Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt i ditt fall, uppgradera till en 3000 elller 5000-serie beroende på vad som är möjligt med ditt moderkort, kommer ju ge en rejäl prestandaökning också.

Men vill man inte betala något alls och nöjer sig med den prestandanivån är det aningen tråkigare förstås. Går säkert fynda begagnat lagom till att sista AM4-processorerna hittar ut. Inväntar själv tester på 5900XT (eller vad de kan tänkas kallas) men i mitt fall har jag redan ett moderkort som väntar till min 3900X.

Jo men de är onödigt för mig att spendera pengar på en sån processor bara för ett system. Lär ju få betala allt från 2000-4000kr bara för att få köra windows 11. Poängen med denna datorn var att den skulle klara iaf 8 år med grafikkortsuppdatering efter 4. Hittills har jag inte stött på något jag inte har 60fps i så aldrig riktigt förstått poängen varför jag skulle skaffa något nytt och kraftigare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkk:

Önskar alla lycka till. Ska bli "kul" att se hur erbjudandet dyker upp på alla datorer runtomkring, och hur det går att backa för alla som kommer att be om hjälp med det.

Varför skulle det finnas någon som vill backa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vad är den exakta tanken med pressen att kräva TPM? personligen krypterar jag alla diskar men jag stänger alltid av TPM för hela meningen med krypteringen är ju borta om man låter en hårdvarupryl spara nyckeln in minnet.

Låt säga om min laptop blir stulen och jag har en TPM modul installerad, by default så låter windows en kryptera hårdisken och tpm modulen lagrar nyckeln. Vad som händer någon snor min laptop är att de kan boota upp den utan nåra problem, och sedan kan de använda diverse knep för att komma runt windows säkerheten, och voila .... min krypterade data är tillgänglig.

Stänger man därimot av tpm i windows kan man sätta ett lösenord man måste skriva när datorn bootar, annars så kan inte datorn mounta den krypterade hårddisken. Så om någon snor min laptop kommer de aldrig komma åt min krypterade data.

Vad exakt är poängen med TPM? Varför ska man kryptera datorn om man lagrar nycklen på samma ställe som datorn? Verkar så korkat. Det är som att jag skulle kryptera min bitcoin wallet på ett usb minne och sedan tejpa fast en lapp med lösenordet på usb minnet...

https://etipsguruji.com/trusted-platform-module/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Jo men de är onödigt för mig att spendera pengar på en sån processor bara för ett system. Lär ju få betala allt från 2000-4000kr bara för att få köra windows 11. Poängen med denna datorn var att den skulle klara iaf 8 år med grafikkortsuppdatering efter 4. Hittills har jag inte stött på något jag inte har 60fps i så aldrig riktigt förstått poängen varför jag skulle skaffa något nytt och kraftigare

Förståeligt! Du kommer nog inte missa något omväldigande, verkar mest vara en vidareutvecklad Windows 10. DirectStorage ska komma till Windows 10 även det. Och support fram tills iallafall 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Någon som kan lite snabbt svara på om det är krav för en sån där moderkortsmonterad SSD (m.2 heter de visst) för att kunna bruka det här mytomspunna Directstorage?

Ja, du måste ha en SSD som går på PCIe-bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Önskar alla lycka till. Ska bli "kul" att se hur erbjudandet dyker upp på alla datorer runtomkring, och hur det går att backa för alla som kommer att be om hjälp med det.

Vill man backa är det ju bara att blåsa en ren installation av W10... öht ingen skillnad mot idag.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Frågan i artikeln var:
Flip-eller-flop – vad tror du om utsikterna för Windows 11? Ska du uppgradera eller är det Windows 10 som gäller även efter lansering?

Av det jag läst så är win11 samma skit som win10 och det tycker jag är väldigt synd, för jag saknar windows miljön för vissa bra program jag använde, men får använda i win7/8 miljö idag.. Så jag hoppas på win12 ska bli en möjlighet tillbax.. eller så är detta sista spiken i kistan för windows.
Normalt brukar det vara en mellanutgåva som är kass.. ME, vista, 8an.. men så kom det två på rad med 8an och 10an.. så jag hoppades på 11an.
Så till artikelns fråga... Flip eller flop... jag ska ladda hem 11an o göra en utvärdering på labbdatorn... men jag tror tyvärr att det är en flop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Någon som kan lite snabbt svara på om det är krav för en sån där moderkortsmonterad SSD (m.2 heter de visst) för att kunna bruka det här mytomspunna Directstorage?

Att disken går över NVMe/PCIe, ja. Dock är Windows 11 inget krav. Å tredje sidan finns inget som använder DirectStorage än på ett tag. Inget att bry sig särskilt mycket om i dagsläget. Köper man en SSD idag kan det lika gärna få bli en NVMe som en SATA i många lägen sett till priserna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Av det jag läst så är win11 samma skit som win10 och det tycker jag är väldigt synd, för jag saknar windows miljön för vissa bra program jag använde, men får använda i win7/8 miljö idag..

Windows 8 var ju en udda fågel, men vad från Windows 7 är det du saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Varför dessa strikta krav på modern hårdvara ?

Någon maskopi med kretstillverkare som skall boosta försäljningen ? 🤔

Jag skulle inte bli förvånad om tex TPM innebär att man enkelt kan identifera en användare istället för att använda cookies etc.
(förutom diverse säkerhetsfunktioner då)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Jag skulle inte bli förvånad om tex TPM innebär att man enkelt kan identifera en användare istället för att använda cookies etc.
(förutom diverse säkerhetsfunktioner då)

Operativsystemet har väl redan tillgång till en mängd serienummer och liknande? Det användas ju bland annat för aktivering av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Operativsystemet har väl redan tillgång till en mängd serienummer och liknande? Det användas ju bland annat för aktivering av Windows.

Ja fast det serienummret är ju svårt att komma åt via en hemsida dock.

Tänkte mest på att det står att TPM 2.0 kan användas för att tex idenfitera identitet till sin bank. Då undrar jag bara hur denna identitetskontroll går till?

http://me.gigabyte.com/products/translate/7678/tmpl/?newest_k...

"This processor creates a military-grade encryption key that allows the use to encrypt your hard drive with Windows BitLocker, and also verify your identity online for tasks like online banking."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Windows 8 var ju en udda fågel, men vad från Windows 7 är det du saknar?

Så sant 8an på stationär dator var smått frustrerande utan att modd så man fick en startmeny hihihi
Du såg svaret i linuxtråden, så slipper vi gå offtoppic i den här tråden oxå Så får denna tråden handla om artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lukrativ julhandel? Är det vanligt att folk köper operativsystem till varandra i julklapp?

Jag tänker att dom försöker få ut det till laptoptillverkarna innan julhandeln börjar annars är det ju lika roligt att få ett OS som att få strumpor eller slips i julklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag skulle inte bli förvånad om tex TPM innebär att man enkelt kan identifera en användare istället för att använda cookies etc.
(förutom diverse säkerhetsfunktioner då)

Hur skulle det gå till?

Permalänk

Alltid kul med något nytt. Hoppas det flyter på bra redan från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Ja fast det serienummret är ju svårt att komma åt via en hemsida dock.

Utan hjälp av webbläsaren (och systemet) lär det vara minst lika svårt att komma åt tpm-modulen dock, så det hänger nog mest på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur skulle det gå till?

Jag sa inte att man kan, jag sa bara att det inte skulle förvåna mig

Men läste följande igår när jag försökte läsa på lite om TPM 2.0 :

https://books.google.se/books?id=F69zBgAAQBAJ&printsec=frontc...

"Other use cases require an end user such as a government agency to prevent any link in the supply chain from tracking which machines are used by that agency. They want to remove any unique key that may aid in that tracking."

