Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konstigt då att det finns spel som både ser bättre ut och flyter bättre samtidigt. Men nääää. Inget fel med koden skyll på folks hårdvara istället.

Det känns väldigt "let them eat cake" över det hela.

Ja, det är jättekonstigt om man inte är spelutvecklare och inte begriper att det finns andra saker än grafik som kan ta frame time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konstigt då att det finns spel som både ser bättre ut och flyter bättre samtidigt. Men nääää. Inget fel med koden skyll på folks hårdvara istället.

Det känns väldigt "let them eat cake" över det hela.

Visst påminner det oss om ett visst spel från CD Project Red?

Låt spelarna som lägger strax under och ibland över 1000:- vara buggraportörer och testpanel!

En av mina vänner köpte premium utgåvan!
Den kostade honom 1200:-

För de pengarna borde man inte få någon halvblesyr!

Visst, jag förstår att spelet är snyggt om man sitter på 64 gig RAM, AMD Ryzen 7950x och RTX 4090!

Men hur många gör det?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja, det är jättekonstigt om man inte är spelutvecklare och inte begriper att det finns andra saker än grafik som kan ta frame time.

Hur särskiljer sig Starfield från andra spel där menar du? Det är ju något som gäller alla spel, men andra utvecklare till andra spel verkar ha expertis nog att optimera sig runt det problemet, så det är fan ingen ursäkt att "det finns annat än grafik som kan ta frame time".

Skrivet av Lifooz:

Visst påminner det oss om ett visst spel från CD Project Red?

Låt spelarna som lägger strax under och ibland över 1000:- vara buggraportörer och testpanel!

En av mina vänner köpte premium utgåvan!
Den kostade honom 1200:-

För de pengarna borde man inte få någon halvblesyr!

Visst, jag förstår att spelet är snyggt om man sitter på 64 gig RAM, AMD Ryzen 7950x och RTX 4090!

Men hur många gör det?

/Lifooz

Om spelet varit gratis hade det ju varit gnälligt att klaga, men nu har ju folk inte bara betalat, utan betalat jävligt mycket för spelet. Så... Vad får man för den extra kostnaden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Intressant aspekt med åldern på kontot.
Men samtidigt, tar vi 2004 som exempel när Far Cry som så var (kom) Nvidias 6800 och ATis x800 som toppkort.
De fanns ju i olika utföranden men de kostade mellan 3000 och 5000:-. Idag blir det väl typ 4000-7000:-

Ungefär samma summa för de bättre cuperna dvs A64.
Sen fanns mobo och minne ganska billigt.

Det finns ju inte på kartan att man är kung i kvarteret med en dator för 15000:- (i dagens värde) idag.
Vi med gamla konton minns den tiden och har förmodligen den som måttstock. Samtidigt har vi väl blivit gamla och inser att man kan göra något mycket roligare/vettigare med pengarna än att vara kung i kvarteret och spela datorspel.

Men det avgör ju var och en så klart! Det tråkiga i det hela är ju att dagens ungdommar inte får chansen att komma in i PC-spelande. Det är ju inte samma charm längre.

Ska man dra det längre så kunde man på "den tiden" köpa en lägre modell och klocka/låsa upp och på så sätt få en jättebra maskin billigt. ATis 9500/Pro någon?
Idag är komponenterna redan så på gränsen så det finns inte mycket gratis godis att hämta.

Men absolut så har du nog en poäng i att det är vi med äldre konton som gnäller mest. Vi sitter väl och saknar storhetstiden, hahaha.

Jag fyller snart 44 år, började spela på PC när jag var 8-9 år någonting. Den genomgående känslan jag har fått i allt högre utsträckning är att det inte var så jävla fantastiskt förr som man gärna inbillar sig nu i efterhand, vilket lett till att jag börjat undvika att spela gamla nostalgispel just för att inte spräcka känslan av hur bra det var. 😅

Jag ser fortfarande en PC som en oslagbart billig underhållning på "spilltid" som typiskt fylls av TV-tittande hos andra, så jag känner väl inga större hinder mot att försöka ha en hyfsat aktuell dator eftersom kostnaden är såpass liten utslagen över tid i jämförelse med nästan alla andra hobbies.

Den första datorn jag spelade på var Commodore 64, minns knappt var det var för spel förutom att de inte var fullt så politiskt korrekta och skulle orsakat ramaskri än idag om vuxna hade vetat vad vi spelade.

Minns när min syssling hade gått och köpt en Amiga 500 tidigt 90-tal och jag var där och körde bl.a. Stunt Car Racer och Persian Gulf Inferno med en Wico Red Ball. Jag var fullkomligt lyrisk över hur mycket bättre grafik och ljud jag tyckte att det var i jämförelse med mina dåtida erfarenheter av PC. Efter det dröjde det inte många år innan PC blev den dominerande plattformen för den som ville spela på dator, Amiga försvann och resten är historia.

Jag är glad att jag fick uppleva att allt inte var så jävla lätt förr, att man satt och kämpade med olika knep för att få spelen att prestera optimalt på de relativt dåliga grejer man har råd med som barn (finansierade allt via olika extrajobb), men tycker samtidigt att det är lite lustigt att folk som borde komma ihåg hur motigt det kunde vara sitta och avfärda helt nysläppta spel som "dåligt optimerade" för att det funkar sub-optimalt på grejer med en relativ ålder som ingen hade drömt om att köra ett nytt spel på för 20 år sedan.

Det är ju inte lika med att Starfield är så optimerat det kan bli i den bästa av världar, men man får nog acceptera att man fortfarande är tvungen att välja mellan hög kvalitet eller hög prestanda, särskilt då på en svag hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHoff2:

Personen A går på bio för att se en film vederbörande sett fram emot. Filmkritikerna har gett den helt OK omdömen. A tycker inte alls att filmen lever upp till förväntningarna. Trots att A har godkänd syn och hörsel! Är det filmstudions fel att A inte fick sin förväntade upplevelse? Kanske hade biografen dålig hårdvara i form av undermålig ljudanläggning och obekväma stolar?

Ska man ställa högre krav på en producent av kultur/underhållning när denne framställer spel? För att du redan har, i denna jämförelse, bion/hårdvaran hemma? Kanske. Man har ju trots allt betalat cirka fem gånger mer för ett nylanserat spel än vad det kostar att gå och se en film på bio. Samtidigt kanske man får ut allt från 50 till 1 000 timmar nöje av ett spel man gillar till skillnad från en film, som även om man köpt den/tankat den/whatever pallar se max 10 gånger under en livstid. Så det här med kultur kanske är ett leap of faith när man väljer att betala för den. Vad du väljer att lägga dina pengar på är upp till dig. Regissören, författaren, speldesignern är inte skyldig dig ett skit om de aviserat vad det rör sig om på förhand. Gå inte och se en romantisk komedi om du gillar skräck. Läs inte Strindberg om du gillar cyberpunk och köp inte ett AAA-spel hösten 2023 om du sitter på en dator som det står Facit på. Om du vid det här laget inte fattat att producenterna av hårdvara och mjukvara lever i symbios så kan du ju nu lämpligen skriva till tomten och önska ny dator.

Detta var tamejfan det vackraste jag läst sedan jag konfirmerade mig. 😊

[ok, jag är inte konfirmerad, men... du fattar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att folk sitter med något jävla 10-serien (7 ÅR GAMMAL SKIT!) och tycker att de ska köra på Ultra och få minst 60 FPS, och när det inte gör det så är "spelet dåligt optimerat" p.g.a. "jag kan ju faktiskt köra Daggerfall och det är ju exakt samma motor, så det är ju jämförbart även om grafiken är lite bättre nu". 🥴

Ja, det är ju onekligen orimliga förväntningar. För egen del har jag alltid försökt hålla mig till strax under topp-modellerna vad gäller CPU och GPU. Utifrån det förväntar jag mig att få något som klarar höga prestandakrav under en viss tid. Nu sitter jag exempelvis på ett 3080 och förväntar mig att det ska funka bra med Starfield. Vilket det i huvudsak gör, förutom att det känns som 30fps och är ospelbart.

Citat:

Jag gjorde en förklarande grafik i en diskussion kring detta för många år sedan, då handlade det om Oblivion vs Fallout 3, och hade gjort två screenshots som visade hur liten radie runt spelaren som faktiskt var själva spelet i Oblivion. ALLT utanför den radien är bokstavligen bara en lågupplöst kuliss med noll interaktivitet. Kollade upp siffrorna då men minns tyvärr inte längre, men säg att Oblivion hade en radie på 50 meter runt spelaren som laddade berörda celler i spelvärlden. Vad jag minns så dubblerades den till Fallout 3, vilket plötsligt ger fyra gånger mer spelvärld att hålla igång, och sådär har det fortsatt uppåt i senare titlar. Någon skrev ett inlägg i ämnet om att "Starfield kräver 14x mer prestanda" och svamlade om att det var omotiverat. Ja jo, det är säkert omotiverat om man bortser ifrån hur mycket större värld som ska hållas igång. Även om det är EXAKT SAMMA teknologi med antalet polygoner/texturer så kan man räkna ut med högra skinkan att det inte krävs så många fördubblingar av ytan som hålls laddad runt spelaren för att kräva 14x mer prestanda då värdet ökar i kvadrat.

Jag förstår vad du menar men i det här fallet ser ju Starfield faktiskt ut som hundskit. Fulaste AAA-spel jag sett på väldigt länge. Det är inte bara att allt är typiskt Bethesda-fult. Det syns verkligen att motorn är från förra årtiondet.

