Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Skojar du? 25-30 keybinds via tangentbordskommandon? Går det ens...ja om man inte har en Razer Naga eller något sådant. Även om jag hade kört 1-5 vanligt, med Shift och Ctrl samt några bokstäver med Shift och Ctrl så hade det inte räckt hela vägen :/

Den videon jag kollade på var en månad gammal om jag inte minns fel, men ska leta efter en ny.

Sen såg jag att man kan byta jobb vid lvl 10 vilket jag inte visste tidigare så kan hoppa över till THM i värsta fall.

Jag kör de mest använda på 1-6, ctrl+1-6 och alt+1-6. Sen lite blandat beroende på jobb på F1-F6.

Allt som inte får plats där är mest bös som sällan gör någon nytta

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Räknade mina keybinds för mitt main jobb SGE. Räknar jag sånt som tincture och LB är det 35 keybinds varav jag använder alla förutom Sleep och Rescue regelbundet. Vissa är väldigt nisch och används sällan, men måste ändå finnas inom räckhåll.

Jag har en MMO mus för det gör det mycket enklare (enligt mig). Använder 1-9 (10-12 in nödfall) + Shift och Ctrl till dessa. Utöver det Q E R T F + Shift till dessa. Det ger mig 46 möjliga keybinds som jag hittills inte behövt använda alla av.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag kör med controller så har inga större problem med keybinds,
men ja för kb+m bör det räcka med 1-6 och knapparna runt wasd sen musen i combination med shift och alt.

Permalänk
Medlem

Har inte använt controller, men jag har funderat på att ha en liggande så man kan luta sig tillbaka och chilla. Hur många "keybinds" får man ut från alla kombinationer man kan göra?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag kör de mest använda på 1-6, ctrl+1-6 och alt+1-6. Sen lite blandat beroende på jobb på F1-F6.

Allt som inte får plats där är mest bös som sällan gör någon nytta

Just nr 6 känns svår att nå om man dessutom ska hålla inne Shift, speciellt i stundens hetta under en bossfight?

Skrivet av Anaii:

Räknade mina keybinds för mitt main jobb SGE. Räknar jag sånt som tincture och LB är det 35 keybinds varav jag använder alla förutom Sleep och Rescue regelbundet. Vissa är väldigt nisch och används sällan, men måste ändå finnas inom räckhåll.

Jag har en MMO mus för det gör det mycket enklare (enligt mig). Använder 1-9 (10-12 in nödfall) + Shift och Ctrl till dessa. Utöver det Q E R T F + Shift till dessa. Det ger mig 46 möjliga keybinds som jag hittills inte behövt använda alla av.

Lär krävas en enorm hand för att med lätthet nå 9?

Skrivet av Terrell:

Jag kör med controller så har inga större problem med keybinds,
men ja för kb+m bör det räcka med 1-6 och knapparna runt wasd sen musen i combination med shift och alt.

Har också funderat på att testa handkontroll för skojs skull då det tydligen ska finnas bra stöd. Tab targeting verkar dock precis som i WoW lite kasst, att den ibland väljer targets som är långt borta istället för de som är närmast.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Just nr 6 känns svår att nå om man dessutom ska hålla inne Shift, speciellt i stundens hetta under en bossfight?

Kan väl inte påstå att jag har stora händer direkt, men nummer 6 är väl den sista jag når med enkelhet

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lär krävas en enorm hand för att med lätthet nå 9?

Som jag skrev görs det mycket enklare med en mmo mus. De 12 knapparna på sidan av musen är mappade till 1-12 på tgb.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Har inte använt controller, men jag har funderat på att ha en liggande så man kan luta sig tillbaka och chilla. Hur många "keybinds" får man ut från alla kombinationer man kan göra?

Man har 32st som är lättillgängliga, sedan kan man utöka med 8+8 som är tillgängliga men inte lika synliga förrän man har gjort den kombinationen, men kanske finns UI/hotbars inställningar för att visa dessa.

Du behöver hålla inne antingen R2 eller L2 för att använda dina hotbars, sedan använder man dpad(4st) + de vanliga knapparna (4st). Detta gör att du har 8st på R2 och 8st på L2 för totalt 16st.
Sedan kan man aktivera WXHB i Character Settings > Hotbars Settings > Custom
WXHB är att man dubbel klickar R2 eller L2 och därför får ytterligare 16st via detta för totalt 32st.
Bredvid WXHB inställningen kan man även aktivera en de kallar för "Expanded Hold Controls", vilket är att man först håller inne R2 och sedan L2 eller vice versa för att få upp 8+8st för totalt 48st

Men det är dessa R2+L2 eller vice versa kombinationen som inte syns förrän du gör kombinationen, oftast räcker de 32st man har tillgängligt och sedan kan man lägga saker som Tank/aggro stance, mounts och mindre använda skills där.

Som standard har du 8st sets av Hotbars som du kan hoppa mellan genom att antingen hålla inne R1 eller att klicka R1 för att snabbt hoppa mellan dom. Det är dessa hotbarsen som du keybindar och sedan länkar till din WXHB i inställningarna, att t.ex Hotbar Set 1 är det du har på R2/L2 och Hotbar Set 2 är det du har på WXHB.

Bredvid inställningarna där har du även vilka Hotbar Sets som skall vara aktiverade och om dom skall vara aktiverade när du har ditt vapen framme eller ej.
Detta gör att man t.ex kan stänga av dom som din WXHB pekar mot då du inte vill hoppa till dom då dom alltid är framme via WXHB,
Medan om du har Hotbar Sets för emotes eller liknande så kan du stänga av så du inte kan hoppa till dom under combat, utan enbart utanför combat.

https://files.catbox.moe/em6n87.webm
Här är en video som visar t.ex min Samurai som har Hotbar Set 1 framme vanligtvis, medan Hotbar Set 2 är det som reflekteras i WXHB ovanför och Hotbar Set 3 är det som visas vid R2+L2 och vice versa.
Medan Hotbar Set 8 är en jag enbart har utanför combat.

Skrivet av Mocka:

Har också funderat på att testa handkontroll för skojs skull då det tydligen ska finnas bra stöd. Tab targeting verkar dock precis som i WoW lite kasst, att den ibland väljer targets som är långt borta istället för de som är närmast.

Det är inte ett jätte stort problem då det inte direkt är ofta man möter många fiender samtidigt, utan oftast bara en fiende.
Men det finns lite olika sätt att hantera det, t.ex fungerar controller att man scrollar genom listor, dpad upp och ner är ditt party medan vänster och höger är fiender, du har listor för båda ifall du är ute efter något specifikt.

Sedan har man saker som ett prioritiseringssystem där om du t.ex untarget:ar och target:ar igenom via cancel/confirm knapparna så kommer den prioritera det du tittar mot, alternativt ett objekt. T.ex om du gör MSQ praetorium och vill klicka teleportern eller är vid en Aetheryte i en storstad med en massa spelare runt så kommer den att prioritera det via confirm knappen.

Och som alltid så finns det jätte många inställningar, t.ex i Control Filters har man saker som vad den skall scrolla genom i combat eller utanför combat. Där man t.ex i combat kan ställa in att den bara scrollar genom fiender istället för andra spelare eller saker som minions, m.m.

numpad > dpad
Permalänk
Medlem

Funderar på om det är värt att köpa komplett FFXIV eller om jag skall fortsätta med gratisversionen?
Vad får man för månadskostnaden egentligen?
Har ingen höglevlad char då jag testar de olika klasserna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Funderar på om det är värt att köpa komplett FFXIV eller om jag skall fortsätta med gratisversionen?
Vad får man för månadskostnaden egentligen?
Har ingen höglevlad char då jag testar de olika klasserna.

Jag personligen hade stannat kvar på trial om jag inte blivit klar med Heavensward eller åtminstone en karaktär på maxlevel för expansionen (60). Prenumeranter får tillgång till att joina FC så det är klart värt om du saknar den sociala aspekten utanför roulettes/duties.

Men helt klart värt att plocka upp allt när det börjar närma sig vår/sommar-reor.
Har sett spelet för halva priset minst två ggr per år de senaste fem åren.

Det finns två sätt att prenumerera på och det är antingen 9.99€ månadsvis eller varierad rabatt beroende på 3 månader, 6 eller 12. Med den senare varianten kan du skapa flera karaktärer på samma server (upp till åtta). Den månatliga på 9.99€ låser dig till en karaktär per server.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KingCobra:

Funderar på om det är värt att köpa komplett FFXIV eller om jag skall fortsätta med gratisversionen?
Vad får man för månadskostnaden egentligen?
Har ingen höglevlad char då jag testar de olika klasserna.

Har du inget behov av att gå över level 60 än så länge så hade jag fortsatt med gratisversionen. FC:s fyller ingen direkt funktion längre då alla sitter i Discord nu för tiden ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Funderar på om det är värt att köpa komplett FFXIV eller om jag skall fortsätta med gratisversionen?
Vad får man för månadskostnaden egentligen?
Har ingen höglevlad char då jag testar de olika klasserna.

Nu drar jag från huvudet men dom stora skillnaderna är att du

  • Kan gå med i en fc (guild för wow folk)

  • Använda marketboarden

  • Använda partyfinder och starta egna grupper (obs, inte samma som dutyfinder, PF används för att skapa "premades")

  • Ha mer än 300k gil

  • Vissa chat begränsningar försvinner, t.ex. pm

en till grej som jag tror är över nu är att när det var högt tryck efter endwalker släppet så fick f2p spelare låg prio vid inloggning

Den största fördelen skulle jag säga är att man kan gå med i ett free company. Gil och marketboarden klarar man sig utan i början. Känner du att du kan klara dig med begränsningarna så kör på i gratisläget, du går inte miste om mycket.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karma_3750:

Jag personligen hade stannat kvar på trial om jag inte blivit klar med Heavensward eller åtminstone en karaktär på maxlevel för expansionen (60). Prenumeranter får tillgång till att joina FC så det är klart värt om du saknar den sociala aspekten utanför roulettes/duties.

Men helt klart värt att plocka upp allt när det börjar närma sig vår/sommar-reor.
Har sett spelet för halva priset minst två ggr per år de senaste fem åren.

Det finns två sätt att prenumerera på och det är antingen 9.99€ månadsvis eller varierad rabatt beroende på 3 månader, 6 eller 12. Med den senare varianten kan du skapa flera karaktärer på samma server (upp till åtta). Den månatliga på 9.99€ låser dig till en karaktär per server.

Ok, då kör jag vidare med trial Har en char på lvl 6 nu som jag skall testa rejält. Summoner verkar vara en bra klass så det tar ett tag att testa ut då man måste nå lvl 30 innan man kan bli det.
Spelar mest när jag får tid och lust över...så att ha fler chars på samma server tror jag inte blir aktuellt inom närmaste framtiden.
Däremot undrar jag ju om man kan flytta chars till en annan server så småningom? Finns det någon "svenskserver" i detta spelet?
Har en lvl 25 char på Odinservern nu. Lvl 6 charen är på Twintania.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har du inget behov av att gå över level 60 än så länge så hade jag fortsatt med gratisversionen. FC:s fyller ingen direkt funktion längre då alla sitter i Discord nu för tiden ändå.

Varje gång jag ser ditt namn "Dunder" kommer jag att tänka på en guildmedlem i guilden Twilight i WoW jag spelade med för mååånga år sen Druid har jag för mig att han var.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KingCobra:

Ok, då kör jag vidare med trial Har en char på lvl 6 nu som jag skall testa rejält. Summoner verkar vara en bra klass så det tar ett tag att testa ut då man måste nå lvl 30 innan man kan bli det.
Spelar mest när jag får tid och lust över...så att ha fler chars på samma server tror jag inte blir aktuellt inom närmaste framtiden.
Däremot undrar jag ju om man kan flytta chars till en annan server så småningom? Finns det någon "svenskserver" i detta spelet?
Har en lvl 25 char på Odinservern nu. Lvl 6 charen är på Twintania.