A Practical Guide to TPM 2.0: Using the Trusted Platform Module in the New age of security" Sidan 306.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inga fördelar med win 11 som gör det värt att uppdatera. XP, Vista, 7, alla hade föråldrats när efterföljaren kom. Finns inget negativt med Win 10 över 11 över de kommande åren förmodligen. Bortsett från Alder lake byggen då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Hur skulle det gå till?

TPM-chippet ansluter trådlöst via 5G till Bill Gates chippen som kom med Covid-vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Utan hjälp av webbläsaren (och systemet) lär det vara minst lika svårt att komma åt tpm-modulen dock, så det hänger nog mest på dem.

Fast om det är säkerhet vi pratar om, så måste väl webläsaren använda sig av TPM-modulen då webläsaren bör vara säker.

Lovar att det kommer en ny version av Chrome som använder TPM-modulen sen

edit: jag tar tillbaka det, det visar sig att Chrome och Firefox redan stödjer TPM 1.2, medans Explorer stödjer 2.0

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Personligen ser jag inga fördelar med win 11 som gör det värt att uppdatera. XP, Vista, 7, alla hade föråldrats när efterföljaren kom. Finns inget negativt med Win 10 över 11 över de kommande åren förmodligen. Bortsett från Alder lake byggen då.

Varför då inte installera det som är nyare, gratis och tar 12 minuter av din tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

edit: jag tar tillbaka det, det visar sig att Chrome och Firefox redan stödjer TPM 1.2, medans Explorer stödjer 2.0

Om det hade varit så illa vore det ju ett lysande tillfälle för till exempel firefox att göra en poäng av att inte stödja det...

Permalänk
Medlem

Allt mer tyder på ett framstressat släpp. Man kom först idag på att Android-stödet inte blir klart i år. 🙄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkk:

Allt mer tyder på ett framstressat släpp. Man kom först idag på att Android-stödet inte blir klart i år. 🙄

Vad är det de har så bråttom för menar du? Julhandeln? Är ju inte som att datorer ligger och samlar damm i lagrena direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Allt mer tyder på ett framstressat släpp. Man kom först idag på att Android-stödet inte blir klart i år. 🙄

Just Android-stödet är det jag såg fram emot i Windows 11 tidigare. Får nöja mig med att ha native stöd för iOS och iPad appar i macOS på min MacBook M1 istället

Permalänk
Medlem

Det är Windows 10, med lite annorlunda UI, inte så att det känns som något måste annat än för det fåtal nya tekniker som sägs komma med det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om det hade varit så illa vore det ju ett lysande tillfälle för till exempel firefox att göra en poäng av att inte stödja det...

Det har väl iofs fördelar av att man inte behöver använda en VPN längre tex.

Hade dock ingen aning om att man ska kunna köra Android appar i Windows 11 som jag läste i några poster nedanför.
Lite coolt, även om man redan idag kan göra det via Android-emulatorn, men alltid skönt att slippa extra programvaror

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Baxtex:

Vågar folk verkligen installera day one? Jag hade väntat åtminstone 2 år tills det blivit lite patchat...

Vågar o vågar. Min primära dator är främst min spelmaskin. Om jag måste blåsa den är det verkligen inte hela världen.
Om man inte håller på med intressanta privatprojekt eller har nån slags ultra-über-custom-setup som tar flera veckor att trimma in, så finns det väl ingen anledning att låta bli?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kommer Windows 11 bli det sista Windowset™?

Microsoft menar att man aldrig sagt det, det var en enskild medarbetare som sa det när han syftade på WaaS.
Det blir ju ändå en gratis uppdatering, i princip hade man kunnat gjort samma grej utan att döpa det till Windows 11 utan bara släppt det som en "major feature upgrade".
Sen fanns mycket av förändringarna redan i Windows Core/OneCore eller vad man nu kallade det, men man har istället lyft över dom till Windows 11 (10).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >