Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, men jag tror uppvärmskostnaden av en fastighet på 200 lägenheter som är välisolerad är betydligt bättre än om man bor i en villa själv och inte kommer att påverka en i lika stor utsträckning.

Håller med helt o hållet.
Kan ju säga att i den lägenheten jag bor i nu har jag oftast inte ens värmen på under vintern. Det behövs helt enkelt inte.
Den generellt milda vintern i Skåne och välisolerade lägenheter gör ju att det knappt behövs värme under vintern.

Skillnad mot min mors hus som är luftigt och kräver enorm uppvärmning.

Nackdelen är såklart att under sommaren nu så sätter sig värmen i stommen så det tar sjukt lång tid innan temperaturen sjunker. Öppna fönsterna på nätterna trots det är 11c ute så sjunker inte tempen något alls inne

Permalänk
Medlem

70 spänn igår, endast dator igång utöver kyl och frys, spis.

Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

70 spänn igår, endast dator igång utöver kyl och frys, spis.

Helt sjukt.

Har du timdebitering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du timdebitering?

Yes, Tibber.

Område S3

Permalänk
Medlem

Fan vad kluven jag är, Mitt avtal löper ut i Oktober. Ska man gå på timme eller månad? Ångesten börjar bli påtaglig. inte så att vi inte har råd att betala men en stor del av den disponibla inkomsten kommer potentiellt att läggas på elräkning.

Här har man varit duktig och skaffat elbilar osv men den får man ju fan för nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan vad kluven jag är, Mitt avtal löper ut i Oktober. Ska man gå på timme eller månad? Ångesten börjar bli påtaglig. inte så att vi inte har råd att betala men en stor del av den disponibla inkomsten kommer potentiellt att läggas på elräkning.

Här har man varit duktig och skaffat elbilar osv men den får man ju fan för nu.

Timme känns väl relevant om man har elbil tänker jag, ladda på natten?

Permalänk
Medlem

80kr för elen igår med Tibber, kombinationen av VAB och körande av tvättmaskin / torktumlare efter lite fadäser av sonen blev dyr, men ändå inget utöver det vanliga.
Ligger nivåerna likadant i vinter så blir det alltså runt 2400kr/mån för bara elen + elbil som kommer i november/december. Slipper dock en stor del av min dieselräkning, men ändå.

Enligt offpeak.se har jag ändå sparat pengar senaste 25 dagarna på tibber, hela 50kr... Åtminstone är det inte dyrare och den summan kommer ju sticka iväg när bilen laddas på natten framöver.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Timme känns väl relevant om man har elbil tänker jag, ladda på natten?

Om man kan styra det mesta av sin förbrukning så är det vettigt med timme. Har man en familj som använder mestadels av elen kvällstid och inte kan styra om det till natten blir det nog billigare med månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Timme känns väl relevant om man har elbil tänker jag, ladda på natten?

Jo det är en punkt. Sen har vi ju det där förbannade spabadet som man inte kan stänga av. Ska dra ner det så lågt jag bara kan och inte använda det.

Elbilar och spabad är typ 10k kwh extra hos oss.

Vi har ju två barn så mycket av elen går inte att få bort kvällstid.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

80kr för elen igår med Tibber, kombinationen av VAB och körande av tvättmaskin / torktumlare efter lite fadäser av sonen blev dyr, men ändå inget utöver det vanliga.
Ligger nivåerna likadant i vinter så blir det alltså runt 2400kr/mån för bara elen + elbil som kommer i november/december. Slipper dock en stor del av min dieselräkning, men ändå.

Enligt offpeak.se har jag ändå sparat pengar senaste 25 dagarna på tibber, hela 50kr... Åtminstone är det inte dyrare och den summan kommer ju sticka iväg när bilen laddas på natten framöver.

Citerar mig själv här nu, kollade specarna på torktumlaren och tiden vi körde den. den kostade runt 40kr att köra igår en omgång. Världen är ur led mina kamrater!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Citerar mig själv här nu, kollade specarna på torktumlaren och tiden vi körde den. den kostade runt 40kr att köra igår en omgång. Världen är ur led mina kamrater!

Skippa tumlaren och hängtorka istället. Bra torkväder har det ju varit på sistone också.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Fan vad kluven jag är, Mitt avtal löper ut i Oktober. Ska man gå på timme eller månad? Ångesten börjar bli påtaglig. inte så att vi inte har råd att betala men en stor del av den disponibla inkomsten kommer potentiellt att läggas på elräkning.

Här har man varit duktig och skaffat elbilar osv men den får man ju fan för nu.

*bort/mod* Jag lider verkligen med alla som äger en elbil just nu.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Skippa tumlaren och hängtorka istället. Bra torkväder har det ju varit på sistone också.

Absolut, men tyvärr med barn så blir det brådis ibland och man måste ha fram vissa plagg snabbt, och då är det torktumlaren som gäller.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan vad kluven jag är, Mitt avtal löper ut i Oktober. Ska man gå på timme eller månad? Ångesten börjar bli påtaglig. inte så att vi inte har råd att betala men en stor del av den disponibla inkomsten kommer potentiellt att läggas på elräkning.

Här har man varit duktig och skaffat elbilar osv men den får man ju fan för nu.

Skaffa Tibber i en månad och se, du kan signa dig och sen säga upp samma dag och så bara häva uppsägningen om du vill köra.
Efter 1-2 veckor när datan börjat trilla in korrekt så loggar du in på offpeak.se som går mot Tibber API och plockar din exakta användning och jämför mot spotpriset.
Såhär ser det ut för mig just nu utan elbil och med försök att köra tunga grejer på natten istället för under dagen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Timme känns väl relevant om man har elbil tänker jag, ladda på natten?

Beror på vad man har för uppvärmning, normalvilla så står uppvärmningen av bostaden och varmvatten för 85% och kan man inte styra detta till de billiga tiderna så riskerar det att bli rejält dyrare med tim-avtal.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man har för uppvärmning, normalvilla så står uppvärmningen av bostaden och varmvatten för 85% och kan man inte styra detta till de billiga tiderna så riskerar det att bli rejält dyrare med tim-avtal.

Genom tillbehör såsom ngenic tune smart termostat kan man styra sin värmepump med timpriser. Fungerar på de flesta pumpar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man har för uppvärmning, normalvilla så står uppvärmningen av bostaden och varmvatten för 85% och kan man inte styra detta till de billiga tiderna så riskerar det att bli rejält dyrare med tim-avtal.

Nej?

Uppvärmningen är relativt linjär över dygnet, eller i regel värmer man något mindre under dagen när elen är som dyrast, då kroppar i rörelse, spis, lampor etc. bidrar till värmen.

Men låt oss anta att man istället värmer exakt lika mycket dygnets alla timmar, man skulle då få exakt dygnet snitt som medelkostnad för uppvärmningen, och i förlängningen månadens snitt, alltså precis samma som ett månadsavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man har för uppvärmning, normalvilla så står uppvärmningen av bostaden och varmvatten för 85% och kan man inte styra detta till de billiga tiderna så riskerar det att bli rejält dyrare med tim-avtal.

Har fjärrvärme så den kostnaden bryr jag mig inte så mycket om då den är fast året ut och hyffsat billig.

Dom stora energitjuvarna hemma är spabad och elbilar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man har för uppvärmning, normalvilla så står uppvärmningen av bostaden och varmvatten för 85% och kan man inte styra detta till de billiga tiderna så riskerar det att bli rejält dyrare med tim-avtal.

I vintras, trots dyr el, så låg vi ändå 20-30 öre/kwh under vad det kostat om vi tecknat fastpris. Samma just nu, vi snittar runt 110öre/kwh. Ganska exakt lika vad vi kan få om vi tecknar ett rörligt elavtal idag.

Beror mycket på att vi får ner snittet rätt rejält om nätterna. Speciellt om vi laddar bilen också 🙂

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

I vintras, trots dyr el, så låg vi ändå 20-30 öre/kwh under vad det kostat om vi tecknat fastpris. Samma just nu, vi snittar runt 110öre/kwh. Ganska exakt lika vad vi kan få om vi tecknar ett rörligt elavtal idag. <Uppladdad bildlänk>

Beror mycket på att vi får ner snittet rätt rejält om nätterna. Speciellt om vi laddar bilen också 🙂

< 1 krona / kwh

Den dagen man hade sådana priser ...

Permalänk

gissar ju att det är bättre o ha elavtal baserat på hela perioden än att betala per timme.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Musikälskare

Tur man bor i en lägenhet och inte har så hög elräkning som folk som har hus (Min senaste låg på 490kr), ska bli intressant och se hur många tvingas sälja husen här nere i Malmö inför eller under vintertiden. Vissa lär ha räkningar på 20k+ eller något

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Jag lider verkligen med alla som äger en elbil just nu.

I min värld har vi höga elpriser pga främst två saker.

1. Indelningen av Sverige i elprisområden.
2. En betydande del av elproduktionen är privatägd och således exporterar man hellre dit man får mer betalt än mättar inhemsk marknad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av razerrazer:

Jag lider verkligen med alla som äger en elbil just nu.

Det är ju fortfarande rätt mycket billigare att ladda en elbil än att tanka en fossilbil. Så länge man inte laddar på dyra snabbladdare hela tiden. Jag har en rätt snål diesel, drar ändå 0,7 i snitt så med ett dieselpris på 25 blir det 17,50 per mil. Så för att en elbil ska kosta mer får ju elen kosta typ tio kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har fjärrvärme så den kostnaden bryr jag mig inte så mycket om då den är fast året ut och hyffsat billig.

Dom stora energitjuvarna hemma är spabad och elbilar.

Energitjuvar är väl sånt som drar ström utan att vara till någon nytta, tex apparater i standby eller laddare som sitter kvar i uttaget utan att ladda något?

Skrivet av razerrazer:

gissar ju att det är bättre o ha elavtal baserat på hela perioden än att betala per timme.

Nej? Med månadspris ("rörligt pris") betalar du ett medelvärde viktat efter kollektivets förbrukning. Dvs mycket av den dyra elen (eftersom de flesta fortfarande lagar mat på kvällen och kokar kaffe på morgonen) och lite av den billiga elen (eftersom antalet elbilar som laddas nattetid fortfarande är ganska litet), oavsett när du faktiskt använder din el. Du betalar alltså lika mycket för att ladda bilen dagtid som nattetid.

Med timavtal kan du själv påverka din kostnad, tex genom att köra diskmaskinen på natten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kommer att bli en intressant vinter. Tur att jag bor i lägenhet och inte betalar för uppvärmning.

Tyvärr betalar alla för uppvärmning oavsett boendeform. Du blir inte lika drabbad just NU men kostnaden för föreningen kommer likväl behöva läggas på dom boende vid nån tidpunkt. Vi som bor i hus drabbas mer direkt men kan även åtnjuta en ev nedgång snabbare. Bostadsrättsinnehavare och hyresägare kommer snart få sin del av kakan dom med med stigande avgifter och hyror som sedan kommer bli "normen" för boendetypen. En KW är alltid en KW oavsett boendeform.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

< 1 krona / kwh

Den dagen man hade sådana priser ...

Just det, får skylla på febern 😅

Jag har ju dessa priser nu, med tibber och spotpris.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Det är tyvärr baksidan att den politiken som rödgröna har arbetat fram. Jag lider verkligen med alla som äger en elbil just nu.

Ifall du inte lever under en sten så måste du väl märkt att bensin och dieselpriserna också är rekorddyra så det är fortfarande avsevärt mycket billigare att köra elbil, speciellt utslaget på årsbasis men även under vintermånader med dyr el.

De som lider mest är de som kör mycket men inte hunnit byta till elbil än.

Skrivet av P-son78:

Tyvärr betalar alla för uppvärmning oavsett boendeform. Du blir inte lika drabbad just NU men kostnaden för föreningen kommer likväl behöva läggas på dom boende vid nån tidpunkt. Vi som bor i hus drabbas mer direkt men kan även åtnjuta en ev nedgång snabbare. Bostadsrättsinnehavare och hyresägare kommer snart få sin del av kakan dom med med stigande avgifter och hyror som sedan kommer bli "normen" för boendetypen. En KW är alltid en KW oavsett boendeform.

Viss skillnad prismässigt på en KW el och en KW värme dock.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tur man bor i en lägenhet och inte har så hög elräkning som folk som har hus (Min senaste låg på 490kr), ska bli intressant och se hur många tvingas sälja husen här nere i Malmö inför eller under vintertiden. Vissa lär ha räkningar på 20k+ eller något

Jag bodde tidigare i en mindre 2a hyreslägenhet som hade dålig isolering och enbart el-element installerade för värme, vilket hyresgästen betalade elräkningen för. Det kunde lätt bli runt 2000kr under vintermånaderna, och det med de lägre priserna för ca 6 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är inte korrekt att staten faktiskt tjänar pengar på det högre elpriset. De el-producerande bolagen gör det helt klart. Men de ökade momsintäkterna på just el räcker inte på långa vägar för att staten ska "gå plus" på högre elpriser. Även staten är en stor förlorare på högre elpriser. Anledningarna är flera, men kan huvudsakligen sägas bestå av framförallt två faktorer:

1. Undanträngningseffekten på annan konsumtion och investeringar. De högre kostnaderna på elektricitet som konsumenter och företag drabbas av gör att de måste skära ner på andra utgifter. Dessa utgifter är också momspliktiga. Alltså blir det ofta plus/minus noll i momsintäkter för staten. En konsument som betalar 5tkr mer för elen har 5tkr mindre att lägga på annan konsumtion. Företag får dra av det dem betalar i moms på elen, men får fortfarande mindre pengar över att investera i verksamheten, nyanställa etc. för. Deras beskattningsbara vinst minskar alltså även den, så även där minskar statens intäkter.

2. Staten har också elräkningar. Samtliga statliga verk har också elräkningar som måste betalas, med skattepengar. Även för dem stiger priset för eller senare (även om de bundit priser så går avtalet ut tillslut).

Det du glömmer i ditt resonemang är dels att de undanträngningseffekter du nämner mycket väl skulle kunna leda till högre momsintäkter, då en hel del av de saker som torde trängas undan först delvis är saker med lägre momssats än el, exempelvis restaurang, resor och kultur (12% och 6% moms - medan el har det maximala 25% moms). Sedan torde även utlandsresor minska, vilket också leder till att mer momsintäkter tillfaller staten än om pengarna hade spenderats utomlands.

Du nämner också att det är de elproducerande bolagen som gör de stora vinsterna, men det du kanske missar är att den, utan jämlike, största ägaren av elproducerande bolag är just staten! Vattenfall är exempelvis 100% ägt av staten. Enligt Energiföretagen så är de 3 största producenterna i Sverige, svenska staten, finska staten samt svenska kommuner.