Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibla minnen

Tjena
Mitt moderkort stödjer följande minnen
"2 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2933/2800/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory *"
Kan jag stoppa i två Corsair DDR4 3000MHz minnen så dom körs i 2933MHz?
Modekortet är ett PRIME H410M-A med i5-10400F CPU

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Minnen har en multipel på en basklockfrekvens 133.33 MHz, typiskt i dubbla steg på 266.66. Multiplicera 133.33 med 22 så får du 2933 som ditt moderkort stöder. Det är därför minneshastigheterna går i sådana steg. 3000 MHz är bara en avrundning.

Då det är högsta klockfrekvensen moderkortet stöder så kan det vara lite kivigt att få det att funka i önskad hastighet. Gå för säkerhets skull på moderkortstillverkarens sida, supportavdelningen och minneskompatibilitet eller QVL och se vad som står där. Har du tur finns just de minnesbrickorna specade.

Avvakta gärna att nån fler svarar innan du köper saker, kanske nån har just det moderkortet eller är mer insatt i fabrikatet än jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Minnen har en multipel på en basklockfrekvens 133.33 MHz, typiskt i dubbla steg på 266.66. Multiplicera 133.33 med 22 så får du 2933 som ditt moderkort stöder. Det är därför minneshastigheterna går i sådana steg. 3000 MHz är bara en avrundning.

Då det är högsta klockfrekvensen moderkortet stöder så kan det vara lite kivigt att få det att funka i önskad hastighet. Gå för säkerhets skull på moderkortstillverkarens sida, supportavdelningen och minneskompatibilitet eller QVL och se vad som står där. Har du tur finns just de minnesbrickorna specade.

Avvakta gärna att nån fler svarar innan du köper saker, kanske nån har just det moderkortet eller är mer insatt i fabrikatet än jag är.

Tack för ett bra svar 👍 avvaktar med beställningen tills vidare.
edit kollade på https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...
minnet jag tänkt köpa finns med där på den listan betyder det att det kommer fungera?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Finns de i QVL'en, i konfiguration så som du tänkt montera dem, så ska det funka.

Permalänk
Medlem

Minnen har ingen egen hastighet (frekvens), utan det som anges är den högsta som tillverkaren garanterar att de kan köras i (jag brukar jämföra med däcken på en bil). Minnen specificerade för 3000MHz bör alltså klara att köras i 2933MHz.

Sedan kan det, som allt med datorer, ibland krångla fast det bör funka. För att ytterligare minska risken för sådant krångel kan det vara värt att titta på moderkortstillverkarens lista över kompatibla minnen (sådana som de testat med framgång). Finns de minnen du funderar på att köpa där så kan du inte göra mer för att säkerställa att det kommer funka...och såvida du inte har extrem otur så kommer det göra det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD