Går du på rättegångar för underhållning?

Permalänk
Medlem

Går du på rättegångar för underhållning?

Är det bara jag som brukar gå på rättegångar som åhörare när jag ibland inte har den blekaste aning om vem det är eller vad som riktigt hänt. Det är grymt underhållande och väldigt intressant ibland! Var ett tag sedan jag tittade på en fall nu, det känns nästan elakt att gå på en igen bara för underhållning.

Är det fel att gå på tex fall om misshandel eller narkotika brott för att man finner det underhållande och intressant?

Permalänk

Nej jag går inte på rättegångar som inte på något sätt angår mig, sedan kan man som TPB rättegången bli inbjuden att lyssna och då gör jag såklart det. Sedan har jag i efterhand läst domar för att bättre bilda min uppfattning om hur rättsväsendet fungerar, men vilka de aktuella personerna är skit jag fullständigt i.

Nu är jag dåligt insatt i vilka rättegångar som är öppna, men handlar det om droger, misshandel etc, där jag själv inte har något med detta att göra. Så blir nog inte personen glad av att jag går dit och den kan göra något tillbaka.

Jag känner dock några rättegångar då pöbeln har stått utanför och tröstat de dömda. (alltså pöbel var på deras sida, ena gången var faktisk inte så många år sedan (varg-relaterat))

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Robbaz:

Jag tycker det är härligt med känsloladdade ögonblick, eller när ett vittne kommer in och dess historia varierar lite med det som sagts förut. Men tänk vad en "pöbel" kan göra bakom stänga dörrar med.

Jag var otydlig pöbeln i de aktuella fallen stod utanför domstolen och väntade, dörrarna var alltså stängda. Nu var i o.f.s. pöbeln dessutom på de åtalades sida, även det ena som handlade om ett mord. (eftersom den mördade kom långt ifrån, så blev det lite Bjästa av det hela, om ni minns flickan och våldtäkten där uppe)

Nå jag tycker självklart att man ska få gå på de rättegångar som är öppna, men jag passar mig att gå på fel. Speciellt sådana som där de misstänkta enkelt skulle kunna leta upp mig efteråt. Så gör det på egen risk och inte dra till sig uppmärksamhet, så är det ofarligt. Jag känner dock till personer som begår diverse handlingar, skulle jag gå på en av deras rättegångar, så skulle de undra va fan angår det mig? Sedan skulle de ta reda på det om något år eller så..

Är det personer som jag inte alls känner, ja då kommer de inte ens komma ihåg vem jag är och inte lika enkelt vet att är en part som detta inte berör. (jag skulle kunna vara en anhörig, kusin eller något till någon)

*edit*
Jag vet inte hur det är idag. Men om jag har missbrukat en drog, så är det en sak mellan mig och rättsväsendet. (om ens det) Iaf kommer annat folk dit för stan för att lyssna, ja då kränker de min integritet utav bara f-n... Nu tar jag i o.f.s. inga droger så det var ett exempel. (missbrukar dock kolhydrater (sockerberoende) )
Nu är jag en lugn person, men jag misstänker att andra kan bli arga för denna kränkning.
Så det jag säger är vill man gå på sådana rättegångar då den åtalade enkelt kan spåra upp en, javisst gör det på egen risk.

*edit2*
Så jag kycklingen skulle aldrig våga gå på en rättegång i stan, däremot i sthlm skulle jag tänka mig. (lycka till för dem att spåra upp mig)

Tar vi civilrätt och t.ex. familjerätt som inte alls är något våld inblandat i (då är det ej länge civilrätt) och så går jag på en där de anhöriga vet vem jag är, så blir det egen en rejäl ilska om vad jag har med detta att göra. (som kan vara extremt mycket värre än de mellan partnerna i civilrätten).
Men som sagt, om de åtalade inte ens känner en så är det ofarligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det låter tämligen smått sjukligt och osmakligt. Nej, de allra flesta rättegångar är för mig helt ointressant att titta på. Över huvud taget så har jag svårt att bli så upphetsad över brott.

Som bud_bundy säger så finns det integritetsproblem med öppna rättegångar: samtidigt som de såklart är oerhört viktiga för demokratin.

