Permalänk
Medlem

Dålig ping och hög jitter

Tjena, nu är det så här att jag har ostabilt internet och det är fiber vi pratar om. Det spelar ingen roll om jag kopplar direkt in i väggen eller in i router för jag får samma resultat. På dagen brukar jag ligga på runt 250 i ping till Frankfurt och runt 20-30 i jitter ( kommer inte riktigt ihåg) och nu på kvällen ligger jag på stabila 131. Hastighterna varierar som bara den i upp och ned, ibland ligger jag på runt 30 ner och 190 upp och nu ligger jag på länk och pingen

Själv tycker jag detta är uruselt eftersom pingen är hög och mycket störningar som gör att man måste buffra väldigt länge på Netflix tillexempel. Det enda jag vet som skulle kunna skapa detta är ett byggarbete utanför men eftersom det inte står något på Allteles hemsida om detta så börjar man undra. Vet att hastigheten går ner ju fler som använder internet men detta kan ju inte stämma? Det är ju ändå fiber och jag är lovat 100/100 och jag betalar därefter. Någon som har erfarenhet med Alltele? Kan man få billigare månadskostnad så länge de inte fixat det? Jag stör mig inte så mycket på hastigheten och pingen eftersom jag inte spelar så mycket, men jag betalar och får inte det jag är lovad.

// Hannes

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Ring bredbandets support, du borde ju ha bättre hastighet

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_david_90:

Ring bredbandets support, du borde ju ha bättre hastighet

Innan jag ringer så vill jag ha åsikter om det är normalt vid hög belastning på fibernätet eller annat.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet med Alltele angående ping osv? Jag hade Comhem innan och de brydde sig inte ett dugg att man hade 200 i ping så länge man hade inom de man var lovad i hastighet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Gör som så att tankar hem pingplotter free så kör den i nån timme eller 2. Lägg upp de sen här så kan vi kika.

Permalänk
Medlem

- Testa med flera datorer (minst en till) direkt i väggen (stäng av wifi medans, så att du är säker på att den går via ethernetporten och inte via trådlösa).

- Pinga något vettigare än en server i Frankfurt, typ din ISP's DNS-server, eller gateway.

Återkom med resultat.
Har du fiber in i lägenheten/huset? Eller sitter det bara ett ethernetuttag på väggen?

/Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Någon som har erfarenhet med Alltele angående ping osv? Jag hade Comhem innan och de brydde sig inte ett dugg att man hade 200 i ping så länge man hade inom de man var lovad i hastighet.

Alltele har bra ping ungefär 4-5ms när jag mäter med speedtest (servern ligger 20 mil ifrån) 0% jitter

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

- Testa med flera datorer (minst en till) direkt i väggen (stäng av wifi medans, så att du är säker på att den går via ethernetporten och inte via trådlösa).

- Pinga något vettigare än en server i Frankfurt, typ din ISP's DNS-server, eller gateway.

Återkom med resultat.
Har du fiber in i lägenheten/huset? Eller sitter det bara ett ethernetuttag på väggen?

/Gorian

Fråga 1: Provat att koppla rakt in i väggen med min dator. Ingen skillnad
fråga 2: Pingade Malmö,Stockholm, Sundvall, Göteborg. Pingen varier såklart med har fortfarande packet loss och hög jitter.
fråga 3: Fiberkabel går in i ett skåp och sen tp-kabel upp.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartsim:

Gör som så att tankar hem pingplotter free så kör den i nån timme eller 2. Lägg upp de sen här så kan vi kika.

Kör just nu mot Google. Återkommer med resultat om ca 1 timma.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

(...) fråga 3: Fiberkabel går in i ett skåp och sen tp-kabel upp.

Har du testat att starta om fiberkonverteraren i skåpet?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har du testat att starta om fiberkonverteraren i skåpet?

Jag har ej åtkomst till skåpet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/F4Br5zs

Så här ser det ut med Pingplotter efter några timmar.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Inaktiv

Något är fel. Ring support.

Permalänk
Medlem

Nja inte nödvändigtvis att något är fel, första hoppet är gw. Dessvärre känner jag inte till all tele så pass men vanligtvis brukar en ISP via TACACS eller RADIUS döpa sina switchar till tex aaccess,distribution eller Core Detta kan vara en typ av utrustning vars pkt loss är bara ICMP som släpper. Men skicka in den till deras support så kan de bäst svara i den frågan.