Rekommendera moderkort, för surf och Photoshop men EJ gaming

Permalänk

Rekommendera moderkort, för surf och Photoshop men EJ gaming

Hej,

kan ni rekommendera moderkort, för surf och Photoshop men EJ gaming samt CPU som är WIN11 säkert. Det vore mig oerhört tacksamt.

mvh Martin Kaup

Permalänk
Medlem

Det är snarare vilken processor (CPU) du använder som bestämmer om den är kompatibel med win 11 eller inte. Moderna cpu:er har inbygd TPM som win11 kräver (men det går att komma runt det).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Första frågan är ju vad du behöver för funktioner?
Behöver du många nvme platser, wifi osv?

Permalänk
Rekordmedlem

Samtliga moderna moderkort kommer att fungera för de kraven.
Personligen hade jag valt en am5 plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tak för era svar, låter som jag klarar mig ganska bra budgetmässigt.

Min aktuella dator har börjat att uppräda lite konstigt plus att den inte motsvarar kraven för WIN11 (enligt MS test) så det blir att damma av pluska och skruvmejsel. När jag ändå har er uppmärksamhet finns det någon tillverkare att undvika. Jag har inte bestämt mig om det blir Intel eller AMD än.

mvh Martin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigg_martin:

Min aktuella dator har börjat att uppräda lite konstigt plus att den inte motsvarar kraven för WIN11 (enligt MS test) så det blir att damma av pluska och skruvmejsel. När jag ändå har er uppmärksamhet finns det någon tillverkare att undvika. Jag har inte bestämt mig om det blir Intel eller AMD än.

mvh Martin

Ska du inte göra nått extremt är det ingen specifik tillverkare som är sämre än andra utan alla har bra och dåliga modeller.
Handlar det om en dator du inte ska överklocka är det bara att välja moderkort efter önskade funktioner och så väljer du passande cpu efter behov eller så väljer du först en cpu och sedan moderkort utifall du skulle nått udda, moderkort, cpu och ram måste passa ihop men övriga delar passar alltid elektriskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tusen tack.....

.......för alla svar/Martin