Permalänk
Medlem

Shogun (2024)

En remake av 80-talsserien som bygger på romanen av James Clavell om engelsmannen John Blackthorne's öden och äventyr i det gamla Japan.
https://www.imdb.com/title/tt2788316

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Originalet är helt fantastiskt. Vad tänker man sig kunna vinna med en nyfilmatisering?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Originalet är helt fantastiskt. Vad tänker man sig kunna vinna med en nyfilmatisering?

Man kanske bara tycker att det är dags? Det är i alla fall 43 år sedan sist, många remakes kommer efter kortare tid än så...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Engelskt tal kändes B. Spelas den in så?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

En ny trailer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Men va tusan, jag kollade ju på originalet i Lördags! Vilket sammanträffande 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad tänker man sig kunna vinna med en nyfilmatisering?

$$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beat me to it.

Självklart är det pengar. Den gamla serien drar nog inte in så mycket pengar längre. Har rättigheten till boken dessutom bytt händer så vill ju den som köpt den göra en hacka på materialet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Verkar mer överdramatiskt bombastiskt än jag minns den. Men men, det ska la göras GoT av allt numera.

Rör inte fisken..

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta på mer flash och mindre substans än orginalet!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Idag blir det till att se första 2 avsnitten, i 4k Dolby Vision.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

9,4/10 på imdb hittills.
https://www.imdb.com/title/tt2788316/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Säsong 2 och 3 bekräftade!

Permalänk
Medlem

Jämfört med boken är det jag sett av första säsongen inte superbra, trots bra miljöer och skådespel. Så jag ser egentligen fram emot en andra säsong som är mer oviss gällande handlingen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

har varken sett originalet eller läst boken, så jag har inget att jämföra med, så jag tyckte serien var fantastisk bra.
dock hade jag gärna velat se lite mer krig, typ slagfälten, ni som har läst och sett originalet vet om det kommer eller inte, men inte jag, så inga spoilers är ni snälla

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Originalet är helt fantastiskt. Vad tänker man sig kunna vinna med en nyfilmatisering?

Så länge det görs bra så är det väl inga problem? Det är ju bara dåliga remakes man är nervös för.
Inget fel att få lite mer modern filmteknik och skådespeleri in i gamla klassiker. Jag skulle nog säga att väldigt många (kanske t.o.m. majoriteten?) ur befolkningen har svårt att se gamla klassiker för att de känns... gamla. På grund av dåtidens film- och skådespeleriteknik.

Jag har själv svårt för detta och jag är 42. Jag är inte förtjust i de moderna uppenbara kassakorna från Hollywood, men jag har bannemig svårt för att kolla på filmer från 80-tal och bakåt t.o.m. Nog har jag gjort det och har tyckt om en del, men skulle aldrig få för mig att sätta på en gammal film idag.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

5/7, nästan lika bra som Dark Knight.

Skönt och sido, väldigt upp och ned tycker jag

Permalänk
Medlem

Växte upp med Richard Chamberlain som John Blackthorne på bästa sändningstid på tv1, läste James Clavells roman Shogun och blev superförälskad i den japanska kulturen redan som ung. Lägg därtill Systemb3’s The Last Ninja-serie som kom ungefär som tv-serien och du har allt en 80-talsyngling kan önska sig. Remaken var Shogun var lite av en besvikelse, inte pga storyn eller castingen, men utav det faktum att serien inte spelats in i Japan.

Håller tummarna för att de tar sitt förnuft och gör nästa säsong i Japan. Stort plus för japanskt tal. Barnen sitter nu och pluggar Japanska i Duolingo, en annan är för gammal för att lära sig själv.

Permalänk
Medlem

Jämfört med boken så fokuserade den gamla serien mycket mer på Blackthorn och hans relation till Mariko medans den nya serien är tvärs om och fokuserar mest på de japanska intrigerna, så mycket att Blackthorn nästan känns som en sidokaraktär.
Inget jag direkt klagar på men hade nog föredragit lite mer balans mellan sidorna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Tycker serien var helt otrolig och slutade perfekt. Är dock samtidigt väldigt taggad på den eventuella säsong 2 som pratats om.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Började bra, hade några lite väl "Hollywoodiga" avsnitt, blev sämre mot slutet. Bra skådespeleri, fina miljöer, rätt begränsad story (i säsong 1).

