Noctua lanserar Home – fläktlösningar för hemmet

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar Home – fläktlösningar för hemmet

Den välkända fläktmakaren Noctua ämnar med produktserien Home hålla både dig och din övriga elektronik svalkad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väntat på skrivbordsfläkten sedan jag såg första prototypfotot för snart 100 år sedan, men ... den är en besvikelse på tre punkter:

  1. Varför ingen USB-strömmatning?

  2. Förbannat fult amatörgaragebygge till stativ

  3. Priset ... alltså, de måste ju skoja.

Jajja. Kanske får bli att köpa fläkt + fläkttrumman/huven/vaddennukallas och sedan fixa resten själv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

VARFÖR ÄR DE INTE BRUNA!?!?!?!?

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

VARFÖR ÄR DE INTE BRUNA!?!?!?!?

För att de för första gången någonsin haft vett när de valt initial färg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Priset var ju inte lite Mossigt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av backfeed:

Har väntat på skrivbordsfläkten sedan jag såg första prototypfotot för snart 100 år sedan, men ... den är en besvikelse på tre punkter:

  1. Varför ingen USB-strömmatning?

  2. Förbannat fult amatörgaragebygge till stativ

  3. Priset ... alltså, de måste ju skoja.

Jajja. Kanske får bli att köpa fläkt + fläkttrumman/huven/vaddennukallas och sedan fixa resten själv.

Min teori är för att deras vanliga fläktar går på 12v. Då är det lättare med att ha en kontroller som drivs genom en väggadapter. Noctua har ju också 5V-versioner av A12x25 som går att driva direkt via en USB port. Om jag inte är helt ute på hojen är det väl absolut vanligast att en USB-port levererar just 5V.

Skrivet av baselica:

VARFÖR ÄR DE INTE BRUNA!?!?!?!?

Ska fråga om det nästa gång vi träffar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Min teori är för att deras vanliga fläktar går på 12v. Då är det lättare med att ha en kontroller som drivs genom en väggadapter. Noctua har ju också 5V-versioner av A12x25 som går att driva direkt via en USB port. Om jag inte är helt ute på hojen är det väl absolut vanligast att en USB-port levererar just 5V.

Jepp, men för det priset borde det som minst följa med en adapterlösning för att kunna driva med ström från usb-port.

Och ja, defaultspänningen på usb är 5V.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En vanlig 120mm fläkt som kommer med en tratt och bordsstativ som du betalar typ 1000:- extra för.
För dessa pengarna skulle jag hellre köpa premium-fläktar från exv. vornado.

De verkar ha missat den viktigaste funktionen i en bordsfläkt, dvs. att fläkten -roterar-. Ingen vill sitta i konstant drag.

Permalänk
Medlem

Men vad fan? Vad har hänt med den ikoniska färgen? Det där ser ut som vilken Svennefläkt som helst ju.

Noctua har verkligen gått ner sig sedan de sålde ut sig till misogynisten Linus. Men den skruvmejseln fick tydligen mer kärlek än de här fläktarna. Patetiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

En vanlig 120mm fläkt som kommer med en tratt och bordsstativ som du betalar typ 1000:- extra för.
För dessa pengarna skulle jag hellre köpa premium-fläktar från exv. vornado.

De verkar ha missat den viktigaste funktionen i en bordsfläkt, dvs. att fläkten -roterar-. Ingen vill sitta i konstant drag.

En Noctua fläkt kostar mer än 160kr för bara en fläkt utan något mer.

Men...
Jag håller med om att det är för dyrt.
Hade kittet kostat 495kr så hade det väl typ varit vad man kan förvänta sig.

Det här kittet verkar ha ganska hög "Noctua fanboy skatt".

Permalänk
Snusfri

Såg intressant ut tills jag såg priset.
Tack men nej tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av aaaaaaaaaa:

En vanlig 120mm fläkt som kommer med en tratt och bordsstativ som du betalar typ 1000:- extra för.
För dessa pengarna skulle jag hellre köpa premium-fläktar från exv. vornado.

De verkar ha missat den viktigaste funktionen i en bordsfläkt, dvs. att fläkten -roterar-. Ingen vill sitta i konstant drag.

Det kan man såklart tycka. Värt att tänka på med Noctua är att de när de designar en produkt tar de väldigt god tid på sig för att den ska leva upp till kraven de själva ställer på att den ska vara precis som de vill. De verkar ha väldigt lite utrymme för "tillräckligt bra" utan gör hellre om proceduren för att få till det som de tänkt sig. Hade de behövt designa tratten för minimalt luftläckage? Hade de behövt forma den på det viset som den är för att nå optimal prestanda? Hade de behövt ta otaliga år på sig för att släppa en uppföljare till NH-D15? Nej förmodligen inte. Men devisen "är något värt att göra är det värt att göra ordentligt" verkar vara det som gäller.