Kom ihåg att det inte finns något behov egentligen av att skapa flera karaktärer. Du kan spela alla klasser med samma. Du kan även besöka andra servrar med samma karaktär.

Skrivet av KingCobra:

Varje gång jag ser ditt namn "Dunder" kommer jag att tänka på en guildmedlem i guilden Twilight i WoW jag spelade med för mååånga år sen Druid har jag för mig att han var.

Det är inte ett helt ovanligt namn, så det var nog inte jag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kom ihåg att det inte finns något behov egentligen av att skapa flera karaktärer. Du kan spela alla klasser med samma. Du kan även besöka andra servrar med samma karaktär.

Det är inte ett helt ovanligt namn, så det var nog inte jag

Hmm...skumt det där med klasserna, man kan ju välja mellan 4 klasser vid charcreation. Arcanist skall man tydligen vara för att kunna bli summoner vid lvl 30. ja ja, jag kommer nog förstå detta spelet så småningom

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm...skumt det där med klasserna, man kan ju välja mellan 4 klasser vid charcreation. Arcanist skall man tydligen vara för att kunna bli summoner vid lvl 30. ja ja, jag kommer nog förstå detta spelet så småningom

Det är lite rörigt och mest kvarlevor från gamla system som tagits bort. Man kan tänka att klass=job för det mesta, den enda klassen som påverkas lite av skillnaden är arcanist och detta endast om man bryr sig om varför den har två job som delar level medans alla andra bara har ett.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KingCobra:

Hmm...skumt det där med klasserna, man kan ju välja mellan 4 klasser vid charcreation. Arcanist skall man tydligen vara för att kunna bli summoner vid lvl 30. ja ja, jag kommer nog förstå detta spelet så småningom

Jao, det är ett ganska skumt system de skapat. Det enklaste är att titta på lite videos om de "slutliga" klasserna och försöka se vilken du gillar bäst, och bara ignorera alla basklasserna helt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ok, då kör jag vidare med trial Har en char på lvl 6 nu som jag skall testa rejält. Summoner verkar vara en bra klass så det tar ett tag att testa ut då man måste nå lvl 30 innan man kan bli det.
Spelar mest när jag får tid och lust över...så att ha fler chars på samma server tror jag inte blir aktuellt inom närmaste framtiden.
Däremot undrar jag ju om man kan flytta chars till en annan server så småningom? Finns det någon "svenskserver" i detta spelet?
Har en lvl 25 char på Odinservern nu. Lvl 6 charen är på Twintania.

På Odin har du "Nordanvind" som är ett stort svenskt FC sedan 1.0. Finns ingen anledning att ha mer än en karaktär skulle jag säga då du kan köra alla klasser med en gubbe.

Största anledningen till att betala skulle jag säga är market och gil-cap. Kör du igenom ARR och Heavensward och säljer av gear du får av quest osv, och framför allt om du craftar så har du garanterat några miljoner redan i slutet på Heavensward.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm...skumt det där med klasserna, man kan ju välja mellan 4 klasser vid charcreation. Arcanist skall man tydligen vara för att kunna bli summoner vid lvl 30. ja ja, jag kommer nog förstå detta spelet så småningom

Det finns 8 klasser du kan välja på när du skapar en karaktär, inte 4, och det spelar inte så stor roll vilken du väljer - när du gjort din level 10 classquest så kan du börja levla övriga klasser också.

