-stickorna ser bra ut och sedan stoppa in dem igen.

Satt det 1x8GB-sticka i datorn från början eller 2x4GB?

Om det bara var en sticka från början så prova med endast en av de nya stickorna i den porten. Fungerar det, flytta den till den andra porten, fungerar det också prova samma sak med den andra nya stickan.
Om det inte fungerar med någon av de nya stickorna men det fungerar med det gamla så är det antingen fel på de nya stickorna eller så är de av någon anledning inkompatibla.

I fallet att det endast var en modul monterad från början och det fungerar bra med en sticka i denna port men inte i den andra, stoppa i en sticka i den andra porten och ta ut den igen, upprepa typ 10-15 gånger, detta är för att "rugga upp" kontaktytorna utifall att det skulle vara frågan om dålig kontakt som felorsak.

För övrigt så är båda DDR3L, vilket är bra då DDR3 inte alltid är kompatiblet med CPU:er som vill ha DDR3L...

Datorn får typ bara ström men ingen fläkt går igång och inget kommer upp på skärmen.

Ja den var strömlös.

Jag har testat flytta runt minnena och med bara en i taget, men med samma problem. Gamla minnet funkar fortfarande som förut.

Skrivet av medbor:

Funkar det när du sätter i gamla stickorna igen?

Japp, en st 8GB.

Jag har dock märkt en sak, som vilket var det som fick mig att öka på RAM, att datorn blivit aningen segare och "fryser" lite då och då sedan jag bytt SSD med nyinstallerat OS. Men det kan väl knappast påverka om RAM passar eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm65:

Ingen aning faktiskt. Men jag tror Bios är samma från fabrik. Det finns åtminstone en uppdatering som ej är utförd.

Ursäkta dum fråga men, är det bättre att rensa cmos än att uppdatera bios?

Datorn får typ bara ström men ingen fläkt går igång och inget kommer upp på skärmen.

Ja den var strömlös.

Jag har testat flytta runt minnena och med bara en i taget, men med samma problem. Gamla minnet funkar fortfarande som förut.

Japp, en st 8GB.

Jag har dock märkt en sak, som vilket var det som fick mig att öka på RAM, att datorn blivit aningen segare och "fryser" lite då och då sedan jag bytt SSD med nyinstallerat OS. Men det kan väl knappast påverka om RAM passar eller ej?

Uppdatera BIOS med det gamla minnet inkopplat.

Koppla sen ur strömmen och batteriet och installera de nya minnena.

Testa om den startar då.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm65:

Ingen aning faktiskt. Men jag tror Bios är samma från fabrik. Det finns åtminstone en uppdatering som ej är utförd.

Ursäkta dum fråga men, är det bättre att rensa cmos än att uppdatera bios?

Datorn får typ bara ström men ingen fläkt går igång och inget kommer upp på skärmen.

Ja den var strömlös.

Jag har testat flytta runt minnena och med bara en i taget, men med samma problem. Gamla minnet funkar fortfarande som förut.

Japp, en st 8GB.

Jag har dock märkt en sak, som vilket var det som fick mig att öka på RAM, att datorn blivit aningen segare och "fryser" lite då och då sedan jag bytt SSD med nyinstallerat OS. Men det kan väl knappast påverka om RAM passar eller ej?

Nollställ bios med gamla stickorna, eller sätt låst hastighet ett steg under stickorna (typ 1333 för 1600) och se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios från usb sticka och får nu följande meddelande?

'Please enter setup to recovery bios setting.
Press F1 to run setup'

Händer i get när jag trycker F1. Bör jag lösa detta innan jag sätter i de nya stickorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm65:

Uppdaterade bios från usb sticka och får nu följande meddelande?

'Please enter setup to recovery bios setting.
Press F1 to run setup'

Händer i get när jag trycker F1. Bör jag lösa detta innan jag sätter i de nya stickorna?

Har du ett annat tangentbord att koppla in och testa med?

Kan även vara värt att testa koppla tangentbordet till en annan usb-port på datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du ett annat tangentbord att koppla in och testa med?

Kan även vara värt att testa koppla tangentbordet till en annan usb-port på datorn.

Tyvärr inte. Jag såg dock att datorn registrerade tangentbord och mus men svarar som sagt inte. Ska testa med annan port.

Har jag gjort något fel?

Edit: Satte i de nya stickorna men precis som förut bootade inte dator. Med mitt gamla RAM bootade datorn upp igen, och behövde aldrig ändra någon "setup" heller.

konstigt att dessa RAM inte funkar?

Hur ser man om man har xmp activt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rensa cmos inställningarna.

om du hade xmp aktivt på de gamla är det inte säkert att den profilen funkar på de nya minnena utan du får rensa alla inställningar till fabriks inställning boota in i bios och aktivera xmp profilen från de nya minnena..

Ser inget om xmp i bios?

Permalänk
Skrivet av avm65:

Ser inget om xmp i bios?

Första raden under AI Tweaker "AI overclock Tuner"

korr
Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Första raden under AI Tweaker "AI overclock Tuner"

Ser inget AI overlock?

Permalänk
Skrivet av avm65:

Set inget AI overlock?

jag inser just att jag misstog din tråd för en annan där det skrivs om samma moderkort som jag har. Sorry. :-S

misstag
Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

<Uppladdad bildlänk>

jag inser just att jag misstog din tråd för en annan där det skrivs om samma moderkort som jag har. Sorry. :-S

Ah, ok. Ingen fara.

Permalänk
Medlem

Om du har provat med endast en av de nya stickorna i taget, och inget av dem fungerar ensamt i den port där du tidigare hade den gamla stickan så kan du nog utgå ifrån att stickorna antingen är defekta eller inte kompatibla.

Permalänk
Medlem

Så för att aktivera xmp måste det finnas AI overlock i bios?

Permalänk
Skrivet av avm65:

Så för att aktivera xmp måste det finnas AI overlock i bios?

Det heter lite olika beroende på tillverkare.

Ai overclock heter det på asus moderkort.

Osäker på vad det heter från andra tillverkare.

Men iom att det verkar vara en asus variant av nuc så inte äns säkert moderkortet stödjer xmp.

Men borde isf betyda att de körs i default jdec specen för ddr3 dvs 1333 Mhz.

Hade faktiskt inte äns kollat vad det var för dator innan eller om du la till det i ditt inlägg i efterhand.

Kollat så den äns kan hantera mer än 8gb ram i instruktionsboken?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows