AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Under en presskonferens på CES 2014 visar AMD de första prestandasiffrorna för gränssnittet Mantle, där upp till 45 procent högre prestanda utlovas gentemot DirectX i Battlefield 4.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snabbare och mer prestanda.
Men vad blir det i fps på en dator anpassad för att spela BF4..?

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut. Tur jag köpte ett R9 290 då istället för ett GTX 780

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se prestandaboosten på flera GPUer, hoppas verkligen att high-end segmentet får en rejäl boost med.

Permalänk
Medlem

Upp till bevis

Permalänk
Medlem

45% mer microstutter med andra ord?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Bra där, plockar upp mitt R9 290 Windorce 3x idag.

Dags att klocka upp besten.

Permalänk
Medlem

"You had my curiosity but now you have my attention!"

Jag räknar inte med prestandaökningar av den där klassen men allt är ju välkommet. Störst skillnad blir det väl i mellan- och lågsegmenten kan jag tänka mig. Oavsett vilket så ska det bli väldigt intressant att se hur Mantle påverkar industrin. Att överge DirectX vore väl ändå på tiden!

Permalänk
Medlem

De siffrorna tar jag med en nypa salt, men det återstår att se

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det kan prestera vid oberoende tester.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Permalänk
Medlem

Coolt, kan ju hoppas att MS får lite eld i baken och optimerar DX? eller varför är det så svårt att få ut bra prestanda igentligen mot DX? eller är det inte det? )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Njaa. Vi får väl se om det är fantasi siffror amd visar.

Permalänk
Medlem

Om detta fungerar lika bra i praktiken som det verkar göra i teorin så kan vi alla säga adjö till nVidia.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Står ju inte ens att det är FPS man snackar om... 45% faster than directx kan ju vara att det är lägre CPU användning lika gärna.
Med det sagt så är jag peppad på Mantle just för att det verkar som att det skalar väldigt bra med antalet kärnor på CPUn och att det kanske får lite eld i baken på Microsoft som verkar ha glömt bort gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Konsolspel kodas redan direkt mot hårdvaran och optimeras hårt till just denna.

En anledning till att konsollerna kan leverera hygglig prestanda och grafik trots oftast på pappret svagare prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Mantle är inget som behövs på PS4 då utvecklarna redan har full access till hårdvaran. Däremot det utvecklarna har sagt som har jobbat med Mantle är att Mantel koden är väldigt lik koden för just PS4 så portningen från PS4 till PC med Mantle ska vara relativt enkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att detta bara är vad dom vågar lova officiellt. Sanningen är väldigt mycket bättre (kan jag säga som har sett dem tekniska presentationerna och förstår vad det är som gör det mycket bättre). Ni som gör detta till ett AMD vs Nvidia bråk förstår nog inte innebörden av Mantle, det är väldigt revolutionerande och fixar tusentals problem som vi har fått för att vi bara byggt på 90talets teknologi och inte vågat bygga nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

45% mer microstutter med andra ord?

Redan är det fanboy-trams i tråden.

Skrivet av Azodan:

Står ju inte ens att det är FPS man snackar om... 45% faster than directx kan ju vara att det är lägre CPU användning lika gärna.
Med det sagt så är jag peppad på Mantle just för att det verkar som att det skalar väldigt bra med antalet kärnor på CPUn och att det kanske får lite eld i baken på Microsoft som verkar ha glömt bort gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det var ju 375% så hög FPS med A8-7600, så CPU-prestandan är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

45% mer microstutter med andra ord?

Och här kommer de obligatoriska arga fanboysen...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dentoid:

45% mer microstutter med andra ord?

Kul! Tur att de har fixat det från 7000-serien! Jag har aldrig märkt av något micro stutter med ett, två eller tre kort. Och jag har spelat rätt mycket Anno 2070. Så de måste ha löst det! Värt att nämna är att jag har stängt av frame pacing då det gav rätt mycket negativa effekter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Förstår inte varför Nvidia fanboysen måste göra sig arga över Mantle? Som jag förstår det är Mantle till skillnad från Gsync även fungerande med Nvidia graffekort så AMD låser inte sina teknologier som Nvidia gör.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

45% mer microstutter med andra ord?

The butthurt is strong in this one.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det har aldrig känts så rätt att använda AMD istället för Nvidia i burken

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Förstår inte varför Nvidia fanboysen måste göra sig arga över Mantle? Som jag förstår det är Mantle till skillnad från Gsync även fungerande med Nvidia graffekort så AMD låser inte sina teknologier som Nvidia gör.

Jag har Nvidia grafikkort idag men är väldigt intresserad av Mantle ändå. Är för öppna standarder och konkurrens, men samtidigt också intresserad av nya tekniker som för utvecklingen framåt även om de är låsta som G-Sync.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut

Synd bara att det står att sliden är Confidential under embargo until January 14 08:00 AM EST

Så då vet vi iaf vilket klockslag vi kan förvänta oss de första recensionerna

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Förstår inte varför Nvidia fanboysen måste göra sig arga över Mantle? Som jag förstår det är Mantle till skillnad från Gsync även fungerande med Nvidia graffekort så AMD låser inte sina teknologier som Nvidia gör.

Skrivet av Buio:

Jag har Nvidia grafikkort idag men är väldigt intresserad av Mantle ändå. Är för öppna standarder och konkurrens, men samtidigt också intresserad av nya tekniker som för utvecklingen framåt även om de är låsta som G-Sync.

Kan ju meddela att AMD annonserade FreeSYNC idag som ska funka som något sämre GSync alternativ.

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ska bli intressant att se vad det kan prestera vid oberoende tester.

Oxide Games benchmarkdemo Starswarm ska släppas i januari enligt Brad Wardell (som är en av grundarna i Oxide).
http://forums.elementalgame.com/451041/page/1/#3430480

Citat:

BTW, Star Swarm (the benchmark) is going to go up on Steam this month so all this admitted hyping I'm doing is something you will be able to verify first hand in a few weeks.

Då får man väl ha i åtanke att den benchmarken är rätt optimal för Mantle, då det handlar om massivt antal enheter med hög CPU-belastning och en ny spelmotor som skalar extremt bra med flera CPU-cores.

Permalänk
Medlem

Tyvärr säger inte siffrorna någonting, man får vänta och se hur det blir helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hoppas mantle är så bra som dom "lovar" och att det kan ersätta directx så vi får något fint till linux

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |