Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Förstår inte riktigt hur man som konsument kan acceptera något sånt.

Skrivet av Hyllbert:

Uppläggningsavgift och administrationsavgift uppgår till 763 kr om man tar avbetalning på 12 månader.

Folk har verkligen inte koll på sina rättigheter.

mitt ex orkade inte hålla på med att slåss för det. jag sa att det fortfarande var fullt möjligt att få ett nytt exemplar. men hon ville ha igång datorn så snabbt som möjligt, så då blev det att beställa en ny

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Jag visste inte att Webhallen funnits i Halmstad (min hemstad). Däremot fanns Inet en gång i tiden på Nyhems Torg, i lokalen som länge var en Netto-butik. Jag köpte min första butiksnya dator där, en Pentium 200 MMX med "multimediahögtalare".

Köpte även mitt första 3D-kort där, ett Nvidia Riva TNT. Synd bara att det var 0,35-mikronvarianten med jämförelsevis kass prestanda, men det sket man i när man kunde lira Half-Life med OpenGL-acceleration. Butiken slog tyvärr igen några år senare, men jag tror de hann lansera sin nuvarande avatar, den galna professorn, innan dess. Minns att de skröt om att han var skapad med Maya 3D, som var det nya heta på den tiden.

</nostalgi>

Tror det var mellan 2015 till 2017 på flygstaden, köpte ett 980 Ti fysiskt över disk bara någon månad innan de bara stängde måndagen efter midsommar 2017? tror jag det var.

https://www.fz.se/forum/trad/426920-webhallen-halmstad-bara-d...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481913-webhallen-stan...

allt jag hittar inga nyhetsartiklar eller något, otroligt respektlöst iallafall mot sina anställda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tycker inte de har högre priser än de andra. Tycker t.ex att INET är dyrare än de, men jag köper ändå mina varor på INET för att jag vet om det blir något skit så får man snabb och bra hjälp. De gångerna man har behövt hjälp från Webhallen så har de strulat varje gång så man tar inte den risken tyvärr. Inte efter att man har blivit bränd flera gånger.

Det är bara att läsa Trustpilot så förstår man att det är en helt annan inställning där när man behöver hjälp.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Använder både Webhallen och Inet, men ska jag köpa något dyrare så blir det Inet då deras kundtjänst och service är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på svar på 2 av mina mail till Webhallen, som jag skickade för 2,5 veckor sen.. 24-72 timmar med svarstid in my ass!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Är nästan uteslutande webbhallen jag handlar på, och dom få gånger det har varit något tekniskt strul så har jag blivit hjälpt i rekordfart

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tycker inte de har högre priser än de andra. Tycker t.ex att INET är dyrare än de, men jag köper ändå mina varor på INET för att jag vet om det blir något skit så får man snabb och bra hjälp. De gångerna man har behövt hjälp från Webhallen så har de strulat varje gång så man tar inte den risken tyvärr. Inte efter att man har blivit bränd flera gånger.

Det är bara att läsa Trustpilot så förstår man att det är en helt annan inställning där när man behöver hjälp.

Fy f*n. Det var ingen rolig läsning på Trustpilot angående webhallen. Man brukar säga att kundtjänsten på ett företag är det som skiljer agnarna från vetet. Vilken idiot som helst kan sälja en pryl. Jag går alltid på priset, men webhallen har inte sålt något dyrt till mig på väldigt länge. Betalar några kronor mer på Inet/Komplett.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Fy f*n. Det var ingen rolig läsning på Trustpilot angående webhallen. Man brukar säga att kundtjänsten på ett företag är det som skiljer agnarna från vetet. Vilken idiot som helst kan sälja en pryl. Jag går alltid på priset, men webhallen har inte sålt något dyrt till mig på väldigt länge. Betalar några kronor mer på Inet/Komplett.