Det gäller speciellt när det gäller rättegångar som har en tendens att röra upp känslor från utomstående. Pöbelvälde av alla slag är enormt problematiskt och måste motarbetas på alla sätt: rättvisa ska skipas enligt de regler som finns, utan känslor. Om rättegångar skulle bli till mer av en show (likt i USA, vars rättegångs-tv-sändningar enligt mig är oerhört osmakliga) så hade det skadat rättsamhället i stort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har alldrig ens funderat på att gå på en... Viste inte äns att man kunde

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Det är inte underhållning om det inte slutar med stegling eller åtminstone hängning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Det är inte underhållning om det inte slutar med stegling eller åtminstone hängning.

Inte ens det, utan man personligen måste minst "stegla" och brottet ska vara fildelning eller liknande.

Jag håller med Random-person i allt vad han skriver. Det är smått sjukligt och osmakligt. Liksom det är troligen personens största trauma, hela hans/hennes framtid kan påverkas rejält av detta. Och så ska man sitta där med chipspåsen eller liknande. (kanske ej ordgrant)

Så jag skulle aldrig riktigt göra det av denna anledningen. Dock så gillar jag filmer där detta finns (bara amerikanska, ty roligare domstol att se på) Men där är det skådespelare. "FBI-files" är också intressant, men där får personerna livstids fängelse.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Så jag är en verkligen en väldigt sjuk och skadeglad person kanske?

Har någon här varit åhörare någon gång? Första gången för mig var typ 3 år sedan när hela min klass satt på någons stackars rättegång. Har hänt då och då att man inte haft något bättre för sig.

Sjuk och sjuk, människan är nyfiken av sig av sin natur. Det är just detta en av de främsta egenskaperna till att vi har utvecklas som vi har gjort. De flesta djur är också väldigt nyfikna, ställ upp en stege på ett tag och vänta 5 minuter och du har några katter där uppe. (iaf i mina hemtrakter) Annars visar filmen Animals Are Beautiful People, några komiska exempel på just djurs nyfikenhet.
Nå när man sitter på ett forum och man har ett rykte/status att värna (sitt användare), så inte tusan är man en person som lägger sig i andras privatliv.

Så jag skulle snarare säga att den människan som inte är så nyfiken är sjuk, men det handlar om att vara nyfiken på rätt sätt. Stå och glo i fönstret när ett par har sex kan vara intressant (iaf vissa par som jessica Alba och vem hon nu hänger med), men jag tror inte hon skulle bli vidare glad. Detsamma med rättegång, är det något allvarligt så vill de ha så få inblandade personer som möjligt. Men det behöver inte alls vara något allvarligt, bara en sådan sak som att man har kört lite för fort, vill man inte ha nyfikna personer som ska gotta sig åt.

Angående skolan så har jag också hört att vissa kunde få göra det, nu gick jag dock gymnasiet i en liten stad. Juridikstudenter är dock en skillnad då dessa praktisk måste ha praktisk erfarenhet, det är som jag för en 20år sedan opererade blindtarmen. Då kom det en ung blondin i läkarrock som var läkarstudent som ville köra upp några fingrar i min bak om jag minns rätt, för att testa och se något. (som läkaren också hade gjort). Åskådare som bara ville se på, skulle dock inte få göra detsamma. hehe

*edit*
Jag har forskat (självstuderat) lite om några specifika gamla brott och då även sett hur folk i byggden betedde sig och detta var mycket intressant. Några individer stod för att de var nyfikna, men de flesta utåt var inte alls det, men så fort någon kom med ett papper från tingsrätten så blev de som galna. På samma sätt som när taxeringskalendern kom till byn, nästan ingen utåt sett såg i den. Men i princip alla var och hälsade på någon som hade lånat den. (det var innan denna gick att låna på bibblan)

*edit2*
Det är bara att fundera själv på hur man skulle känna av att folk göttar sig i något som kanske är ens största trauma. Handlar det om något som man anser är ett "politisk brott", så kanske man vill att folk ska få höra det för att man anser att man bedriver en "politisk kamp". Däremot allt annat, hur milt det än är. Jag själv vill inte ens att andra ska få reda på om jag har fått en parkeringsbot.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Så kul var det inte att sitta där framme, sitter man där så kommer man att bli dömd.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Nej jag har aldrig varit på en rättegång men det kan nog vara intressant och allmänbildande. Däremot har jag svårt att se det som underhållande, såvida det inte är någon man verkligen tycker illa om som blir dömd så det ryker om det... Skadeglädjen är den enda sanna glädjen sägs det.

Egentligen borde man nog gå och se någon rättegång, ungefär lika mycket som man borde gå och lyssna på kommunfullmäktigedebatten eller besöka en riksdagsdebatt...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det förut, nu har mitt nuvarande yrke gjort att jag måste gå på rättegång ca 1 gång i månaden som antingen målsägande eller vittne. Så det har tappat sin charm.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Så kul var det inte att sitta där framme, sitter man där så kommer man att bli dömd.

+1

Fast första parkett gör ju att man får bäst insyn. Är lite av ett övervägande det där.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kul och kul, man lär sig hur rättsamhället fungerar. Det kan vara nyttigt att sitta med och få höra vad som händer. Särskilt om man kan räkna in det som övertidsersättning

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Nej inte för underhållning och har faktiskt bara varit på en rättegång (som åhörare). Det var med hela skolklassen. Den yngre mannen (som blev dömd) hade om jag minns rätt slagit sönder lite på en annans bil när han var full. Han måste ha skämts rejält när det kommer en hel skolklass och ska lyssna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Varit på en rättegång för många år sen när jag gick på folkhögskolan. Lite intressant, men ingenting jag skulle göra i underhållningssyfte.

Permalänk
Medlem

Nej fysatan, sätter mig aldrig i en rättssal igen. Var målsägande för ~1 år sen efter att ha blivit misshandlad.
Tyckte det var riktigt jobbigt att sitta där och berätta allting, speciellt inför massa folk som jag inte känner (en skolklass b.la. och såklart den åtalade).
Så jag skulle inte kunna sitta som åhörare i underhållningssyfte, eftersom jag vet hur det känns att sitta där själv

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag har varit på en rättegång en gång och det var med klassen. Måste vara ärlig och säga att det faktiskt var underhållande att sitta där och lyssna. Det var nån bulgarisk snubbe som hade smugglat kokain till Sverige. Han skyllde hela på att han inte visste att han hade kokain i fickan. Rätt så roligt att lyssna på hans bullshit. Men jaja... kommer knappast gå till en rättegång igen... bara en grej jag gjorde med klassen.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Skrivet av oobum:

Jag gjorde det förut, nu har mitt nuvarande yrke gjort att jag måste gå på rättegång ca 1 gång i månaden som antingen målsägande eller vittne. Så det har tappat sin charm.

Ordningsvakt eller polis?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Skrivet av Jobbbin:

Nej fysatan, sätter mig aldrig i en rättssal igen. Var målsägande för ~1 år sen efter att ha blivit misshandlad.
Tyckte det var riktigt jobbigt att sitta där och berätta allting, speciellt inför massa folk som jag inte känner (en skolklass b.la. och såklart den åtalade).
Så jag skulle inte kunna sitta som åhörare i underhållningssyfte, eftersom jag vet hur det känns att sitta där själv

Helt sjukt, speciellt om det var en lite grövre misshandel och sitta där inför en klass och berätta. Jag begriper inte ens varför vi har ord som integritet med i svenskan, när vi fullständigt kör över den så.

Jag googlade lite och hitta nu några rättegångar som man kunde gå på.
Sveriges Domstolar - Kommande rättegångar
Tar vi brottet grovt förtal som finns i listan, så blev jag väldigt nyfiken på vad för extremt som personen har sagt som kränkte en annan så. Det skulle vara roligt att få höra detta. hmm

Nå jag förstår principen med öppna rättsväsende och ser fördelar med att de kan bli granskade, att myndigheter får göra saker i det dolda är oftast inte bra. Jag ifrågasätter dock rätten att vem som helst ska få gå och lyssna på de brotten som jag hittade bland kommande rättegångar i länken ovanför.

Nå detta gör mig väldigt nyfiken hur det praktisk ligger till med detta och vad som krävs för att få sin rättegång som misstänkt, offer eller vittne att inte bli offentlig/öppen? Sedan hur det ligger till med folk som blir förbannade med att de tvingas sätta sig i skampålen och förnedras inför skolklasser et,c innan de ens har blivit dömda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Ordningsvakt eller polis?