Citat:

Väldigt många verkar helt omedvetna om att det är en skicklig grafisk illusion i Bethesdas [och många andra] spel som ligger bakom de till synes enorma öppna ytorna, och det verkar vara ytterst få som förstår hur liten del av spelet som är igång samtidigt. Spelade ganska mycket Fallout 76, var samma gnäll där, åter igen en större radie runt spelaren i jämförelse med Skyrim/Fallout 4. Jag hade ett nytt RTX 2080 när FO76 kom ut och hade problem att komma över 60 FPS, även innan frameraten cappades på 63 FPS.

Fast du kan inte bara skylla på hur stor detaljerad radie det är runt spelaren. Alla spel måste fejka det på trovärdigt vis. Bethesda är bara jävligt dåliga på det.

Citat:

Ingen mindre än John Carmack fantiserade om att alla skulle köra 4K-upplösning "snart". Det var 2013, och börjar kännas som några bevingade ord i bemärkelsen kontraindikator. Tar man 2013 års pixelmängder och bara sprider ut dem på en större yta så är det kanske inte så svårt, men grejen är ju just att de flesta förväntar sig/kräver att 4K-upplösningen utnyttjas till mer än bättre interpolering/kantutjämning. Samma problem som ovan, att när detaljnivån ska ökas på 4x större yta så blir det snabbt mycket större mängder data som ska behandlas i realtid.

Det är jävligt synd att Carmack inte är i spelbranschen längre.

Citat:

Alltså, man kan ju egentligen förvänta sig vad man vill, men i fallet med Starfield får man nog försöka hålla sig så nykter att man ser vad som tillkommit i jämförelse med tidigare Bethesda-titlar. En stor grej är ju detta med städerna som är sömlöst integrerade på kartan, en annan är att det är första Bethesda-titeln med ett fordon som spelaren kan styra. Folk verka tro på någon slags internet-lore om att Todd Howard lever på att hindra folk från att få bra spel, när det rimliga nog är att han försöker sälja nyheterna de utvecklar så gott han kan och att de som vet bäst om hur mycket som går att klämma in på samtida datorhårdvara faktiskt är Bethesda själva.

Jag kan ärligt talat inte se mycket som tillkommit alls. Vad jag absolut inte kan se är varför skiten är så krävande som den är. Fan, mina pungkulor i en burk jordnötssmör ser bättre ut. Det vore inte en vacker syn, varför jag tänker bespara alla den.

Citat:

[Här kan man göra en del intressanta observationer i Oblivion/Skyrim. Oblivion har ju t.ex. spår på kartan av att man hade planerat för rinnande vatten (som i Skyrim) i naturen, men att prestandan på folks datorer 2006 inte räckte till för att ge en bra upplevelse med någon vettig grafisk kvalitet. Likadant med vissa föremål i spelet som moddare återställde detaljnivån på, saker som senare såg likadana ut när de väl levererades i Skyrim fem år senare.

Fast det är ju inte direkt som att motorn pressat gränserna för vad som är möjligt.

Citat:

Sånt är folk såklart inte intresserade av, utan det är Todds fel att deras laptop från 2013 inte kan köra Starfield.

Visst, men du kan inte skylla på någon annan när det kommer till det faktum att Starfield ser ut som ett 10 år gammalt spel, samtidigt som det brottas med modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Hittills har Starfield rullat helt OK på min burk (AMD R7 5800H, RTX 3070 laptop, 32 GB RAM). Bethesda brukar hålla en hel del igång i spelvärlden som nämnts i tidigare inlägg och det är också där det blir komplicerat för då är vi direkt inne på spelmotorer och vad som händer i bakgrunden. Frågan är således vad som skall optimeras och hur eftersom det kan vara ett komplext problem. Frågan är ju också för vilken hårdvara den här optimeringen skall ske?

Spelen är ju långt snällare mot hårdvaran idag än en gång i tiden när man köpte en 486a och inom ett år insåg man behovet av en Pentium för att få fart på spelen. Dock finns det alltid en teknisk gräns då utvecklingen går framåt med följden att nyare hårdvara än 2015 års dito krävs. Visserligen finns det faktorer som motverkar utvecklingen och evolutionen (försämrat pris/prestandaförhållande) men faktum kvarstår, man skall kanske inte förvänta sig samma prestanda som Fallout 4 från ett spel med samma grundläggande motor, expanderat och släppt åtta år senare.

Vi har ju också ett flertal faktorer som dessvärre motverkar idealet, d.v.s spel som är genomtestade och buggfria dag 1. Dock hamnar vi snabbt på politikens område där men generellt är det ju så att de finns och de påverkar med följden att det finns ett hårt tryck att släppa spelet "snart" snarare än att låta utvecklingen ta den tid som krävs för hög kvalitet. Alternativet vore då early access och helt enkelt köra en period där för testning innan fullskalig lansering.

Edit: För egen del hade jag inga andra "förväntningar" på Starfield än en hybrid mellan Fallout, Mass Effect och Wing Commander och att detta sedan slipas med moddar till att bli en diamant. Att spelet skulle vara perfekt och på sin spets dag 1 "förväntade" jag mig inte eftersom inget nyare spel varit i det skicket.

Speciellt "fult" kan jag inte påstå att det är, däremot ligger det efter ett 2K-texturmoddat Fallout 4 MEN det förvånar mig inte heller, det där har man moddar till (texture packs). Däremot är gröntinten lite väl... grön men det går att fixa redan idag.

Jag betraktar Starfield som "tidig version" tills Creation Kit är släppt, först då börjar det roliga på allvar. Dock är spelet redan idag i bättre skick än t.ex Cyberpunk 2077 var dag 1, undantaget PC (minns mycket väl att det var PC-versionen som recenserades och att situationen för PS4/Xbox One var mer nedtystad tills efter lanseringen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att folk sitter med något jävla 10-serien (7 ÅR GAMMAL SKIT!) och tycker att de ska köra på Ultra och få minst 60 FPS, och när det inte gör det så är "spelet dåligt optimerat" p.g.a. "jag kan ju faktiskt köra Daggerfall och det är ju exakt samma motor, så det är ju jämförbart även om grafiken är lite bättre nu". 🥴

Problemet är att spelets systemkrav inte motiveras av hur det ser ut. Crysis hade på sin tid höga systemkrav, men man kunde se varför. På Starfield syns det inte varför. Oavsett vad du låtsas att folk påstår.

För mig lutar det ändå åt att det är årets spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu sitter jag exempelvis på ett 3080 och förväntar mig att det ska funka bra med Starfield. Vilket det i huvudsak gör, förutom att det känns som 30fps och är ospelbart.

Ok? Vilken upplösning kör du och vilken detaljnivå? Jag kör 1440p Ultra, men så har jag G-Sync så att inte långa frametimes tar livet av flytet. Problemet är resten av datorn just nu, en gammal i7-8086K. Kör spelet från en Samsung 970 Evo (PCIe Gen3 med NVMe-stöd), där verkar många ha prestandaproblem när de försöker använda långsamma lagringsenheter typ SATA-SSDs.

Skrivet av DasIch:

Jag förstår vad du menar men i det här fallet ser ju Starfield faktiskt ut som hundskit. Fulaste AAA-spel jag sett på väldigt länge. Det är inte bara att allt är typiskt Bethesda-fult. Det syns verkligen att motorn är från förra årtiondet.

Vad är det du saknar rent grafiskt?

Skrivet av DasIch:

Jag kan ärligt talat inte se mycket som tillkommit alls.

Vi är nog olika spelare, jag har näsan i marken/spenderar tid med att bygga baser. Det är mycket smådetaljer som fått rejält upplyft, sånt jag moddade [sönder] Fallout 4 för att nå samma nivå med rent grafiskt.

Skrivet av DasIch:

Fast det är ju inte direkt som att motorn pressat gränserna för vad som är möjligt.

I vilken aspekt? Rent grafiskt är det ju inte så, åtminstone har de gjort en ganska försiktig insats för release-versionen, sen har ju förvisso exempelvis Skyrim fått HD-texturer i efterhand, så mer högupplösta texturer är nog inte omöjligt att vi kommer se efter hand.

Men ja, det är ganska mycket grejer som inte blir uppenbara förrän man känt på världen ett bra tag.

Det är lite därför jag försöker posta "potatisvideon" om och om igen för att folk kanske ska snappa upp att det inte bara är fysik för tusentals objekt utan även ljuden av potatisen mot dörren som är med.
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Skrivet av DasIch:

Visst, men du kan inte skylla på någon annan när det kommer till det faktum att Starfield ser ut som ett 10 år gammalt spel, samtidigt som det brottas med modern hårdvara.

Jag tycker inte att det gör det, men så har jag lagt hundratals timmar på att t.ex. bygga baser i Fallout 4 (2015) och försöka modda in stöd för saker som inte gick p.g.a. begränsningar i motorn. 2015 är visserligen 8 år sedan, men Starfield är klart bättre än Fallout 4 rent grafiskt... får fundera ut något sätt att jämföra dem tror jag.

Inte för att jag tror att det kommer förändra så mycket av den här diskussionen, utan vi får nog landa i att Bethesda-spel är en acquired taste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok? Vilken upplösning kör du och vilken detaljnivå? Jag kör 1440p Ultra, men så har jag G-Sync så att inte långa frametimes tar livet av flytet. Problemet är resten av datorn just nu, en gammal i7-8086K. Kör spelet från en Samsung 970 Evo (PCIe Gen3 med NVMe-stöd), där verkar många ha prestandaproblem när de försöker använda långsamma lagringsenheter typ SATA-SSDs.
Vad är det du saknar rent grafiskt?
Vi är nog olika spelare, jag har näsan i marken/spenderar tid med att bygga baser. Det är mycket smådetaljer som fått rejält upplyft, sånt jag moddade [sönder] Fallout 4 för att nå samma nivå med rent grafiskt.
I vilken aspekt? Rent grafiskt är det ju inte så, åtminstone har de gjort en ganska försiktig insats för release-versionen, sen har ju förvisso exempelvis Skyrim fått HD-texturer i efterhand, så mer högupplösta texturer är nog inte omöjligt att vi kommer se efter hand.

Men ja, det är ganska mycket grejer som inte blir uppenbara förrän man känt på världen ett bra tag.

Det är lite därför jag försöker posta "potatisvideon" om och om igen för att folk kanske ska snappa upp att det inte bara är fysik för tusentals objekt utan även ljuden av potatisen mot dörren som är med.
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...
Jag tycker inte att det gör det, men så har jag lagt hundratals timmar på att t.ex. bygga baser i Fallout 4 (2015) och försöka modda in stöd för saker som inte gick p.g.a. begränsningar i motorn. 2015 är visserligen 8 år sedan, men Starfield är klart bättre än Fallout 4 rent grafiskt... får fundera ut något sätt att jämföra dem tror jag.

Inte för att jag tror att det kommer förändra så mycket av den här diskussionen, utan vi får nog landa i att Bethesda-spel är en acquired taste.

Simulerar potatisar... Men du, testa kasta ett objekt eller skjut i vatten. Vad händer då? NOLL

Reaktioner från NPCs du möter på stan? NOLL

Samma med grafiken. De fokuserar på konstiga detaljer och missar samtidigt helheten som blir extremt lidande (och skapar klagomuren vi läser om i alla globala forum).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Hittills har Starfield rullat helt OK på min burk (AMD R7 5800H, RTX 3070 laptop, 32 GB RAM). Bethesda brukar hålla en hel del igång i spelvärlden som nämnts i tidigare inlägg och det är också där det blir komplicerat för då är vi direkt inne på spelmotorer och vad som händer i bakgrunden. Frågan är således vad som skall optimeras och hur eftersom det kan vara ett komplext problem. Frågan är ju också för vilken hårdvara den här optimeringen skall ske?

Det svåra är att veta vilka som är några egentliga Bethesda-fans. Den som inte bryr sig om de unika finesserna med att t.ex. kunna bygga en bas utan bara blåser igenom lite quests innan de lägger spelet på hyllan för evigt är ju egentligen inte lönt att diskutera med överhuvudtaget eftersom sannolikheten för att de ska bli övertygade är så ofattbart liten när ingången är att de förväntade sig ett spel som Bethesda aldrig har gjort historiskt.

Skrivet av ROGBear:

Spelen är ju långt snällare mot hårdvaran idag än en gång i tiden när man köpte en 486a och inom ett år insåg man behovet av en Pentium för att få fart på spelen. Dock finns det alltid en teknisk gräns då utvecklingen går framåt med följden att nyare hårdvara än 2015 års dito krävs. Visserligen finns det faktorer som motverkar utvecklingen och evolutionen (försämrat pris/prestandaförhållande) men faktum kvarstår, man skall kanske inte förvänta sig samma prestanda som Fallout 4 från ett spel med samma grundläggande motor, expanderat och släppt åtta år senare.

Fallout 4 var också extremt krävande när det släpptes, den som minns det kommer säkert ihåg hur bl.a. godrays tog knäcken på prestandan även på de bästa SLI-riggarna. Personligen har jag moddat FO4 ganska hårt genom åren, bara det att spelmekanik och förbättringar som man var tvungen att modda in via våld, vaselin och Script Extender nu finns med från start visar ju att utvecklingen absolut inte stått så still som belackarna försöker göra gällande. Man skulle gjort en lista över alla saker över årens lopp för att ha till såna här 'diskussioner'. Nåja, det går inte vinna jämnt.

Skrivet av ROGBear:

Vi har ju också ett flertal faktorer som dessvärre motverkar idealet, d.v.s spel som är genomtestade och buggfria dag 1. Dock hamnar vi snabbt på politikens område där men generellt är det ju så att de finns och de påverkar med följden att det finns ett hårt tryck att släppa spelet "snart" snarare än att låta utvecklingen ta den tid som krävs för hög kvalitet. Alternativet vore då early access och helt enkelt köra en period där för testning innan fullskalig lansering.

Edit: För egen del hade jag inga andra "förväntningar" på Starfield än en hybrid mellan Fallout, Mass Effect och Wing Commander och att detta sedan slipas med moddar till att bli en diamant. Att spelet skulle vara perfekt och på sin spets dag 1 "förväntade" jag mig inte eftersom inget nyare spel varit i det skicket.

Starfield är lätt det minst buggiga Bethesda-spelet någonsin, även betydligt mindre buggar än vissa andra storspel som folk snabbt förträngt att de bokstavligen inte gick att spela vid releasen, och då pratar vi inte ens om krascher.