Nej men det funkar bra allting så länge allt går bra. När man däremot behöver hjälp så får man samma behandling som de på Trustpilot. Köpte för ett tag sedan en vara på fynd som var sönder, men de sålde den ändå. Hade inte ens kollat om varan fungerade innan de skickade ut den. Det tog över en månad att få hjälp med det, fick till slut skicka Klarna på de och då blev det färdigt direkt helt plötsligt. Det tog så lång tid att de undrade hallå varför betalar du inte för varan. När jag förklarade vad som hade hänt kontaktade Klarna de och löste mitt problem.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Nej men det funkar bra allting så länge allt går bra. När man däremot behöver hjälp så får man samma behandling som de på Trustpilot. Köpte för ett tag sedan en vara på fynd som var sönder, men de sålde den ändå. Hade inte ens kollat om varan fungerade innan de skickade ut den. Det tog över en månad att få hjälp med det, fick till slut skicka Klarna på de och då blev det färdigt direkt helt plötsligt. Det tog så lång tid att de undrade hallå varför betalar du inte för varan. När jag förklarade vad som hade hänt kontaktade Klarna de och löste mitt problem.

Ja, ibland är det bra att blanda in en 3:e part i sina köp, nån som kan hjälpa en ifall det skiter sig. Bra att det löste sig till slut.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa.
Regeringen har ingen sedelpress. Vill staten ha in pengar så kan de ge ut obligationer via riksgälden. Alltså be om att låna pengar - som ska betalas tillbaka - med ränta.

Det är dock regeringen som kontrollerar själva processen, Riskbanken bara faciliterar och tveksamt att man under normala förhållanden någonsin skulle neka köp. Sedan så är stadsskulder i realitet inte en skuld som måste betalas tillbaka och det sker sällan. Oftast finanserar man bara vidare med nya krediter och håller nivån på en stabil nivå jämfört med BNP. Ytterst sällan som man faktiskt betalar av på stadsskulden i faktiska SEK, växande BNP är ofta det som gör att skulden "sjunker". Regeringen har med andra ord ganska stora möjligheter att pumpa ut SEK på marknaden genom att spendera och dra upp statsskulden.

Det jag ville peka på är att Regeringen har ett direkt inflytanden när det kommer till att påverka mängden SEK som circulerar i realitet. Samma som banker och deras kreditutgivning. Att prata om "riktiga pengar" och vem som kan ge ut dom känns ganska meningslöst när vi pratar om inflation. En "riktig krona" driver bara inflationen nämvärt mer än en krona genererad genom kredit (räntan har då en något hämmande effekt totalt sett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

På samma sätt som de tjänar pengar på kreditkort. De hoppas på att tillräckligt många missar att göra någon av betalningarna i tid, och då blir det plötsligt mycket dyrare.

Nä, det blir 60kr i påminnelseavgift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Det är dock regeringen som kontrollerar själva processen, Riskbanken bara faciliterar och tveksamt att man under normala förhållanden någonsin skulle neka köp. Sedan så är stadsskulder i realitet inte en skuld som måste betalas tillbaka och det sker sällan. Oftast finanserar man bara vidare med nya krediter och håller nivån på en stabil nivå jämfört med BNP. Ytterst sällan som man faktiskt betalar av på stadsskulden i faktiska SEK, växande BNP är ofta det som gör att skulden "sjunker". Regeringen har med andra ord ganska stora möjligheter att pumpa ut SEK på marknaden genom att spendera och dra upp statsskulden.

Det jag ville peka på är att Regeringen har ett direkt inflytanden när det kommer till att påverka mängden SEK som circulerar i realitet. Samma som banker och deras kreditutgivning. Att prata om "riktiga pengar" och vem som kan ge ut dom känns ganska meningslöst när vi pratar om inflation. En "riktig krona" driver bara inflationen nämvärt mer än en krona genererad genom kredit (räntan har då en något hämmande effekt totalt sett).

Jag vill nog hålla isär begreppen här ändå.

Att låntagaren skulle vara den parten som sitter med sedelpressen tycker jag blir fel beskrivning. Det gäller för alla låntagare - oavsett storlek.
Jag kan inte beskriva det som att låntagaren har en sedelpress oavasett om lånet tas för en TV, för ett hus eller för ett sjukhus.

Däremot är det ju sant som du säger att låneförfarandet är den del som driver penningmängden.
Så ja -alla låntagare är delaktiga i processen att driva på penningmängden. Stora som små. Större aktörers beslut har såklart mer inverkan också. Absolut!

Men jag kan inte sträcka det till att alla låntagare har en egen sedelpress. Det är att ta det för långt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vill nog hålla isär begreppen här ändå.

Att låntagaren skulle vara den parten som sitter med sedelpressen tycker jag blir fel beskrivning.

