Microsoft höjer priserna på Xbox Series X och Game Pass

Permalänk
Melding Plague

Microsoft höjer priserna på Xbox Series X och Game Pass

Förra året blev Playstation 5 dyrare och nu är det Microsofts tur att höja priset på Xbox Series X. Även Xbox Game Pass blir dyrare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra då finns det ytterligare en anledning för mig att inte köpa👌

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tur att den bästa spel-dealen i världen stannar kvar på samma pris. Pc-gamepass är fantastik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Bra då finns det ytterligare en anledning för mig att inte köpa👌

Behövs bara en anledning att inte köpa, att man inte vill ha saken, kan inte se någon annan anledning. Vill man däremot ha den kan ju priset vara ett problem. För min del spelar det ingen roll om en konsoll kostar 100 spänn eller 10000 skulle inte köpa den oavsett 😂

Permalänk
Medlem

Fortfarande bra pris med tanke på prestandan man får.

Sen hjälper inte att den svenska kronan är vad den är.

Permalänk
Medlem

Men... De höjde ju bara för ett par månader sedan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sen lite extra kemikalieskatt på det! Så ska vi tippa på 7299:- här snart?

Permalänk
Medlem

Var det inte Microsoft som peaka Sony när de höjde priset på PS5 tidigare? 😁

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Faller väldigt lägligt nu när diablo 4 släppts 🤣
Kul att betalt 800kr samt nu ett dyrare game pass för de som känner sig manade 💩

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Var det inte Microsoft som peaka Sony när de höjde priset på PS5 tidigare? 😁

https://www.pcgamer.com/microsoft-wont-raise-xbox-prices-afte...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Bara man fortfarande kan göra om Gold till Gamepass, 1 månad mot en månad, så är jag nöjd.

Egentligen spelar det ingen roll, Gamepass har jag vant mig vid och jag lär fortsätta betala för det även om priset går upp, till en viss gräns förstås, men det är rätt långt till den gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men... De höjde ju bara för ett par månader sedan.

De höjde bara i Sverige för att kronan är så låg. Var ingen officiell höjning utan snarare bara en justering efter valutakursen.

Nu höjer de i stora delar av världen. Dock inte USA antagligen för att dollarn är så stark.

USA har tryckt minst lika mycket pengar som andra om inte mer med alla deras stimulus checks under pandemin. Men pga av att de är världens valuta reserv så verkar de klara sig bäst ändå. Orättvist men inte så mycket man kan göra åt det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Höja priset på 3 år gammal hårdvara. YIKES!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Höja priset på 3 år gammal hårdvara. YIKES!

Det är ju det som är inflation. Det är dina pengar (och alla andras pengar) som har tappat i värde.

Permalänk
Medlem

Varit sugen på att komplimentera hemmaparken med ett Series X länge nu. Rent principiellt kommer jag däremot inte betala mer för gammal hårdvara än vad den kostade vid release. (Har avvaktat med inköp just för att invänta en prissänkning).

Jag förutsätter att ansvariga har vridit och vänt på siffrorna både en och två gånger. Ändå är känslan att de biter sig själva i svansen med en prishöjning i stället för att gå den andra vägen, och därmed (förmodligen) i sådana fall kunnat sälja fler konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är ju det som är inflation. Det är dina pengar (och alla andras pengar) som har tappat i värde.

De höjer priset på konsollen i stort sett överallt förutom bland annat i USA. För där har de ingen inflation, eller?

Förmodligen främst en tillverkningskostnadssak. Microsoft har sålt konsollerna med förlust, med förhoppningen om att täcka förlusterna med Game Pass-prenumerationer och sålda spel. Kanske fungerade inte taktiken som de tänkt. Sen spelar inflationen en viss roll, givetvis.

Permalänk
Medlem

Game Pass är fortfarande den bästa "streaming"-dealen just nu.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Xbox är inte intressant men Game Pass är ju löjligt billigt ändå för det man får.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De höjer priset på konsollen i stort sett överallt förutom bland annat i USA. För där har de ingen inflation, eller?

Förmodligen främst en tillverkningskostnadssak. Microsoft har sålt konsollerna med förlust, med förhoppningen om att täcka förlusterna med Game Pass-prenumerationer och sålda spel. Kanske fungerade inte taktiken som de tänkt. Sen spelar inflationen en viss roll, givetvis.

Min kommentar avsåg frågan om att äldre hårdvara prishöjs. I en inflationsekeonomi ökar ALLA priser. Varor som inte prishöjs i takt med inflationen blir de facto billigare. Sen kan företag ta olika affärsmässiga beslut utifrån denna verklighet, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Jag ser flera skriva att den svenska kronan är svag, vilket jag inte förstår. På Sveriges Television sa de att danskar reser hit och handlar eftersom den danska kronan är stark. De nämnde inget om att vår valuta är svag.

(sarkasm)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Höja priset på 3 år gammal hårdvara. YIKES!

Gjorde ju Nintendo med Wii också 🤫

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Gjorde ju Nintendo med Wii också 🤫

Utan att förändra hårdvaran? Wii fanns i tre olika varianter.

RVL-001 - Originalet
RVL-101 - Family Edition inkl. Wiimote Plus?
RVL-201 - Wii Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utan att förändra hårdvaran? Wii fanns i tre olika varianter.

RVL-001 - Originalet
RVL-101 - Family Edition inkl. Wiimote Plus?
RVL-201 - Wii Mini

Japp. Vet dock inte om de gällde hela värden, eller vara Storbritannien. Var originalet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Min kommentar avsåg frågan om att äldre hårdvara prishöjs. I en inflationsekeonomi ökar ALLA priser. Varor som inte prishöjs i takt med inflationen blir de facto billigare. Sen kan företag ta olika affärsmässiga beslut utifrån denna verklighet, men det är en annan fråga.

Det är nästan så man kan tro att inflation är dåligt. Ekonomer och andra vettvillingar jobbar dock hårt för att förneka det.

Permalänk
Medlem

Har Game Pass till Xbox för 31:-/mån, knappt värt pengarna. Finns inga vettiga titlar som man fastnat för 😄

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke_JKUR:

Finns inga vettiga titlar som man fastnat för 😄

Om du menar allvar med "inga" så kanske du helt enkelt inte gillar spel? 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Om du menar allvar med "inga" så kanske du helt enkelt inte gillar spel? 😋

Gillar att spela Fortnite med brorsbarnen, men det e nog mest för att det e roligt att tjöta med grabbarna 😁👍

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_JKUR:

Gillar att spela Fortnite med brorsbarnen, men det e nog mest för att det e roligt att tjöta med grabbarna 😁👍

Jo, om det enda spel du spelar är ett "free-to-play" så förstår jag att Gamepass inte känns så prisvärt. Men det är ju lite som att ett månadskort på kollektivtrafiken inte känns så prisvärt för den som cyklar överallt. Sant men kanske inte så relevant för de allra flesta som betalar för tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_JKUR:

Har Game Pass till Xbox för 31:-/mån, knappt värt pengarna. Finns inga vettiga titlar som man fastnat för 😄

Hade det också i två år och laddade hem en massa spel i testade och sedan raderade jag skiten. Extremt få bra spel finns där och jag har inte tid att spela skräp. Köper hellre dom bästa AAA spelen och äger dom själv eller om jag snålar köper jag dom på rea så slipper man fasta utgifter för att hyra ett spel.

Typ samma med Ps+ och deras nivåer, fördelen är att man hittills fått behålla alla spel man claimat till skillnad från gamepass där spel kan försvinna helt plötsligt.

Den absolut bästa dealen var nog ps5 collection eller vad den nu hette för den hade flera riktigt bra spel, men nu fins inte den heller. Så bäst att köpa på rea typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Hade det också i två år och laddade hem en massa spel i testade och sedan raderade jag skiten. Extremt få bra spel finns där och jag har inte tid att spela skräp. Köper hellre dom bästa AAA spelen och äger dom själv eller om jag snålar köper jag dom på rea så slipper man fasta utgifter för att hyra ett spel.

Typ samma med Ps+ och deras nivåer, fördelen är att man hittills fått behålla alla spel man claimat till skillnad från gamepass där spel kan försvinna helt plötsligt.

Den absolut bästa dealen var nog ps5 collection eller vad den nu hette för den hade flera riktigt bra spel, men nu fins inte den heller. Så bäst att köpa på rea typ

Håller med! Trodde att det skulle finnas / komma flera ”tunga titlar” på Game Pass. Forza är lite småroligt, men inget som höll i längden. Väntade på Red Fall, det visade sig vara ren dynga.

Nä, jag har mer eller mindre gett upp Game Pass 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers