Permalänk
Medlem

Vilken skärm bör jag köpa?

Är ute efter en skärm som jag tänkt koppla till min laptop som jag mest kommer använda för plugg (programmering) och surf, men har svårt att bestämma mig för vilken.

Samsung store för meccenat student har bra priser på skärmar just nu så tänkte slå till på någon av de.

Valet står just nu mellan " S61B 27" QHD Monitor med IPS-panel " för 2140kr S61B 27",
eller " 27" VewFinity S70A UHD Flat IPS " för 2200kr Viewfinity S70A

Har svårt att bestämma mig. Vilken skulle ni valt?

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed och deras nyare kanal Monitors Unboxed har massor med recensioner och videos på bäst skärmar just nu i olika prisklasser.

De är dock tänkte mer för gaming men de går även in på färgåtergivning som är viktigt för bildredigerare. För programmering och surfande behöver du väl inget speciellt dock så länge det inte är TN-panel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Bildexpert 📺

S16B-modellen verkar av Samsungs hemsida att döma ha ett bättre stativ som är mer justerbart på höjden. Samtidigt som den kör 75 Hz och har Freesync, vilket ger den skärmen enklare spelegenskaper. S70A-modellen i sin tur använder ett enklare stativ.

Sedan det uppenbara: S16B kör QHD/2560x1440 och S70A kör UHD/3840x2160. I fråga om flexibilitet och möjlighet att anpassa arbetsytan är 4K/UHD överlägset eftersom du kan skala gränssnittet efter vad som passar dig. QHD/27-tum har påtagligt sämre förutsättningar för det.

Eller om man vänder på det: 4K/UHD skärmen kan åstadkomma precis samma skalning av gränsnitt som QHD-skärmen fast med bättre kvalitet på framför allt text. 4K/UHD-skärmen kan också ta andra skalningsnivåer för tydligare/större gränssnitt eller mindre gränssnitt/mer information på ett sätt som inte går med QHD som följd av den lägre upplösningen.

Permalänk
Skrivet av AndyX:

Valet står just nu mellan " S61B 27" QHD Monitor med IPS-panel " för 2140kr S61B 27",
eller " 27" VewFinity S70A UHD Flat IPS " för 2200kr Viewfinity S70A

Köpte du?

Jag är exakt i samma sits, väljer mellan dom två. Tror QHD 1440 är en bra sweetspot för 27" när man mest använder den för IDEs och surf typ. UHD/3840x2160 kan man ju iofs skala ned, dock är min erfarnhet som Linux användare att skalning är lite si och så.
Vet inte om 75Hz QHD versus 60Hz UHD spelar någon roll...

Funderar på köpa båda och testa, bara skicka tillbaka den ena iomed full returätt med betald frakt.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Köpte du?

Jag är exakt i samma sits, väljer mellan dom två. Tror QHD 1440 är en bra sweetspot för 27" när man mest använder den för IDEs och surf typ. UHD/3840x2160 kan man ju iofs skala ned, dock är min erfarnhet som Linux användare att skalning är lite si och så.
Vet inte om 75Hz QHD versus 60Hz UHD spelar någon roll...

Funderar på köpa båda och testa, bara skicka tillbaka den ena iomed full returätt med betald frakt.

Den kommentaren fick mig att tänka på https://www.sweclockers.com/nyhet/36755-transportforetagen-pa... och hur mycket som skickas i onödan kors och tvärs...

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

75 vs 60 Hz kan ha märkbar effekt i spel och sådant som känslan i muspekare, särskilt om man är tränad på att se skillnaden. Dessa 25% skillnad är tydligt när man börjar jämförelsen på så låg basfrekvens, medan samma 25% skillnad vid 240 till 300 Hz verkligen har en avtagande effekt.

Förenklat och bortsett från prisnivåer och andra tekniska gränser likt max frekvens etc. är 4K alltid överlägset 1440p eftersom 4K-skärmen kan göra allt som 1440p kan och så mycket mer. Medan 1440p-skärmen förblir 1440p och inte mycket annat. Detta är inte alls helt lätt att greppa innan man haft en 4K-skärm på plats och lärt sig hur sambanden fungerar med skalning och hur det kan påverka det man använder skärmen till. Vilket i grunden handlar om individens behov och förväntan.

4K med 150% skalning i Windows har effektivt en 1440p-arbetsyta fast med mer än dubbla mängden pixlar för sådant för att rendera text och gränssnitt med högre kvalitet. Nu överdriver jag förstås, men den som använt 4K/150% skalning brukar kräkas lite i munnen när måste köra 1440p native igen. "...hur kunde jag en gång tycka detta var bra?..." är en vanlig om än inte universell respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Köpte du?

Jag är exakt i samma sits, väljer mellan dom två. Tror QHD 1440 är en bra sweetspot för 27" när man mest använder den för IDEs och surf typ. UHD/3840x2160 kan man ju iofs skala ned, dock är min erfarnhet som Linux användare att skalning är lite si och så.
Vet inte om 75Hz QHD versus 60Hz UHD spelar någon roll...

Funderar på köpa båda och testa, bara skicka tillbaka den ena iomed full returätt med betald frakt.

Ja, men det blev ingen av de. Blev denna från dell istället. Den va prissänkt till 4200, och med en studentkod på 10% så fick jag den för 3800.

Va lite dyrare än jag tänkt från början, men priset va alldeles för bra för en 34" ultrawide med usb-c port så kunde inte låta bli.

Permalänk

3800:- bra köp! och bra tips.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

4K med 150% skalning i Windows har effektivt en 1440p-arbetsyta fast med mer än dubbla mängden pixlar för sådant för att rendera text och gränssnitt med högre kvalitet.

Min daglig användning är helt beroende av skalnings funktioner i operativsystemet och/eller applikationerna. Dessa skalnings funtioner är inte en homogen plug and play upplevelse i Linux. Det går men mer configs som skall sparas på olika ställen, jag gillar "stateless" och automation och det blir mer bök än jag trodde med skalning.

Jag har Yoga laptop med en 14,5" 3K (3072 x 1920) 120Hz IPS skärm, helt fantastisk bild kvalite men gränsnittet blir för smått i native mode. Man måste sitta på 15cm avständ villket jag gör ibland, har laptopen på bröstet i ryggläge som videospelare och se en film med hörlurar. Väldigt bra filmupplevelse. Men Jag ängrar att jag inte tog en annan laptop (som hade oled) och normal 1900X1024.

Skalning är beroende på operativsystemets och olika applikationers finesser, detta är exakt andra sidan av myntet kontra suveräna flexibilliteten i Linux... suck. Jag håller med om din slutsats i windows eller osx miljö, men tveksam i Linux miljö. Därför är måste jag testa om 4k native mode funkar på en 27" för mig.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.