Fel på ifi zen dac v2? eller bara komplicerad att få fungera? [Löst, skickade tillbaka den]

Permalänk
Medlem

Fel på ifi zen dac v2? eller bara komplicerad att få fungera? [Löst, skickade tillbaka den]

Jag beställde en ifi zen dac v2 (USB A -> B) och den upptäcks både i Windows och Linux så att man kan välja den som källa, i Linux (arch) så kommer det inte ut något ljud alls trots att man ser på volymmätaren i ljudegenskaperna att musik spelas.

I Windows 11 har jag fått det och fungera ett par gånger efter att ha installerat den drivrutin som ifi har på sin hemsida. Men vid omstart av windows eller om jag ändrar ljudupplösningen så blir det inget ljud längre. De gångerna jag fick ljud var jag mycket nöjd, särskilt med bas-boosten.

Till saken hör att denna DAC har hårdvarustöd för MQA (som Tidal komprimerar med). Och som jag förstått det så behövs drivrutiner för detta format. Det finns diod bakom volym-knappen som visar vilket format som spelas, när den är grön så är det MQA. Och den är grön så fort man kopplar in den. Kanske därför inget ljud hörs tänkte jag. Så jag kollar efter firmware hos ifi och hittar ett par år gamla, men de bör ju vara installerade på denna nya köpt idag. Hursomhelst så tänkte jag att jag ska installera om den, och då kan man välja en version utan MQA-stöd. Problemet är bara att installationen upptäcker inte att det finns en DAC inkopplad. Så jag känner bara att detta var lite för mycket bök att hålla på med och ämnar skicka tillbaka den (Amazon) och kollar efter nåt annat som inte kräver drivrutiner (som min gamla Fosi Audio K5 Pro gaming)

Eller kan det vara så enkelt att det är fel på den från start?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag beställde en ifi zen dac v2 (USB A -> B) och den upptäcks både i Windows och Linux så att man kan välja den som källa, i Linux (arch) så kommer det inte ut något ljud alls trots att man ser på volymmätaren i ljudegenskaperna att musik spelas.

I Windows 11 har jag fått det och fungera ett par gånger efter att ha installerat den drivrutin som ifi har på sin hemsida. Men vid omstart av windows eller om jag ändrar ljudupplösningen så blir det inget ljud längre. De gångerna jag fick ljud var jag mycket nöjd, särskilt med bas-boosten.

Till saken hör att denna DAC har hårdvarustöd för MQA (som Tidal komprimerar med). Och som jag förstått det så behövs drivrutiner för detta format. Det finns diod bakom volym-knappen som visar vilket format som spelas, när den är grön så är det MQA. Och den är grön så fort man kopplar in den. Kanske därför inget ljud hörs tänkte jag. Så jag kollar efter firmware hos ifi och hittar ett par år gamla, men de bör ju vara installerade på denna nya köpt idag. Hursomhelst så tänkte jag att jag ska installera om den, och då kan man välja en version utan MQA-stöd. Problemet är bara att installationen upptäcker inte att det finns en DAC inkopplad. Så jag känner bara att detta var lite för mycket bök att hålla på med och ämnar skicka tillbaka den (Amazon) och kollar efter nåt annat som inte kräver drivrutiner (som min gamla Fosi Audio K5 Pro gaming)

Eller kan det vara så enkelt att det är fel på den från start?

Jag har en likadan och den fungerar i både Ubuntu och macOS. Tycker inte den är awesome (och i macOS blir den ibland överväldigad och börjar brusa så jag behöver boota om den) men den fungerar i alla fall.

Tror inte jag har installerat något särskilt, utan den var plug n play. Du kanske har en dålig enhet?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en likadan och den fungerar i både Ubuntu och macOS. Tycker inte den är awesome (och i macOS blir den ibland överväldigad och börjar brusa så jag behöver boota om den) men den fungerar i alla fall.

Tror inte jag har installerat något särskilt, utan den var plug n play. Du kanske har en dålig enhet?

Tack för info. Att den kanske inte fungerar i Arch kan jag väl köpa, men i Windows bör den ju bara vara plug and play och fungera, särskilt när man installerat rätt drivrutiner. Så, ja det känns som att det är fel på enheten. Ska leta efter nåt som inte kräver drivrutiner nånstans.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kontrollfråga: har du ställt in operativsystemets ljudkontroll till 100% när du har valt den som ljudkälla, för att sedan styra volymen med enhetens ratt? (börja med OS 100%, enhet 0%)

Kan du koppla förbi enhetens DAC och bara använda den som förstärkare med datorns DAC? (jag tror "nej", baserat på en bildgoogling)

Jag har ingen ifi-produkt själv (eller skrivbordsstående DAC), men kanske kan lista ut det om du inte får någon annan hjälp.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag beställde en ifi zen dac v2 (USB A -> B) och den upptäcks både i Windows och Linux så att man kan välja den som källa, i Linux (arch) så kommer det inte ut något ljud alls trots att man ser på volymmätaren i ljudegenskaperna att musik spelas.