Skrivet av ROGBear:

Speciellt "fult" kan jag inte påstå att det är, däremot ligger det efter ett 2K-texturmoddat Fallout 4 MEN det förvånar mig inte heller, det där har man moddar till (texture packs). Däremot är gröntinten lite väl... grön men det går att fixa redan idag.

Bethesda har uppenbarligen försökt hålla nere VRAM-användningen för att inte exkludera 6-8 GB-CPUer, vilket jag personligen tycker att folk borde uppskatta med tanke på alla trådar där det ämnet dragits i långbänk.

Skrivet av ROGBear:

Jag betraktar Starfield som "tidig version" tills Creation Kit är släppt, först då börjar det roliga på allvar. Dock är spelet redan idag i bättre skick än t.ex Cyberpunk 2077 var dag 1, undantaget PC (minns mycket väl att det var PC-versionen som recenserades och att situationen för PS4/Xbox One var mer nedtystad tills efter lanseringen).

Ja det är inte utan att det finns en historielöshet. TES IV: Oblivion var ju inte direkt helt när det kom ut, minns att jag skrev till en kompis att jag hade "spelat spelet mer i konsolen än i spelet". Det var lärorikt att rätta till alla glitchar av horribelt dåligt korrekturlästa scripts som orsakade mängder av problem med allt från quests som inte gick att göra till NPCer som vandrade iväg till en random punkt mitt ute i ödemarken p.g.a. felvända koordinater.

Fallout 3 var inte lika illa, men var ändå på tok för mycket konsol-hjälp som behövdes där också. Skyrim var några enstaka problem av det slaget, mycket mer av olika former av visuella glitchar som var tämligen humoristiska. Hästar som slumpmässigt flög iväg och dog hysteriskt ragdollande var en sån där grej, minns inte vad som triggade det problemet men hade aldrig velat vara utan det.

PC-versionen av CP2077 var extremt trasigt och bristfälligt vid releasen också, är klar etta på listan över besvikelser med alla dataspel någonsin. Har fortfarande inte köpt det efter refund första dagen, har nästan svårt att se att jag någonsin kommer ge CDPR pengar igen, blir fortfarande upprörd när jag tänker på hur jag både tagit ut semester och köpt ett RTX 2080 för vara med från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Simulerar potatisar... Men du, testa kasta ett objekt eller skjut i vatten. Vad händer då? NOLL

Reaktioner från NPCs du möter på stan? NOLL

Jag känner inte riktigt att jag (eller någon annan) ska behöva påpeka att Bethesda-spel är inte GTA.

Man kan ju vara besviken på vattnet, som är extremt nedgraderat i jämförelse med Fallout 76, men är övertygad om att det dels finns någon bra teknisk anledning som bidrog till att man gjorde det valet, och att det inte handlar om att de inte kunde bättre.

Reaktioner på vapen funkar exakt likadant i Skyrim, du kan knalla in till närmaste Jarl och använda väggen bakom tronen som måltavla för pilbågen sålänge ingen av pilarna träffar gubben. Orealistiskt, absolut, också inte ett spelelement som ansetts som relevant i någon tidigare titel vad jag kan dra mig till minnes.

Skrivet av talonmas:

Samma med grafiken. De fokuserar på konstiga detaljer och missar samtidigt helheten som blir extremt lidande (och skapar klagomuren vi läser om i alla globala forum).

Jag är 100% övertygad om att inte en enda av dem som klagar är några egentliga Bethesda-fans. Det är även fenomenet med att ett litet antal klagande i den stora massa får stort genomslag på internet, inte minst för att någon som är missnöjd är flera gånger mer benägen att skriva det än folk som är nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fyller snart 44 år, började spela på PC när jag var 8-9 år någonting. Den genomgående känslan jag har fått i allt högre utsträckning är att det inte var så jävla fantastiskt förr som man gärna inbillar sig nu i efterhand, vilket lett till att jag börjat undvika att spela gamla nostalgispel just för att inte spräcka känslan av hur bra det var. 😅

Jag ser fortfarande en PC som en oslagbart billig underhållning på "spilltid" som typiskt fylls av TV-tittande hos andra, så jag känner väl inga större hinder mot att försöka ha en hyfsat aktuell dator eftersom kostnaden är såpass liten utslagen över tid i jämförelse med nästan alla andra hobbies.

Den första datorn jag spelade på var Commodore 64, minns knappt var det var för spel förutom att de inte var fullt så politiskt korrekta och skulle orsakat ramaskri än idag om vuxna hade vetat vad vi spelade.

Minns när min syssling hade gått och köpt en Amiga 500 tidigt 90-tal och jag var där och körde bl.a. Stunt Car Racer och Persian Gulf Inferno med en Wico Red Ball. Jag var fullkomligt lyrisk över hur mycket bättre grafik och ljud jag tyckte att det var i jämförelse med mina dåtida erfarenheter av PC. Efter det dröjde det inte många år innan PC blev den dominerande plattformen för den som ville spela på dator, Amiga försvann och resten är historia.

Jag är glad att jag fick uppleva att allt inte var så jävla lätt förr, att man satt och kämpade med olika knep för att få spelen att prestera optimalt på de relativt dåliga grejer man har råd med som barn (finansierade allt via olika extrajobb), men tycker samtidigt att det är lite lustigt att folk som borde komma ihåg hur motigt det kunde vara sitta och avfärda helt nysläppta spel som "dåligt optimerade" för att det funkar sub-optimalt på grejer med en relativ ålder som ingen hade drömt om att köra ett nytt spel på för 20 år sedan.

Det är ju inte lika med att Starfield är så optimerat det kan bli i den bästa av världar, men man får nog acceptera att man fortfarande är tvungen att välja mellan hög kvalitet eller hög prestanda, särskilt då på en svag hårdvara.

Nej det brukar vara så med minnet, haha.
FF7 (och hela Playstation eran) är ju nästintill fotorealistiskt i minnet.

Nu syftade jag inte på just optimeringen i Starfield utan överlag.
Att skalningen blivit någon slags standard, även på nya kort.

Men jag är kluven till att PC är relativt billig gentemot andra hobbys.
Absolut om man är vuxen och jämför med bilar/konst osv så kan det vara billigare.
Men som du själv nämner, när man som ung finansiera datorspelandet med div extrajobb…
Så upplever jag att det idag inte lika attraktivt som det var förr.

Men sen ska man ju inte sticka under stolen med att telefonerna är en stor del av orsaken.
Man spelade ju inte dygnet runt utan mycket av tiden var ju surfande och chattande. Surfande och chattande gör man ju på telefonerna idag.

Så då kan man ju egentligen tycka att priserna skulle sjunka pga minskad efterfrågan men samtidigt mindre marknad som tillverkarna måste plocka in intäkterna på.

Men tyvärr som jag sagt tidigare så tror jag det blir knepigt för pc-spelandet om det fortsätter i den här takten då man tappar nya spelare från att anamma PC (för spel).

Permalänk
Medlem

Så. Xbox är för dålig hårdvara då det bara klarar 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Synd att jag varit sjuk och sov igenom denna ’nyhetshändelse’ idag, blev dock uppmärksammad på Todds uttalande på Reddit.

Kul att reaktionerna bland PC-communityn internationellt i högre utsträckning verkar vara att Todd är en jävla Chad, medan första sidorna i den här tråden är en lång rad gråtande Soyjaks.

Nä, inte alls synd. Du borde ha sovit längre.
Jävlar vad pinsamt det är när folk använder ord som "Chad" och "Soyjak".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det svåra är att veta vilka som är några egentliga Bethesda-fans.

Vad räknas som äkta Bethesda-fan? Jag ”tog ledigt” 2-3 månader från skolan för att spela Daggerfall. Krävdes bra polare för att slita mig ifrån det.

Samtidigt tycker jag Morrowind var rätt tråkigt, Oblivion mediokert och Skyrim faktiskt bra. Fallout sög Ardenner-balle. Tvåan är dock fortfarande episk.

Starfield är i min mening ett överhajpat skitspel. Kanske är jag inte tillräckligt True(TM) Bethesda-fan. Eller så uppskattar jag inte skit bara för att det säljer bra.

Permalänk
Medlem

🍿🍿🍿🍿🍿🍿🍿🍿🍿🍿🍿

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Inget spel jag kommer att spela, men jag snabbtestade det. Jag har ett rtx 4090, i7 13700K, 64gb ddr5 5600mhz och får ut 60fps i 4k högsta grafiken.
Inte för att jag klagar men jag tycker det är lite snålt med fps, borde vara 80fps eller så. De borde lägga till dlss3 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad räknas som äkta Bethesda-fan? Jag ”tog ledigt” 2-3 månader från skolan för att spela Daggerfall. Krävdes bra polare för att slita mig ifrån det.

Samtidigt tycker jag Morrowind var rätt tråkigt, Oblivion mediokert och Skyrim faktiskt bra. Fallout sög Ardenner-balle. Tvåan är dock fortfarande episk.

Starfield är i min mening ett överhajpat skitspel. Kanske är jag inte tillräckligt True(TM) Bethesda-fan. Eller så uppskattar jag inte skit bara för att det säljer bra.

Nu var det inte så mycket i aspekten "ingen riktig skotte" som "andelen spelare som uppskattar de unika finesser Bethesda-spel erbjuder i jämförelse med andra titlar".

Men jag förstår var du kommer ifrån, kan det vara så enkelt som att scifi-setting inte är din grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roof:

Nä, inte alls synd. Du borde ha sovit längre.
Jävlar vad pinsamt det är när folk använder ord som "Chad" och "Soyjak".

Kul ändå att du tog dig tid att kommentera med ditt snitt på två inlägg per år.

Inte direkt någon Chad, men ändå.