I slutändan blir det ofta dyra produkter, det är förmodligen inte heller för alla. Men för de som tycker om deras filosofi och produkter är det nog ett kul köp.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju skriva ut en egen brun om ni vill :3
https://www.printables.com/model/887071-nv-aa1-12-airflow-amp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett riktigt hemmabygge, som dessutom saknar alla normala skrivbordsfläkts funktioner. Kanske om det kostade 200:- men även då tveksamt..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Testpilot

För priset Noctua tar är det inte ens ett alternativ, speciellt givet hur B den ser ut och vilka funktioner som erbjuds.

En bordsfläkt från Rusta har åtminstone förmågan att rotera också.. Det är en fläkt, inte en jet motor, förstår inte varför det tagit dem sådan tid att släppa detta eller varför den kostar som den gör.

Neh;
Valfri 5V-fläkt för en hundralapp, skarva om till USB-kontakt och sedan (3D)skriva ut tratten till ett självkostnadspris om 25kr blir vägen att gå istället — om jag nu skulle vela ha just en datorfläkt på skrivbordet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För priset Noctua tar är det inte ens ett alternativ.

En bordsfläkt från Rusta har åtminstone förmågan att rotera också, till en 1/6 av priset.. Det är en fläkt, inte en jet motor, förstår inte varför det tagit dem sådan tid att släppa detta eller varför den kostar som den gör.

Neh;
Valfri 5V-fläkt för en hundralapp, skarva om till USB-kontakt och sedan skriva ut tratten till ett självkostnadspris om 25kr blir vägen att gå istället — om jag nu skulle vela ha just en datorfläkt på skrivbordet.

Förstår inte alls hur man kan sälja en bordsfläkt som inte roterar. Använder folk fläktar där de sitter i draget konstant?

Permalänk
Medlem

Hade de haft Noctuas signaturfärger kanske det hade varit värt pengarna Själv köpte jag en USB-driven fläkt likt de som ligger på mediaspelaren, fast med gummifötter för att kyla Unifiswitch och när jag Magsafeladdar telefonen för ett par hundra, kyler jäkligt bra och är lagom tyst på lägsta varvtalet (och det räcker), ska nog köpa en till för att fläkta mig själv framför datorn när det är som varmast..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har skrivit ut en kopia av tratten med hållare, och kör med en noctuafläkt. Kan köra den helt ljudlöst och få lika bra blås som en "vanlig" bordsfläkt. Bryr man sig om ljudnivå kan detta definitivt vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte alls hur man kan sälja en bordsfläkt som inte roterar. Använder folk fläktar där de sitter i draget konstant?

Ja? Varför slösa bort 3/4 av tiden på att blåsa på mina möbler? Blir det för mycket så sänker man väl hastigheten på fläkten ist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte alls hur man kan sälja en bordsfläkt som inte roterar. Använder folk fläktar där de sitter i draget konstant?

Ja, det gör "vi" 😐

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad fan? Vad har hänt med den ikoniska färgen? Det där ser ut som vilken Svennefläkt som helst ju.

Noctua har verkligen gått ner sig sedan de sålde ut sig till misogynisten Linus. Men den skruvmejseln fick tydligen mer kärlek än de här fläktarna. Patetiskt.

Vad?

Du menar Linus Tech Tips Linus ?

Deras LTT Store säljer bl.a. skruvmejslar, ja.
Deras Vanliga skruvmejsel finns i färgerna
All Black
Black and Orange
Retro

De har även
LTT Screwdriver - Noctua Edition
Finns i färgerna
Brown
Beige

De har även tänkt att sälja en LTT Precision Screwdriver,
men verkar som att den inte går att beställa ännu.

De har även T-shirtar och annan merch

Deras vanliga skruvmejsel kom först fanns i färgerna enbart svart eller svart och orange fanns före Noctua edition.

Uppenbarligen har de något samarbete eftersom de har tillstånd att sälja en som heter Noctua Edition.
Men som sagt hade de den vanliga utgåvan tidigare och åtminstone vad jag vet har inte Notcua varit inblandad i utvecklingen av den.

Jag vet inte, det låter som att du är arg bara för att vara arg.
Som att du först är arg och sen letar efter en ursäkt.

Hur är det "sålde ut sig" av Noctua att de tillåter LTT Store att sälja en brun skruvmejsel?

Det låter som du drar på väldigt höga växlar.