I Windows 11 har jag fått det och fungera ett par gånger efter att ha installerat den drivrutin som ifi har på sin hemsida. Men vid omstart av windows eller om jag ändrar ljudupplösningen så blir det inget ljud längre. De gångerna jag fick ljud var jag mycket nöjd, särskilt med bas-boosten.

Till saken hör att denna DAC har hårdvarustöd för MQA (som Tidal komprimerar med). Och som jag förstått det så behövs drivrutiner för detta format. Det finns diod bakom volym-knappen som visar vilket format som spelas, när den är grön så är det MQA. Och den är grön så fort man kopplar in den. Kanske därför inget ljud hörs tänkte jag. Så jag kollar efter firmware hos ifi och hittar ett par år gamla, men de bör ju vara installerade på denna nya köpt idag. Hursomhelst så tänkte jag att jag ska installera om den, och då kan man välja en version utan MQA-stöd. Problemet är bara att installationen upptäcker inte att det finns en DAC inkopplad. Så jag känner bara att detta var lite för mycket bök att hålla på med och ämnar skicka tillbaka den (Amazon) och kollar efter nåt annat som inte kräver drivrutiner (som min gamla Fosi Audio K5 Pro gaming)

Eller kan det vara så enkelt att det är fel på den från start?

MQA behöver du inte bry dig om. De kommer nog döda det när de släpper Hi res och med andra ord du kommer inte behöva jaga 24bit filer. I princip onödigt.
Sedan kan ju din enhet vara skadad. Vem vet.

Permalänk
Medlem

Tack för ert engagemang.
Fick snabbt svar från supporten på ifi och de säger att den ska fungera utan problem på Linux eftersom inga drivrutiner används där och i windows säger de att jag ska avinstallera nåt som heter XMOX USB audio driver. Då jag provat den både i Arch och ubuntu utan att något ljud kommer fram så väljer jag att tolka det som att det är fel på enheten och har skickat tillbaka den till Amazon. Lite synd för jag gillade bas-boosten som gav en nästan fysisk känsla (i öppna hörlurar) utan att förta något av övriga frekvenser. Bättre kvalité än att bara höja basen på min andra DAC/AMP (Fosi Audio k5 Gaming Pro)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Tack för ert engagemang.
Fick snabbt svar från supporten på ifi och de säger att den ska fungera utan problem på Linux eftersom inga drivrutiner används där och i windows säger de att jag ska avinstallera nåt som heter XMOX USB audio driver. Då jag provat den både i Arch och ubuntu utan att något ljud kommer fram så väljer jag att tolka det som att det är fel på enheten och har skickat tillbaka den till Amazon. Lite synd för jag gillade bas-boosten som gav en nästan fysisk känsla (i öppna hörlurar) utan att förta något av övriga frekvenser. Bättre kvalité än att bara höja basen på min andra DAC/AMP (Fosi Audio k5 Gaming Pro)

Vet ej vad du är ute efter i budget. För runt 5k går det att hitta till exempel
Pro Ject pre box s2 digital
Helt ok pris för vad du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vet ej vad du är ute efter i budget. För runt 5k går det att hitta till exempel
Pro Ject pre box s2 digital
Helt ok pris för vad du får.

Tack för tipset. Min budget ligger runt det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för tipset. Min budget ligger runt det.

Har en Pre Box S2 Digital och ett par relativt high-end lurar (Hifiman HE560) - jag upplever S2 Digital precis som den skall vara, neutral och relativt transparent. Orkar dock inte driva mina lurar fullt utan kör även en förstärkare. PreBoxen funkar dock finfint både i Arch o Ubuntu!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Tack för tipset. Min budget ligger runt det.

Helt ok att starta där. Eftersom den verkar ha variable out så kan den agera försteg och då kan du ju i framtiden sukta efter ett fett power steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

För runt 5k går det att hitta till exempel
Pro Ject pre box s2 digital
Helt ok pris för vad du får.

Skrivet av Hakinger:

Tack för tipset. Min budget ligger runt det.

Hembiobutiken tar 3790:- som medlemspris.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/264460...

Annars tror jag denna kombon kan vara spännande
https://hifitorget.se/visa_annons.php/chord_mojo_2_musical_fi...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5