Staten är dock inte heller en vanlig låntagare sä länge man lånar i SEK.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter. Hoppas företaget konkar.

Har bara haft problem med Webhallen och deras usla hantering när det gäller garanti- eller reklamationsärenden. Man gör allt för att inte göra rätt för sig. Man lovar ringa eller skicka epost men gör det inte utan det är jag som kund som får hålla igång kontakten. Slutade handla av Webhallen för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Den databas jag har tillgång till saknar ännu 2022, men för 2021 gäller omsättning på 1,5 miljarder och vinst på 96,5 miljoner.

2022: oms 1.3 miljarder o vinst på 43 miljoner

Permalänk
Medlem

Jag har mest handlat i fysiska butiken i Uppsala och de brukar vara svinschyssta och rimliga att ha att göra med, både vid köp och vid problem. Har inte haft något ärende över online dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Webhallen är väl den bästa hårdvarubutiken där jag bor generellt m.a.p. sortiment och kunnande (inte så stor konkurrens dock, resten är "de vanliga). De jag pratar med i butiken är generellt trevliga och hjälpsamma. Webhallen som helhet har en bit kvar till en baslinje i min förtroende-skala efter att de tjafsade något så enormt i samband med ett TV-köp inom fyndvaror... (finns en separat tråd för de intresserade)

Du pratar också om Uppsala som jag? Supertrevlig personal.

Skrivet av muSashi:

Tills den dagen du blir avstängd av Inet efter ett ångrat köp, eller av misstag returnera fel produkt.

Vem fasen returnerar fel produkt? Inte konstigt att de reagerar om man från deras vinkel försöker att scamma dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Vem fasen returnerar fel produkt? Inte konstigt att de reagerar om man från deras vinkel försöker att scamma dem.

Håller med, det är inte speciellt konstigt, men tycker det är en aning magstarkt att direkt stänga av personen, i dom flesta fall är det genuina misstag.

I ett av dom fallen jag tänker på, fick Inet tillbaka rätt produkt, men fel serial. Inet till och med godkände returen/reklamationen. Dom upptäckte inte sitt eget fel förrän flera månader efteråt, och stängde av personen.

Men dom stänger även av personer som gör för många retur. Inget företag som jag känner för att sponsra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Webhallen har för mig personligen fallit bort. Jag antar att så kommer även Webhallen finna sitt öde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, det är inte speciellt konstigt, men tycker det är en aning magstarkt att direkt stänga av personen, i dom flesta fall är det genuina misstag.

Såvitt du vet. Det kan finnas en längre historik som utelämnats när historierna berättats här, eller detaljer om kundens agerande som bättre skulle kunna motivera butikens respons om de blev kända.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Dom kan börja med att ha dom populäraste varorna på lager och ha liknande priser som andra butiker så kommer ni få ordning på er ekonomi.
Inte speciellt snabba med dom senaste produkterna heller.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Du pratar också om Uppsala som jag? Supertrevlig personal.

Yes, det stämmer.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag faktiskt Webhallen får oförtjänt mycket skit. Personligen har jag aldrig haft problem med dem, och jag har handlat mycket av dem genom åren. Har även haft ett par garantiärenden som gått igenom helt smärtfritt.

Läser man Trustpilot tycker jag mycket handlar om idotiska kunder (finns förvisso en del som är legit)

  • "Jag tappade min telefon i en vattenpöl och Webhallen säger att garantin inte gäller"

  • "Köpte en dammsugare, slutade fungera efter ett år när garantin var slut."

  • "Skärmen på min mobil sprack och Webhallen vill inte ta det på garanti"

Visa signatur
Permalänk

Slutade handla på webhallen när de började försöka tvinga på en onödiga försäkringar, kul att få någon jäkla popup om försäkring som ingen behöver när man handlar på deras sida.

Men har annars alltid gillat dem.

Permalänk
Medlem

Det är nog välförtjänt medtanke på hur bedrövlig deras kundtjänst var (är?)
När nånting skiter sig en gång kan man förbise en dålig upplevelse, men när varje garantiärende är en ren travesti så lär dom förlora kunder.

Permalänk

De är alldeles för dyra för att jag ska handla därifrån.
När man väl har försökt handla därifrån, avbröt de köptet för de ansåg att ens order var bedrägeri.

Beställde datorkomponenter för ca 25k, valde att betala med Klarna, Klarna drog pengarna från mitt konto (kortbetalning), Klarna avbryter ordern då de anser att köpet är bedrägeri. Webbis avbryter ordern fast pengarna har dragits från mitt kort.

Sedan dess har jag bara beställt från andra konkurrenter.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

De är alldeles för dyra för att jag ska handla därifrån.
När man väl har försökt handla därifrån, avbröt de köptet för de ansåg att ens order var bedrägeri.

Beställde datorkomponenter för ca 25k, valde att betala med Klarna, Klarna drog pengarna från mitt konto (kortbetalning), Klarna avbryter ordern då de anser att köpet är bedrägeri. Webbis avbryter ordern fast pengarna har dragits från mitt kort.

Sedan dess har jag bara beställt från andra konkurrenter.

I vilken ordning gick det nu till?
Du sa att Webhallen bröt beställen eftersom de trodde du begick bedrägeri, men sen säger du att Klarna låg bakom ändringen.
Nu får du förklara!

Och varför skulle de tro att du begått ett brott om du handlat för 25k?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nu tycker jag faktiskt Webhallen får oförtjänt mycket skit. Personligen har jag aldrig haft problem med dem, och jag har handlat mycket av dem genom åren. Har även haft ett par garantiärenden som gått igenom helt smärtfritt.

Läser man Trustpilot tycker jag mycket handlar om idotiska kunder (finns förvisso en del som är legit)

  • "Jag tappade min telefon i en vattenpöl och Webhallen säger att garantin inte gäller"

  • "Köpte en dammsugare, slutade fungera efter ett år när garantin var slut."

  • "Skärmen på min mobil sprack och Webhallen vill inte ta det på garanti"

63% (63% av 755 recensioner) av användarna på trustpilot som har lämnat 1 stjärna är idioter bara för att du personligen inte haft problem med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

63% (63% av 755 recensioner) av användarna på trustpilot som har lämnat 1 stjärna är idioter bara för att du personligen inte haft problem med dom?

Nä inte riktigt, i vissa fall förjänar dom säkert bottenbetyg.

Jag tänker inte läsa igenom alla omdömen, men i många fall verkar det handla om att

  • Det är svårt att nå kundtjänst (vilket kanske beror på vilken tid man ringer eller mitt i semestrar osv)

  • Det tar lång tid att behandla mitt ärende! (kan bero på semesterperiod, sjukdomar ja allt möjligt faktiskt)

  • Kundtjänst är otrevliga! (Ja, som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad. Tror inte att de är otrevliga om kunden själv är trevlig. Har själv jobbat inom kundtjänst och fått höra det mesta som kunden anser sig ha rätt till)

  • Garantin täcker inte allt! Det är väl oftast tillverkaren som sätter villkoren och inte återförsäljaren?

Det man också ska ha i åtanke är att dom har fått 755 recensioner på 4 år och oftast skriver folk bara på trustpilot när dom är missnöjda, inte när allt gått bra. Nu har jag ingen aning om hur många kunder webhallen har, men jag gissar att det handlar om någon enstaka procent av alla kunder som är missnöjda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nä inte riktigt, i vissa fall förjänar dom säkert bottenbetyg.

Jag tänker inte läsa igenom alla omdömen, men i många fall verkar det handla om att

  • Det är svårt att nå kundtjänst (vilket kanske beror på vilken tid man ringer eller mitt i semestrar osv)

  • Det tar lång tid att behandla mitt ärende! (kan bero på semesterperiod, sjukdomar ja allt möjligt faktiskt)

  • Kundtjänst är otrevliga! (Ja, som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad. Tror inte att de är otrevliga om kunden själv är trevlig. Har själv jobbat inom kundtjänst och fått höra det mesta som kunden anser sig ha rätt till)

  • Garantin täcker inte allt! Det är väl oftast tillverkaren som sätter villkoren och inte återförsäljaren?

Det man också ska ha i åtanke är att dom har fått 755 recensioner på 4 år och oftast skriver folk bara på trustpilot när dom är missnöjda, inte när allt gått bra. Nu har jag ingen aning om hur många kunder webhallen har, men jag gissar att det handlar om någon enstaka procent av alla kunder som är missnöjda.

Ta Inet istället. Varför har de så mycket högre betyg jämfört med Webhallen?