Vad har Noctuas Airflow Amplifier med att göra att LTT store säljer skruvmejslar, ryggsäckar, t-shirts, mm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Hade de haft Noctuas signaturfärger kanske det hade varit värt pengarna Själv köpte jag en USB-driven fläkt likt de som ligger på mediaspelaren, fast med gummifötter för att kyla Unifiswitch och när jag Magsafeladdar telefonen för ett par hundra, kyler jäkligt bra och är lagom tyst på lägsta varvtalet (och det räcker), ska nog köpa en till för att fläkta mig själv framför datorn när det är som varmast..
<Uppladdad bildlänk>

Vad kostade den?
Var köpte du den?
Har du en länk ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad?

Du menar Linus Tech Tips Linus ?

Deras LTT Store säljer bl.a. skruvmejslar, ja.
Deras Vanliga skruvmejsel finns i färgerna
All Black
Black and Orange
Retro

De har även
LTT Screwdriver - Noctua Edition
Finns i färgerna
Brown
Beige

De har även tänkt att sälja en LTT Precision Screwdriver,
men verkar som att den inte går att beställa ännu.

De har även T-shirtar och annan merch

Deras vanliga skruvmejsel kom först fanns i färgerna enbart svart eller svart och orange fanns före Noctua edition.

Uppenbarligen har de något samarbete eftersom de har tillstånd att sälja en som heter Noctua Edition.
Men som sagt hade de den vanliga utgåvan tidigare och åtminstone vad jag vet har inte Notcua varit inblandad i utvecklingen av den.

Jag vet inte, det låter som att du är arg bara för att vara arg.
Som att du först är arg och sen letar efter en ursäkt.

Hur är det "sålde ut sig" av Noctua att de tillåter LTT Store att sälja en brun skruvmejsel?

Det låter som du drar på väldigt höga växlar.

Vad har Noctuas Airflow Amplifier med att göra att LTT store säljer skruvmejslar, ryggsäckar, t-shirts, mm ?

Kan man undra. Vet de har en bra relation för LTT har sålt Noctua fläktar (kommer inte ihåg specifik modell, men någon av industrial modellerna då de var svarta) med LTTs orangea gummikanter. Detta har jag för mig var innan noctua släppte chromax serien som just var svart med färgade kanter. Så inte förvånad noctua tillät dem göra en i deras färgschema och tror inte noctua hade mer input än att färgerna ska matcha tillräckligt bra till deras fläktar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Musikälskare

Galna priser

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Innovate or Die.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad?

Du menar Linus Tech Tips Linus ?

Deras LTT Store säljer bl.a. skruvmejslar, ja.
Deras Vanliga skruvmejsel finns i färgerna
All Black
Black and Orange
Retro

De har även
LTT Screwdriver - Noctua Edition
Finns i färgerna
Brown
Beige

De har även tänkt att sälja en LTT Precision Screwdriver,
men verkar som att den inte går att beställa ännu.

De har även T-shirtar och annan merch

Deras vanliga skruvmejsel kom först fanns i färgerna enbart svart eller svart och orange fanns före Noctua edition.

Uppenbarligen har de något samarbete eftersom de har tillstånd att sälja en som heter Noctua Edition.
Men som sagt hade de den vanliga utgåvan tidigare och åtminstone vad jag vet har inte Notcua varit inblandad i utvecklingen av den.

Jag vet inte, det låter som att du är arg bara för att vara arg.
Som att du först är arg och sen letar efter en ursäkt.

Hur är det "sålde ut sig" av Noctua att de tillåter LTT Store att sälja en brun skruvmejsel?

Det låter som du drar på väldigt höga växlar.

Vad har Noctuas Airflow Amplifier med att göra att LTT store säljer skruvmejslar, ryggsäckar, t-shirts, mm ?

"Noctua säljer gärna rättigheterna till sin ikoniska färg till misogynisten Linus Sebastian men vill inte ha den på sitt eget bordsfläktskit."

Blev det tydligare så? Resten av ditt inlägg blir extremt konstigt då det verkar gå i polemik mot saker jag aldrig antytt... Så vem är det som drar på höga (stora?) växlar egentligen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Svennefläkt.

Så du tänker att fläktar är från sverige??? *face palms*

"Sätt den på fläkten.... Sa han.." pratar om en rattmuff. -Robert Gustafsson

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla skämt. Betalar man över tusen spänn för detta har man gott om pengar eller lite förstånd. LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så du tänker att fläktar är från sverige??? *face palms*

Nej. Hade lika gärna kunnat skriva "Volvofläkt", "Mellanmjölksfläkt" etc etc... Det jag syftar på är alltså någonting tråkigt och alldagligt som inte är det minsta spännande.

Alla vet väl att fläktar kommer från Cypern. Det hörs ju på namnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Håller med om att dom är lite dyra, men som vanligt verkar många tro att företag ska sälja till produktionskostnaden. Det finns ett helt team bakom varje produkt med R&D, PR osv som ska få lön av varje produkt.
Drf kina-kopior kostar vad dom kostar och borde stoppas vid EUs gräns....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X