Kul med säsong 2 så man får en fortsättning på storyn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Håller tummarna för att de tar sitt förnuft och gör nästa säsong i Japan. Stort plus för japanskt tal. Barnen sitter nu och pluggar Japanska i Duolingo, en annan är för gammal för att lära sig själv.

Kan rekomendera att droppa duolingo och försöka sig på andra sätt att lära sig. Pluggar japanska själv (ska även flytta till japan och studera inom kort) och har med tiden märkt att duolingo lär väldigt udda japanska och har även en hel del uttalsfel och sånt, samt att de inte riktigt lär dig saker i en "korrekt" ordning. Själv har jag kört en blanding av en bok som heter minna no nihongo och den här guiden ett tag och tycker det funkar toppen! Fokus med guiden är att lära sig genom konsumption, man kollar anime o läser manga osv och lär sig helt genom kontext och drillar med ett program som heter anki.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

En av de bättre serierna på länge. Hög budget, bra skådespelare, lyckades göra översättningen intressant.

De som kommer ihåg den gamla serien eller som läst böckerna har säkert en del att klaga på. Det är sällan adaptioner följer grundmaterialet perfekt, se det som en separat skapelse. Och det kunde vara värre, som Foundation.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa serien som Disney+ skitit ur sig någonsin. 9 av 10. Såg originalet då det begav sig men har inte läst boken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

När Stargate SG1 brukade gå så var det lite av en klyscha att alla planeter såg ut som British Columbia där avsnitten spelats in. Jag också lite av en Japan-fantast och vet hur Japans natur ser ut, så för mig var det lite väl tydligt för mig att även den här serien varit inspelad i British Columbia.
Sen störde jag mig lite på färgläggningen: det såg ut som tidigt morgon/skymning i nästan varje scen.

De svagaste skådespelarna var de som spelade huvudrollerna: Blackthorne och Mariko. Till den ursprungliga serien hade James Clavell velat ha Sean Connery men fått Richard Chamberlain som dock också hade lite jävlaranamma i sig. Cosmo Jarvis' rolltolkning tyckte jag mest påminde om en idiot.
Mest behållning fick man av tolkningarna av birollerna Yabushige (bara "Yabu" i boken) och Fuji. De spelade i en helt annan skådespelarliga.

Jag saknade kulturkrockarna och lektionerna i Japanska från boken och den förra TV-serien. Men å andra sidan fick man se mycket mer av det politiska spelet än vad man hade fått i den gamla TV-serien.
I stort sett sevärd, men inget mästerverk.

Säsong 2 och ev. 3 känns lite konstigt, för ... det finns ingen bok 2. Boken hade varit baserad på verkliga händelser (med namn och karaktärer omgjorda lite), så jag antar att man får ta lite mer från verkligheten. Det är bara det att i verkligheten så följdes händelserna i boken av ett stort fältslag och sen var det fred i ett par hundra år. Jag gissar att de kan ha tänkt sig att skildra mer omständigheterna runt fältslaget och ha mer tillbakablickar än i säsong 1: hur skulle man kunna göra på annat sätt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra serie. Trist att dom inte kan släppa det där utan ska göra två till utan något underlag.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Mycket bra remake 🫶👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra, men kan samtidigt inte tävla mot originalet. Blackthorn i den nya känns nästan som en karikatyr när han i originalserien kändes mycket mer trovärdig. Med det sagt finns det aspekter i den nya som är bättre. Två andra saker som jag stör mig på i den nya är dess värdelösa CGI och att allting har så extremt hög kontrast.

Om vi säger så här - den gamla har jag sett minst tre gånger plus läst boken. Den nya har jag inget intresse av att se igen. Tror det säger det mesta.

Permalänk

Givetvis inte lika bra som boken eller originalet. Sedan stör jag mig på att det pratas engelska hela tiden? Känns inte autentiskt med tanke på tidsandan direkt. Kan inte jänkarna hantera undertexter eller? Helt ok serie men väldigt mkt upp och ner. Hur den kan ha fått sådär högt betyg på IMDB förstår då inte jag. Gissar att alla som gett höga betyg inte läst boken, eller sett originalet.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra nytappning av en gammal goding !
Gillar miljöerna och filmningen stenhårt.

Rekommenderas starkt om man gillar genren.

Visa signatur