Ordningsvakt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Som bud_bundy säger så finns det integritetsproblem med öppna rättegångar: samtidigt som de såklart är oerhört viktiga för demokratin.

Det gäller speciellt när det gäller rättegångar som har en tendens att röra upp känslor från utomstående. Pöbelvälde av alla slag är enormt problematiskt och måste motarbetas på alla sätt: rättvisa ska skipas enligt de regler som finns, utan känslor.

Öppna rättegångar är problematiska och måste motarbetas?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man kan gå på rättegångar. Jag har själv aldrig gjort det men skulle helt klart kunna tänka mig att göra det.

Inte bara för "underhållning" utan även givetvis för att se lite mer hur det fungerar i verkliga livet och inte bara ha den teoretiska advokatseriepåtv-uppfattningen som troligtvis de flesta har (inkl. mig själv, typ)

Jag hade kunnat tänka mig att gå på tex Mats Alms rättegångar. Hade nog varit intressant.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Ordningsvakt eller polis?

Väktare hamnar där relativt ofta också beroende på befattning förstås. Lite samma slags tankar som med ordningsvakten som hamnar där pga även han är oftast på plats vid ett brott före polisen. Polisen förebygger och förhindrar medans ordningsvakter skyddar ordningen och väktare bevakar objekt och därmed ökar risken att bli vittne/utsättas för brott och självklart även bränder och liknande. Därav är brandskydd livsviktigt för både ordningsvakten och väktaren som oftast är först på plats precis som vid brott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Väktare hamnar där relativt ofta också beroende på befattning förstås. Lite samma slags tankar som med ordningsvakten som hamnar där pga även han är oftast på plats vid ett brott före polisen. Polisen förebygger och förhindrar medans ordningsvakter skyddar ordningen och väktare bevakar objekt och därmed ökar risken att bli vittne/utsättas för brott och självklart även bränder och liknande. Därav är brandskydd livsviktigt för både ordningsvakten och väktaren som oftast är först på plats precis som vid brott.

Och det lustiga är, att den personen som nästan aldrig går på rättegångar. Det är skyddsvakten.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Det låter tämligen smått sjukligt och osmakligt. Nej, de allra flesta rättegångar är för mig helt ointressant att titta på. Över huvud taget så har jag svårt att bli så upphetsad över brott.

Som bud_bundy säger så finns det integritetsproblem med öppna rättegångar: samtidigt som de såklart är oerhört viktiga för demokratin.(...)

Håller med.:) Finns ingen anledning att gå på en rättegång bara för att det är "kul": jag tycker att personer som tycker att det är ok att "pröva på andra men inte sig själv" (i detta fallet att gå på rättegång men det kan vara andra saker som tex. att man vill dammsuga någons dator för att det är kul och se vad som händer moderkortet fast man oftast vet med sig att man inte skulle göra det på sin egen dator då risken för kortis är stor) är rätt så morbida personer. Tror de är 99:or och säkert en och annan emotion fattas både här och där...:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Boo:

Öppna rättegångar är problematiska och måste motarbetas?

I de fall då de äventyrar rättssäkerheten: ja? Jag är väl ganska tydlig i mitt inlägg att det finns både för- och nackdelar med transparens. Det går utmärkt att stödja både transparens och integritet, även om de till synes är inkompatibla med varandra.

Det man helst vill uppnå är öppna rättegångar men där pöbeln håller sig långt borta. Då får vi alla fördelar utan att det äventyrar rättssäkerheten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har gått på rättegångar ett flertal gånger under min relativt sett korta levnadstid, en gång för några månader sedan med skolan (läraren i retorik tyckte att det var ett passande sätt att inleda kapitlet om övertygande tal) och ett tjugotal gånger på grund av min mors arbete (åklagare). Det kan ofta vara intressant, men jag kan knappast påstå att jag finner det särskilt underhållande. Anledningen till att jag följde med var snarare att jag hade ett visst intresse av att efter gymnasiet studera juridik, men på det senaste året så har det intresset svalnat.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160