Permalänk
Medlem

Ungefär 60-70 fps, allt utom skuggor på ultra, FSR på 75%, 1440p. Det märks att min gamla dator med sina gamla, knarriga leder, inte orkar lika mycket längre. Men men, något år fick man väl njuta av en dator med RTX3080 och en 10900K. Nu ska den väl förpassas in på något ålderdomshem för det är där den hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu var det inte så mycket i aspekten "ingen riktig skotte" som "andelen spelare som uppskattar de unika finesser Bethesda-spel erbjuder i jämförelse med andra titlar".

Men jag förstår var du kommer ifrån, kan det vara så enkelt som att scifi-setting inte är din grej?

Jag gillar förvisso fantasy mer än sci-fi, men mitt främsta problem är att Bethesda gör samma spel de gjort i 30 år.

Liksom, när jag satt där och nötte Daggerfall drömde jag om vad det kunde bli med ny teknik.

Det har aldrig blivit det. Bara samma spel om och om igen.

Nu råkar det vara i rymden. Fortfarande samma spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fortfarande samma spel.

Exakt, det är ju det som är så gött.

Som att gå och ta en Big Mac på McDonalds, så najs att få en förutsägbar kvalitet. 🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gillar förvisso fantasy mer än sci-fi, men mitt främsta problem är att Bethesda gör samma spel de gjort i 30 år.

Liksom, när jag satt där och nötte Daggerfall drömde jag om vad det kunde bli med ny teknik.

Det har aldrig blivit det. Bara samma spel om och om igen.

Nu råkar det vara i rymden. Fortfarande samma spel.

Vad var det du drömde om att de skulle göra då? Jag tycker då att Oblivion och Skyrim uppfyllde allt som jag såg fram emot när jag spelade Daggerfall (Morrowind var inte min kopp te, trots att hela internet verkar tycka att det var det bästa spelet någonsin).

Hade jag fått ändra något på Oblivion och Skyrim så hade det varit att de skulle ha behållit mer av RPG-elementen från Daggerfall.

Nu har jag inte hunnit med så många timmar i Starfield ännu, men även här så är den möjliga kritik som jag har att det är för lite RPG och för mycket FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad var det du drömde om att de skulle göra då? Jag tycker då att Oblivion och Skyrim uppfyllde allt som jag såg fram emot när jag spelade Daggerfall (Morrowind var inte min kopp te, trots att hela internet verkar tycka att det var det bästa spelet någonsin).

Hade jag fått ändra något på Oblivion och Skyrim så hade det varit att de skulle ha behållit mer av RPG-elementen från Daggerfall.

Nu har jag inte hunnit med så många timmar i Starfield ännu, men även här så är den möjliga kritik som jag har att det är för lite RPG och för mycket FPS.

Jag hade velat ha en mer levande värld med en berättelse som inte bara är ditklistrad för sakens skull. Skyrim kom undan med mycket endast på grund av att det hade en skön känsla. I övrigt är det, helt ärligt, bara skitspel som kör samma koncept om och om igen.

Permalänk
Medlem

See that mountain over there? You can go and fuck yourself ~Bethesda Man Toddie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Exakt, det är ju det som är så gött.

Som att gå och ta en Big Mac på McDonalds, så najs att få en förutsägbar kvalitet. 🤤

Men vem fan vill äta Big Mac i 30 jävla år? Jag menar, de kan väl i varje fall prova Mc. Selection som är lite nytt och lite bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Men vem fan vill äta Big Mac i 30 jävla år?

Donald A. Gorske

Och jag. 🧐

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla tomte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Haha jag kan spela BG3 på medium i 1080p med ett gammalt 1060 3GB. Jag kan spela DOOM 2016 i 1080p med låga settings med ca 80 fps. Och då är det spelet betydligt snyggare än Starfield.

Tror datorn skulle krascha redan i menyerna till detta skitspel. Alltså jag ser folk med 3080 som har låg fps, det är ju för fan sjukt. Vad kostar ett 3080 idag? 8-10K?

Men du kan ju inte ställa Starfeild mot spel some Doom, sådana fps är ju erkänt lättdrivna! Behöver ju bara ladda texturer och lite kordinater typ grovt förenklat

Gillar spelet grovt, men jag gillade även Fallout 4, F076, Cyberpunk (hade tur och lirade skiten ur det på Stadia) Gillar du någon av de titlarna? Jag är rätt skeptisk och då direkt så säger inte din kritik mig ett skvatt xD

Känns dock som de har sneglat lite för mycket på Outer worlds, inte för det är ett dåligt spel gillar det med skarpt men efter ha nött så förstår man varför.

Det jag stör mig mest på efter ha vant mig i BG3 efter ha spelat igenom flera gånger är att man inte kan speeda på dialogerna, man måste låta idioterna prata klart även om man råkar veta vad de ska säga pga en save eller vad som helst.

Det hade lätt vart game of the year om det inte vart för att BG3 blev så jädra bra! Det trodde jag inte på förhand.