Samsung anklagas för fusk med S95B-seriens QD-OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

Samsung anklagas för fusk med S95B-seriens QD-OLED-TV

Enligt HDTVtest förstärks färger och ljusstyrka utanför de vanligaste parametrarna för skärmtester och ger därmed en felaktig bildåtergivning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

#Dieselgate
Samsung har alltid kryddat på så färgerna poppar.
Som han nämner, Sony, verkliga färger

Ska bli spännande att se Samsungs QOLED-panel med Sonys krafter

Permalänk
Medlem

Det är ju inte första gången Samsung detekterar att man testar enheten och kör med onormala inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är ju inte första gången Samsung detekterar att man testar enheten och kör med onormala inställningar.

Fast tvärtom som jag förstod det. De använder rätt inställningar för testerna. Sen boostar de utanför testvärdena för att ge bilden "pop" och sälja bättre. Vilken färgmättnad! Vilken kontrast! Vem gillar grådaskig bild, även om det är den som gav mest rättvis bild avsett källmaterialet.

Edit: om detta nu stämmer

Permalänk
Medlem

Jävligt osmart av dem, de är ju troligen överlägsna i HDR och mättnad vid hög ljusstyrka, att köra hela VW-diesel-grejen och upptäcka testmjukvara är bara äckligt!

Skäms Samsung

Permalänk
Medlem

Har alltid varit skeptisk till Samsung för att jag haft känslan av att dom håller på så här (pusha överdrivna färger osv) men ska vara ärlig och säga att jag inte är så påläst hur deras TVs presterat på senare tid. Men hur som helst så blir jag inte förvånad av detta, jag kommer nog alltid föredra Panasonic eller Sony framför Samsung.

Permalänk
Medlem

Vad säger @laxpudding om detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast tvärtom som jag förstod det. De använder rätt inställningar för testerna. Sen boostar de utanför testvärdena för att ge bilden "pop" och sälja bättre. Vilken färgmättnad! Vilken kontrast! Vem gillar grådaskig bild, även om det är den som gav mest rättvis bild avsett källmaterialet.

Fast om de justerar utefter testerna så kan deras apparater få "bäst i test" för att de är reproducerar resultatet bäst. Men i verkligheten är det som du säger att de förstärker färgerna.

Att de kör med extra starka färger och folk vill ha det så, får de väl göra, men då ska de ju det också framgå i testet så att man vet om det.

Permalänk
Medlem

Den udda saken är att vissa andra kalibratörer påstår att de inte kan replikera det som Vincent visar upp här. Vincent verkar även vara den enda som har 55"-varianten, så det känns som att lite mer klarifikation och fler tester krävs innan man kan dra ordentliga slutsatser.

Med det sagt så har ju Samsung fulat sig här eftersom de måste ha manipulerat bilden i Vincent's test, frågan som återstår är om det beteendet finns i alla exemplar.

Edit: För att vara mer specifik, denna post av Keep it Classy Tech. Jag har dock inte hängt med i den tråden under de senaste dagarna, så det är möjligt att ny information har dykt upp sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Den udda saken är att vissa andra kalibratörer påstår att de inte kan replikera det som Vincent visar upp här. Vincent verkar även vara den enda som har 55"-varianten, så det känns som att lite mer klarifikation och fler tester krävs innan man kan dra ordentliga slutsatser.

Om det är så får man undvika kasta allt för mycket skit innan det är klargjort att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget nytt beteende för Samsung.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vilken färgmättnad! Vilken kontrast! Vem gillar grådaskig bild, även om det är den som gav mest rättvis bild avsett källmaterialet.

Edit: om detta nu stämmer

Jag skulle utgå från att det stämmer, Samsung är ökända för att göra exakt samma sak på sina mobiler. Dra på maximal färgmättnad, upp med kontrasten, människor ska ha samma hudton som Trump innan de är nöjda. Bilden skriker onekligen i färg...men det ser inte bra, eller normalt, ut.

Det är ju det som är det negativa. Att göra som Samsung (påstås) göra medför att bilden blir helt förvanskad, fokus för tittaren hamnar fel och detaljer försvinner. Allt behöver inte vara perfekt, såklart, men Samsungs bildåtergivning är generande dålig med grundinställningen.

Det är som att lyssna på musik i mono men med extra hög volym. För en amatör så "låter de mer, de måste vara bättre" men jämför du med något annat märker du snabbt skillnaden. En väl kalibrerad bild är allt annat än grådassig, den har naturliga och äkta färger. Inte clown-läge

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det är så konstigt det här. Det är ju onekligen en riktigt vass panel, men Sammy skjuter ju sig verkligen i foten när de vrider upp saker på det här sättet. Trodde verkligen Samsung lärt sig sin läxa efter allt vivid-tjaffs på telefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast tvärtom som jag förstod det. De använder rätt inställningar för testerna. Sen boostar de utanför testvärdena för att ge bilden "pop" och sälja bättre. Vilken färgmättnad! Vilken kontrast! Vem gillar grådaskig bild, även om det är den som gav mest rättvis bild avsett källmaterialet.

Edit: om detta nu stämmer

Fast om man valt "filmmaker mode" så vill man ha det korrekt, vill man ha mer "pop" väljer man "vivid" istället.

Permalänk
Musikälskare

Jag håller mig till LG

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Köper aldrig Samsung när det gäller tvn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som är intressant – jag har inte sett någon QD-OLED-S95B ännu – är att som det mäter när Vincent väljer 9% testmönster så mäter TV:n precis så som HDR på Samsung:s TV har mätt de senaste åren. Skruvade färger och mer ljus med en "puckel" på EOTF.

Samsungs HDR har alltid varit tweakat ljusare och färggladare och det går inte riktigt att justera bort. Man kan trixa med de inställningar Vincent trixar med, fast det flyttar egentligen felen någon annanstans. Samsung är därför ett med Philips delat femtehandsval efter Sony, Panasonic, LG och TCL ifall man strävar efter just färgprecision.

För 2021 och QN95A mätte jag en Samsung som satt HDR alldeles rätt – för första gången! På 10% testmönster då.

HDR-bilden ser däremot fortfarande tweakad ut i praktiken när man tittar på film. Något som jag istället beskyllt FALD:en för eftersom den inte går att stänga av helt och den har mängder med processning igång. Man får till exempel olika mätresultat och olika vitbalans i bilden om menyn är framme när man mäter en Samsung, även fast menyn är liten och inte alls är i vägen (eller ens i närheten) för mätningen. Alltid varit en osäkerhetsfaktor där.

Jag hade dock inte närvaron (och tiden) att mäta igenom QN95A med udda storlekar på testmönstren. Utan gav mer extra tid åt hur FALD-lägena påverkar bilden vid olika vanliga testmönster. Lokal Nedtoning: Hög behöver till exempel runt 1,5 sekunder på sig att förändra ljusnivåerna i lysdioderna vid en skiftning från svart till vitt. Alla FALD-lägen (går ju inte att stänga av) kommer att sätta alla färger för mättade och för ljusa. Lokal Nedtoning: Låg-läget ger de mildaste överdrifterna.

Annars är det så här de flesta FALD:er arbetar. Både bildprocessning av bildinnehållet med lokalt ändrat ljus, mättnad och EOTF. Dels den faktiska regleringen av lysdioderna i FALD:en. "Micro dimming" är ju denna bildprocess fast utan själva FALD:en.

Här ser det närmast ut som att Samsung med S95B "ärver" bildprocessningsalgoritmerna som används på deras FALD.

Permalänk
Medlem

Ska bli lite intressant att se mer djupgående jämförelser mellan Sonys och Samsungs QD-OLEDs mot varandra, att se hur panelen presterar och hur den kan användas på lite olika sätt.

Permalänk
Inaktiv

Vem f*n köper en Samsung om man vill ha korrekta färger. Sen att den saknar Dolby Vision gör att den går fett bort.

Permalänk
Medlem

Inte utan att man blir sugen på popcorn inför de strider som lär följa i spåren av detta "avslöjande". Ser att det redan börjar hetta till ordenligt på AVSForum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vem f*n köper en Samsung om man vill ha korrekta färger. Sen att den saknar Dolby Vision gör att den går fett bort.

Så är det ju men det är surt eftersom det är så onödigt. Vill man ha QD-OLED utan onödigt dret så får man betala över 10 papp mer.

Permalänk
Medlem

För egen del är jag inte så bekymrad över att Samsung lagt på lite mer pop i bilden då jag förmodligen ändå skulle lagt på det själv annars, men jag är mer oroad över att dom riggat testningen (som det verkar). Om det är var man satt målbilden rent etiskt, vad är det då som t.ex. hindrar att man låter skärmen gå med extra ljusstyrka osv säg första månaden, för att sedan gimpa den för att minska risken för burn in osv. Så klart ren spekulation från min sida, men kollar man på historiken för Samsung så har det väl varit ett par "too good to be true" moments...

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Gjorde faktiskt livet lite enklare. Var lite sugen men tog emot som fan att de bara fanns i 65 tum.
Nu skiter jag i det med gott samvete och inväntar 2023.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gjorde faktiskt livet lite enklare. Var lite sugen men tog emot som fan att de bara fanns i 65 tum.
Nu skiter jag i det med gott samvete och inväntar 2023.

Fast såna där kloka beslut brukar ju bara hålla nån vecka eller så innan suget återkommer, iaf är det så för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gjorde faktiskt livet lite enklare. Var lite sugen men tog emot som fan att de bara fanns i 65 tum.
Nu skiter jag i det med gott samvete och inväntar 2023.

Är det så länge kvar tills Sonys / Panasonics versioner släpps?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av enbom:

Är det så länge kvar tills Sonys / Panasonics versioner släpps?

Nädå, Sonys kommer vilken dag som helst. Men bara 65 tum där också. 75 och eventuellt större väntas först 2023.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast om man valt "filmmaker mode" så vill man ha det korrekt, vill man ha mer "pop" väljer man "vivid" istället.

Visst, men mitt inlägg var lite sarkastiskt. Du får fråga Samsung om hur korrekt det egentligen är.

Permalänk

Nej det är inte samsungs quack3.exe förövrigt väldigt konstig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nädå, Sonys kommer vilken dag som helst. Men bara 65 tum där också. 75 och eventuellt större väntas först 2023.

Ah, då förstår jag

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Alla som är förvånade räcker upp en hand!
Man har väl aldrig köpt en Samsung för att få en korrekt bild (reproducerad så som skaparen tänkt sig)

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt