Ownit nätverk går delvis ner någon minut

Permalänk
Medlem

Ownit nätverk går delvis ner någon minut

Hej det är så att jag har haft problem med mitt nätverk sedan den 18/4. Det råkar även vara den dagen Ownit gjorde ett planerat avbrott på nätet i malmö. Det som händer är att internet försvinner delvis spelar man eller är i ett facetime samtal så fungerar det men man kan inte komma in på någon hemsida. Det är så här i cirka 5-10 minuter ungefär var 3-4 timme. Det intressanta är att jag har 2 ip addreser tilldelade av ownit på 2 olika portar på mediakonverteren en som går direkt till min dator sen en annan som går till en router. Det sker exat samma sak på båda ip addreserna så samma fenomen på allt som är kopplat till min router som på min dator som är kopplad direkt till mediakonverteraren. Har pratar med ownit support och har förklarat hur det ligger till men fick bara som svar att jag skulle försöka fabriksåterställa min mediakonverterare vilket jag gjort och testat men det gjorde ingen skillnad. Kan även skriva att när detta fenomenet sker under dom minuterna så blir nätverkssymbolen röd på mediakonvertern. Så det verkar som den tappar internet delvis eftersom man inte kan komma in på någon hemsida men jag tappar inte internet anslutningen i spel eller facetime te.x. Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
  1. Kör t.ex. pingplotter tills det här inträffar och se om du får packet loss när det sker. Om du får packet loss känns det sannolikt att mediakonverteraren tappar uppkopplingen. Får du inte det så är det kanske problem med DNS.

  2. Är det senare prova att göra DNS-uppslag när detta sker.

  3. Ta kontakt med Ownit igen och förklara allting. Hur ofta det sker, symptomen med mediakonverteraren o.s.v. Och beroende på vad du kom fram till i föregående steg, påpeka detta!

Kontakta dem gärna skriftligt om du har möjlighet, det är bra att ha det dokumenterat. Och var saklig och så detaljerad som möjligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det luktar CG-NAT-burk som får slut på portar. Typiskt fel när gamla uppkopplingar fortsätter att fungera men det inte går att etablera nya uppkopplingar.

Kolla om du har CG-NAT-adresser på WAN-sidan av din router och/eller på din dator. Nej, "what is my IP" eller liknande fungerar inte, du behöver kolla faktiskt tilldelad IP-adress.

Om det är ett problem med NAT så kan du säkerligen provocera fram problemet genom att på ett eller annat sätt starta många uppkopplingar utåt. Normalt ska man kunna närma sig 65535-1024 uppkopplingar innan det tar stopp, ifall man har ett helt IP själv. Många routrar begränsar mer än så eftersom de har begränsat med minne och processorkapacitet för att hålla igång NAT:ade uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Ownit kör inte med CG-NAT, enligt dem själva. Men de kanske har börjat smyga in det, de också...

https://www.ownit.se/en/kundservice/guider/abonnemang/informa...

Skrivet av KAD:

Det luktar CG-NAT-burk som får slut på portar. Typiskt fel när gamla uppkopplingar fortsätter att fungera men det inte går att etablera nya uppkopplingar.

Kolla om du har CG-NAT-adresser på WAN-sidan av din router och/eller på din dator. Nej, "what is my IP" eller liknande fungerar inte, du behöver kolla faktiskt tilldelad IP-adress.

Om det är ett problem med NAT så kan du säkerligen provocera fram problemet genom att på ett eller annat sätt starta många uppkopplingar utåt. Normalt ska man kunna närma sig 65535-1024 uppkopplingar innan det tar stopp, ifall man har ett helt IP själv. Många routrar begränsar mer än så eftersom de har begränsat med minne och processorkapacitet för att hålla igång NAT:ade uppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Pratade med ownit idag igen blev inte helt klok på vad dom menar. Men dom sa att dom var medvetna om problemet och arbetade på en lösning och att dom hade ändrat något nu på morgonen för att försöka fixa det men visste inte om det skulle lösa det. Dom snakade något om att dom hade gjort något jobb i vår fiberförning den 18/4 tydligen och att portarna inte räckte till men att om det dom gjort inte hjälpt så ska dom åtgärda det till imorgon eller övermorgon. Har blivit lite bättre nu för nu går det inte ner men blir bara jätte långsamt under dom 5-10 minuterna.