Permalänk
Medlem

Å nu en ruskigt irriterande sak med min arcanist. Jag kaan inte summona fram min Carbuncle. Jag kan inte heller använda spellen "Bio". Jag är lvl 9 och ser andra lvl 9 Arcanists springa runt med sina Carbuncle så det är något jag gjort fel.
Jag har boken.
Suttit och försökt lösa detta ett tag nu. Det är ju flera abilities jag inte kan använda på grund av att Carbuncle inte kan summonas fram.
Någon som kan hjälpa mig? Jag har letat på nätet men blir inte klokare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Å nu en ruskigt irriterande sak med min arcanist. Jag kaan inte summona fram min Carbuncle. Jag kan inte heller använda spellen "Bio". Jag är lvl 9 och ser andra lvl 9 Arcanists springa runt med sina Carbuncle så det är något jag gjort fel.
Jag har boken.
Suttit och försökt lösa detta ett tag nu. Det är ju flera abilities jag inte kan använda på grund av att Carbuncle inte kan summonas fram.
Någon som kan hjälpa mig? Jag har letat på nätet men blir inte klokare.

Har du gjort dina klass/job quests?

Edit: Efter en snabb googling så verkar den inte ligga bakom något klass quest.
https://ffxiv.consolegameswiki.com/wiki/Summon_Carbuncle

Kan hoppa in och kolla var den ligger om en stund om det inte löst sig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Å nu en ruskigt irriterande sak med min arcanist. Jag kaan inte summona fram min Carbuncle. Jag kan inte heller använda spellen "Bio". Jag är lvl 9 och ser andra lvl 9 Arcanists springa runt med sina Carbuncle så det är något jag gjort fel.
Jag har boken.
Suttit och försökt lösa detta ett tag nu. Det är ju flera abilities jag inte kan använda på grund av att Carbuncle inte kan summonas fram.
Någon som kan hjälpa mig? Jag har letat på nätet men blir inte klokare.

Tryck på P eller navigera till character -> action and traits (dom runda meny knapparna) för att få fram fönstret ovan

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag testade att skapa en ny arcanist och vid lvl 2 fick jag carbubcle utan problem.
Fattar inte hur jag lyckades göra så den summoningknappen är grå med rött streck över i castingbaren.
Summoning Carbuncle och spellen "Bio" går som sagt inte att använda på min lvl 10 char.

Tänkte deleta min char på Odin för att starta om en arcanist där, men hittar verkligen inte hur man deletar??? Man kan ha en char på varje server så det borde gå att ta bort något man bara testat.

Edit: hittade vur man deletar en char. Tyvärr är Odin låst för nya chars så....jag kör vidare på min nu nya lvl 7 arcanist 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag testade att skapa en ny arcanist och vid lvl 2 fick jag carbubcle utan problem.
Fattar inte hur jag lyckades göra så den summoningknappen är grå med rött streck över i castingbaren.
Summoning Carbuncle och spellen "Bio" går som sagt inte att använda på min lvl 10 char.

Tänkte deleta min char på Odin för att starta om en arcanist där, men hittar verkligen inte hur man deletar??? Man kan ha en char på varje server så det borde gå att ta bort något man bara testat.

Arcanist/Summoner gjordes om när Endwalker släpptes:

* Bio finns inte längre.
* Spellen "Summon" har ersatts av "Summon Carbuncle". Så byt bara ut din ability på din hotbar till den nya.

Du hittar alla dina spells och actions i menyn Character -> Actions & Traits -> Actions.

Edit: Jag var visst för långsam att kolla upp problemet... xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Köpte precis Endwalker och resubbade. Here we gooooo!!

Är det mycket class/job-uppdateringar jämfört med Shadowbringers? Spelar främst Monk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Köpte precis Endwalker och resubbade. Here we gooooo!!

Är det mycket class/job-uppdateringar jämfört med Shadowbringers? Spelar främst Monk.

Monk ska ha fått en rejäl rework. Är väldigt bra nu

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Monk ska ha fått en rejäl rework. Är väldigt bra nu

Summoner har också ändrats mycket med Endwalker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Monk ska ha fått en rejäl rework. Är väldigt bra nu

Najs, gillade inte ändringarna from Stormblood. Får kolla in lite videos medan jag väntar på nedladdningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Summoner har också ändrats mycket med Endwalker.

Absolut. Även sch, brd och ast som jag kommer att tänka på på rak arm. Monk nämndes specifikt så jag svarade på det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore